Nybörjare lyckades fuckade upp drivrutinerna för grafiken...

Permalänk
Medlem

Nybörjare lyckades fuckade upp drivrutinerna för grafiken...

Jo, jag är i stort sett nybörjare med Linux. Har erfarenhet av Win OS men då jag förra året byggde ihop en speldator gjorde jag en första installation av Linux Mint med assistans av folk i mitt spelforum. Denna första inblick fick mig att förstå att en hel del (bl.a. hantering av drivrutiner) är ganska annorlunda. Gjorde bara som jag blev instruerad och sedan dess har allt funkat så mina grunda kunskaper har liksom inte befästs. Därför är jag totalt oförstående till vad som hände då jag började rota med drivrutinerna för grafikkortet.

Har väl knappast relevans här men speldatorn används i första hand för att köra ett gammalt PC-spel (Gran Prix Legends) och körd därför in den där "emulatorn" som kallas Wine. Allt fixat med hjälp av den assistans jag fick.

Nu var det så att jag härom dagen köpte en stor skärm (HP ZR30w) till min ordinarie dator. Upplösning 2560x1600 så jag var nyfiken på hur mitt spel skulle se ut med en bättre skärm. Kopplade in den men det såg inte ut som bättre upplösning och kollade då egenskaper för skärmen. Skärmen identifierades men upplösningen var låst till ett mycket lägre värde och det fanns inga andra alternativ att ändra till.

Tänkte då att det kunde finnas behov av lite nya drivrutinerna och hittade Drivrutinshanteraren. För att följa resonemanget vidare behöver du titta på den bifogade bilden (kommentarer av mig på engelska).

FÖRST:
Jag gick på intuition. De tre övre alternativen för grafikkortet fanns (INTE raden om "manuellt installerad") och alternativet "fglrx" var markerat. Tänkte då att den översta rekommenderade var ett bättre val och markerade den och gick vidare hela vägen till omstart.

RESULTAT:
Såg först att min tidigare bakgrundsbild på skrivbordet ersatts av default Linux Mint -bakgrund. Egenskaperna för skärmen hade INTE givit mig fler alternativ för högre upplösning och denna gång var inte ens skärmen identifierad. Så jag ville direkt återställa. DESSUTOM gick inte mitt PC-spel att starta längre vilket uppenbarligen beror på vad systemet gjort med grafiken efter min "installation".

MOMENT22-UPPLEVELSE: Öppnade åter Drivrutinshanteraren som nu ser ut som bifogade bilden. Helt ologiskt var INTE det alternativ jag valt (översta) markerat. Istället hade raden om "Fortsätt använda..." kommit till och var nu markerad. Inte nog med det. Allt som berörde drivrutinerna för grafikkortet var låsta. Ingen av de övre kunde väljas och "Fortsätt använda..." kunde inte avmarkeras.

Här är jag nu. Ett OS som låst valet av drivrutiner till något som inte går att ändra och som dessutom förhindrar mig att använda det spel jag har datorn för. Är övertygad om att detta är något uppenbart fel som är lätt att åtgärda men min datorintution räcker inte till. Jag kommer inte längre. Någon som kan ge mig hjälp i detta?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Var tydligen för dum för att bifoga en bild. Fanns inget alternativ annat än URL. Jag ska väl inte behöva publicera en bild på webben för att ni ska se något här????

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk

Vilket grafikkort har du i datorn?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanMicke:

@DanMicke: Var tydligen för dum för att bifoga en bild. Fanns inget alternativ annat än URL. Jag ska väl inte behöva publicera en bild på webben för att ni ska se något här????

Jo det måste du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Vilket grafikkort har du i datorn?

Jag har ett ASUS HD 7970 DirectCU II - som funkar helt perfekt

...och då blev bilden publicerad, kanske förtydligar lite.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Jag använder samma grafikkort med Linux mint. Du ska inte göra någonting alls eftersom det ska fungera direkt. Enda gången du ska ändra är om du inte får bild alls eller du hamnar i software rendering mode.

Eftersom Linux hanterar all hårdvara genom kärnan så måste du även kompilera om kärnan när du byter grafikdrivrutin. Det här skillnaden mellen Windows och Linux är och även därför saker fungerar direkt i Linux Live.

Av det första inlägget du beskriver så är det antaglingen fel port på skärmen eller på kortet du använder. Alla Displayport samt en av DVI ska fungera på kortet.

DVI måste ha dual link för att fungera med 2560x1600. Kör själv en NEC 30" PA301W med upplösningen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Jo, jag måste visst göra något. Hoppades att det framgick att jag gjorde en ändring hur dumt det än var. Efter det uppstod strulet. Och min fråga kvarstår. Tacksam för hur jag tar mig ur det. Den som vet får gärna beskriva det.

Av det du skriver är det där med kompilera om kärnan ett frågetecken som kanske kan rätas ut? Se inlägget. Jag genomförde en ändring via Drivrutinshanteraren och okejade begärd omstart. Efter det låste sig allt enligt beskrivningen. Menar du att jag efter ändringen nu också manuellt ska använda något verktyg för att "kompilera om kärnan" också för att en ändring ska utföras? Är det i så fall därför alla val för drivrutiner är låsta? Jag valde ju heller inte det alternativ som nu är markerat. Har ingen aningen om varför systemet på egen hand lagt till det sista, som antyder att jag manuellt installerat en specifik drivrutin eller för den delen oombett skippat min tidigare bakgrund.

Bortsett från allt annat vill jag få ett slutresultat där jag återställt till det som fungerade. Jag kan ju inte köra mitt spel med nuvarande konfiguration. Vet någon hur det ska gå till tackar jag och bugar.

PS. Allt vad gäller portar och kablar är som det ska.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Permalänk
Medlem

@DanMicke: Jag läste igenom här igen och funderade lite. Ditt första inlägg är lite rörigt men menar du att skrivbordet ger full upplösning, men inte spelet? I så fall kan det vara en begränsning i spelet eller i Wine och då kan du inte göra så mycket tyvärr, då problemet inte är i Linux. I det fallet är det nog bättre med en ren Windows i en VM eller från en separat disk och välja OS från BIOS bootmeny.

Som det se ut nu verkar en ominstallation vara lättaste lösningen för dig.

Jag monterar alltid /, /boot, /home, /root, /usr, /usr/local, /tmp och /var på egna diskar / partitioner. Detta gör en återställnig extremt snabb och enkel.

/boot räcker med 250 MB. systemrooten ( / ) 16 GB räcker och blir över.

När jag återställer så kör jag bara ett skript på några kB. Det enda jag har backup på är privata filer samt en image av /boot. Dessutom är dom flesta anpassningar och extra program redan kvar då det ligger i /home och /usr

Som grädde på moset så kan jag säga att filsystemet btrfs är det bästa för Linux då det är extremt snabbt och säkert.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Som OldComputer sa, den har bara DVI och för att du då ska få en upplösning högre än 1920x1080px, behöver du en DVI-kabel med stöd för dual-link. Har du en sådan kabel?

Däremot behöver du inte kompilera om kärnan när du byter eller uppdaterar en drivrutin. Man behöver bara kompilera om kärnan när man ändrat en konfiguration i kärnan, t.ex lägger till stöd för AMD-grafikkort, men eftersom du kör med en distro som tillhandahåller en generisk kärna, har du redan stöd för allt du kan tänka dig. Och att kompilera om kärnan är inget du behöver bry dig om.

Drivrutinerna för ditt grafikkort installeras i form av moduler som läses in av kärnan, dessa behövs däremot läsas in på nytt vid en uppdatering. Är man nybörjare och osäker är det enklast är att bara starta om datorn.

Och när det kommer till partionering av filsystemet är det OldComputer inte att rekommendera för en nybörjare. Du klarar dig bra med "/", "/home" och en swap om du vill kunna hibernata datorn, vilket är önskvärt om man har en bärbar dator.

Du behöver inte en egen partion för "/home", men det är att rekommendera eftersom att när du installerar om din Linuxdistribution, är /home med alla dina inställningar intakt och du är snabbt uppe på fötterna igen. Men se bara till att välja manuell partionering och att du inte formaterar den partionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@DanMicke: Jag läste igenom här igen och funderade lite...

Det kanske var "rörigt" för att jag alltid försöker ge en konkret bild av det som hände, vad resultatet blev och vad jag vill återställa. Det blir en liten "uppsats" men för att göra saken tydligare i det du frågar om så talade jag om att skrivbordet - EFTER jag gjorde den olyckliga uppdateringen av drivrutiner enligt ovan - tagit bort min bakgrundsbild. Jag berättade också att inställningarna för skärm fortfarande var begränsade till en och samma upplösning (lägre än vad skärmen klarar). Ytterligare en effekt blev att mitt spel inte längre ville starta - säkerligen något som har med tillgänglig grafik att göra.

Och återigen - datorn i sig har jag kört i över ett år med mitt PC-spel under Wine. Allt fungerade alldeles utmärkt då drivrutinerna var orörda och alltså motsvarade det jag kommenterade "before I messed up".

Så åter till den västentliga frågan för mig: Hur kan jag ÅTERSTÄLLA konfigurationen? Varför är inställningarna för drivrutin plötsligt låsta? Krävdes det någon "kompilation av kärnan" eller inte mot bakgrund av frågan jag ställde i senaste inlägget?

Slutsatsen om begränsningar i Wine eller spelet är alltså ogrundad. Jag blev guidad då jag en gång konfigurerade systemet och noga med att allt i den dator jag byggde var kompatibelt med komponenter och OS. Det fungerade alltså helt perfekt - innan jag gjorde dumheten att mixtra med drivrutinen. Mitt problem är att jag gick på intuition och trodde att systemet bara skulle uppdatera enligt det val jag gjorde (återigen, läs första inlägget). Och att jag borde ha bättre kunskap om hur Linux hanterar det här med drivrutiner innan jag satte igång.

Å andra sidan kan väl inte Linux vara så galet byggt att jag nu inte ska kunna återställa till det som fungerade? Ominstallation verkar sannerligen inte som en "lätt lösning" och vore för mig helt orimligt eftersom allt i datorn är friskt - det är bara OS som behöver veta hur grafiken ska hanteras. Och då jag tydligen utfört en felaktig uppdatering så får det nu fel instruktioner.

Mycket tacksam om vi håller oss till min kärnfråga om HUR jag kan återställa mitt felaktiga omval av lämplig drivrutin eftersom systemet nu inte tillåter mig att ens göra ett val. Jag ska inom kort kolla igenom ett av inläggen i den diskussion som Klubba länkade till. Fanns något där om rensning som lät intressant.

Jag skriver denna "rättelse" för att klargöra status före och efter mitt strul. Det borde rimligen gå att definiera om drivrutinerna igen så att jag i alla fall kan använda de som bevisligen fungerat. Det låter helt sanslöst att jag mot bakgrund av detta ska behöva installera om hela systemet!!!

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Som OldComputer sa, den har bara DVI och för att du då ska få en upplösning högre än 1920x1080px, behöver du en DVI-kabel med stöd för dual-link. Har du en sådan kabel?

Ja Hund, det har jag och det framgår av svaren ovan. Allt med kablar, anslutningar etc. är som det ska.

Förstår inte riktigt de vägar era svar tar? Jag deklarerar ju klart att jag INTE förstått det här med drivrutiner. Att jag redan har haft ett OS som fungerar med grafikkortet och att allt om partitionering etc. inte har med min fråga att göra. Blir lite tröttsamt att upprepa sig så please läs historian uppåt för att ge svar som har med frågan att göra.

Men bra att veta att kompilering inte "krävs" i alla fall.

Om jag en sista gång ska försöka konkretisera:

1. I det system som fungerade fick jag för mig att testa min nya stora skärm för att se effekten av bättre upplösning i spelet. På intuition hittade jag den funktion som kallas "Drivrutinhanteraren" som jag tyckte lät passande för att se om det kanske krävdes en uppdatering eftersom systemet inte tillhandahöll en inställning som motsvarade skärmens upplösning.
2. Den inställning som gällde då - och som fungerade - var det jag markerade i bilden som "before I messed up".
3. Då jag tyckte det översta valet lät lämpligt (dessutom "recommended") bockade jag för det istället och följde sedan anvisningarna i dialogerna, vilket avslutades med en omstart.
4. Efter omstarten hade OS tagit bort min bakgrundsbild (nämner det inte som något allvarligt att rätta till, snarare som ett tecken på vad som eventuellt hände efter uppdateringe), inställningarna för bildskärm var fortfarande låsta till ett lägre värde än skärmens och - inte minst - då jag försökte starta mitt PC-spel (som alltså startats 100-tals gånger innan med tidigare drivrutinen) gick det inte. Det försökte starta men kom sedan i konflikt (förmodligen med grafiken) och avslutades.

Som sagt, ska kolla det där med rensning men det måste ju bara finnas ett enkelt sätt att återinstallera en drivrutin som fungerar??!!! Ett rimligt enkelt-att-följa-för-en-newbie-svar på min konkreta fråga HUR man gör det vore tacksamt.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Vilken version av linux mint kör du?

edit: länken klubba postade borde lösa ditt problem btw.

Permalänk
Medlem

Nu var det en del att läsa och ta till sig i inläggen här men jag hade gjort något i denna stilen för att ÅTERSTÄLLA den ursprungliga konfigurationen:
*Startat om datorn
*Vid inloggningsrutan tryckt Ctrl+Alt+F5
*Loggat in i text-läget.
Kört följande kommandon: (varje rad avslutas med ett Enter-slag för att verkställa kommandot)

sudo apt-get purge "fglrx.*" -Tar bort de proprietära AMD/ATi grafikdrivrutinerna samt alla associerade programvaror, filer.

sudo rm /etc/X11/xorg.conf -Tar bort den uppfuckade Xorgfilen.

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core libgl1-mesa-glx:i386 libgl1-mesa-dri:i386 libgl1-mesa-glx:amd64 libgl1-mesa-dri:amd64 -Ominstallerar grafikservern.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -Konfigurerar om grafikservern

sudo reboot -Startar om systemet

Saxat från: https://askubuntu.com/questions/68306/how-do-i-remove-the-proprietary-ati-drivers#68312

Ovan borde fungera på Linux Mint.
Sedan tycker jag personligen att Open Source drivrutiner funkar långt bättre än AMD egna proprietära crap-drivers på Linux.
En bonus är att de funkar med så gott som out-of-the-box med alla nya kernel-uppdateringar som annars brukar fucka upp de proprietära drivarna.

Ge dem ett försök om du känner dig sugen på mer prestanda. (Padoka = senaste, kan vara lite ostabilt. Oibaf = Stabila drivrutiner men inte så mycket nytt (rekommenderas som förstahands val).

https://www.epicgames.com/unrealtournament/forums/unreal-tournament-discussion/ut-development-bug-reports-qa/linux-troubleshooting/14891-how-to-update-open-source-graphic-driver-in-ubuntu

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Vilken version av linux mint kör du?
edit: länken klubba postade borde lösa ditt problem btw.

Efter rekommendation från spelforumet installerade jag Linux Mint 17.1 Xfce på den då helt nybyggda maskinen.

Skummade igenom lite av den långa tråd som hade med setup för en ny spelmaskin att göra och ett avsnitt handlade då om anpassningen att köra mitt spel på Linux via Wine. Återigen: Allt detta lyckades och har utan problem kört maskinen fram till den famösa ändringen i Drivrutinshanteraren jag gjorde igår.

Ser att jag där hade en fråga med beröring till grafiken. Kanske någon av er kan se någon ny info i det. Svaret från "experten" var:

"Yes, the GPU driver has to be changed to fglrx as this contains CCC with all tweaking and openGL support like you have in windoze."

För mig är det ett stort mysterium att alla alternativ i Drivrutinshanteraren enligt ovan är låsta. INGET kan ändras från denna dialogruta. Annars hade jag ju bara markerat den jag tidigare hade och startat om. Win-erfarenheten ger ju inuitionen att detta borde räcka och att allt är utfört efter en omstart. Mitt fel är kanske att jag inte hanterat bytet på rätt sätt i Linux? Finns någon bakväg för att åter förbereda installation av den tidigare fglrx drivern (alltså det tredje alternativet i listan).

BTW: Också mycket förbryllande att det val jag faktiskt gjorde (det första alternativet) sedan inte var markerat då man återbesökte Drivrutinshanteraren efter uppdateringen och omstarten. Hur det i hela fridens namn kan sluta i att jag "fortsätter att använda en manuellt installerad rutin" trots att jag inte uppfattat som jag gjort en manuell installation (bara valt ett av OS erbjudna val). Som jag sa: Då maskinen fungerade - innan den uppdatering jag tyvärr försökte göra - fann överhuvudtaget inte det fjärde alternativet om "manuellt installedad drivrutin" i listan????

OM Klubbas länk: Då jag skummade fann jag avsnittet under "How It Works/fglrx" intressant eftersom mitt tidigare fungerande val hette just "fglrx". Tänkte, med anledning av rådet man får i texten, att det kanske fanns några "rester" från den fglxr jag avinstallerat som behövde rensas med de förslagna kommandona MEN...

...då jag nu ser att svaret i spelforumet klart konstaterar att jag MÅSTE ha fglrx för att spelet ska fungera så inser jag att en sådan rensning knappast hjälper mig. Kanske om man först måste göra rensningen och sedan - på något sätt - återinstallera fglrx.

Vet i så fall inte riktigt hur det ska gå till? Det enkla hade ju varit att bara avmarkera "Fortsätt använda..." i Drivrutinshanteraren och sedan markera fglrx, okeja och starta om. Men det går ju inte. Det kanske ska till en längre kedja åtgärder med de där "paketen" det ibland talas om. Tyvärr har jag inte fördjupat mig tillräckligt i de vanliga rutinerna för att hantera Linux OS. Då jag hade det installerat och allt fungerade räckte det bra för mig. Tyckte det var toppen. Nu är det säkerligen lika toppen men inser att bristen på OS-kunskap gör mig lost och dum. Behöver MYCKET detaljerad anvisning om ni har en lösning på detta.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu var det en del att läsa och ta till sig i inläggen här men jag hade gjort något i denna stilen för att ÅTERSTÄLLA den ursprungliga konfigurationen

En hel del matnyttigt i ditt inlägg. Ska absolut testa den instruktionen men måste nu ut i friska luften ett tag. Men det låter som något jag absolut behöver göra.

Våga mig inte på en diskussion angående drivrutin Open Source. Vet ju vad begreppet står för men mindre om Linux relation till sådana kontra de "crap-drivers" du menar listas. Jag provade ju översta alternativet märkt "öppen källkod" vilket gav resultatet jag beskrivit. Efter omstarten var det valda alternativet inte markerat (trots mitt val) och istället tillkom raden om att jag kör "manuellt installerad drivrutin" (och undrar vem som i så fall installerat den???).

Då jag dessutom fått klara instruktioner från spelforumet att jag behöver använda fglrx (vilket jag hade då det fungerade) vågar jag inte riktigt experimentera med de du föreslår just nu. Datorns huvudsakliga uppgift är att köra bilspelet så priritet ett är att få det att fungera igen. Vill jag sedan testa att köra med min stora HP skärm i högre upplösning kan jag ställa frågan i det forumet - som helt utgår från vilka krav som ställs för körningen under Wine. Har dessutom för mig att jag inte kunde hitta specifika drivrutiner för Linux för grafikkortet. Fanns möjligen en antydan om att de skulle utveckla sådana.

Hur som, i nuläget vill jag bara återställa till det gamla fglrx och ska ta itu med dina instruktioner senare ikväll. Tack för dem!

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Det verkar vara mycket förvirrade åsikter här, och drastiska lösningar.

krigelkorren's radda med kommandon kommer ta bort fglrx. FGLRX borde du inte använda om du har ett 7970, den drivrutinen stödjer inte de korten. Utan det borde vara catalyst, men det kan vara så att modulen kallas fglrx fortfarande i ditt system. Men catalyst-sviten är ju under ombyggnad från AMD, så det kan vara värt att installera de öppna drivrutinerna istället.

Antagligen har fglrx-modulen blacklistats och det är därför du inte kan välja den i listan. Lite osäker på vad "Drivrutinshanterare" är då jag inte använder det grafiska mycket.

Vilken version av mint kör du? har du uppdaterat nyligen? fglrx/catalyst har ju försvunnit på senare versioner, så den kan ju ha tagits bort också. Att få tillbaka den om den fortfarande finns kvar borde inte vara så avancerat, men det kommer nog kräva lite terminal-knackande. Och då kan det ju vara värt att installera de öppna drivrutinerna, OM du har ett någorlunda upppdaterat system. Så lite mer info om mint-version kunde vara bra.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

En hel del matnyttigt i ditt inlägg. Ska absolut testa den instruktionen men måste nu ut i friska luften ett tag. Men det låter som något jag absolut behöver göra.

Våga mig inte på en diskussion angående drivrutin Open Source. Vet ju vad begreppet står för men mindre om Linux relation till sådana kontra de "crap-drivers" du menar listas. Jag provade ju översta alternativet märkt "öppen källkod" vilket gav resultatet jag beskrivit. Efter omstarten var det valda alternativet inte markerat (trots mitt val) och istället tillkom raden om att jag kör "manuellt installerad drivrutin" (och undrar vem som i så fall installerat den???).

Då jag dessutom fått klara instruktioner från spelforumet att jag behöver använda fglrx (vilket jag hade då det fungerade) vågar jag inte riktigt experimentera med de du föreslår just nu. Datorns huvudsakliga uppgift är att köra bilspelet så priritet ett är att få det att fungera igen. Vill jag sedan testa att köra med min stora HP skärm i högre upplösning kan jag ställa frågan i det forumet - som helt utgår från vilka krav som ställs för körningen under Wine. Har dessutom för mig att jag inte kunde hitta specifika drivrutiner för Linux för grafikkortet. Fanns möjligen en antydan om att de skulle utveckla sådana.

Hur som, i nuläget vill jag bara återställa till det gamla fglrx och ska ta itu med dina instruktioner senare ikväll. Tack för dem!

Absolut, kör själv Open Source i alla lägen när det gäller spel i Linux och numera fungerar det riktigt bra.

Har dock ingen erfarenhet av just det spelet du kör, men jag kan ta en koll på det senare idag när jag kommit hem från jobbet.

Ja när det gäller spelforum brukar man oftast rekommendera fglrx för AMD kort då det är och har varit den supportade drivrutinen.
AMD har på senare år blivit väldigt mycket bättre på att bidra med dokumentation till Open Source projektet och de har gjort enorma framsteg i.o.m. Mesa 17.2 så det kan vara idé att börja utmana de äldre traditionella drivrutinerna nu.

Som ett exempel kan jag ta Steam, där många spel via Wine klagar på att det inte finns någon version av Open GL v3.2 installerat när man kör via Open Source drivrutiner (detta trots att OS-drivrutinen stöder OpenGL 4.5 >), det ironiska är att man enbart behöver ta bort en fil ur spelets Steam-folder, sedan fungerar allt kanon. Steam använder sig av lite äldre s.k. "libs" som förutsätter att det finns en fglrx version på datorn och vägrar starta om inte det kriteriet uppfylls.

Open Source alternativet som finns med i default utförandet av Linux Mint är dock bara minsta nödvändiga för basic-funktioner.
Prestandan på dem går inte att jämföra mot de drivrutiner jag skickade i sista länken.
Instruktionerna på forumposten visar även hur man kan avinstallera de modifierade Open Source drivrutinerna om man vill återgå till ursprungsläget.

Edit: Precis som @Otur skriver så har du ett relativt gammalt kort, så det är mycket troligt att det inte stöds av FGLRX (den proprietära "crap-drivrutinen") alls i senare versioner av Linux Mint. Kortet kanske hellre vill ha den äldre Catalyst drivrutinen, vilket det inte finns några garantier för att det kommer att fungera i Linux Mint 17, så i det fallet är Open Source att föredra alla gånger, men det är som sagt något du måste vilja testa i så fall.

Som en klick grädde på moset kan jag länka till denna artikel på Phoronix ang. Open Source läget: (dock inte HD7970 i testet, men även det kortet skall stödjas av samma Mesa version)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amdgpu-new-1710&num=1

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit gå ut ännu men gräset måste snart kämpas ner ;). Men får kommentera inlägget från Otur:

Skrivet av Otur:

krigelkorren's radda med kommandon kommer ta bort fglrx. FGLRX borde du inte använda om du har ett 7970, den drivrutinen stödjer inte de korten. Utan det borde vara catalyst, men det kan vara så att modulen kallas fglrx fortfarande i ditt system. Men catalyst-sviten är ju under ombyggnad från AMD, så det kan vara värt att installera de öppna drivrutinerna istället.

Uppfattade krigelkorrens instruktion så att jag först måste rensa upp, sedan via det han kallar "Ominstallerar grafikservern" på något sätt få tillbaka det val (fglrx) jag hade tidigare och som fungerade.

Däremot var det ju just med det tidigare markerade fglrx som grafikkortet fungerade och den påtalade man som enda alternativ då de skrev "Yes, the GPU driver has to be changed to fglrx as this contains CCC with all tweaking and openGL support like you have in windoze."

Det där med "catalyst" är tyvärr grekiska för mig. Är inte insatt. Du kan ju ha rätt men valet fglxr funkade som sagt utmärkt.

Citat:

Vilken version av mint?

Du är ursäktad att du missat det i all text ovan. Har Linux Mint 17.1 Xfce. Körde på den då jag satte ihop maskinen då en av experterna i spelforumet visste att mitt spel funkar i den miljön.

Citat:

Antagligen har fglrx-modulen blacklistats och det är därför du inte kan välja den i listan. Lite osäker på vad "Drivrutinshanterare" är då jag inte använder det grafiska mycket.

Nu är jag lite lost i språkbruket. För mig är det ett val av "drivrutiner" i samma mening som i Windows. Vet att Linux hanterar det hela på sitt sätt men för mig var det tidigare markerade valet fglrx en "drivrutin" för grafiken. Kanske fel språkbruk men ni förstår hur jag resonerar. "Drivrutinshanteraren" är det svenska namnet på en funktion man kan starta i mitt Linux. Interfacet är den bifogade bilden. Lät som rätt ställe att gå till då jag hade ambitionen att uppdatera drivrutiner för att OS skulle se att min skärm hade högre upplösning.

Att något "blacklistas" kan jag ju förstå principerna bakom. Att OS på något sätt plötsligt underkänner en "drivrutin" då antar jag. Dock kan jag konstatera att den INTE var blacklistad i tidigare konfigurationen (i förrgår!) eftersom den då var det aktiva valet (alltså "before I messed up" i bilden). Dessutom kan jag ju heller inte göra några andra ändringar heller (t.ex. att välja översta alternativet "xserver..."). SOm du ser är ALLA alternativ utgråade utom "Fortsätt använda..." som dock inte går att bocka av. Varför den raden kom till då jag valt översta alternativet och följt instruktionerna och bootat känns mycket ologiskt. En dator brukar ju följa de instruktioner den får - även om de är felaktiga ;).

Citat:

har du uppdaterat nyligen? fglrx/catalyst har ju försvunnit på senare versioner, så den kan ju ha tagits bort också. Att få tillbaka den om den fortfarande finns kvar borde inte vara så avancerat, men det kommer nog kräva lite terminal-knackande. Och då kan det ju vara värt att installera de öppna drivrutinerna, OM du har ett någorlunda upppdaterat system. Så lite mer info om mint-version kunde vara bra.

Nej, jag har inte gjort något med OS sedan jag installerade det förra hösten. Ärligt talat inte införstådd med vilka sådana rutiner som finns men antar att man i så fall måste göra det på eget initiativ då OS i alla fall inte föreslagit uppdatering hitills. Nu är jag lite rädd för uppgraderingar i Linux eftersom jag uppenbarligen lyckas strula till det. Terminalen var jag i en del då vi konfigurerade men för mig var det mest att skriva av exakta instruktioner. Vet knappt något om de kommandon som ges.

Suckar lite för att datorerna ibland stjäl så mycket tid men hoppas att jag kan komma igenom detta någorlunda smärtfritt. Ominstallation av hela systemet kommer inte på fråga annat än som enda utväg. Men så illa kan det ju bara inte vara?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Har inte hunnit gå ut ännu men gräset måste snart kämpas ner ;). Men får kommentera inlägget från Otur:

Uppfattade krigelkorrens instruktion så att jag först måste rensa upp, sedan via det han kallar "Ominstallerar grafikservern" på något sätt få tillbaka det val (fglrx) jag hade tidigare och som fungerade.

Däremot var det ju just med det tidigare markerade fglrx som grafikkortet fungerade och den påtalade man som enda alternativ då de skrev "Yes, the GPU driver has to be changed to fglrx as this contains CCC with all tweaking and openGL support like you have in windoze."

Det där med "catalyst" är tyvärr grekiska för mig. Är inte insatt. Du kan ju ha rätt men valet fglxr funkade som sagt utmärkt.

Du är ursäktad att du missat det i all text ovan. Har Linux Mint 17.1 Xfce. Körde på den då jag satte ihop maskinen då en av experterna i spelforumet visste att mitt spel funkar i den miljön.

Nu är jag lite lost i språkbruket. För mig är det ett val av "drivrutiner" i samma mening som i Windows. Vet att Linux hanterar det hela på sitt sätt men för mig var det tidigare markerade valet fglrx en "drivrutin" för grafiken. Kanske fel språkbruk men ni förstår hur jag resonerar. "Drivrutinshanteraren" är det svenska namnet på en funktion man kan starta i mitt Linux. Interfacet är den bifogade bilden. Lät som rätt ställe att gå till då jag hade ambitionen att uppdatera drivrutiner för att OS skulle se att min skärm hade högre upplösning.

Att något "blacklistas" kan jag ju förstå principerna bakom. Att OS på något sätt plötsligt underkänner en "drivrutin" då antar jag. Dock kan jag konstatera att den INTE var blacklistad i tidigare konfigurationen (i förrgår!) eftersom den då var det aktiva valet (alltså "before I messed up" i bilden). Dessutom kan jag ju heller inte göra några andra ändringar heller (t.ex. att välja översta alternativet "xserver..."). SOm du ser är ALLA alternativ utgråade utom "Fortsätt använda..." som dock inte går att bocka av. Varför den raden kom till då jag valt översta alternativet och följt instruktionerna och bootat känns mycket ologiskt. En dator brukar ju följa de instruktioner den får - även om de är felaktiga ;).

Nej, jag har inte gjort något med OS sedan jag installerade det förra hösten. Ärligt talat inte införstådd med vilka sådana rutiner som finns men antar att man i så fall måste göra det på eget initiativ då OS i alla fall inte föreslagit uppdatering hitills. Nu är jag lite rädd för uppgraderingar i Linux eftersom jag uppenbarligen lyckas strula till det. Terminalen var jag i en del då vi konfigurerade men för mig var det mest att skriva av exakta instruktioner. Vet knappt något om de kommandon som ges.

Suckar lite för att datorerna ibland stjäl så mycket tid men hoppas att jag kan komma igenom detta någorlunda smärtfritt. Ominstallation av hela systemet kommer inte på fråga annat än som enda utväg. Men så illa kan det ju bara inte vara?

Hmm, du kan ju ha hamnat lite mittemellan 2 lägen med den versionen. enligt Ubuntu TrustyTahr; fglrx and the 14.04.5 HWE stack (som mint 17.1 baseras på) så verkar det bästa rådet vara att uppdatera och köra på open-source (mer detalj här). EDIT: Det var kanske starkt att säga att det var rekommenderat. Det beror ju på vad för kernel-version som används.

under .4 här pratar de om att installera den properitära drivrutinen. Finns det något sådant du kan använda? "Additional Drivers manager"

just grafikdrivrutiner måste blacklistas när det skiftas mellan properitär och öppen för att garantera att "rätt" saker används.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Hmm, du kan ju ha hamnat lite mittemellan 2 lägen med den versionen

Hmmm, får titta närmare på dina länkar då jag har mer tid över. En hastig titt säger mig att för mitt kort Tahiti Radeon HD 7900 series verkar det som att en driver med version 16.04 eller högre (kolumn 3) är den rätta.

Däremot känner jag idag mig rudis på hur detta ska gå till. Det blev ju rätt fel då jag utgick från att drivrutinsbytet kunde ske i dialogrutan Drivrutinshanteraren (trots namnet). För mig är förstås hela Linux-miljön rätt stökig (med sagt trivs jag väldigt bra med det OS jag har - då det fungerar) och det var länge sedan jag gjorde konfigurationer och hade som sagt då mer eller mindre steg för steg anvisningar om terminalkommandon m.m.

Skal jag till att börja med följa rensningen och sedan konfigurera om grafikservern enligt krigelkorrens instruktioner?

Hur kommer jag sedan åt "installerare" för version 16.04? Försöker befria mig från Win-rutinen där man får en exe-fil och kör och därmed fullföljt uppdateringen. Misstänker helt andra rutiner för Linux där kanske Terminalen är inblandad. Och jag har för lite kunskap för att förstå det där med "paket" som jag minns att jag en gång stötte på. Trots mångårig datorvana får jag ingen känsla för vilka steg som behöver göras och med en förestående resa som planeras för fullt hinner jag inte att sätta mig att plugga. Inser att Linux är lite svårare än jag trodde - och kanske måste vara det p.g.a. sin struktur?

Lite missmodig. Tror att jag kan strula till det ordentligt om jag inte har helt klart för mig...

En sak som förvånar är att det som tidigare var markerat (fglrx) inte bara går att aktivera igen. Det känns ju som att OS redan har anammat den i systemet så varför kan den då inte bara återaktiveras med ett enkelt val? Förbannar nu min nyfikenhet att spela med stora skärmen. Blev ju besviken då det inte fanns möjlighet att ställa in upplösningen till vad skärmen har och det gjorde att jag gav mig in på denna idioti istället för att bara lämna allt som fungerar som det är...

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Hmmm, får titta närmare på dina länkar då jag har mer tid över. En hastig titt säger mig att för mitt kort Tahiti Radeon HD 7900 series verkar det som att en driver med version 16.04 eller högre (kolumn 3) är den rätta.

Däremot känner jag idag mig rudis på hur detta ska gå till. Det blev ju rätt fel då jag utgick från att drivrutinsbytet kunde ske i dialogrutan Drivrutinshanteraren (trots namnet). För mig är förstås hela Linux-miljön rätt stökig (med sagt trivs jag väldigt bra med det OS jag har - då det fungerar) och det var länge sedan jag gjorde konfigurationer och hade som sagt då mer eller mindre steg för steg anvisningar om terminalkommandon m.m.

Skal jag till att börja med följa rensningen och sedan konfigurera om grafikservern enligt krigelkorrens instruktioner?

Hur kommer jag sedan åt "installerare" för version 16.04? Försöker befria mig från Win-rutinen där man får en exe-fil och kör och därmed fullföljt uppdateringen. Misstänker helt andra rutiner för Linux där kanske Terminalen är inblandad. Och jag har för lite kunskap för att förstå det där med "paket" som jag minns att jag en gång stötte på. Trots mångårig datorvana får jag ingen känsla för vilka steg som behöver göras och med en förestående resa som planeras för fullt hinner jag inte att sätta mig att plugga. Inser att Linux är lite svårare än jag trodde - och kanske måste vara det p.g.a. sin struktur?

Lite missmodig. Tror att jag kan strula till det ordentligt om jag inte har helt klart för mig...

En sak som förvånar är att det som tidigare var markerat (fglrx) inte bara går att aktivera igen. Det känns ju som att OS redan har anammat den i systemet så varför kan den då inte bara återaktiveras med ett enkelt val? Förbannar nu min nyfikenhet att spela med stora skärmen. Blev ju besviken då det inte fanns möjlighet att ställa in upplösningen till vad skärmen har och det gjorde att jag gav mig in på denna idioti istället för att bara lämna allt som fungerar som det är...

Nåväl, det är inte så illa att vara nyfiken, man lär sig alltid något nytt
Just grafikinställningar är något pilligt ibland mest p.g.a. alla olika varianter och att det inte finns en komplett öppen standard för grafikdrivrutiner.

Tumregeln brukar vara något i stil med:
nVidia-grafikkort = Kör med den proprietära drivrutinen, tänk inte ens tanken på att använda Open source i det läget om spel står på agendan.
ATi Radeon kort = Kör med Open Source drivers alt. kör med en äldre lastgammal utgåva av distro + gammal proprietär drivrutin samt gör inga uppdateringar alls. (totalt vansinne ur säkerhetsperspektiv men wtf. är burken inte uppkopplad mot nätet skall det inte vara några problem)
Nyare AMD Radeon kort = Kör med FGLRX/AMDGPUPRO/Catalyst (proprietär) alt. Open Source drivrutiner såvida du inte är tvingad p.g.a. någon exklusiv funktion som enbart finns i den proprietära drivrutinen. I nuläget levererar Open Source drivrutinen i regel bättre prestanda än FGLRX/AMDGPUPRO.

Oftast är en proprietär drivrutin testad av tillverkaren för en speciell version av distron ex. Ubuntu 15.10 och Ubuntu 16.04 kan ha helt olika versioner godkända/svartlistade.

Samma kan gälla när man uppdaterat från en point-release till en annan från ex. 16.04 till ex. 16.04.1 eller 16.04.2 osv.
Proprietära drivrutiner är väldigt kräsna i de sammanhangen och kraschar lätt eller blir ostabila när man gör en helt vanlig Linux-kerneluppdatering. (Ja, dessa kerneluppdateringar är väldigt viktiga då säkerhetspatchar för Linux-kärnan är inbakade i dem och görs ofta automagiskt via någon uppdateringashanterare.)
Proprietära drivers underhålls exklusivt av tillverkaren (AMD i ditt fall) så ingen support ges eller kan ges av distron, så när en grafikdrivare börjar bete sig katastrofalt svartlistas den helt enkelt för att inte ställa till mer bekymmer för användaren.
Det är mycket möjligt att det är något sådant som inträffat i ditt fall.

Tumregeln, skulle jag också vilja påstå, är att enbart hålla sig till LTS-versioner av distros. (supportas i 5 år.)
För Ubuntu, som just Linux Mint baseras på gäller att:
Jämnt tal följt av 04 är en LTS version. ex. 10.04 12.04 14.04 16.04 (18.04-kommande version) osv.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nåväl, det är inte så illa att vara nyfiken, man lär sig alltid något nytt
Just grafikinställningar är något pilligt ibland mest p.g.a. alla olika varianter och att det inte finns en komplett öppen standard för grafikdrivrutiner.

Tumregeln brukar vara något i stil med:
nVidia-grafikkort = Kör med den proprietära drivrutinen, tänk inte ens tanken på att använda Open source i det läget om spel står på agendan.
ATi Radeon kort = Kör med Open Source drivers alt. kör med en äldre lastgammal utgåva av distro + gammal proprietär drivrutin samt gör inga uppdateringar alls. (totalt vansinne ur säkerhetsperspektiv men wtf. är burken inte uppkopplad mot nätet skall det inte vara några problem)
Nyare AMD Radeon kort = Kör med FGLRX/AMDGPUPRO/Catalyst (proprietär) alt. Open Source drivrutiner såvida du inte är tvingad p.g.a. någon exklusiv funktion som enbart finns i den proprietära drivrutinen. I nuläget levererar Open Source drivrutinen i regel bättre prestanda än FGLRX/AMDGPUPRO.

Oftast är en proprietär drivrutin testad av tillverkaren för en speciell version av distron ex. Ubuntu 15.10 och Ubuntu 16.04 kan ha helt olika versioner godkända/svartlistade.

Samma kan gälla när man uppdaterat från en point-release till en annan från ex. 16.04 till ex. 16.04.1 eller 16.04.2 osv.
Proprietära drivrutiner är väldigt kräsna i de sammanhangen och kraschar lätt eller blir ostabila när man gör en helt vanlig Linux-kerneluppdatering. (Ja, dessa kerneluppdateringar är väldigt viktiga då säkerhetspatchar för Linux-kärnan är inbakade i dem och görs ofta automagiskt via någon uppdateringashanterare.)
Proprietära drivers underhålls exklusivt av tillverkaren (AMD i ditt fall) så ingen support ges eller kan ges av distron, så när en grafikdrivare börjar bete sig katastrofalt svartlistas den helt enkelt för att inte ställa till mer bekymmer för användaren.
Det är mycket möjligt att det är något sådant som inträffat i ditt fall.

Tumregeln, skulle jag också vilja påstå, är att enbart hålla sig till LTS-versioner av distros. (supportas i 5 år.)
För Ubuntu, som just Linux Mint baseras på gäller att:
Jämnt tal följt av 04 är en LTS version. ex. 10.04 12.04 14.04 16.04 (18.04-kommande version) osv.

Tacksam för att du försöker göra mig lite klokare. Står dock med dumstrut och har ingen aning om vad jag ska göra.

Speldatorn byggde jag för att optimalt kunna spela ETT enda gammalt PC-spel. Är inte så mossigt som det låter för sedan det släpptes har moddare ständigt förbättrat. Hur som, datorn står där för detta enda ändamål. Fick ett Linux att fungera trots att jag i princip inte kan något om systemarkitekturen och sammanhangen. Fick hjälp och allt fungerade perfekt. Sedan dess har Linux bara varit mitt OS och jag har inte behövt rota med något.

Hur jag hamnat i detta läge förstår jag alltså inte. Det enda jag haft att gå efter är vad som specifikt meddelats mig bland folk som är experter på både spelet och har kört det i Linux. Det inlägg jag citerade "Yes, the GPU driver has to be changed to fglrx as this contains CCC with all tweaking and openGL support like you have in windoze" känns dock tungt i detta sammanhang. Han riktigt poängterar att jag borde använda fglrx, det alternativ jag också fann markerat då jag öppnade Drivrutinshanteraren.

Det systemet via denna Drivrutinshanterare visade tolkade jag som tre möjliga alternativ. Dessutom under rubrik som direkt refererar till mitt grafikkort. För mig betyder det drivrutiner som finns tillgängliga på datorn och var dum nog att tro att inget värre en återställning till föregående fungerande kunde hända. Jag drog bara till med ett. Valde det översta som hade noteringen "rekommenderad" så jag kände att jag var på säker mark.

Nu vid närmare granskning ser jag att denna noterades som "AMD/ATI display driver wrapper" medan de två fglrx-alterantiven beskrivs som "AMD graphics accelerators". Betydelsen i det förstår jag dock inte, men det fanns alltså en skillnad. "Driver wrapper" borde ju vara ett "paket" med drivrutiner.

Hur kan det du misstänker hända i detta läge? Jag gör ett val, följer instruktionerna och bootar om. OS startar men smått förvanskat (bakgrundsbilden borta). Drivrutinhanteraren visar inte alls markering för det alternativ jag valt. Istället har en rad lagts till som talar om att jag använder en "manuellt installerad drivrutin". Är det OS som hämtat denna drivrutin i "driver wrapper" och sedan installerat? Är det i så fall det som dialogrutan nu benämnt "manuellt installerad"? Kändes för ett ögonblick som jag är något på spåren men längre än så räcker inte kunskaperna.

Jag får alltså inget sammanhang i det som hände. Om jag nu ens skulle testa den där 16.04-versionen, om det är den jag ska ha, så vet jag inte hur jag får mitt OS att ta till sig den. Rent praktiskt alltså. Ska den laddas ner och köras som installationsfil? Ska jag genomföra den rensning du skrev om och konfigurera grafikservern enligt din instruktion? Är de två stegen helt nödvändiga i nuläget för att överhuvudtaget komma vidare?

Kommer det att åter öppna upp alternativen i Drivrutinhanteraren?

Nästa steg blir då om jag kan återställa allt som det var genom att bocka för det gamla trygga fglrx och genomföra återval av det. Jag vet ju att det fungerar oavsett om det kommit nya rutiner. Det borde väl finnas kvar något i OS som kan aktiveras igen?

Jag känner mig som en nybörjare och det med all rätt eftersom jag bekvämt bara nyttjat mitt fungerande OS och inte lärt mig hur sådana här saker fungerar. Delvis för att jag ju bara installerat spelet och sedan låtit systemet vara. Tyvärr har jag heller inte i nuläget tid att gå på djupet utan är beroende av att något talar om exakt vad jag ska göra. Skäms, men så är det. Trots din fina genomgång har jag ingen aning om vad jag ska göra :).

OS gav fyra bockbara alternativ i något som heter Drivrutinshanteraren. Jag bockade i ett av dessa av OS listade alternativ för att testa om

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Testade nyss spelet med Open source drivrutiner.

Följde ingen guide utan körde installationen direkt i PoL (Play on Linux med Wine version 2.3) dock med någon modernare beta-installer avsedd för W7, körde på valet att behålla de ursprungliga texturerna ikryssade, vet ej vad det kan ge för effekt med modifierade texturer i Wine.)

Blev nåt i denna stilen: (Kör i windowed mode.)

http://imgur.com/l9b4reu

Blev dock lite fula streck horisonten när man körde race och nuffrorna i skärmkanten såg anskrämliga ut, som synes på bildlänken nedan.

http://imgur.com/a/iDx85

Troligtvis kan en guide lösa de återstående problemen, då jag inte vet om det är relaterat den nyare W7-installern jag använde mig av.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Tacksam för att du försöker göra mig lite klokare. Står dock med dumstrut och har ingen aning om vad jag ska göra.

Speldatorn byggde jag för att optimalt kunna spela ETT enda gammalt PC-spel. Är inte så mossigt som det låter för sedan det släpptes har moddare ständigt förbättrat. Hur som, datorn står där för detta enda ändamål. Fick ett Linux att fungera trots att jag i princip inte kan något om systemarkitekturen och sammanhangen. Fick hjälp och allt fungerade perfekt. Sedan dess har Linux bara varit mitt OS och jag har inte behövt rota med något.

Hur jag hamnat i detta läge förstår jag alltså inte. Det enda jag haft att gå efter är vad som specifikt meddelats mig bland folk som är experter på både spelet och har kört det i Linux. Det inlägg jag citerade "Yes, the GPU driver has to be changed to fglrx as this contains CCC with all tweaking and openGL support like you have in windoze" känns dock tungt i detta sammanhang. Han riktigt poängterar att jag borde använda fglrx, det alternativ jag också fann markerat då jag öppnade Drivrutinshanteraren.

Det systemet via denna Drivrutinshanterare visade tolkade jag som tre möjliga alternativ. Dessutom under rubrik som direkt refererar till mitt grafikkort. För mig betyder det drivrutiner som finns tillgängliga på datorn och var dum nog att tro att inget värre en återställning till föregående fungerande kunde hända. Jag drog bara till med ett. Valde det översta som hade noteringen "rekommenderad" så jag kände att jag var på säker mark.

Nu vid närmare granskning ser jag att denna noterades som "AMD/ATI display driver wrapper" medan de två fglrx-alterantiven beskrivs som "AMD graphics accelerators". Betydelsen i det förstår jag dock inte, men det fanns alltså en skillnad. "Driver wrapper" borde ju vara ett "paket" med drivrutiner.

Hur kan det du misstänker hända i detta läge? Jag gör ett val, följer instruktionerna och bootar om. OS startar men smått förvanskat (bakgrundsbilden borta). Drivrutinhanteraren visar inte alls markering för det alternativ jag valt. Istället har en rad lagts till som talar om att jag använder en "manuellt installerad drivrutin". Är det OS som hämtat denna drivrutin i "driver wrapper" och sedan installerat? Är det i så fall det som dialogrutan nu benämnt "manuellt installerad"? Kändes för ett ögonblick som jag är något på spåren men längre än så räcker inte kunskaperna.

Jag får alltså inget sammanhang i det som hände. Om jag nu ens skulle testa den där 16.04-versionen, om det är den jag ska ha, så vet jag inte hur jag får mitt OS att ta till sig den. Rent praktiskt alltså. Ska den laddas ner och köras som installationsfil? Ska jag genomföra den rensning du skrev om och konfigurera grafikservern enligt din instruktion? Är de två stegen helt nödvändiga i nuläget för att överhuvudtaget komma vidare?

Kommer det att åter öppna upp alternativen i Drivrutinhanteraren?

Nästa steg blir då om jag kan återställa allt som det var genom att bocka för det gamla trygga fglrx och genomföra återval av det. Jag vet ju att det fungerar oavsett om det kommit nya rutiner. Det borde väl finnas kvar något i OS som kan aktiveras igen?

Jag känner mig som en nybörjare och det med all rätt eftersom jag bekvämt bara nyttjat mitt fungerande OS och inte lärt mig hur sådana här saker fungerar. Delvis för att jag ju bara installerat spelet och sedan låtit systemet vara. Tyvärr har jag heller inte i nuläget tid att gå på djupet utan är beroende av att något talar om exakt vad jag ska göra. Skäms, men så är det. Trots din fina genomgång har jag ingen aning om vad jag ska göra :).

OS gav fyra bockbara alternativ i något som heter Drivrutinshanteraren. Jag bockade i ett av dessa av OS listade alternativ för att testa om

Oj, det var en redig uppsats!

Jag tror att när du utfört kommandoraderna jag skrev i min första post kommer det att ge dig möjligheten att välja fritt i menyvalet igen. Den bör bete sig precis som när OS var nyainstallerat.
Om det är samma version av FGLRX som den erbjuder i nuläget vågar jag inte garantera då den tidigare kan ha blivit svartlistad. Men i ditt fall låter det mer som att
GUI't för driver-managern är ju lite "sådär" kan jag tycka.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Testade nyss spelet med Open source drivrutiner.

Följde ingen guide utan körde installationen direkt i PoL (Play on Linux med Wine version 2.3) dock med någon modernare beta-installer avsedd för W7, körde på valet att behålla de ursprungliga texturerna ikryssade, vet ej vad det kan ge för effekt med modifierade texturer i Wine.)

Blev nåt i denna stilen: (Kör i windowed mode.)

http://imgur.com/l9b4reu

Blev dock lite fula streck horisonten när man körde race och nuffrorna i skärmkanten såg anskrämliga ut, som synes på bildlänken nedan.

http://imgur.com/a/iDx85

Troligtvis kan en guide lösa de återstående problemen, då jag inte vet om det är relaterat den nyare W7-installern jag använde mig av.

Imponerande snabbt jobbat! Du har nog fått tag på en slags demo-installer eftersom man måste ha tillgång till original-CD:n för att ha full tillgång. Men jag vet att det är en del om och men vid installationen. Wine kanske du redan hade? Hur som väldigt snabbt gjort att få igång det.

Kan ju direkt konstatera att du fått igång spelet. Efter min katastrofinsats kom det inte till titelscreenen. Den är från 90-talet och knappast exempel på grafiken för de makalösa banor moddarna har lagt till under åren. De är en njutning att befinna sig i. Och med ett bra grafikkort fläskar du bara på med alla texturer och kör med patch som tillåter 60 fps.

Så din setup fungerar uppenbarligen. Vill ju gärna ha samma om det funkar lika bra på min Mint-version. Men har du tålamod nog att förklara steg-för-steg hur denna (med samma dumstrut hårt nedtryckt) totala newbi ska göra nu? Ska jag göra din tidigare föreslagna diskrens och konfigurera grafikservern enligt din tidigare instruktion? Ska jag sedan ladda ner något och hur får jag mitt OS att anamma det. Ingen susning för egen del och tänker inte testa mer på egen hand...

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Ja Hund, det har jag och det framgår av svaren ovan. Allt med kablar, anslutningar etc. är som det ska.

Förstår inte riktigt de vägar era svar tar? Jag deklarerar ju klart att jag INTE förstått det här med drivrutiner. Att jag redan har haft ett OS som fungerar med grafikkortet och att allt om partitionering etc. inte har med min fråga att göra. Blir lite tröttsamt att upprepa sig så please läs historian uppåt för att ge svar som har med frågan att göra.

Men bra att veta att kompilering inte "krävs" i alla fall.

Om jag en sista gång ska försöka konkretisera:

1. I det system som fungerade fick jag för mig att testa min nya stora skärm för att se effekten av bättre upplösning i spelet. På intuition hittade jag den funktion som kallas "Drivrutinhanteraren" som jag tyckte lät passande för att se om det kanske krävdes en uppdatering eftersom systemet inte tillhandahöll en inställning som motsvarade skärmens upplösning.
2. Den inställning som gällde då - och som fungerade - var det jag markerade i bilden som "before I messed up".
3. Då jag tyckte det översta valet lät lämpligt (dessutom "recommended") bockade jag för det istället och följde sedan anvisningarna i dialogerna, vilket avslutades med en omstart.
4. Efter omstarten hade OS tagit bort min bakgrundsbild (nämner det inte som något allvarligt att rätta till, snarare som ett tecken på vad som eventuellt hände efter uppdateringe), inställningarna för bildskärm var fortfarande låsta till ett lägre värde än skärmens och - inte minst - då jag försökte starta mitt PC-spel (som alltså startats 100-tals gånger innan med tidigare drivrutinen) gick det inte. Det försökte starta men kom sedan i konflikt (förmodligen med grafiken) och avslutades.

Som sagt, ska kolla det där med rensning men det måste ju bara finnas ett enkelt sätt att återinstallera en drivrutin som fungerar??!!! Ett rimligt enkelt-att-följa-för-en-newbie-svar på min konkreta fråga HUR man gör det vore tacksamt.

Jag har läst allting, du nämner aldrig någonstans att du har en Dual-link-kabel. Att säga "Allt vad gäller portar och kablar är som det ska" är som att säga att man har senaste versionen av program X. Det är meningslös information. Man ska alltid vara så specifik som man bara kan, har du en dual-link-kabel eller version 1.23 av program X, berätta då det. Det kanske känns löjligt eller redundant att berätta det, men det underlättar för andra att hjälpa dig.

Och gällande det andra, jag försökte bara upplysa dig om att det är överkurs för en nybörjare och inget obligatoriskt. Du verkade rätt vilsen och ha fullt upp med andra problem, så jag tänkte att det kanske kunde få dig avskräckt från Linux och ge upp det helt. Det hade ju varit lite tråkigt om du fått fel bild av Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Imponerande snabbt jobbat! Du har nog fått tag på en slags demo-installer eftersom man måste ha tillgång till original-CD:n för att ha full tillgång. Men jag vet att det är en del om och men vid installationen. Wine kanske du redan hade? Hur som väldigt snabbt gjort att få igång det.

Kan ju direkt konstatera att du fått igång spelet. Efter min katastrofinsats kom det inte till titelscreenen. Den är från 90-talet och knappast exempel på grafiken för de makalösa banor moddarna har lagt till under åren. De är en njutning att befinna sig i. Och med ett bra grafikkort fläskar du bara på med alla texturer och kör med patch som tillåter 60 fps.

Så din setup fungerar uppenbarligen. Vill ju gärna ha samma om det funkar lika bra på min Mint-version. Men har du tålamod nog att förklara steg-för-steg hur denna (med samma dumstrut hårt nedtryckt) totala newbi ska göra nu? Ska jag göra din tidigare föreslagna diskrens och konfigurera grafikservern enligt din tidigare instruktion? Ska jag sedan ladda ner något och hur får jag mitt OS att anamma det. Ingen susning för egen del och tänker inte testa mer på egen hand...

Haha! "Diskrens" är väl att ta i för sammanhanget men jag kan förstå att det kan ge det intrycket för någon som är oinsatt.

Kan försöka att i steg förklara, tror inte att våra setup:er skiljer sig avsevärt när det kommer till kritan, inga av programmen jag använder mig av är på något sätt unika.

Tycker att du kan prova med kommandona jag skrev i första posten för att få en så neutral grund som möjligt att utgå ifrån alt. gå via forum länken som jag tog dem från. I ett värsta fall scenario tror jag ändå inte att de ställer till med mer problem än det du har nu.

Därefter kan du prova att markera den proprietära drivrutinen igen (om den fungerar är ju saken biff) annars kan du återkomma så kör vi en step-by-step hur du fixar det via Open Source drivrutiner. Alt. kan vi ta ett snack via Skype eller Discord medan du gör det.
Tar och tankar ner en image av Linux Mint 17.1 Xfce själv så skall jag se om allt funkar så som jag beskrivit det.

Edit: Kan bekräfta att kommandona funkar på samma vis i Linux Mint 17.1 Xfce, kom dock att tänka på att kommandona i min fösta post förutsätter att du kör Linux Mint 17.1 Xfce 64-bit. Om du kör med en 32-bits installation får du istället köra nedan följd av kommandon: (skippa det överstrukna) -Annars kommer den klaga på att den inte hittar de två sista paketen i kommandoraden, då dem är relaterade till 64-bits system

sudo apt-get purge "fglrx.*" -Tar bort de proprietära AMD/ATi grafikdrivrutinerna samt alla associerade programvaror, filer.

sudo rm /etc/X11/xorg.conf -Tar bort den uppfuckade Xorgfilen.

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core libgl1-mesa-glx:i386 libgl1-mesa-dri:i386 libgl1-mesa-glx:amd64 libgl1-mesa-dri:amd64 -Ominstallerar grafikservern.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -Konfigurerar om grafikservern

sudo reboot -Startar om systemet

Bonus: Spelet funkar fint i en virtuell maskin med Linux Mint 17.1 Xfce också.

http://imgur.com/eikNDbt

Överskattar dock mina driving skills rätt kraftigt...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha! "Diskrens" är väl att ta i för sammanhanget men jag kan förstå att det kan ge det intrycket för någon som är oinsatt.

Kan försöka att i steg förklara, tror inte att våra setup:er skiljer sig avsevärt när det kommer till kritan, inga av programmen jag använder mig av är på något sätt unika.

Tycker att du kan prova med kommandona jag skrev i första posten för att få en så neutral grund som möjligt att utgå ifrån alt. gå via forum länken som jag tog dem från. I ett värsta fall scenario tror jag ändå inte att de ställer till med mer problem än det du har nu.

Därefter kan du prova att markera den proprietära drivrutinen igen (om den fungerar är ju saken biff) annars kan du återkomma så kör vi en step-by-step hur du fixar det via Open Source drivrutiner. Alt. kan vi ta ett snack via Skype eller Discord medan du gör det.
Tar och tankar ner en image av Linux Mint 17.1 Xfce själv så skall jag se om allt funkar så som jag beskrivit det.

Edit: Kan bekräfta att kommandona funkar på samma vis i Linux Mint 17.1 Xfce, kom dock att tänka på att kommandona i min fösta post förutsätter att du kör Linux Mint 17.1 Xfce 64-bit. Om du kör med en 32-bits installation får du istället köra nedan följd av kommandon: (skippa det överstrukna) -Annars kommer den klaga på att den inte hittar de två sista paketen i kommandoraden, då dem är relaterade till 64-bits system

sudo apt-get purge "fglrx.*" -Tar bort de proprietära AMD/ATi grafikdrivrutinerna samt alla associerade programvaror, filer.

sudo rm /etc/X11/xorg.conf -Tar bort den uppfuckade Xorgfilen.

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core libgl1-mesa-glx:i386 libgl1-mesa-dri:i386 libgl1-mesa-glx:amd64 libgl1-mesa-dri:amd64 -Ominstallerar grafikservern.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -Konfigurerar om grafikservern

sudo reboot -Startar om systemet

Bonus: Spelet funkar fint i en virtuell maskin med Linux Mint 17.1 Xfce också.

http://imgur.com/eikNDbt

Överskattar dock mina driving skills rätt kraftigt...

Tusen tack för din berömvärda insats. Detta ser bra ut och ska ta itu med allt så snart jag får tid över. Blir nog inte förrän i övermorgon men återkommer med hur det gått. Antar att det är något teckenfel i web-läsaren för de kommandon som ominstallerar grafikservern. Ser ut som överstruken text men tolkar det som det står.

Köra Grand Prix Legends är erkänt svårt och simulatorn erkänt lik den verkllighet som var då man körde "cigarrer" utan någon downforce med trimmade V8:or. Tog mig månader att ha bra kontroll på bilen :).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Tusen tack för din berömvärda insats. Detta ser bra ut och ska ta itu med allt så snart jag får tid över. Blir nog inte förrän i övermorgon men återkommer med hur det gått. Antar att det är något teckenfel i web-läsaren för de kommandon som ominstallerar grafikservern. Ser ut som överstruken text men tolkar det som det står.

Köra Grand Prix Legends är erkänt svårt och simulatorn erkänt lik den verkllighet som var då man körde "cigarrer" utan någon downforce med trimmade V8:or. Tog mig månader att ha bra kontroll på bilen :).

Nejdå, det är inget fel på webbläsaren, den överstrukna texten var medveten och kan väljas när man skriver inlägget.
Tanken med överstrykningen var att du skulle strunta i att köra den överstrukna texten om du har Linux Mint 17.1 Xfce (32-bits) installerat.

Så för att förtydliga:
Kommandon om du använder dig av: Linux Mint 17.1 Xfce (32-bits)

sudo apt-get purge "fglrx.*" -Tar bort de proprietära AMD/ATi grafikdrivrutinerna samt alla associerade programvaror, filer.

sudo rm /etc/X11/xorg.conf -Tar bort den uppfuckade Xorgfilen.

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core libgl1-mesa-glx:i386 libgl1-mesa-dri:i386 -Ominstallerar grafikservern med 32-bits drivers.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -Konfigurerar om grafikservern

sudo reboot -Startar om systemet

*********

Kommandon om du använder dig av: Linux Mint 17.1 Xfce (64-bits)

sudo apt-get purge "fglrx.*" -Tar bort de proprietära AMD/ATi grafikdrivrutinerna samt alla associerade programvaror, filer.

sudo rm /etc/X11/xorg.conf -Tar bort den uppfuckade Xorgfilen.

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core libgl1-mesa-glx:i386 libgl1-mesa-dri:i386 libgl1-mesa-glx:amd64 libgl1-mesa-dri:amd64 -Ominstallerar grafikservern med 32-bits samt 64-bits drivers.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -Konfigurerar om grafikservern

sudo reboot -Startar om systemet

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.