Permalänk
Avstängd

Jordad stickkontat på Router?

Min Netgear 6300 router har en vanlig europlugg, men Zyxel-routern med DSL som jag fått från BBB har en jordad kontakt. Finns det en verklig anledning till att det är jord i Zyxel-routern eller kan den lika gärna köras med en annan adapter som har europlugg?

(Då slipper jag nämligen två stycken grendosor på golvet och kan klara mig med en - men jag vill ju inte göra nåt elosäkert)

Permalänk
Inaktiv

Om europlugg ska vara godkänt måste apparaten vara dubbelisolerad. Sådana apparater är märkta med en symbol som utgörs av två kvadrater varav den ena kvadraten är inuti den andra. Om detta ignoreras finns risk för livsfarlig elchock om det har uppstått ett fel i apparaten som gör chassit strömförande och man vidrör den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Min Netgear 6300 router har en vanlig europlugg, men Zyxel-routern med DSL som jag fått från BBB har en jordad kontakt. Finns det en verklig anledning till att det är jord i Zyxel-routern eller kan den lika gärna köras med en annan adapter som har europlugg?

(Då slipper jag nämligen två stycken grendosor på golvet och kan klara mig med en - men jag vill ju inte göra nåt elosäkert)

Först och främst, är specifikationen på nätadaptrarna identiska? Läs på dem för att se det. Är de inte identiska så har du ändå inget val, då måste du använda respektive nätadapter oavsett.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om du visade bilder och spec på delarna för det är svårt att veta nått säkert utan det, en möljig anledning till att man har valt skyddsjord på en adslgateway är att de ansluts mot minst 2 olika elsystem (husets och telenätets och dessutom ofta utsätts för påverkan av åska men det är en spekulation.
Jag har däremot aldrig sett någon som haft skyddsjord så bilder och spec vore intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag vill inte byta till Netgear-adaptern men eventuellt till nån annan med europlugg. Fast nu har jag kollat på Zyxel-routern och det finns ingen symbol för dubbelisolering så då faller idén p.g.a. det.

Men jag bifogar bild på den jordade adaptern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigge_85:

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag vill inte byta till Netgear-adaptern men eventuellt till nån annan med europlugg. Fast nu har jag kollat på Zyxel-routern och det finns ingen symbol för dubbelisolering så då faller idén p.g.a. det.

Men jag bifogar bild på den jordade adaptern.

https://s14.postimg.org/h04nx166p/IMG_20170813_170711.jpg

Underligt med jordad kontakt, troligen så är ju inte jorden vidarekopplad utan stannar i nätdelslådan och den andra nätdelen har väl löstagbar nätkabel ? Dina bilder visar inte så tydligt hur det ser ut men troligen är det inga problem att byta ut nätdelarna om de ansluts via en liten "2 polig dckontakt" till routrarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.