Permalänk
Medlem

Söker ett bra x370 bord (ej asus)

Har haft tillgång till en ryzen maskin ett litet tag och fått blodad tand, letar därför efter ett bra x370 bord och skulle inte tacka nej till lite input om någon har lite hands on erfarenheter. Undviker helst ASUS då jag blivit bränd mer än en gång av deras grejer och kikat på Gigabyte och asrock som lämpliga alternativ. Någon som har erfarenhet av följande modeller?

Asrock x370 taichi eller Gaming K4
Aorus Gaming 5 eller 7 (möjligtvis k5)
MSI X370 GAMING PRO CARBON

Undviker gärna b350 borden då dom är lite för klena i vrm för min smak vilket är lite synd då chipset annars skulle funka. Har någon ett bra tips på icke nämnd modell så välkomnas det med.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har ett k7. Är ambivalent om jag kan rekommendera det eller ej.
Plus:
Klockar stabilt 3600Mhz om man nu gillar sådant.
Håller hyfsade temps.
Inga större problem överlag med det. Allt fungerar som det ska.
Minus sidan.
Har råkat ut för softbrick när datorn har varit spänningskös ett tag.
Irriterande orange led som visar vilket bios du är på, samt röda power och oc led som ej heller går att stänga av.
Cpu temp mätningen. Gigabyte mäter surface temp som för mig visar 20 grader mindre än tdie/ rysen master. Inget som de tänker ändra på.
Så över lag ett ok kort med lite små brister. Inget som jag skulle köpt för fullpris ( köpte det under kampanj för 1900:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem

@krollan: Tack som faen för infon, har lutat åt ett vanligt Gaming 5 faktiskt (inte K5) då det verkar vara rimligast prissatt och nästan identiskt rent funktionsmässigt till gaming 7, går att få tag i för ~2000kr, annars är det asrock taichi men då är det ~2500 minst. Får suga på karamellen lite, vore skoj att få lite info från en taichi ägare men det är svårt i sverige.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@krollan: Tack som faen för infon, har lutat åt ett vanligt Gaming 5 faktiskt (inte K5) då det verkar vara rimligast prissatt och nästan identiskt rent funktionsmässigt till gaming 7, går att få tag i för ~2000kr, annars är det asrock taichi men då är det ~2500 minst. Får suga på karamellen lite, vore skoj att få lite info från en taichi ägare men det är svårt i sverige.

Taichi ska enligt internet (haha) ha bäst VRM tillsammans med Asus Crosshair VI Hero. Jag hade kollat upp mer om det.

Det kortet finns ju hos Proshop som jag har positiva erfarenheter av, även gällande reklamation och retur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.co.uk/dp/B06WXX9FDG/ref=asc_df_B06WXX9FDG4...

Taichi brädan är den enda jag hört bra om när de kommer till x370 chipset men den är ju nästan omöjlig att köpa i sverige men du kan köpa den direkt från asrock genom amazon.co.uk.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Precis, Taichi har en väldesignad "16" fas vrm, egentligen 6+2 dubblerad men med ordentlig dubblering. Står som sagt mellan detta och aorus gaming 5, MSI bordet och gaming 7 samt asrock gaming k4 går bort helt, K4 är dessutom ersatt av asrock gaming X numer.

Gaming 5 är vad jag förstår rätt stabilt med få problem men kanske inte det mest upphetsande bordet även om det är fullt dugligt, Taichi och andra sidan är lite extra rent hårdvarumässigt men många har skällt rätt duktigt över uefi't på taichi... Valet och kvalet..

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag köpte efter pris, men skulle även kikat lite på hur m.2 är placerad idag. Visst taichi och asusen har bättre vrm men kommer de till sin rätt i rysen? Så extremt klockar de inte i gen 1 iaf så jag skulle vara orolig över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krollan:

Jag köpte efter pris, men skulle även kikat lite på hur m.2 är placerad idag. Visst taichi och asusen har bättre vrm men kommer de till sin rätt i rysen? Så extremt klockar de inte i gen 1 iaf så jag skulle vara orolig över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä precis, gaming 5 är fullt dugligt till ln2 klockning med ~240A vrm, taichi var väl runt 100A till, en r7 ryzen drar dock inte mer än ~100A vid normal C

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det låter sannolikt, har inte siffrorna i huvudet och pallar inte googla😊.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.amazon.co.uk/dp/B06WXX9FDG/ref=asc_df_B06WXX9FDG4...

Taichi brädan är den enda jag hört bra om när de kommer till x370 chipset men den är ju nästan omöjlig att köpa i sverige men du kan köpa den direkt från asrock genom amazon.co.uk.

Tycker det finns skaplig tillgång i Sverige numer. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188879 Borde vara lättare med någon av dem vid garantiärenden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Tycker det finns skaplig tillgång i Sverige numer. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188879 Borde vara lättare med någon av dem vid garantiärenden.

"Skaplig" är väl att ta i. Knappt så att man vågar handla hos de där butikerna. Proshop är väl hyfsat, men skulle undvika resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast man kan ju krångla till det lite mer och snegla på ett Asrock Fatal1ty X370 Professional Gaming, i stort sett ett dyrare taichi men och ett ack så viktigt men, det har "rätt färger" så jag slipper måla om mitt 1080 gaming x xD

Jäkligt synd att Asrock inte tas in till de stora svenska drakarna men & andra sidan så är det inte svårt att handla från utländska butiker heller. Kan få gaming kortet för samma peng som taichi hos proshop om jag tar det från tyskland.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Mindfactory och Amazon har bra garantier, nackdelen är att frakten till dem kostar om något ska på RMA.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Synd bara att MindFactory slutade med försäljning till andra EU länder, skulle inte förvåna mig om det är som med Canton härvan för några år sedan där nordiska importörer/grossister forcerade den tyska högtalartillverkaren Canton att förbjuda sina tyska ÅF att sälja direkt till sverige... Detta visade sig senare strida mot EU rätt något så kapitalt. Samma den gången att tyska priser var långt lägre än de nordiska.

Men det finns ett par större butiker i tyskland som fortfarande säljer till sverige och några som gör det per förfrågan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: När skedde detta? Jag köpte mitt moderkort där för en månad sedan.

Tråkigt om det är korrekt : (

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Inte så längesedan, nu krävs det internationellt moms nummer för att få handla (företag) av dom/ skapa ett konto. Lite tråkigt då det är ett bra bolag med bra priser. Jag mailade och frågade för någon vecka sen & fick detta som svar

Citat:

Dear customer,
due to an internal decision we do not serve consumers outside of germany.
Only if you own a valid VAT ID you are eligble to order from us.
We apologize to all our loyal customers who are not able to order from us anymore but the current situation is that this decision is final.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

"Skaplig" är väl att ta i. Knappt så att man vågar handla hos de där butikerna. Proshop är väl hyfsat, men skulle undvika resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre än Amazon i alla fall, vanvettigt att handla större saker från en koncern på andra sidan vattnet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Bättre än Amazon i alla fall, vanvettigt att handla större saker från en koncern på andra sidan vattnet.

Amazon UK finns också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Asrock gör bra moderkort! Sist jag hade ett AMD-system körde jag på Asrock moderkort, väldigt bra bräda och massa nyttiga funktioner i bios samt de finjusterar bios-uppdateringar väldigt bra.

När jag ska gå över till de röda igen blir det Asrock.

https://www.prisjakt.nu/search.php?s=asrock+370&view=b

Kör på det Asrock som passar in efter dina behov, betala inte för saker du inte kommer att använda. (Gäller såklart hos alla PC-komponenter)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det får bli ett Asrock Fatal1ty X370 Professional Gaming, dels så skulle det bli mitt första färgmatchade bygge utan att behöva måla något och dels så har det bättre vrm än gigabyte borden, en extra m.2 plats (20GBps), AC wifi/BT, 5GBps ethernet, får det för ~2500 från tyskland ink frakt och moms.

Tack för input!

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::