Permalänk
Medlem

CA modul för BBB (i HD)

Någon som vet någon CA-modul som fungerar till Bredbandsbolagets tvkanaler som har support för full HD?
Använder för tillfället deras lilla Humax låda som man fick med när man tecknade abonnemanget, men vill ha en dosa mindre.
Hur vet jag vilket(om något) passar till mitt kort?

Funkar denna? https://www.24.se/boxer-ca-modul-ci-t2-for-boxer-hd?gclid=Cj0...

Tack på förhand!

Mvh,
Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Hej! nej detta kommer ej fungera, CA-Moduler är enbart för tjänster som använder sig av programkort för autentisering, BBB autentiserar sig med ett användarnamn och en aktiveringskod så du är fast med din "HD-Box"

MVH

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Någon som vet någon CA-modul som fungerar till Bredbandsbolagets tvkanaler som har support för full HD?
Använder för tillfället deras lilla Humax låda som man fick med när man tecknade abonnemanget, men vill ha en dosa mindre.
Hur vet jag vilket(om något) passar till mitt kort?

Funkar denna? https://www.24.se/boxer-ca-modul-ci-t2-for-boxer-hd?gclid=Cj0...

Tack på förhand!

Mvh,
Davvarn

Jag har BBB hemma med programkort och använder denna modul https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/ca-modul/neotion-tv...

Fungerar klockrent och har stöd för Full-HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neytiri:

Jag har BBB hemma med programkort och använder denna modul https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/ca-modul/neotion-tv...

Fungerar klockrent.

Möjligt att du har BBB till internet, men den där modulen är till för Com Hem.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Möjligt att du har BBB till internet, men den där modulen är till för Com Hem.

Både internet och TV. Har dessutom två av dessa moduler så de fungerar.

Permalänk
Medlem

@johanruda:

Både BBB (kabel-tv, inte IPTV) och Comhem använder samma typ av CA-moduler, dvs Conax-moduler. Comhem kör med pairing på alla sina HD-kanaler men det verkar inte BBB göra senast jag kollade, alltså ska det gå bra med modulen som länkats tidigare.

@davvarn Om det faktiskt är så att du har BBB genom kabel-tv och inte IPTV så kan du ringa till deras kundtjänst och kostnadsfritt byta din nuvarande Humax-box mot en CA-modul. CA-modulen du länkat till passar INTE till BBB utan du vill ha en som stödjer Conax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vcz:

Hej! nej detta kommer ej fungera, CA-Moduler är enbart för tjänster som använder sig av programkort för autentisering, BBB autentiserar sig med ett användarnamn och en aktiveringskod så du är fast med din "HD-Box"

MVH

Skulle kanske skrivit att det är kabelTV jag har. Så jag har en liten Humax-digitalbox som jag pluggar in antennkabel samt ett programkort i.

Skrivet av neytiri:

Jag har BBB hemma med programkort och använder denna modul https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/ca-modul/neotion-tv...

Fungerar klockrent och har stöd för Full-HD.

Okej. Det låter lovande

Skrivet av johanruda:

Möjligt att du har BBB till internet, men den där modulen är till för Com Hem.

Skrivet av megamats:

@johanruda:

Både BBB (kabel-tv, inte IPTV) och Comhem använder samma typ av CA-moduler, dvs Conax-moduler. Comhem kör med pairing på alla sina HD-kanaler men det verkar inte BBB göra senast jag kollade, alltså ska det gå bra med modulen som länkats tidigare.

@davvarn Om det faktiskt är så att du har BBB genom kabel-tv och inte IPTV så kan du ringa till deras kundtjänst och kostnadsfritt byta din nuvarande Humax-box mot en CA-modul. CA-modulen du länkat till passar INTE till BBB utan du vill ha en som stödjer Conax.

Okej. Jo, jag har en mindre Humax låda som ingick när jag tecknade.
Denna fula sak:

Men då är det bara att det stödjer Conax då med andra ord?
T.ex. denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1002684

Men denna passar ej då? (trots Conax)
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/ca-modul/com-hem-tv...

Men om man kan byta ut lådan kostnadsfritt om det går fortfarande, så gör jag nog hellre det.

Då kanske det finns hopp ändå att slippa en fjärr extra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

@davvarn: Hör av dig till BBB först och se om du kan få en CA-modul utskickad, var inga problem i februari i alla fall. Den dök upp efter någon dag och det följde även med en förbetald fraktsedel så att man kunde returnera Humax-boxen.

Sen att vissa CA-moduler skulle ha stöd för HDTV och andra inte stämmer inte riktigt. Operatörerna väljer (eller blir tvingade i vissa fall) att låsa programkortet till en specifik box eller CA-modul (CI+) för att förhindra cardsharing. Detta väljer man oftast att göra med HD-kanaler och kanaler där det sänds innehåll som är väldigt dyrt att köpa in. Övriga kanaler låter man oftast vara då man annars skulle bli tvungen att byta ut alla äldre digitalboxar ute hos kunderna.

Comhem säljer därför CA-moduler som är förberedda för deras kort. I fallet med Comhem får man ringa till supporten och uppge CA-modulens serienummer för att kunna låsa den mot ett specifikt programkort.

BBB skickar ut CA-moduler som har stöd för CI+ ifall man skulle aktivera det i framtiden. I nuläget går det bra med en vanlig, gammaldags CA-modul utan CI+. Men det allra säkraste kortet är helt klart att få en utskickad från BBB direkt.

Permalänk
Medlem

@megamats: Okej. Provar imorgon!
Återkommer hur det blir;)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

@kattzor: Okej. Provar imorgon!
Återkommer hur det blir;)

Glöm för hela hyveln inte att kontrollera så att din TV stödjer CA-modulen du vill ha.
Annars kommer skratt att bytas ut till gråt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skrev till BBB:s support på FB och fick detta svar:

"Hej David! CA-modul är ett tillval och kostar vanligtvis 399 kr i en engångskostnad. Då ditt kontrakt är ett gruppavtal som rekommenderar jag att du ringer in till vår kundservice för att se över vilket pris som gäller för just ditt avtal. Du behöver även ha en tv som har ett insticksfack för att det ska fungera. "

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Glöm för hela hyveln inte att kontrollera så att din TV stödjer CA-modulen du vill ha.
Annars kommer skratt att bytas ut till gråt.

/Lifooz

Det allra första steget är väl egentligen att kolla upp så att TV:n klarar av digital kabel-TV, DVB-C, över huvud taget. Finns inte det stödet spelar det ingen roll vilken CA-modul man köper.

@davvarn: Om du är osäker på om din TV klarar av DVB-C (borde stå på tillverkarens hemsida) så kan du ju tala om vad det är för TV-modell du har så kan säkert nån här på forumet leta fram informationen åt dig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har för tillfället denna: Samsung UE40H5204XXE (blir att uppgradera framöver), http://www.samsung.com/se/support/model/UE40H5204AKXXE

Och enligt där står det:
CI + (1,3)

Och DTV-tuner:
DVB-T2 / C

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Har själv en Samsung KS7005 och jag kan styra min BBB-Box med TV-fjärren. Ska du ändå uppgradera till ny TV snart så kanske nästa TV har en snarlik funktion?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Ifall man har antenn för det marksända nätet, funkar det fortfarande bra att använda sig av en CA modul om man kör med t.ex. Comhem eller måste man koppla in sig via deras uttag?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av davvarn:

Har för tillfället denna: Samsung UE40H5204XXE (blir att uppgradera framöver), http://www.samsung.com/se/support/model/UE40H5204AKXXE

Och enligt där står det:
CI + (1,3)

Och DTV-tuner:
DVB-T2 / C

Ja men då är det lugnt, din TV klarar av digital kabel-TV och även CI+ som då kanske används i framtiden av BBB.

Skrivet av FireFox:

Ifall man har antenn för det marksända nätet, funkar det fortfarande bra att använda sig av en CA modul om man kör med t.ex. Comhem eller måste man koppla in sig via deras uttag?

En antenn för marksänd TV tar bara upp just marksända signaler, för att komma åt Comhems utbud måste du använda dig av deras kabel-TV-uttag istället.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Fick du tag på modul?

Någon som kan peka på vilken modul jag ska köpa? Som funkar med bbb kabeltv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Hur gick det? Fick du tag på modul?

Någon som kan peka på vilken modul jag ska köpa? Som funkar med bbb kabeltv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena!

Nä, inte ännu. Har lagt det på is ett tag.
Dels lite osäkert vilken jag ska köpa, då jag vill ha tillgång till HD samt att det ska ju så klart passa till BBB.
Jag frågade BBB:s support genom Messenger på FB.
Och dom har det som ett tillval som normalt sett kostar 399 kr i en engångskostnad.
Och eftersom mitt kontrakt är ett gruppavtal(föreningen) så rekommenderar dom att jag ringer till deras kundservice för att se vilket pris som gäller för just mitt avtal.

Kanske tar och ringer i början av januari och beställer en CA-modul i samband med nedgradering av min Internet-hastighet.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)