Coil Whine Strix 1080TI? Troligtvis inte?

Permalänk
Medlem

Coil Whine Strix 1080TI? Troligtvis inte?

Hej!

Okej så har precis köpt en ny dator,
i7 7700K
Asus Prime Z270-A
RM750 (Nättagg 4 år gammalt ungefär)
skriver det som känns relevant.

Så när jag startar spel som PUBG eller BF4 så hör man tydligt ett coil whine. tänkte direkt att det var grafikkortet men det verkar det inte vara då jag satte i mitt gamla grafikkort vilket inte hjälpte, får exakt samma ljud då med. Har lyssnat överallt och kan garantera att det kommer från grafikkorten och inte nättagget.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Har läst att det kan vara modekortet men att det är ganska ovanligt.
Kablarna är nyinköpta men kan det vara något med dom?

Tänkte jag skulle låna ett nättagg imorgon med för att se om det blir någon skillnad. Känns jobbigt att köpa ett nytt nätagg nu då jag precis lagt ut pengar på kablage...

Mvh Rickard

Permalänk
Avstängd

Ta ur kortet och kör på den integrerade grafikkretsen.

Se ifall du hör då?

Permalänk
Medlem

@Trinyti: finns inget du kan göra åt det.

Det är som att leta efter ett speciellt sandkorn i en sandlåda.

Har själv varit i det mörkret med coilwhine.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Okej provade det, då hörs det ingenting.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Trinyti:

Rulla ihop en tidning eller tjockare papper att lyssna med, lättare att lokalisera då.
*edit: såg att du lokaliserat det till grafikkortet, läste fel.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

@Trinyti: finns inget du kan göra åt det.

Det är som att leta efter ett speciellt sandkorn i en sandlåda.

Har själv varit i det mörkret med coilwhine.

Men är det inte möjligt att det har med PSUn att göra om det låter exakt likadant från båda grafikkorten?
Det känns ju lustigt om man inte kan göra något åt detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trinyti:

Men är det inte möjligt att det har med PSUn att göra om det låter exakt likadant från båda grafikkorten?
Det känns ju lustigt om man inte kan göra något åt detta.

När du testade utan några kort, testade du att spela något då?
Eller hörs det med korten bara av att vara i Windows?

Det kan mycket väl vara nätagget.

Det enda du kan göra är att byta ut den del som skapar oljudet eller helt enkelt leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

När du testade utan några kort, testade du att spela något då?
Eller hörs det med korten bara av att vara i Windows?

Det kan mycket väl vara nätagget.

Det enda du kan göra är att byta ut den del som skapar oljudet eller helt enkelt leva med det.

Ja testade att spela, helt knäpptyst. Det hörs i windows men asså du måste vara bredvid kortet för att höra så det är lugnt men när alla sidor är påsatta så hörs det LÄTT igenom när man spelar. Hmm jo börjar fundera på om det är det ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trinyti:

Ja testade att spela, helt knäpptyst. Det hörs i windows men asså du måste vara bredvid kortet för att höra så det är lugnt men när alla sidor är påsatta så hörs det LÄTT igenom när man spelar. Hmm jo börjar fundera på om det är det ...

Du får se imorgon då när du lånar ett nätagg, är det tyst då så är det ju ditt som är en dålig kombo med dina grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Du får se imorgon då när du lånar ett nätagg, är det tyst då så är det ju ditt som är en dålig kombo med dina grafikkort.

Usch jag hoppas verkligen det är nättagget... Så tråkigt att köpa så dyra grejer som sedan inte ens funkar som man tycker det ska.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST:
Hej!

Provat med ett annat nättagg nu och exakt samma resultat. Provade även att byta gpu slot på modekortet men ingen lycka där.

Tillbaka på ruta ett igen. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Har M.2 samsung evo 960 hårddiskar kan det vara dom?
annars är JAG ingen aning om vad det kan vara :/

Vädjar om hjälp!
Mvh

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis har du kommit fram till:
¤ Grafikkortet låter
¤ Byter du till ett annat grafikkort så låter det också
¤ Kör du utan grafikkort låter det inte
¤ Att byta nätagg hjälper inte

Vad du har kvar att testa är:
Kablar
Moderkortet

Eftersom kablar är billigt kanske du kan börja där? Annars är det ju moderkortet kvar (låter konstigt men man vet aldrig).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sammanfattningsvis har du kommit fram till:
¤ Grafikkortet låter
¤ Byter du till ett annat grafikkort så låter det också
¤ Kör du utan grafikkort låter det inte
¤ Att byta nätagg hjälper inte

Vad du har kvar att testa är:
Kablar
Moderkortet

Eftersom kablar är billigt kanske du kan börja där? Annars är det ju moderkortet kvar (låter konstigt men man vet aldrig).

Helt rätt!
Glömde nämna det men vi tog kablarna till det andra nättagget så har provat andra kablar också. Börjar tycka att detta är riktigt lustigt...

Så det kan vara moderkortet?:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinyti:

Helt rätt!
Glömde nämna det men vi tog kablarna till det andra nättagget så har provat andra kablar också. Börjar tycka att detta är riktigt lustigt...

Så det kan vara moderkortet?:/

Skickades från m.sweclockers.com

Kör man på uteslutningsmetoden så...kanske Kan inte tänka mig att M.2 SSD tillför coilwhine. Har själv en M.2 nu men tittar jag på mitt gamla kort så coilwhinade det också även när jag inte hade M.2 SSD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Trinyti:

Hej!

Okej så har precis köpt en ny dator,
i7 7700K
Asus Prime Z270-A
RM750 (Nättagg 4 år gammalt ungefär)
skriver det som känns relevant.

Så när jag startar spel som PUBG eller BF4 så hör man tydligt ett coil whine. tänkte direkt att det var grafikkortet men det verkar det inte vara då jag satte i mitt gamla grafikkort vilket inte hjälpte, får exakt samma ljud då med. Har lyssnat överallt och kan garantera att det kommer från grafikkorten och inte nättagget.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Har läst att det kan vara modekortet men att det är ganska ovanligt.
Kablarna är nyinköpta men kan det vara något med dom?

Tänkte jag skulle låna ett nättagg imorgon med för att se om det blir någon skillnad. Känns jobbigt att köpa ett nytt nätagg nu då jag precis lagt ut pengar på kablage...

Mvh Rickard

Hej

Tänkte ge med mig av egen erfarenhet med coil whine.

Jag skulle för ett tag sedan byta mitt gamla HD5870 2gb(går på sista ångan och har fått svagt coil whine) till ett 1080ti kort och fick testa ett nytt i min dator eftersom jag inte visste om det skulle fungera alls.
Hade öppet köp i 1v med ångerrätt så jag kunde prova hur det fungerade.
Direkt när jag hade bytt gfx och installerat drivrutiner, startade skyrim så hördes att klart högt coil whine från kortet, testade även Unigine Heaven/Valley med samma sak.
Jag åkte tillbaka till butiken där jag köpt kortet och talade om samt spelade upp en video jag tog med mobilen på ljudet.
Jag fick ett nytt kort på plats, åkte hem och testade detta kort med samma resultat.
Testade ett annat PSU, ingen skillnad, testade ett nytt oanvänt GTS450 jag hade i en låda som aldrig kom till användning, knäpptyst.
Bytte PSU och till 1080ti, ingen skillnad - coil whine.
Resan i detta blev att jag bytte flera kort till i butiken, även olika märken (MSI och ASUS) och efter hade gått igenom 7st kort med olika högt coil whine(vilket de på butiken även kund testa sig fram till och bekräfta) så gav jag upp och fick pengarna tillbaka.

Testade även sätta i kortet i min fru´s dator och hade samma coil whine på alla korten.

Det som jag dock lade märke till är att när minnesfrekvensen på 1080ti kortet låg på 800-1000mhz så var det inget coil whine(GPU låg på stadiga 1975Mhz), men sen när kortet rampade upp frekvensen till 1999mhz så återkom oljudet.

Så min spegling på detta (och det bekräftade även datorbutikens tekniker) är att 1080ti korten har för hårt pressade komponenter och när dessa löds på en PCB som är undermåttlig så visar det sig i resonans i form av coil whine.

Klart att det kan ha och göra med vilket moderkort du har och PSU men det ska inte behöva vara coil whine med nya prylar för tusentals kr.

De föreslog(som jag redan hade tänkt göra) att jag skulle avvakta tills näst generation kommer från nVidia och vänta på testar som folk gör och läsa vad de alla upplever och se ifall coil whine har lösts.

Men då vet du min lilla voyage med coil whine och vad jag gjorde och kom fram till.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven: Mycket bra text!
Eller hur!! exakt min tanke med, lägger ner riktigt mycket pengar på det sen låter det som fan...

Testade med mitt gamla grafikkort (GTX 780TI) men jag har EXAKT samma ljud från det.
Man kanske får skicka tillbaka modekortet..

Laddade upp ett youtube klipp med ljudet om det skulle hjälpa.

https://www.youtube.com/watch?v=grwX_1GNyi0

Tack för all hjälp än så länge!

Mvh

Permalänk
Avstängd

Som en liten tröst så finns det helt klart 1080Ti som är fria från coilwhine.

En vän från UK gick igenom 2st Asus, 3st EVGA, 2st MSI och slutligen fick hon ett kort från Gigabyte som var fritt från coilwhine.

Jag personligen anser jag har har haft extremt tur. Har aldrig haft coilwhine på några av mina Asus kort genom tiderna och att jag då köper 2st Asus 1080Ti STRIX som båda är tysta känns ju som ett under rent ut sagt.

Skrivet av Trinyti:

Laddade upp ett youtube klipp med ljudet om det skulle hjälpa.

Nästa är att testa nytt moderkort?

Permalänk

@Trinyti:

Det är nog samma sak även för GTX 780TI korten att det är klockade kort av en äldre krets som har hårt pressade komponenter, jag misstänker att även detta kort har haft coil whine men kanske inte så högt så det har varit hörbart.

Sen när kortet pressas hårdare i en ny dator så märks det och det hörs bättre och man reagerar på det.

Har du testat ditt GTX 780TI i en annan dator?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Som en liten tröst så finns det helt klart 1080Ti som är fria från coilwhine.

En vän från UK gick igenom 2st Asus, 3st EVGA, 2st MSI och slutligen fick hon ett kort från Gigabyte som var fritt från coilwhine.

Jag personligen anser jag har har haft extremt tur. Har aldrig haft coilwhine på några av mina Asus kort genom tiderna och att jag då köper 2st Asus 1080Ti STRIX som båda är tysta känns ju som ett under rent ut sagt.
Nästa är att testa nytt moderkort?

Ja det gör ju det! Men är det bara jag som tycker det är lustigt att båda grafikkorten låter exakt likadant? eller det fungerar så?
Helt ny till det här så har ju inte världskoll!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

@Trinyti:

Det är nog samma sak även för GTX 780TI korten att det är klockade kort av en äldre krets som har hårt pressade komponenter, jag misstänker att även detta kort har haft coil whine men kanske inte så högt så det har varit hörbart.

Sen när kortet pressas hårdare i en ny dator så märks det och det hörs bättre och man reagerar på det.

Har du testat ditt GTX 780TI i en annan dator?

Nej det har jag faktiskt inte! Hade jag faktigkt kunnat göra. Men skickar nog tillbaka mitt strix nu dirket så det kommer iväg..

Permalänk
Medlem

Jag har haft tur som sluppit detta, ta i trä. Men har haft kompisar vars TV apparater haft ett väldigt hög tons tjutande (Gamla tjock TV eran). Jag har fart illa av att titta på den TV:n i kompisens soffa. Känns som detta borde kunna lösas av tillverkarna. Slarvar de tidsmässigt/designmässigt eller är det undermålliga komponenter ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

@Trinyti:

Är nog klokt, så de inte kan säga att du inte har bytesrätt, hoppas att de även kan bekräfta det själva efter test av kortet.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

@Trinyti:

Är nog klokt, så de inte kan säga att du inte har bytesrätt, hoppas att de även kan bekräfta det själva efter test av kortet.

OM det nu är korten Usch får ont i magen av sånt här!

Har redan pratat med INET om detta så fick allt godkänt. Men känns ju dumt om jag skickar tillbaka det och sen får inte dom coil whine på deras rigg.

Mvh

Permalänk
Medlem

Bytt 2st GTX 1080 och alla lät lika mycket. Webhallen sa att tillverkaren inte tycker att coilwhine räknas som något fel och att jag fick byta var helt i god vilja från webhallen.

Har en Dell XPS 13 som också har coilwhine. Bytt 2 moderkort på den och alla lät ungefär lika mycket. Dell hade samma policy att de inte anser att det är något fel utan att "det ska låta så".
Kul när man lagt 15k på en ny maskin.

Jag bytte också ut 6st Corsair AX860 pga olidligt coilwhine. (Detta var extremt, gick knappt att vara i samma rum som nätaggregatet.)
Webhallen var extremt hjälpsamma men till slut fick jag ta det via tillverkaren. Gjorde ett utbyte via de och blev lovad att detta exemplaret var testat och inte skulle ha något coilwhine men det var precis samma visa.
Till slut så uppgraderade de mig till ett bättre modell som var helt ljudlös.

Tycker bara det är skrämmande hur tillverkarna har en sådan policy när en vara marknadsförs som tyst. Vad spelar det för roll om fläktarna inte rullar under 60% om tjutet låter mer än en fläkt på max?

Ofta hör man heller inget om spoltjut i recensioner. Swec är de enda jag kan komma på som brukar anmärka på det. (Läser inte så mycket reviews på andra ställen, blir mest youtubevideos, linustech osv, så dra inte fram högafflarna)

Permalänk
Medlem

Om man kan lokalisera komponenten som låter så går det att få tyst på genom en klick smältlim.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd

Vad folk glömmer är att coilwhine på en dator kan vara ljudlöst på en annan.
Många variabler som spelar in.

Att tillverkare lovar att det är ljudlöst behöver ju inte betyda att dom ljuger.

Så att Inet får in kortet och det är ljudlöst för dom finns det absolut chans för.

Skrivet av Trinyti:

OM det nu är korten Usch får ont i magen av sånt här!

Har redan pratat med INET om detta så fick allt godkänt. Men känns ju dumt om jag skickar tillbaka det och sen får inte dom coil whine på deras rigg.

Mvh

Varför skickar du in GPUn om du testat så mycket olika saker.
Är det inte lämpligare att fokusera på moderkort?

Skrivet av Bakteria:

Bytt 2st GTX 1080 och alla lät lika mycket. Webhallen sa att tillverkaren inte tycker att coilwhine räknas som något fel och att jag fick byta var helt i god vilja från webhallen.

Vilket stämmer, coilwhine betyder inte att produkten är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Ofta hör man heller inget om spoltjut i recensioner. Swec är de enda jag kan komma på som brukar anmärka på det. (Läser inte så mycket reviews på andra ställen, blir mest youtubevideos, linustech osv, så dra inte fram högafflarna)

Swec´s testrigg har kört med samma AX1200i i evigheter nu och min erfarenhet är att Corsairs PSUer med de högre Watten lätt orsakar coilwhine. Jag bytte ut ett RM1000X mot ett RM750X och all coilwhine försvann. Har även fått detta som tips av Inet att prova med ett mindre starkt PSU om man får problem med coilwhine.

Är helt övertygad om att många de kort som Swec testat inte skulle ha coilwhine om det testats med ett annat PSU.

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

1080na testades på 4 olika maskiner hemma, alla olika nätagg. De testades också live i butik på deras testrigg.
Så med den erfarenheten i bakluckan så köper jag inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@Jompa79:

1080na testades på 4 olika maskiner hemma, alla olika nätagg. De testades också live i butik på deras testrigg.
Så med den erfarenheten i bakluckan så köper jag inte det.

Jag säger inte att de 1080 du testat kanske var ok utan jag menar bara att det är en komplex fråga där många olika faktorer spelar in.
En del kort tjuter oavsett setup andra med vissa PSU/MB kombinationer. De kort jag testat som hade extrem coilwhine lät värre än ett släktbesök hos Benjamin syrsa och skrek tom. i Windows när man startade program, rörde musen osv men efter byte av PSU blev det knäpptyst. Efter byte till vattenblock återkom lite av coilwhinet men i acceptabel nivå och endast under load.

Permalänk
Skrivet av Trinyti:

OM det nu är korten Usch får ont i magen av sånt här!

Har redan pratat med INET om detta så fick allt godkänt. Men känns ju dumt om jag skickar tillbaka det och sen får inte dom coil whine på deras rigg.

Mvh

Hansen att de inte får coil whine är rätt liten, att de också får coil whine är mycket större

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB