Grafikkort trasigt inom garantiperiod. Rätt till likvärdig produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Tänker inte lyfta fram 18 år gamla ärenden som tyngd i den här tråden dock.

Vi pratar om att följa en 27år gammal lag så ett 18år gammalt ärende som handlar om att följa sagd lag efter reklamation av en REA produkt inom reklamationstiden och var ÅF inte kan erbjuda omleverans eller reparation utan bara erbjuder en återbetalning förefaller ganska relevant i förhållande till TS situation skulle jag vilja påstå.

Nåväl, jag ska inte hänga upp mig mer på denna tråden, TS har redan lämnat men vill ändå önskar vederbörande lycka till.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Inte första gången det 18 år gamla ärendet tycker upp här på forumet heller och detta bör vara oväsentligt egentligen, men vill ändå poängtera att det är drastiska skillnader på vinstmarginaler i klädbranschen kontra datorbranschen. Kläder säljs ofta med 70-90% vinstmarginal medans datorer pendlar med allt ifrån förlustpriser till 15% på sin höjd, så ÅF i ARN ärendet gick troligen med vinst trots allt.

TS har även trots allt sitt snack om att vägra köpa begagnat skapat en annan tråd här där han skriver att han köpt ett 960 begagnat efter han skapat denna tråden.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem

Varma känslor i den här tråden! Den har dykt upp så många gånger i "Nytt i forumet" att jag tänkte bidra med mina 2 öre;

Jag har många gånger varit i CDONs ställe, inte exakt, då det vi säljer är tjänster, vilket gör att det kan bli klurigare att räkna ut vinstmarginal, men det vi säljer har dock ett värde, så jag tycker att jämförelsen håller. Om en kund reklamerar frågar vi direkt vad vi kan erbjuda för att kunden ska bli nöjd, visar det sig inte leda till direkt förlust (och även ibland då, om förlusten är liten) ger vi det till kunden, både för att tiden det tar att argumentera fram och tillbaks nästan alltid kostar mer, trots att vi har anställda i kundtjänst/support vars enda uppgift är att syssla med sånt här. Delvis också för att skapa en bra relation till kunden, vilket vi tror oss veta leder till en långvarig vinst.

Jag har även som kund själv hamnat i samma situation som TS. Har jag då blivit bemött som beskrivet ovan, dvs. fått ett erbjudande om ersättningsprodukt som jag är nöjd med, kommer jag naturligtvis ihåg det, och även om jag inte behövt köpa någonting hos samma återförsäljare inom snar framtid har jag gjort det mycket senare just pga. det tidigare bemötandet. Skulle återförsäljaren komma upp i diskussion med bekanta har den också fått min rekommendation.

De gånger jag däremot inte har fått ett erbjudande som jag är riktigt nöjd med, men som ändå verkar rimligt, har jag valt den bästa lösningen för att slippa slösa tid på tjafs, och sedan helt enkelt beslutat mig för att "rösta med plånboken", dvs. inte använda den återförsäljaren mer. Jag är alltid försiktig med negativa omdömen, vilket gör att jag inte har skrivit av mig på forum och liknande, när jag har blivit missnöjd, man får väl hoppas att inget bemötande blir så dåligt att jag känner att jag vill det

I TS fall skulle jag nog tagit pengarna och sedan införskaffat det jag vetat att jag själv hade blivit nöjd med, men det är nog mest för att jag anser att min tid kan spenderas på bättre sätt än bråk med kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Mitt Asus strix GTX 970 la av för nån vecka sen. Jag kontaktade CDON och föreslog att de skickar ett GTX 1060 6GB istället. (Ej intresserad av 3GB versionen eftersom spelen jag lirar drar nytta av mer än 3GB). Väl en vecka efter första kontakten och två standardsvar senare, får jag ett mejl där de säger att de gör en återbetalning. För mig hade det varit fine om jag fick ett likvärdigt kort för samma pris jag gav 2500:- på Black Friday, men det verkar inte vara möjligt just nu. Har jag inte rätt att få ett likvärdigt kort istället för pengar?

Hittade nästan samma fråga här på forumet

Medlemmen Söderbäck hade hittat lite paragrafer om just din fråga

#15524326

Tror nog att du har stöd för ditt påstående att du borde få ett likvärdigt kort.

Emil

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver

Uppdatering på plats?

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men ta dina 2500 kr och var nöjd. Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vi har det lite väl bra i sverige ibland.. Där konsumenter ska i princip tjäna på att saker går sönder när man använt dem i närmare 2 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har inte läst hela tråden, men ta dina 2500 kr och var nöjd. Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde inte sagt det bättre själv.
En uppdatering i ärendet vore dock intressant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vi har det lite väl bra i sverige ibland.. Där konsumenter ska i princip tjäna på att saker går sönder när man använt dem i närmare 2 år

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser det ut i övriga världen, har du någon input?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hur ser det ut i övriga världen, har du någon input?

I USA är det ovanligt med mer än ett års garanti och så vitt jag förstår är reklamation ett främmande begrepp.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Ta pengarna och köp på Netonnet.ASUS GeForce GTX970 STRIX DC2OC 4GB 2399:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Lagt till pris
Permalänk
Medlem
Skrivet av at900:

Ta pengarna och köp på Netonnet.ASUS GeForce GTX970 STRIX DC2OC 4GB 2399:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Du menar det kortet som inte finns på lager någonstanns på hela netonnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Mitt Asus strix GTX 970 la av för nån vecka sen. Jag kontaktade CDON och föreslog att de skickar ett GTX 1060 6GB istället. (Ej intresserad av 3GB versionen eftersom spelen jag lirar drar nytta av mer än 3GB). Väl en vecka efter första kontakten och två standardsvar senare, får jag ett mejl där de säger att de gör en återbetalning. För mig hade det varit fine om jag fick ett likvärdigt kort för samma pris jag gav 2500:- på Black Friday, men det verkar inte vara möjligt just nu. Har jag inte rätt att få ett likvärdigt kort istället för pengar?

Inget slut på den här historien TS? Hur gick det?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd

Ja, @Chris_Kadaver hur blev det? Varför övergav du tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hur ser det ut i övriga världen, har du någon input?

Jag har bott i Norge i nästan 6 år, jobbade på Clas Ohlson. Norge har betydligt hårdare regler gentemot säljare. Dom har 2 eller 5 års reklamationsrätt, beroende på vara. En produkt som är menat att vara avsevärt längre än 2 år är det 5 år på. T.ex tvättmaskin,tv,mobil (ja faktiskt mobil). Bevisbördan på säljaren är hårdare.
Min Tv som jag köpte i Norge för 11000Nkr gick sönder efter 4år och tre månader. Företaget (Elgiganten tror jag kanske det var) kom hem och hämtade min tv för reparation, det visade sig inte gå och jag fick ett tillgodobelopp på 11 000Nkr på butiken.

Mvh

Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Ja, @Chris_Kadaver hur blev det? Varför övergav du tråden?

Han valde att köpa ett begagnat grafikkort istället, här på forumet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Han valde att köpa ett begagnat grafikkort istället, här på forumet.

Aha! Så han gick emot sina principer och köpte från "klåpare" trots allt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

@Chris_Kadaver: Jag personligen skulle vänt mig till tillverkaren till en början t.ex ASUS som i det här fallet..
https://www.asus.com/se/Static_WebPage/Kontakta_ASUS_Service_...

EVGA t.ex uppmanar sina kunder att vända sig direkt till dem när en produkt går sönder inom garantitiden.

https://lanoc.org/images/stories/Reviews/EVGA_gtx580_classified/Image_13.JPG

Nyfiken på hur detta fungerar i praktiken. Köper jag något på tex Webbis som går sönder så går jag tillbaka till butiken, säger att det är kasst, de testar och konstaterar detsamma och jag får ett nytt direkt (om det finns i lager). Så med lite tur kan problemet lösas på en dag.

Ska man däremot kontakta tillverkaren direkt är det först svarstiden samt säkerligen några mail fram och tillbaka för att konstatera felet. Sen skall produkten skickas till annat land i EU eller eventuellt Asien vilket lär kosta en ordentlig slant (transporten dit lär ju dessutom ta ett tag då man inte vill kosta på sig expressfrakt). Sen ska man vänta tills de lagat produkten och att de skickar nytt. Gissningsvis låter det som att ett garantiärende tar minst 3-4 veckor?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9