Permalänk
Medlem

Hur tittar ni på film?

Tja!
Jag tittar extremt lite på TV, det vill säga, jag skulle klara mig fantastiskt bra utan att ens äga en TV.

Men, nu har jag barn och fru som tycker det är kul att titta på TVn ibland.
Vi har Netflix och något viasat-paket som är helt sämst.
Dessa leverantörer har ju, som alla, ett begränsat utbud av film/serier/dokumentärer etc.

Om ni skulle vilja se en film som ni inte har tillgång till på er streamingtjänst, hur går ni till väga då?

Permalänk
Medlem

Köper eller hyr den på Google Play (Android TV). Eller köper den på skiva.

Permalänk
Medlem

Sedan "tv"-serierna blev så bra så ser jag knappt på filmer längre. Någon Star Wars-film på bio runt jul det är allt.

Permalänk
Medlem

Vi sa upp vår TV-licens rätt nyligen och gav således bort vår TV till min frus föräldrar, och köpte en 48" 'skärm' istället. Inga onödiga funktioner eller smart, bara en korkad hederlig 'skärm'. Sen så kompletteras det med en Projektor och 100+" duk för väl valda tillfällen.

För det mesta så håller vi oss till Netflix och en del gratistjänster med undantag för Bluray och annat filmkollande i högre kvalitet, ingen annan tjänst jag provat har haft god nog kvalitet för att det ska vara värt betala för. Blir inte så mycket TV-serier då jag tycker att det mest är överskattat meh överlag även om det finns några guldkorn.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kodi och Netflix

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

90% Netflix, de övriga 10% faller nog under §7 Tänkte även prova Amazon Prime och se om det är något att ha, såg att de hade en 7 dagars provperiod. HBO Nordic provade jag ett tag och det var tämligen värdelöst. Tyvärr har inte streamingtjänsterna för video kommit lika långt som Spotify och liknande.

Permalänk
Medlem

Laddar ner och kollar i hembiorummet. När det gäller serier så laddar jag ner och kollar på bärbara vid läggdags. Tv används sällan, tittar inte på public service kanalerna. Streamar inte heller.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Sedan 1½ år tillbaka har jag inte ägt en TV, köpte jag en 55" utan mottagare och kollar på den i soffan.

Oftast Netflix eller så tankar jag ner, speciellt när skiten är 1-2 avsnitt efter resten av världen och när serierna ligger hela säsonger efter.

Haft HBO/Netflix länge, båda har i princip varit helt värdelösa som tjänster, men slår public service.

På HTPC är det Kodi som gäller, Netflix/HBO kör jag bara på PS4 då det är enda sättet att få ut 5.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

På HTPC är det Kodi som gäller, Netflix/HBO kör jag bara på PS4 då det är enda sättet att få ut 5.1.

Que? På vilket sätt menar du att det är enda sättet att få ut 5.1? Får ut 5.1 både via HTPC och Chromecast på netflix.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Började för ca ett halvår sedan att köpa alla mina filmer på bluray, kände att Netflix, HBO, Viaplay och det "andra alternativet" inte riktigt höll måttet. Börjar bli ett rejält lager på ca 1000 filmer + serier, kikar endast via datorn då tvn kastades ut runt 2005.

Siktar på 4K bluray framöver, men filmerna måste bli billigare och tekniken mogna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Que? På vilket sätt menar du att det är enda sättet att få ut 5.1? Får ut 5.1 både via HTPC och Chromecast på netflix.

Chromecast = app?

Inte fan får du ut 5.1 via webbläsaren, har inte kollat om Netflix finns som Win 10 app.

Och som sagt, kör den alltid från PS4 nu, så orkar inte ens testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Chromecast = app?

Inte fan får du ut 5.1 via webbläsaren, har inte kollat om Netflix finns som Win 10 app.

Och som sagt, kör den alltid från PS4 nu, så orkar inte ens testa.

Fast då är det ju lite missvisande att hävda att PS4 är det enda sättet att få ut 5.1.
Netflix finns som Windows 10.app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Chromecast = app?

Inte fan får du ut 5.1 via webbläsaren, har inte kollat om Netflix finns som Win 10 app.

Och som sagt, kör den alltid från PS4 nu, så orkar inte ens testa.

Borde ju inte spela någon roll.
Netflix i Chrome -> Chromecast -> Startar appen i Chromecasten, webbläsaren är frånkopplad och agerar bara fjärrkontroll.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Det får bli att hämta från "alternativa källor" och köra via Plex på PS4an.
Men jag brukar oftast hitta nått med Viaplay, Netflix och HBO.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Netflix/HBO/Viaplay när det kommer till serier, vill jag se någon film blir det oftast popcorntime om den inte finns på betaltjänsterna. Gillar jag filmen brukar jag oftast köpa den på blu-ray, tycker om att ha fysiska filmer i hyllan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Oftast på datorn via YouTube/Google Play. Ibland bio.

Serier kollar jag knappt på, men följer GoT och TwD på HBO, också det på datorn.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Netflix, HBO och köper en och annan film jag inte orkat se på BIO.

TV tittar jag aldrig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Chromecast = app?

Inte fan får du ut 5.1 via webbläsaren, har inte kollat om Netflix finns som Win 10 app.

Och som sagt, kör den alltid från PS4 nu, så orkar inte ens testa.

Vem nämnde ens webläsaren? xD Oavsett, spelar ingen roll var du kör igång ifrån när du väljer att strömma via Chromecasten, och jag får även 5.1 via Netflix-Appen på min HTPC som kör Win10.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Plex med servrar som har bättre utbud än Netflix,HBO och allt det där tillsammans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul med så mycket info att läsa igenom.

När ni säger att ni "tankar ner" så antar jag att det handlar om att inte betala för sig.
Är det inte helt jävla sinnessjukt att om jag vill se en specifik film så måste jag sno den?

När man var yngre gick man ju bara till närmaste kiosk och en hyrde vilken film man ville och alla kiosker hade samma utbud.

Chromecast ska jag kolla upp mer nu direkt, har inte en susning om hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Kul med så mycket info att läsa igenom.

När ni säger att ni "tankar ner" så antar jag att det handlar om att inte betala för sig.
Är det inte helt jävla sinnessjukt att om jag vill se en specifik film så måste jag sno den?

När man var yngre gick man ju bara till närmaste kiosk och en hyrde vilken film man ville och alla kiosker hade samma utbud.

Chromecast ska jag kolla upp mer nu direkt, har inte en susning om hur det funkar.

Here you go: https://play.google.com/store/movies
Fungerar ypperligt till Chromecast.

Edit: Jag tror att de som "snor" filmerna gör det främst för att det är gratis och i andra hand för att de inte vill betala för sig.

Permalänk
Medlem

Jag kör en apple tv och hyr från iTunes. Har inga källor som belägg, men min känsla är att filmer hittar dit relativt snabbt efter bio ändå.

https://www.apple.com/itunes/charts/movies/

Enda minus är att den inte kör mer än 1080p vad jag har förstått, men verkar vara en ny modell med 4K/HDR på g i höst om man får tro ryktena.

Permalänk

@Baptisten: jag tittar på film på olika streaming hemsidor,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vi sa upp vår TV-licens rätt nyligen och gav således bort vår TV till min frus föräldrar, och köpte en 48" 'skärm' istället. Inga onödiga funktioner eller smart, bara en korkad hederlig 'skärm'. Sen så kompletteras det med en Projektor och 100+" duk för väl valda tillfällen.

För det mesta så håller vi oss till Netflix och en del gratistjänster med undantag för Bluray och annat filmkollande i högre kvalitet, ingen annan tjänst jag provat har haft god nog kvalitet för att det ska vara värt betala för. Blir inte så mycket TV-serier då jag tycker att det mest är överskattat meh överlag även om det finns några guldkorn.

Nyfiken på vilken skärm det handlar om, då jag länge varit inne på samma spår?

Permalänk
Medlem

HTPC med Kodi samt tillägg för SVT, YouTube, Twitch + Yatse appen som fjärrkontroll på mobilen/surfplatta, har rippat och encodat hela mitt filmbibliotek (DVD's + BR).
Tog flera evigheter, men när det väl var gjort tyckte jag ändå att det var mödan värt.

TV:n har åkt ut för länge sedan, kör enbart 42'' monitor sedan flera år tillbaka.
Folk har fram tills nyligen tyckt att man varit galen och alltid med viss skepsis sagt: "Men hur kan du klara dig utan TV??!"
Numera inser de flesta att de klarar sig utan TV-utbudet. En stor skärm(monitor)/duk+projektor är desto mer passande för filmtittande, TV-spel etc.

Finns inte filmerna man vill se att tillgå via de vanliga streaming-tjänsterna finns det gott om "alternativa lösningar" som täcker alla behov vågar jag påstå.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

100% Kodi. 4k Blueray, DTS-X/ATMOS så långt det går.

Permalänk
Medlem

På stor TV i vardagsrummet. Blue Ray eller Netflix. Filmer jag gillar, Blu Ray då de olika tjänsterna strular runt med rättigheter titt som tätt eller helt enkelt har för spretigt underlag.

Permalänk
Medlem

Kodi via Miibox. Sen Netflix och Viaplay. HBO har jag försökt mig på 2 gånger men lika missnöjd båda gångerna. Dom vet inte hur man gör en bra spelare och UI.

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Nyfiken på vilken skärm det handlar om, då jag länge varit inne på samma spår?

Blev en Viewsonic CDE4803-h, ska väl säga att jag inte har några direkt höga krav på min 'skärm' förutom bra antireflex, backlit och VA-panel. 4k, HDR och local dimming är jag föga intresserad av då TVn mest är till för strötittande på serier för frugan och lite slögaming ibland, mestadels för att slippa bränna lamptimmar och när det är ljust i rummet. Vill vi titta mer seriöst så har jag som sagt ~115" duk och en projektor några prisklasser uppåt. Den ersatte en 32" Thompson med TN-panel så det var ett rejält uppköp och frugan höll på att gå i taket över 5000kr på en TV och att den skulle vara för stor(!)... Tog en vecka så skulle hon inte kunna tänka sig mindre och vi räknar med att den betalar igen sig på två år mot att behålla hennes skrutt-TV som kostade mer per År än i inköp(!).

Köpte den från Tyskland för ~5200Kr, och utan TV-licensen så tar det bara ett par år så är de pengarna tillbaka som sagt. Vet inte om jag skulle valt samma igen eller den Iiyama jag först tittade på, samma panel i dem för övrigt. Ska jag vara kinkig så är det lite ojämn bakgrundsbelysning och lite mörkare i de övre hörnen men har sett TVs mångfaldigt högre prisklasser som varit sämre... Dessutom litar jag mer på en kommersiell display som är gjord för 16/7 bruk än dagens konsumentprodukter, har fått bryta upp och byta kondingar i fler TV-apparater än jag vill tänka på trots att de bara varit något år gamla...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kollar bara på film eller serier via Chromecasten. Använder främst Netflix och det som inte finns fixar jag på min Plex server. Vad tv är vet jag knappt, plockade ner antennen från taket för några år sedan.
Har en BD spelare men har nog bara använt den 1-2 gånger när jag köpte den runt 2009, orkar verkligen inte hålla på med skivor&frodral, sitta med hemska skiv menyer, tar ju 10 minuter innan man fick igång filmen och massa reklam och trailers.