GeForce GT 630 med skärm HP 30" ZR30w LCD - Problem

Permalänk
Medlem

GeForce GT 630 med skärm HP 30" ZR30w LCD - Problem

Att man alltid ska råka ut för obegripiga konflikter med sin utrustning!?!?!

Har ett nVidia GeForce GT 630 i stationära datorn. På detta finns 1 VGA- , 1 DVI- och en HDMI-utgång.

Har två skärmar på skrivbordet, anslutna till VGA och DVI, samt TV:n i rummet intill ansluten till HDMI.

Ett perfekt system så långt där jag omväxlande använder nVidias kontrollpanel för att emellanåt byta en av skrivbordsskärmarna mot TV:n.

Så var det så att en av mina skrivbordsskärmar (en gammal men bra LaCie) började strula med sin OCD-meny, som opåkallat lägger ut sin menyblaffa på skärmen. Har levt med det tillsvidare men så fick jag en bra deal på en begagnad HP 30" ZR30w LCD. Då jag jobbar mycket med foto så tog jag tillfället att byta ut min gamla krånglande skärm. Sedan började krånglet med den nya...

Med skärmar brukar det ju bara vara plug-and-play men ansluten i kedjan (DVI till DVI) istället för den gamla skärmen gav bara en svart skärm. Datorn startas upp men skärmen lever inte. Provade med nya sladdar och även med konverter ta ut signalen från DisplayPort (okänd teknik för mig) men det funkade inte heller. Enda kombinationen jag INTE kunde testa var DVI till VGA för jag saknade rätt konverter.

Till sist startade jag upp med en av de gamla skärmarna så att jag kunde se OS igen. Kopplade jag då in HP:n (DVI) blev den identifierad av datorn och representerad i nVidias kontrollpanel. Det var dock lönlöst att försöka aktivera den för den ger bara svart ruta...

Har en annan dator med annat grafikkort och kopplade in den där DVI-DVI och där funkar skärmen utan protester!

Alltså... ...det är någon konflikt här och det verkar som just nVidia GeForce GT 630 helt enkelt inte gillar skärmen ifråga? Hittar heller inte specifika drivrutiner för Win10 (senaste Win8 64bits) för skärmen men OS känner ju uppenbarligen igen den eftersom den namnges av kontrollpanelen (nVidias).

Är rätt lost och kommer bara fram till att jag kanske måste byta grafikkort????

Har svettats färdigt efter timmars testande med sladdar in och ut och en rätt stor skärm att böka med. Kastar ut min inre resonemang här och hoppas att någon kan ge lite input. Det kan ju också finnas en känd konflikt mellan just mitt graikkort och skärmen jag inte känner till.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Är det inte så att den nya skärmens upplösning är högre än vad gt630 klarar av att hantera?
Har för mig att 630 bara klarar max 2k på dvi

Edit:

2 - 4096x2160 resolution supported through a single HDMI connector. 4096x2160 resolution is not supported with two DVI connectors.

Så boven kan vara att du försöker använda mer än en skärm, eller att du inte har en dual-link dvi kabel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Vill reservera mig lite för viss okunskap om värdena. Är ingen guru på det här och behöver lite tålmodig guidning.

Har försökt reda ut din input i frågan. Finner detta:

Vad gäller specar enligt nVividas sida så påstås att GT 630-korten har Max Digital Resolution på 2560x1600. Är också den upplösning som skärmen har enligt HP spec. Så det borde väl inte vara problemet då eller?

Och DVI-kabeln är så vitt jag kan se en dual-link. Skillnaden är väl att single link har stift grupperade i två 3x3-kvadrater medan dual har stift i ett block på 3x8 stift.

Förstår dig inte riktigt då du säger "boven kan vara att du försöker använda mer än en skärm". Det är ju vad jag gjort hela tiden utan problem med andra skärmar. Det ser ju ut som att GeForce-kortet och HP skärmen borde vara kompatibla och att skärmen därför borde fungera i par med annan skärm.

Gjorde tidigt test att BARA koppla in HP:n vilket inte fungerade på kontorsdatorn men fungerade på den andra. Kan inte just nu ange vilket grafikkort som sitter i den men kan kolla.

Har jag misstolkat något eller kan vi komma fram till att något av detta INTE är problemet?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Vad hade dina gamla skärmar för upplösning?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ärendet nedlagt. Min DVI-kabel var skadad. Inget verkade logiskt men som vanligt tar det ett antal timmars testande, bytande av datorer och skärmar och omstarter och den vanliga frustrationen över datorkomponenter som inte kommer överens. Till sist återstod bara att köpa ny kabel för att beta av ytterligare en felkälla. Allt funkar nu. Tack ändå.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail