Permalänk

Vpn företag

Hej!
En fråga jag har tänkt väldig länge på är, hur kommer det sig att vpn företag som erbjuder en vpn lösning inte stäms eller hotas av filmbolagen etc som hotar och skickar böter till privatpersoner och ISPer?

Permalänk
Medlem

Tjah, det är ju inte de som streamar/laddar hem. Det är ju Du. De ser inte vad du gör heller. Lite det som är tanken med VPN. Att man ska vara anonym. Sen är ju inte vpn-tjänsterna till för att ladda hem olagligheter egentligen. De säljs för att du ska vara anonym mot din ISP etc. Det andra är väl bara ett plus
men du ska se att det dröjer nog inte länge förens de hittar på någon ny lag.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Många som laddar ner med VPN tänker inte på att dölja sina digitala footprints och sitter på Facebook osv ändå så de åker nog dit ifall filmbolagens jägare verkligen letar.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Man kan inte begå vilka brott som helst bara för att man använder en VPN-tjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Att stämma VPN bolag för att folk piratkopierar är som att stämma en vapen butik för att vapen dödar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Många som laddar ner med VPN tänker inte på att dölja sina digitala footprints och sitter på Facebook osv ändå så de åker nog dit ifall filmbolagens jägare verkligen letar.

Nej det tror jag inte, iallafall inte om man tjänsten har delad IP (vilket de flesta har). Jag är ingen nätverksexpert så någon får rätta mig om jag har fel, men det bör vara näst intill omöjligt att med 100% säkerhet koppla en användare till IP (förutsatt delad IP) endast genom att undersöka nätverkstrafik, även om användaren fildelar och facebookar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Finns ju några hål:DNS leak

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Nej det tror jag inte, iallafall inte om man tjänsten har delad IP (vilket de flesta har). Jag är ingen nätverksexpert så någon får rätta mig om jag har fel, men det bör vara näst intill omöjligt att med 100% säkerhet koppla en användare till IP (förutsatt delad IP) endast genom att undersöka nätverkstrafik, även om användaren fildelar och facebookar samtidigt.

Jag minns att jag kollade en YouTube-video där det sades att det största problemet med folk som använder VPN för illegala saker åker dit på att de haft något konto inloggat någonstans eller haft ett program i bakgrunden som fortsatt att köra på ens egna IP.. Och är du misstänkt så vet nog redan myndigheter vem du är och kan sätta dit dig enklare om jag har förstått rätt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Många som laddar ner med VPN tänker inte på att dölja sina digitala footprints och sitter på Facebook osv ändå så de åker nog dit ifall filmbolagens jägare verkligen letar.

Fråga då eftersom jag inget vet om sådant här.

Om jag kör med vpn typ f-secure freedom & laddar ner en semesterfilm med exempelvis qBittorent samtidigt som jag är ute på facebook genom tor browser så är jag rökt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Fråga då eftersom jag inget vet om sådant här.

Om jag kör med vpn typ f-secure freedom & laddar ner en semesterfilm med exempelvis qBittorent samtidigt som jag är ute på facebook genom tor browser så är jag rökt?

Saken är mer att om du sitter på t.ex Facebook el. övriga sociala medier inloggad i bakgrunden, samtidigt som du byter över till VPN. Nånstans där uppstår problemet. Det andra problemet är som tidigare nämnts ovan, DNS leaks. En annan sak jag upptäckte igår är att t.ex Vuze och μTorrent inte döljer ens IP förrän man startar om programmet så slutsatsen där är ju att det är vissa program som lämnar fina saftiga footprints för utomstående.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Förbjuda VPN?

https://femtejuli.se/2017/08/25/jon-karlung-lacker-hemlig-inf...
"Bland annat vill man förbjuda vpn, logga vpn. Och så vill man tvinga operatörna att bygga ut NAT burkar, som ska datalagra. Plus 10 månader."