Permalänk

Behöver hjälp med köp av skrivare

Hej! Jag har tänkt att införskaffa en laserskrivare som skriver ut i färg, kvalitén ska vara bra då jag tänkt använda den främst till att skriva ut DVD omslag på fotopapper. Samt så vill jag att den har möjlighet att "skriva" en bild på själva DVD-skivan. Har ni några tips?

Min prisgräns går vid 1500, kan jag få tag i en sådan för dem pengarna?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det lär bli svårt att hitta en färglaser som ger bra fotoutskrifter för så lite pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall du ha nära fotokvalitet så får du titta på en bläckspruta av bättre sort. ...och nej, varken korten du skriver ut på eller bläcket är speciellt billigt... många bläcksprutor kan också skriva ut på själva skivan via en speciell hållare eller liknande som matas igenom, dock kolla det innan inköp av bläcksprutan om detta är viktigt

Färglaser duger till trycksakskvalitet som broschyrer eller skriva ut dokument med färgfoto, illustrationer och diagram med färger etc. på vanlig kopieringspapper - kort sagt knappt ens veckotidningskvalitet. ingen laserskrivare vad jag ved klarar att pressa bilden på en skiva utan att skada skivan allvarligt med värmen - valsen som fixerar tonern är en bit över 100 grader C varm.

Permalänk

@xxargs: Bra svar! Då antar jag att jag får skippa skivdelen, då jag inte gillar bläckskrivare med tanke på hur ofta man måste byta patroner.

Permalänk
Medlem

Tänk även på att det inte går att köra fotopapper i en laserskrivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Otori: Inte? Är det endast vanligt papper då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av butthurtking:

@Otori: Inte? Är det endast vanligt papper då?

Ja, fotopappret har en yta som suger upp bläcket bättre. Denna yta kommer smälta fast i fusern, den varma valsen som fixerar tonerpulvret i pappret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av butthurtking:

@Otori: Inte? Är det endast vanligt papper då?

ä rätt säker på att det går utmärkt.

har själv kört fotopapper i min brother laser utan några problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otori:

Tänk även på att det inte går att köra fotopapper i en laserskrivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns speciellt fotopapper till laser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Men i regel hur ofta behöver man byta patroner om man skriver ut fotopapper i färg då?

Permalänk

https://www.patroner.se/fotopapper/fotopapper-till-laserskriv...

Och vad är det för skillnad på de 3? (100/120/160 gram)

Permalänk
Medlem

Billigare laserskrivare brukar inte greja tyngre papper så bra. Oavsett blir det inga fotokopior som från en bläckstråle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av butthurtking:

Men i regel hur ofta behöver man byta patroner om man skriver ut fotopapper i färg då?

Det brukar stå angivet för respektive modell, patronerna kan vara olika stora men det skiljer också beroende på färgfördelningen i bilderna så att ha alla patroner separat så de går att byta individuellt är en stor fördel, det är däremot generellt ganska dyrt att skriva ut bilder själv på en bläckstrålemaskin, ska du inte skriva ut stora bilder är det billigare att beställa från ett fotolabb men A4 och uppåt kan vara billigare att göra själv men de lär ju ändå kosta från 10 kr och uppåt i material beroende på pappers och bläckkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av butthurtking:

https://www.patroner.se/fotopapper/fotopapper-till-laserskriv...

Och vad är det för skillnad på de 3? (100/120/160 gram)

Enkelt förklarat, sen finns det en uppsjö av olika yt-finnish. Matt, halvmatt, helmatt, blank (glossy), högblank (high glossy) osv, osv
Vikt och tjocklek
Vikten mäts i gram/m2, ju högre vikt desto tjockare papper. Vanligt kopieringspapper har en vikt av 80 gram.
Fotopapper finns mellan 90 och 300 gram. Vill man ha känslan av ett ”riktigt” foto ska man välja över 200 gram.
Ska bilden ramas in eller monteras på något sätt så fungerar 120 eller 180 gram bra.