Permalänk

Fx 8350 eller Xeon x5650?

Hej!
Sitter på två system i dagsläget, men är kluven till vilket jag ska behålla.

Det ena systemet består av
Asus p6t deluxe
Xeon x5650 klockad till 4ghz
12gb ram (6x2)

Det andra
Fx 8350
16gb (2x8)
Gigabyte 970A-DS3P

Använder datorn till Bildredigering samt enklare spelande mest Insurgency och CS, vilket inte är något problem för varken det första eller den andra.

Fördelarna med AMD systemet som jag ser är att det är en lite nyare plattform med saker som usb3 osv, medans Intel systmet presterar bättre.

Om man skulle sälja någon av dom, vilken setup tror ni man får mest pengar för? Har sett 1366 moderkort gå för riktigt höga priser.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Ser att många har svarat "sälj båda". Jag förstår inte logiken bakom det svaret själv, om du är nöjd med den prestanda du har idag på ditt system. Tror det handlar om att många svarar vad de skulle gjort i din situation, eftersom de gärna velat ha latest&greatest.

Själv har jag svårt att svara på vilket av systemen du ska behålla dock. Du verkar vara lite ambivalent över vad som är viktigare för dig:

- Prestanda (behåll X5650)
- Funktioner (behåll FX-8350)
- Säljpris (har svårt att se att du får ut särskilt mycket oavsett, men jag kan ha fel)

Fundera på vad som är viktigast för dig av ovan.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ser att många har svarat "sälj båda". Jag förstår inte logiken bakom det svaret själv, om du är nöjd med den prestanda du har idag på ditt system. Tror det handlar om att många svarar vad de skulle gjort i din situation, eftersom de gärna velat ha latest&greatest.

Själv har jag svårt att svara på vilket av systemen du ska behålla dock. Du verkar vara lite ambivalent över vad som är viktigare för dig:

- Prestanda (behåll X5650)
- Funktioner (behåll FX-8350)
- Säljpris (har svårt att se att du får ut särskilt mycket oavsett, men jag kan ha fel)

Fundera på vad som är viktigast för dig av ovan.

Ja så kan det nog vara, är själv inte jätte intresserad av att ha det nyaste, även om det är roligt.
Har dock svårt att se vad jag skulle köpa om jag sålde båda, utan att behöva lägga till en massa extra pengar.

Ja, båda system funkar och duger fint för mig, var mest intresserad av att få veta vad ni tycker.

säker inga jätte summor man kan sälja sakerna för, men såg en annons på tradera där någon sålde ett likadant moderkort som jag har för 956 kr.

http://www.tradera.com/item/341369/285259917/asus-p6td-deluxe...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske skulle kunna göra en cheeky "dubbel-auktion"? D.v.s. att du lade ut båda systemen till försäljning och sålde det du fick mest pengar för.

Du kan inte göra det på Tradera eftersom du typ "måste" sälja det du lägger ut, men du kanske kunde göra det på typ på marknaden här? Eller på blocket t.o.m. även om det inte är riktigt lika bra iom att det blir sluten budgivning/prutning istället...

Alltså jag tänker på något i stil med: "Hej. Jag säljer ETT av dessa system, beroende på vilket system jag får mest pengar på, bud nedan."

Permalänk
Medlem

Jag hade nog behållt x58 plattformen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Sälj AMD.
Behåll intel några år tills du känner behov av att uppgradera.

Permalänk
Master of Overkill

X58 ftw

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag hade nog behållet X58.
Jag har en server med 2st X5650 prollar (1366) som jag leter dual socket mobo till så jag kan flytta ut dessa och dess minnen från rackservern. Prestandan är ju ändå inte helt dålig i dessa..

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Blir nog till att behålla x58, kanske är dumt att välja bort prestanda för att få lite snabbare usb och sata portar.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Behåll intel-systemet och skaffa eventuellt ett extrakort om du plötsligt behöver modernare USB/SATA/...

Permalänk

jag hade nog sålt av båda och köpt något modernt, en AMD Ryzen 1600 springer cirklar kring X5650n ^^

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

jag hade nog sålt av båda och köpt något modernt, en AMD Ryzen 1600 springer cirklar kring X5650n ^^

Absolut en Ryzen 1600 skulle inte vara helt fel, känner dock inte att det är värt att lägga ut minst 4000:- på något som jag egentligen inte behöver. Visst X5650 är inget monster direkt, men så dåligt är den inte, får efter att ha klockat den till 4,3 GHz 993 poäng i Cinebench.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

@Rasse12345:

Påpekar mest att du kan få en 1600 för pengarna du får av dina gamla burkar. jag har haft en del X5660-x5675 som legat mellan 4.5-.4.8Ghz

och ja dom presterar OK. men plattformen är gammal och och ryzen iu 3GHz är fortfarande snabbare även i spel när den ligger på 3Ghz än till exempel en x5660 i 4.5(var någon titel, doom har jag för mig, som skalade bättre med frekvensen där)

Det var därför jag gjorde mig av med min X5675 innan och mitt rampage II Extreme. sure dom är OK i multi trådat men typ i CS när jag väl lirade det så var den inte mycket att hänga i granen. en ny i5 gav så många fler FPS.

men som sagt det är ett forum och du frågade om folk åsikter, detta är min

där finns ju val! Och en ny "framtids-säker" plattform är ju kul.

Däremot credit till x58 som hållit sig vid liv så länge. snart 10 år