Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av cider123:

Tror du verkligen att folk gör detta med vilje? *smått skrämd*

Jag är ÖVERTYGAD om att folk gör det.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Och om företaget är ett stort börsnoterat företag där alla aktieägare, småsparare till storägare äger företaget, vd:n kanske inte ens äger en enda aktie, är han då fortfarande "grundare till festen"? Han har möjligtvis hand om förvaltningen, det betyder inte att det är "hans pengar"...

Om jag bjuder på en brakfest och sen tar resterna så betalar du? Det slår vi hand på.

Du verkar ju leta efter en situation där det skulle vara problematiskt. Återigen är det inte som att han "tog resterna" han verkar ha tagit en frukt precis som alla andra. Det är ju inget konstigt med det. Du verkar vilja att det ska vara dåligt bara för att han är VD.

Sen kommer du med massa suspekta liknelser som är totalt irrelevanta eftersom de inte alls är i paritet med exemplet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av C4B12:

Jag är ÖVERTYGAD om att folk gör det.

Säkert, men jag betalar också mina en och femtio om jag glömt att betala den, snålt åt andra hållet, men så måste det ju bli om det skall fungera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mizzarrogh:

Säkert, men jag betalar också mina en och femtio om jag glömt att betala den, snålt åt andra hållet, men så måste det ju bli om det skall fungera.

Ja jo, tyvärr är du bland en liten skara nu för tiden, tyvärr.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Du kanske borde veta vid detta laget hur han funkar och inte bli förvånad varje gång? Eftersom han faktiskt verkar göra rätt för sig när han är skyldig pengar, de 8 kr du nämnt innan, så är han kanske inte snål egentligen utan mer väldigt bestämd att det ska gå rätt till varje gång.

Det finns ju faktiskt folk som skulle begärt att du betalade frakten på 30 kr men sedan aldrig skulle göra samma sak själv, men det verkar som att han faktiskt skulle göra det?

Så länge han inte blåser folk på pengar så är det ju inget större personlighetsfel. Det finns klart värre personligheter än någon som gärna vill betala alla "skulder" och få tillbaka alla "lån" precis på kronan.

Du kan ju trösta dig med att han antagligen är den du kan lita mest på i din omgivning när det gäller pengar, det är långt ifrån alla man kan säga det om.

Klart jag vet hur han fungerar. Jag delar bara med mig av det jag tycker är just ''det snålaste jag upplevt'' som är hela poängen med den här tråden.

Är man nära vänner behöver man inte sitta och räkna kronor hela tiden, utan man ger och tar lite utan att göra en grej av det.

Som när jag hade handlat käk nån gång och vi skulle dela, då skulle han bjuda på middag istället, men när jag tog en öl till maten som blev nån krona extra, nä då fick jag allt betala hela kalaset själv, och några pengar fick jag inte se ^^

Permalänk
Medlem

Sådär, gjorde en motsatstråd för er som vill skriva om era lite mer trevliga upplevelser! Haha
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1486242-det-mest-genero...

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jag är ÖVERTYGAD om att folk gör det.

Jag har dock ofta blivit tvungen att få be om en kasse till bara för att jag gjorde en felbedömning av hur många kassar som skulle behövas. Och det har då skett på grund av ett misstag och inte för att ha varit för snål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6/§5*

Vänligen håll er till topic (dvs. fortsätt posta tragikomiska exempel på (dum)snålhet) Anmäl gärna regelbrytande inlägg och undvik långvariga diskussioner/sidospår.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av improwise:

För egen del blir jag lika förvånad varje gång någon av mina väl avlönade vänner väljer att få någon sak, själv har jag aldrig tagit något utan skänkt bort pengarna. Eller ja, nu när jag tänker efter så tog jag faktiskt ett paraply en gång när det regnade som satan ute, hade dåligt samvete i flera dagar efteråt

Edit:
Har för mig att jag faktiskt till slut skänkte en större slant än den för blodgivningen till de som skulle fått pengarna annars, men det var några år sedan så jag kan minnas fel här.

ja det går ju att "skänka" 30kr till typ rödakorset, men kan ju lika gärna skänka bort kaffekopparna till nån som behöver.
rödakorset kan man ju sponsra genom att ge kläder & köpa saker i deras butik.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja det går ju att "skänka" 30kr till typ rödakorset, men kan ju lika gärna skänka bort kaffekopparna till nån som behöver.
rödakorset kan man ju sponsra genom att ge kläder & köpa saker i deras butik.

Ja, kan behövas när man är hemlös och ska ordna ett kafferep

Har inget större problem med att andra väljer att ta presenter för sitt blodgivande även om det för mig framstår som främmande. Med det sagt kanske det ämnet är färdigdiskuterat för denna gång.

Permalänk
Medlem

Personen framför mig skulle betala 149kr för de varor han har köpt. Han tar sammanlagt fram kontanter för 147kr, reSten dvs 2kr tar han på kortet istället.

Kanske inte direkt snålt men den personen tänker bara på sig själv, tänker inte på vad varje kortbetalning kostar för affärerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Personen framför mig skulle betala 149kr för de varor han har köpt. Han tar sammanlagt fram kontanter för 147kr, reSten dvs 2kr tar han på kortet istället.

Kanske inte direkt snålt men den personen tänker bara på sig själv, tänker inte på vad varje kortbetalning kostar för affärerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte riktigt se det som snålt, han hade förmodligen kontanter han ville bli av med. Dessutom undrar jag om inte kontanthanteringen numera är dyrare för affärerna än kortbetalningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Du verkar ju leta efter en situation där det skulle vara problematiskt. Återigen är det inte som att han "tog resterna" han verkar ha tagit en frukt precis som alla andra.

Som jag tolkar ursprungliga inlägget så kom VD:n på eftermiddagen och plockade med sig ett gäng frukter till fruktkorgen hemma?
Om han plockar med sig ett äpple hem vid dagens slut tror jag få hakar upp sig på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Som jag tolkar ursprungliga inlägget så kom VD:n på eftermiddagen och plockade med sig ett gäng frukter till fruktkorgen hemma?
Om han plockar med sig ett äpple hem vid dagens slut tror jag få hakar upp sig på.

På mitt jobb så kommer det ett fruktbud varje måndag, frukten går inte åt värst fort här så när det kommet ny frukt plockar vi hem den äldre frukten då den går åt snabbare hos våra respektive, barn osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Min mormor gick tillbaka till hemköp, hon hade betalat 20-30 öre för mycket för ett paket jäst... Hon ville ha pengarna tillbaka på sitt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

På mitt jobb så kommer det ett fruktbud varje måndag, frukten går inte åt värst fort här så när det kommet ny frukt plockar vi hem den äldre frukten då den går åt snabbare hos våra respektive, barn osv.

Visst, men det framgick i detta fall att detta skedde återkommande även andra dagar:
#16951197

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dauit:

Personen framför mig skulle betala 149kr för de varor han har köpt. Han tar sammanlagt fram kontanter för 147kr, reSten dvs 2kr tar han på kortet istället.

Kanske inte direkt snålt men den personen tänker bara på sig själv, tänker inte på vad varje kortbetalning kostar för affärerna.

Gör så rätt ofta. Jag kan ju inte göra något med kontanterna annars. Bankerna vägrar ha kontanthantering. Kortköpen kostar väl i vilket fall, så jag ser ärligt talat inte att de förlorar något mer än vid 100% kortköp.
Däremot förstår jag handlarna som inte vill godkänna köp med kort på småsummor. Jag brukar försöka handla för minst 50kr så de slipper gå minus när jag är sugen på en läsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Även om jag kan förstå ditt resonemang så är det väl inte orimligt att köpa & betala för en produkt som butiken säljer?

Inget jag direkt gör själv då jag inte orkar stå å fixa sallad hemma, men en gång har jag tagit lite kyckling å några grönsaker jag sällan har i kylskåpet i en burk när jag gjorde en pastasallad själv? Hur är det SNÅLT? Får butiken inte priset dom vill ha för produkterna..?

Sist men inte minst, tror du inte att butiken tjänar pengar oavsett vilken produkt i salladsbaren som säljs, när dom tar 11-15kr/hg?

ONT så är det sjukt roligt att läsa hur snåla alla är! Vilka original till människor det finns, haha! Priset får nog den som fick betala 1kr mer för en drink när det var hens tur att beställa åt alla.

Eftersom dom måste räkna in svinn och personalkostnad i priset så går dom inte plus om du bara går dit och köper dom "dyra" sakerna.
Det är sallad,pasta och sånt trams dom tjänar pengar på.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Kan inte riktigt se det som snålt, han hade förmodligen kontanter han ville bli av med. Dessutom undrar jag om inte kontanthanteringen numera är dyrare för affärerna än kortbetalningarna.

Jag var tvungen att göra en separat betalning med kort en gång på grund av att jag klantat mig och upptäckte att jag inte hade kontanter till att köpa en kasse för typ 2:- hos en ideell förening där de driver second hand för att kunna få med mina grejer på bussen, Kanske inte snålt, men minst lika pinsamt (misstag av mig) tyckte jag... Så det borde platsa ändå i denna tråd som en av historierna på temat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

En bil jag köpte hade såpavatten istället för spolarvätska.

Haha
Nu har jag sålt min bil, men jag har alltid använd vatten+diskmedel på sommarhalvåret, lika bra, nästan gratis och man har det alltid hemma.
...men det kanske jag inte vågar berätta längre..

Permalänk
Medlem

På mitt ( gamla ) jobb, så var man tvungen att stämpla på alla raster, ägarna sa rakt ut till personalen att det berodde på de var lata och opålitliga. Varje minut som stämplades för sent lades till en timbank, vid uppnådda 20 min drogs det från lönen. Man kunde inte stämpla tidigare för att tjäna ihop tid man förlorat, då rundades det bara av uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

På mitt ( gamla ) jobb, så var man tvungen att stämpla på alla raster, ägarna sa rakt ut till personalen att det berodde på de var lata och opålitliga. Varje minut som stämplades för sent lades till en timbank, vid uppnådda 20 min drogs det från lönen. Man kunde inte stämpla tidigare för att tjäna ihop tid man förlorat, då rundades det bara av uppåt.

Wow, vilket sätt! Får man fråga vart detta var nånstans? 😅

Permalänk
Medlem

När jag låg i lumpen fick jag en fredag chansen att åka med en kille i hans bil hem istället för att ta buss + tåg med löftet om att "Vi delar på kostnaden"

Självklart delar man bensinpengarna men när han sa vad han ville ha efter resan svarade jag "att så jävla dyr var inte bensinen". Nej, men det är ju skatt, försäkring, däckslitage, värdeminskning...

Det var en rostig golf från när Jesus var påg...

Jag fick ju betala, det var ju dealen, men jag åkte ALDRIG med honom igen......

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Haha
Nu har jag sålt min bil, men jag har alltid använd vatten+diskmedel på sommarhalvåret, lika bra, nästan gratis och man har det alltid hemma.
...men det kanske jag inte vågar berätta längre..

jag kör också vatten och diskmedel sommarn snålt vet jag inte går nu finns det ju sommarspolatvätska och köpa också fördelen är att det går fortare än att åka till macken. Sen när bilar krockar och börjar brinna så är det nästan alltid spriten i spolarvätskan som gör det brinner då slipper man det problemet också.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag var i Vancouver för att träffa min faster.
Jag va på sightseeing längs Capilano Ridge och skulle ta en "GRATIS" bus hem.
Men föraren krävde dricks/tip för att släppa av folk på väggen OCH även vid de stopp som bussen skulle göra! Här är min största anledning till att jag inte åker till USA eller Kanada... Utan en bra anledning.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Finns många exempel men senaste
En kärring som gnällde över att gruset kostade 200kr (1.5 ton)när hon gjorde om sin uppfart för 12k

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Var ute på en pub med en kompis som är klassad som mycket snål av alla mina vänner, han bjuder till 99% aldrig på något om man är ute, så när vi sitter där på puben så säger han " Bjuder du på en öl ? " då jag varit med om detta 500 ggr innan så säger jag " nej det är nog bättre om vi köper egna öl " då svarar han med " Men jag bjöd ju dig på en öl när vi grillade hos dig förra sommaren" då han syftade på att han hade haft med sig en burköl till mig som han hade bjudit på förra sommaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

En kompis tog med sig sin pant hem efter en grillkväll om 6 personer där jag stod för allt utom just ölen. Det var många undrande blickar när han bad om en påse för att få med sig sin pant hem

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Cenorida:

Jag har dock ofta blivit tvungen att få be om en kasse till bara för att jag gjorde en felbedömning av hur många kassar som skulle behövas. Och det har då skett på grund av ett misstag och inte för att ha varit för snål.

Jo de är ju dock en annan sak tycker jag.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@popn: Nä, vill inte hänga ut någon på internet, det är ett mindre företag på en mindre ort. Jag har haft många jobb och det tragiska i den historien är att personalen var både duktiga och engagerade, det var en eller två av 20 anställda som misskötte sig.