Blur Busters visar skärm med uppdateringsfrekvens på 480 Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Så "lägligt" att dagens möss är för dåliga för att klara 480Hz, då måste ju folk också köpa ny mus och hela industrin jublar.

För mig är, som säkert en del av er redan vet från en tidigare tråd, gränsen redan nådd, tycker 60Hz är bekvämt, 120Hz är bekvämare, och 240 är för mig "snake oil", även om jag nu vet att det finns andra som upplever en skillnad.

Det skall bli intressant att se om de som nu tycker 240Hz är bra kommer få migrän av det om de sedan vant sig vid 480Hz.

En sak som får mig lätt illamående är att det måste vara rätt dålig kvalitet, alltså TN, på de här panelerna. Finns väl inte en chans att PVA eller andra paneltyper med vettig färgåtergivning och betrakningsvinkel hinner med i svängarna.

"Det skall bli intressant att se om de som nu tycker 240Hz är bra kommer få migrän av det om de sedan vant sig vid 480Hz."!
Missat poängen med runt 3 jordklot.

Utvecklingen går framåt.
Och det som gör att det går fortare är e-sporten och att folk vill ha bättre saker.

Annars hade vi stannat på 60Hz 40MS TFT skärmar runt 2003.

Sen att 1-2 % inte tycker det är värt eller känner stor skillnad det är inte dom marknaden efterfrågar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Det skall bli intressant att se om de som nu tycker 240Hz är bra kommer få migrän av det om de sedan vant sig vid 480Hz."!
Missat poängen med runt 3 jordklot.

Utvecklingen går framåt.
Och det som gör att det går fortare är e-sporten och att folk vill ha bättre saker.

Annars hade vi stannat på 60Hz 40MS TFT skärmar runt 2003.

Sen att 1-2 % inte tycker det är värt eller känner stor skillnad det är inte dom marknaden efterfrågar.

Ja det har jag nog gjort då. Jag trodde du bokstavligen fick migrän. Men då är det nog inte jag som "missat poängen" utan du som överdriver kopiöst.

Hur som haver så menar jag att det självklart måste finnas en övre gräns någonstans, och jag är genuint intresserad av hur det kommer te sig. Att vissa, som till exempel du, ser skillnad på 120 och 240Hz är ju helt klarlagt, men jag undrar hur det kommer bli vid 480Hz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Ja det har jag nog gjort då. Jag trodde du bokstavligen fick migrän. Men då är det nog inte jag som "missat poängen" utan du som överdriver kopiöst.

Hur som haver så menar jag att det självklart måste finnas en övre gräns någonstans, och jag är genuint intresserad av hur det kommer te sig. Att vissa, som till exempel du, ser skillnad på 120 och 240Hz är ju helt klarlagt, men jag undrar hur det kommer bli vid 480Hz.

Tveksamt vid 480 så mycket asså.
Min CRT slår still min 240Hz vid 160Hz så.
Migrän trigningar = jag känner av något är fel vid snabba FPS vid 60Hz.
Betyder inte jag får det men jag känner att det sticker i huvudet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Allt under 480hz är ju för noobs, det vet alla.

Pyttsan, det står på min LG plasma TV att den har 600hz. Beat that!

Permalänk
Rekordmedlem

De flestas skulle antagligen ha mer nytt av att man kunde ha 0 Hz i uppdateringsfrekvens, en helt perfekt stillastående bild lite likt ebläck vore underbart när man ska läsa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tveksamt vid 480 så mycket asså.
Min CRT slår still min 240Hz vid 160Hz så.
Migrän trigningar = jag känner av något är fel vid snabba FPS vid 60Hz.
Betyder inte jag får det men jag känner att det sticker i huvudet.

Men då har det väl mer med input lag att göra än uppdateringsfrekvensen? Det är väl egentligen två olika saker och om den här framtida 480Hz-skärmen inte har bättre input lag så borde ju din CRT fortfarande spöa den?

Hur som helst är det så klart intressant med ny teknik. Jag är mest nyfiken på när det blir overkill även för "Master of Overkill".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Tveksamt vid 480 så mycket asså.
Min CRT slår still min 240Hz vid 160Hz så.
Migrän trigningar = jag känner av något är fel vid snabba FPS vid 60Hz.
Betyder inte jag får det men jag känner att det sticker i huvudet.

Från någon som haft migrän i många år så känns ditt påstående väldigt tveksamt, speciellt med tanke på att det finns väldigt lite underlag för att CRT skulle vara bättre mot migrän. Migrän är också mer av en AV/PÅ sak, du känner när du börjar få ett anfall, sen är det kört, eller så känner du att du får ett anfall, tar en tablett och det avtar. När du väl börjar känna av att du får migrän, då du inte bara stänga av monitorn och sen är det lugnt. Kanske om du talar om vanlig huvudvärk, men huvudvärk och migrän spelar inte riktigt i samma liga.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rasande Joel:

Från någon som haft migrän i många år så känns ditt påstående väldigt tveksamt, speciellt med tanke på att det finns väldigt lite underlag för att CRT skulle vara bättre mot migrän. Migrän är också mer av en AV/PÅ sak, du känner när du börjar få ett anfall, sen är det kört, eller så känner du att du får ett anfall, tar en tablett och det avtar. När du väl börjar känna av att du får migrän, då du inte bara stänga av monitorn och sen är det lugnt. Kanske om du talar om vanlig huvudvärk, men huvudvärk och migrän spelar inte riktigt i samma liga.

Haft det hela livet så jag vet
Anledningen till jag får det är för att det släpar och jag måste överkompensera som fan.

CRT har noll input lagg asså ingen delay.

Får samma triggningar hos optikern när jag måste överanstränga mig när jag använder 1 öga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Men då har det väl mer med input lag att göra än uppdateringsfrekvensen? Det är väl egentligen två olika saker och om den här framtida 480Hz-skärmen inte har bättre input lag så borde ju din CRT fortfarande spöa den?

Hur som helst är det så klart intressant med ny teknik. Jag är mest nyfiken på när det blir overkill även för "Master of Overkill".

ja CRT är bästa som finns fortfarande då den har 0 inputlagg.

Men ja sitta länge är ju inte bra med såna kanoner i CRT och strålning, för spela med strålskydd är inget man vill ha på när man spelar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Hade min CRT klarat 480 Hz så hade det varit den bästa skärmen, men jag får nöja mig med 151hz

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Den första äkta 480 hz den är 479.81 hz Sweclockers så inte äkta än.......jag vet jag är rolig på fester

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ja CRT är bästa som finns fortfarande då den har 0 inputlagg.

Men ja sitta länge är ju inte bra med såna kanoner i CRT och strålning, för spela med strålskydd är inget man vill ha på när man spelar.

Det vet jag. Hade en skärm en gång jag tappade håret och fick hudutslag av. Men den måste vart något fel på för så mycket ska de ju inte stråla. Fick en ny av samma märke och modell och problemen försvann. Köpte även sånt där strålskydd med mörk panel och krokodilklämma men det går ju nästan inte använda datorn då. CRT har dålig ljusstyrka och kontrast som det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

För mig är, som säkert en del av er redan vet från en tidigare tråd, gränsen redan nådd, tycker 60Hz är bekvämt, 120Hz är bekvämare, och 240 är för mig "snake oil", även om jag nu vet att det finns andra som upplever en skillnad.

Snake oil blir ett tokigt ordval i sammanhanget. Snake oil innebär nämligen att produkten inte är vad den utger sig för att vara. Det stämmer inte i det här fallet. Det är inte hittepåuppdateringsfrekvenser.

Huruvida det passar dig eller ej är en rimlig frågeställning såklart, men benämningen på det blev nog fel här helt enkelt, även om det var satt inom citationstecken.

(själv är jag kvar på 60 hz )

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Snake oil blir ett tokigt ordval i sammanhanget. Snake oil innebär nämligen att produkten inte är vad den utger sig för att vara. Det stämmer inte i det här fallet. Det är inte hittepåuppdateringsfrekvenser.

Huruvida det passar dig eller ej är en rimlig frågeställning såklart, men benämningen på det blev nog fel här helt enkelt, även om det var satt inom citationstecken.

(själv är jag kvar på 60 hz )

Jag hittar inget bättre uttryck för det jag menar. Urspringet är ju att det är hittepå. Det jag syftar på är att för mig personligen så är det ingen skillnad. DVS någon skulle kunna sälja en 120Hz-skärm till mig och säga att det var 240Hz, och jag skulle inte kunna avgöra om det var sant eller falskt.

Fast det är klart. Men Snake Oil så åsyftas väl också oftast att produkten skall medföra en upplevd skillnad eftersom köparen tror på att det är en förbättring, så ja, jag kan hålla med om att det blir lite tokigt att använda det uttrycket i det här sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag hittar inget bättre uttryck för det jag menar. Urspringet är ju att det är hittepå. Det jag syftar på är att för mig personligen så är det ingen skillnad. DVS någon skulle kunna sälja en 120Hz-skärm till mig och säga att det var 240Hz, och jag skulle inte kunna avgöra om det var sant eller falskt.

Fast det är klart. Men Snake Oil så åsyftas väl också oftast att produkten skall medföra en upplevd skillnad eftersom köparen tror på att det är en förbättring, så ja, jag kan hålla med om att det blir lite tokigt att använda det uttrycket i det här sammanhanget.

"120Hz-skärm till mig och säga att det var 240Hz, och jag skulle inte kunna avgöra om det var sant eller falskt."

Hur skulle du kunna veta om det är sant eller inte om du aldrig testat 240Hz?

Makes 0 sense.

Ursprunget är hittepå? riktiga Hz är ju aldrig hittepå saker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"120Hz-skärm till mig och säga att det var 240Hz, och jag skulle inte kunna avgöra om det var sant eller falskt."

Hur skulle du kunna veta om det är sant eller inte om du aldrig testat 240Hz?

Makes 0 sense.

Ursprunget är hittepå? riktiga Hz är ju aldrig hittepå saker.

Jag har testat 240Hz. Märkte ingen skillnad mellan 120 och 240 på samma skärm. Polaren som äger skärmen säger att han märker skillnad, men jag gör det inte. Därav "för mig är det snake oil", även om jag, som synes i inlägget lite längre upp, inser att det är ett trubbigt uttryck i sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag har testat 240Hz. Märkte ingen skillnad mellan 120 och 240 på samma skärm. Polaren som äger skärmen säger att han märker skillnad, men jag gör det inte. Därav "för mig är det snake oil", även om jag, som synes i inlägget lite längre upp, inser att det är ett trubbigt uttryck i sammanhanget.

Vilken 240Hz har han?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken 240Hz har han?

Tror det är den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4026305

Inte säker men kollade Prisjakt på de som är 240Hz och den är mest lik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har testat 240Hz. Märkte ingen skillnad mellan 120 och 240 på samma skärm. Polaren som äger skärmen säger att han märker skillnad, men jag gör det inte. Därav "för mig är det snake oil", även om jag, som synes i inlägget lite längre upp, inser att det är ett trubbigt uttryck i sammanhanget.

Men alltså snake oil innebär att det är lurendrejeri eller falsk marknadsföring inblandad. Det är det ju inte här. Skärmen klarar verklingen snabbare uppdateringsfrekvenser änven om din personliga upplevelse inte förbättras av högre frekvenser.
Snake oil är inte peronligt godtyckligt efter vad som passar en. Det skulle vattna ur begreppet.
Att det finns mer än en sorts vin på systembolaget kan man då kalla snake oil. För en som inte druckit vin kommer det säkerligen smaka ganska likt och det stora utbudet är därmed bortkastat. Är allt vin på systemet då snake oil?
Eller att använda ett kraftfullt diskret grafikkort till en kontorsdator där man bara kör office? All potential utnyttjas ju inte. Gör det att man kan benämna alla diskreta grafikkort för snake oil utifrån hur en användare kan tänkas använda produkten?
För en som inte upplevler några fördelav av att ha bytt upp sig till windows 10 kan även dessa OS kallas för en snakeoilprodukt i så fall.
Begreppet snake oil blir himla urvattnat om man tillämpar det på alla produkter som har funktioner man personligen inte ha nytta av eller kan uppleva. Det blir inte rätt. Snake oil har med lurendrejeri att göra och utan ett tydligt lurendrejeri så blir det en tokig benämning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är ett typiskt diminishing returns-problem, precis som med samplingsfrekvens för MP3, eller kompression för video.
Vem som helst hör skillnad mellan 15 khz MP3 och 128 Khz, många kan höra en skillnad mellan 128 KHz och 192, ganska få hör skillnad mellan 192 och 256... och över det är det mest psykologi.
Hur den asymptotiska kurvan för skärmars uppdateringsfrekvens ser ut vet jag inte, men min gissning är att 60 Hz är ungefär som 128 KHz MP3, dvs inte bra men bra nog för de flesta.

Permalänk
Bildexpert 📺

"snake oil" syftar vanligtvis på en medveten bluff, kvacksalveri och liknande. Produkten påstås skapa effekt som det inte finns någon evidens för att den faktiskt skapar. Guldpläterade HDMI-kablar för bättre bild, magnetarmband som justerar din energier så att du blir bätte på csgo. (Det senare finns säkert. )

Sedan kan man inbilla sig att effekten uppstår och den kan till och med påvisas att man får en positiv effekt trots att inget aktivt skapar den effekten. Sockerpiller för att bota huvudvärd till exempel. Då talar man om placebo. Samt även nocebo för det omvända, en inbillad negativ effekt.

Vad gäller 144, 240 och 480 Hz har jag skrivit detta förut: Det vore väldigt intressant att se genom randomiserade kontrollstudier vilken effekt som kan påvisas. Samma sak med input lag där 0 ms i latens hos en CRT anses vara det bästa. Men ingen tänker på att underkanten av bilden ligger 16,67 ms efter vid 60 Hz. Vid 240 Hz ligger underkanten 4,17 ms efter. Samma sak för LCD-paneler som också uppdateras radvis. Latensen i botten av skärmen är proportionell till uppdateringsfrekvensen.

Jag har aldrig någonsin hört någon klaga över att bilden i underkant har "för mycket lagg". Ändå påstås dagligen i forumet att skillnader i latenstider på 1 eller 2 millisekunder ska vara väldigt betydande för V-sync etc. Detta när 144 Hz-skärmar ligger 6,94 ms efter i underkant.

Color me sceptic. Jag tror definitivt att de här skillnaderna kan märkas av även i blindtest. Bara personen är tillräckligt tränad. Men huruvida det har en mätbar effekt, likt faktiskt spelprestanda, antal frags etc. är nog en väldigt öppen fråga där placebo och nocebo spelar roll.

Jag tor den största effekten här är det som jag kallar för siffersyndromet. Alla kan räkna och jämföra siffror. Och så fort det finns siffror drar man slutsatser baserat på dessa siffror. Oavsett vad siffrorna har med verkligheten att göra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men alltså snake oil innebär att det är lurendrejeri eller falsk marknadsföring inblandad. Det är det ju inte här. Skärmen klarar verklingen snabbare uppdateringsfrekvenser änven om din personliga upplevelse inte förbättras av högre frekvenser.
Snake oil är inte peronligt godtyckligt efter vad som passar en. Det skulle vattna ur begreppet.
Att det finns mer än en sorts vin på systembolaget kan man då kalla snake oil. För en som inte druckit vin kommer det säkerligen smaka ganska likt och det stora utbudet är därmed bortkastat. Är allt vin på systemet då snake oil?
Eller att använda ett kraftfullt diskret grafikkort till en kontorsdator där man bara kör office? All potential utnyttjas ju inte. Gör det att man kan benämna alla diskreta grafikkort för snake oil utifrån hur en användare kan tänkas använda produkten?
För en som inte upplevler några fördelav av att ha bytt upp sig till windows 10 kan även dessa OS kallas för en snakeoilprodukt i så fall.
Begreppet snake oil blir himla urvattnat om man tillämpar det på alla produkter som har funktioner man personligen inte ha nytta av eller kan uppleva. Det blir inte rätt. Snake oil har med lurendrejeri att göra och utan ett tydligt lurendrejeri så blir det en tokig benämning.

Ja alltså jag skriver ju själv att det blir trubbigt i sammanhanget.

Om man inte är vinkännare så känns det ju onödigt att köpa ett vin som kostar 1500Kr flaskan när det finns vinsorter som kostar 69Kr liksom. Det är så jag menar.

Jag ifrågasätter alltså inte att det rent vetenskapligt är skillnad, eller att det finns folk som kan se skillnad och då upplever en förbättring, men jag gör det inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Awakeruad:

Det är ett typiskt diminishing returns-problem, precis som med samplingsfrekvens för MP3, eller kompression för video.
Vem som helst hör skillnad mellan 15 khz MP3 och 128 Khz, många kan höra en skillnad mellan 128 KHz och 192, ganska få hör skillnad mellan 192 och 256... och över det är det mest psykologi.
Hur den asymptotiska kurvan för skärmars uppdateringsfrekvens ser ut vet jag inte, men min gissning är att 60 Hz är ungefär som 128 KHz MP3, dvs inte bra men bra nog för de flesta.

För att undvika förvirring och missförstånd kring ljudkvalitet i andra sammanhang kan det vara värt att nämna att du menar kbit/s och inte kHz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med bättre skärm, min nuvarande är bara klockad till 120hz vilket innebär konstant lagg.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Alling:

För att undvika förvirring och missförstånd kring ljudkvalitet i andra sammanhang kan det vara värt att nämna att du menar kbit/s och inte kHz.

Jajamensan, helt riktigt.
Så kan det gå det när man skriver inlägg och pratar i telefon samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag pratar om för mig personligen. Jag skriver ju också att jag är medveten om att det finns andra som ser skillnad och för dem kommer kanske 480Hz bli bättre än 240Hz, och kanske även 960Hz och 1920Hz om det någonsin lanseras.

Det är väl mer i extrema situationer som när man för en vit muspekare över en svart bakgrund snabbt fram och tillbaka, då tror jag alla kommer märka skillnad. För ett vanligt MMO kommer det nog inte vara någon enorm skillnad. Och att sen oxå ha beräkningskraften för att uppdatera så många gånger per sekund kommer kosta väldigt mycket under många kommande år.
Jag personligen håller med dig, jag behöver inte ha fler Hertz för att njuta av mina spel. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

LCD-Skärmar gör som vanligt rubriker när de återuppfinner hjulet. 500Hz projektorer har funnits ett bra tag. Det enda folket väntar på är prissänkningar. http://www.vpixx.com/datasheets/ds_propixx.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

LCD-Skärmar gör som vanligt rubriker när de återuppfinner hjulet. 500Hz projektorer har funnits ett bra tag. Det enda folket väntar på är prissänkningar. http://www.vpixx.com/datasheets/ds_propixx.pdf

Fast du kan väl ändå inte jämföra en projektor med en TN panel? Det är ju helt olika tekniker.

För att diskutera ämnet i fråga så kan jag säga att jag har aldrig upplevt en enda panel som vart i närheten så bra som min gamla CRT skärm, där snackar vi bra skärm för FPS. 0 inputlag, konstant 200Hz+
Dessa j*vla TN paneler och 120/144/240Hz ger _alltid_ inputlag, tearing osv osv, visst att CRT hade sämre kontrast och ljusstyrka, men de är ljusår bättre vad det gäller att vara exakt.
Jag upplever jämt att det känns som att musen är svajjig, oavsett vilket 120/144/240Hz skärm jag provar.
Kommer ihåg när man lirade Quake & CS(ej efter 1.6) osv, det var så fruktansvärt direkt allting man gjorde, nu får man överkompensera allting man gör pga panelerna.

Som @tvelander skrev, spot on!

Skrivet av tvelander:

ja CRT är bästa som finns fortfarande då den har 0 inputlagg.

Men ja sitta länge är ju inte bra med såna kanoner i CRT och strålning, för spela med strålskydd är inget man vill ha på när man spelar.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trbo:

Fast du kan väl ändå inte jämföra en projektor med en TN panel? Det är ju helt olika tekniker.

För att diskutera ämnet i fråga så kan jag säga att jag har aldrig upplevt en enda panel som vart i närheten så bra som min gamla CRT skärm, där snackar vi bra skärm för FPS. 0 inputlag, konstant 200Hz+
Dessa j*vla TN paneler och 120/144/240Hz ger _alltid_ inputlag, tearing osv osv, visst att CRT hade sämre kontrast och ljusstyrka, men de är ljusår bättre vad det gäller att vara exakt.
Jag upplever jämt att det känns som att musen är svajjig, oavsett vilket 120/144/240Hz skärm jag provar.
Kommer ihåg när man lirade Quake & CS(ej efter 1.6) osv, det var så fruktansvärt direkt allting man gjorde, nu får man överkompensera allting man gör pga panelerna.

Som @tvelander skrev, spot on!

"nu får man överkompensera allting man gör pga panelerna.

"

I feeeeell you brotha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon185723:

LCD-Skärmar gör som vanligt rubriker när de återuppfinner hjulet. 500Hz projektorer har funnits ett bra tag. Det enda folket väntar på är prissänkningar. http://www.vpixx.com/datasheets/ds_propixx.pdf

Så en specialkonstruerad projektor som verkar kosta över 200.000 kr, avsedd för forskning inom medicinska tillämpningar. Har någon form av oscilloskop-funktion via inbyggd D/A-omvandlare och måste i grunden programmeras? Och folket bara väntar på att den ska bli billigare? Sedan 2013?

Ja, intressant produkt. 500 Hz med med en bild som PWM-moduleras lär inte bli allt för många färger och vi talar om vad, 1024x768 pixlar i praktiken? Eftersom den kör DVI-DL räcker faktiskt bandbredden till 1024x768, 500 Hz och 6-bitars färg. Eller 1440 Hz med 8 bitars gråskala och 1024x768 pixlar.