Dator använder allt RAM-minne, trots att den inte gör det

Permalänk
Medlem

Dator använder allt RAM-minne, trots att den inte gör det

Hej! Efter senaste windows-uppdateringen, så har följande inträffat 2 gånger. Ena gången när jag kollade netflix och andra när jag spelade.

Datorn använder helt plötsligt 90%+ av ram-minnet även fast den bara använder en bråkdel av det egentligen.
Det börjar smålagga, spelar ingen roll vilken applikation jag har uppe eller byter till. Hela datorn får 2-7 fps.

Bild: http://imgur.com/a/TTleO Till vänster ser ni hur mycket RAM som används precis när det har hänt, i mitten ser ni en bild av hur mycket RAM jag har enligt "system" i kontrollpanelen, till höger är återigen en bild på hur mycket RAM som används, efter omstart.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 4690k @4.4Ghz
Processorkylare: NH-D15
Moderkort: MSI Z97 GAMING 5
Minne: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte 1070
Primär SSD: Samsung 850 evo, 250gb
Nätaggregat: Corsair HX 750w

Temperaturer:
CPU: 60-70 vid spelande
GPU: 60-75 vid spelande

Det jag tänker mig är att någon av RAM-stickorna håller på att ge upp, eller att någon applikation har minnesläckor, men hur kan man kolla sånt? Borde väl synas i aktivitetshanteraren att en app använder allt?

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

kan de va nå sånt här: https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_leak ? prova stänga av olika applikationer

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kollat efter virus och annan malware?

Permalänk
Testpilot

Är listan i din bild den kompletta listan i task manager? den verkar lite kort tycker jag. Ändra så att den visar bakgrundprocessor och allt annat med, inte enbart de som du själv startat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så har väl Killer Ethernet en massa läckor?
Antagligen det som käkar ditt ram isåfall.

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma problem efter en win-uppdatering och det var drivrutinen till Killer-nicen som ballat ur. Löste det genom att avinstallera allt Kller och sen endast installera själva drivrutinen utan det andra tjafset från dem. Googla på hur du ska göra, det finns gott om bra instruktioner online.

Permalänk
Medlem

Som flera skriver så prova avinstallera allt som har med KillerNic att göra sedan kör du endast drivaren och inte deras "APPAR" hade samma problem med samma kort förut.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Hej! Efter senaste windows-uppdateringen, så har följande inträffat 2 gånger. Ena gången när jag kollade netflix och andra när jag spelade.

Datorn använder helt plötsligt 90%+ av ram-minnet även fast den bara använder en bråkdel av det egentligen.
Det börjar smålagga, spelar ingen roll vilken applikation jag har uppe eller byter till. Hela datorn får 2-7 fps.

Bild: http://imgur.com/a/TTleO Till vänster ser ni hur mycket RAM som används precis när det har hänt, i mitten ser ni en bild av hur mycket RAM jag har enligt "system" i kontrollpanelen, till höger är återigen en bild på hur mycket RAM som används, efter omstart.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 4690k @4.4Ghz
Processorkylare: NH-D15
Moderkort: MSI Z97 GAMING 5
Minne: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte 1070
Primär SSD: Samsung 850 evo, 250gb
Nätaggregat: Corsair HX 750w

Temperaturer:
CPU: 60-70 vid spelande
GPU: 60-75 vid spelande

Det jag tänker mig är att någon av RAM-stickorna håller på att ge upp, eller att någon applikation har minnesläckor, men hur kan man kolla sånt? Borde väl synas i aktivitetshanteraren att en app använder allt?

_________________
Installera om datorn..
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Det kan ta 10 timmar försöka komma fram till vad problemet är, men knappt en timma så är datorn ominstallerad + program fixade

...
Fortsätter problemet, då är det läge att felsöka.. !

Dä e så vi i branchen jobbar, lättaste vägen först, sedan felsökning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

kan de va nå sånt här: https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_leak ? prova stänga av olika applikationer

Skrivet av h3l1m4n:

Om jag inte minns fel så har väl Killer Ethernet en massa läckor?
Antagligen det som käkar ditt ram isåfall.

Skrivet av chloe:

Jag fick exakt samma problem efter en win-uppdatering och det var drivrutinen till Killer-nicen som ballat ur. Löste det genom att avinstallera allt Kller och sen endast installera själva drivrutinen utan det andra tjafset från dem. Googla på hur du ska göra, det finns gott om bra instruktioner online.

Skrivet av BM-Mods:

Som flera skriver så prova avinstallera allt som har med KillerNic att göra sedan kör du endast drivaren och inte deras "APPAR" hade samma problem med samma kort förut.

Då kanske problemet är funnet! Tackar!

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Kollat efter virus och annan malware?

Ja, datorn skall vara virusfri

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Är listan i din bild den kompletta listan i task manager? den verkar lite kort tycker jag. Ändra så att den visar bakgrundprocessor och allt annat med, inte enbart de som du själv startat.

Jag förkortade den med skärmklippsverktygen, den är ganska lång, men den är sorterad enligt störst först med minne som parameter.
Det som inte syns i listan är inte en speciellt stor mängd. Skulle kunna uppskatta 1-2 GB max.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

_________________
Installera om datorn..
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Det kan ta 10 timmar försöka komma fram till vad problemet är, men knappt en timma så är datorn ominstallerad + program fixade

...
Fortsätter problemet, då är det läge att felsöka.. !

Dä e så vi i branchen jobbar, lättaste vägen först, sedan felsökning..

Löser det sig inte med att ominstallera nätverksdrivrutinerna, så får jag köra på det

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Skrivet av Craiser:

Då kanske problemet är funnet! Tackar!

Hej Craiser,
jag har liknande problem med min studiodator, 16 GB ram installerat, använder ca 2,5 GB men Win 10 rapporterar att 55-75 % av ramminnet används.

Hittade du en lösning?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitmaker88:

Hej Craiser,
jag har liknande problem med min studiodator, 16 GB ram installerat, använder ca 2,5 GB men Win 10 rapporterar att 55-75 % av ramminnet används.

Hittade du en lösning?

Med vänlig hälsning

Ska jag vara helt ärlig, så minns jag inte. Tror att jag avinstallerade drivrutinen KillerEthernet eller vad den hette, så fungerade det.

Men det enda jag faktiskt VET är att jag hade samma delar som jag nämner i originalinlägget tills för någon månad sedan. Så det var inget hårdvarufel för mig i alla fall.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533