Gamingdator efter skilsmässa ska införskaffas. Hjälp sökes.

Permalänk

Gamingdator efter skilsmässa ska införskaffas. Hjälp sökes.

Jag ska nu efter omständigheter köpa en ny gamingdator som ska prestera bra inom samtliga nya spel, kommer spela BF wow samt nya spel såsom andromeda osv. Jag har tänkt mig denna spec:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10614173/

Fungerar detta? Finns det något som kan förbättras? Jag har ca 20k att spendera men spelar ingen roll om det blir någon tusenlapp mindre/mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlthulin:

Jag ska nu efter omständigheter köpa en ny gamingdator som ska prestera bra inom samtliga nya spel, kommer spela BF wow samt nya spel såsom andromeda osv. Jag har tänkt mig denna spec:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10614173/

Fungerar detta? Finns det något som kan förbättras? Jag har ca 20k att spendera men spelar ingen roll om det blir någon tusenlapp mindre/mer.

Jag skulle nog snarare kört på en R5 1600 och ett Define C Mini. Allt annar ser bra ut.
Egentligen skulle jag bytt ut nätagget mot ett EVGA, men det verkar vara helt slut i lager så valde samma som du redan hade.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Hedersmedlem

Varning för XL2411, den har ingen Displayport-input. Räkna med att ditt nästa kort inte kommer kunna driva det i mer än 60 Hz...

Och varöfr inte nya Rivalen istället för den gamla?

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, bättre nätaggregat skulle inte skada, lägger man ut 20kkr så bör man ju satsa på något bättre än ett budgetnätaggregat.
Minst 80+ guld och runt 1000:- skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

byt ut 1700 mot 1600, extremt likvärdig prestanda i spel.
och satsa på ett bättre nätagg.

Annars ser det ok ut.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Hej, datorn är till min vän och han är besluten att ha kvar processorn för att han har feeling för den. Jag bytte ut nätagget mot ett bättre samt är frågan om det finns något moderkort som passar till detta OCH som har trådlöst nätverk, vad skulle detta kosta?

Här är den nya specen med nya nätagget:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10614554/

Permalänk
Skrivet av loefet:

Håller med föregående, bättre nätaggregat skulle inte skada, lägger man ut 20kkr så bör man ju satsa på något bättre än ett budgetnätaggregat.
Minst 80+ guld och runt 1000:- skulle jag säga.

Har du lust att kolla det jag postade? Skulle det nätaggregat fungera och finns det möjlighet till ett mk med trådlöst nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade bara valt ett moderkort med inbyggt nätverk om jag hade kört i ett litet chassi med få expansionsslottar. Annars tycker jag att det bättre att köpa på ett expansionskort för WiFi. På det sättet är det möjligt att uppgradera WiFi-kortet efter några år. Dessutom är de moderkort som finns att bjuda nu (i alla fall hos Inet) två moderkort som jag skulle avråda från i ditt bygge:

Gigabyte B350 GA-AB350N Gaming WIFI - Dålig tillgång, dessutom bara ett mini-ITX-kort som gör att du begränsar dig till endast 1 PCIe-slot, och bara 2 DIMM-slottar. Ett bra val endast om du vill bygga i ett mITX-chassi, vilket inte du vill.

ASUS CROSSHAIR VI HERO (Wi-Fi AC) - Ett överprissatt entusiasmoderkort för de som vill ha många leksaker i sitt kort. Säkert ett bra kort men alldeles för dyrt för vad man får.

Med det sagt så finns det säkert mer att välja på om man kollar utanför vad inet har i sitt sortiment

Permalänk
Medlem

@karlthulin: Köp ett trådlöst PCI-E nätverkskort det dyraste på marknaden är ASUS PCE-AC88 AC3100 kostar 1k och ger bäst prestanda men du måste också ha en bra router och internet för att få den prestandan. Finns billigare alternativ ifall du vill inte vill spendera 1k på nätverkskort TP-Link Archer T9E/T6E eller ASUS AC68 duger för de flesta.

https://www.inet.se/produkt/5400081/asus-pce-ac88-ac3100#spec...
https://www.inet.se/produkt/5402640/tp-link-archer-t9e-ac1900...
https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900#spec...
https://www.inet.se/produkt/5402726/tp-link-archer-t6e-ac1300...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@karlthulin: Klar förbättring på nätaggregatsfronten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt kolla på en 3-4TB lagringsdisk om man är nyskild. En SSD på 500GB kommer inte att räcka långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Skulle definitivt kolla på en 3-4TB lagringsdisk om man är nyskild. En SSD på 500GB kommer inte att räcka långt.

+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Skulle definitivt kolla på en 3-4TB lagringsdisk om man är nyskild. En SSD på 500GB kommer inte att räcka långt.

User name checks out

Permalänk
Medlem

Jag föreslår ett Edison M till nätaggregat. 750W är lite i överkant, men 650W kostar lika mycket. Seasonic-baserat, så det är bland de bästa. Bättre än EVGA Supernova. 5 års allmän garanti ser jag som bättre än 7 års tillverkarspecifik garanti, även om just EVGA är välrenommerat.
https://www.inet.se/produkt/6910022/fractal-design-edison-m-7...

Angående grafikkort så skulle jag hålla utkik efter Radeon Vega 56. Den släpps inte förrän slutet av augusti men väntas prestera 10-30% bättre än GTX 1070 för samma peng. Komplett säljer ju 64-varianten för 5090 kronor, så det ser lovande ut.

Och då kanske du ska titta på en annan skärm istället, en med FreeSync, ett väldigt najs tillägg helt inom budget

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Har du någon speciell skärm i åtanke? Och sen tänkte jag fråga om dom nya vega kommer säljas på inet? Har inte sett något kring dem på inets hemsida. Efter lite redigering ser specen nu ut såhär
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10618457/
Tanken är att vänta tills Vega kommer ut och eventuellt byta Geforce mot ett Vega beroende på pris, prestanda och eventuell kötid, ser det rimligt ut? Blir alltid nojig över att jag gör bort mig när jag köper ny dator.

@GilbertG:

Permalänk
Medlem

@karlthulin
Får revidera mitt inlägg en aning, Vega 56 är väl ca 10% bättre än GTX 1070 i genomsnitt, beror på speltitel.

Jag är inte alls insatt i skärmar och kan inte råda dig där. Jag tänker mest att eftersom någon avrådde från ditt val av skärm så kanske du ska välja en annan. Och då kan du ju kan välja en med FreeSync som knappt kostar något extra alls. Då måste du dock para ihop den med ett AMD-kort för att kunna använda det. Lyckligtvis har de ett kort i antågande som är i precis din prisklass, nämligen RX Vega 56 som är strået vassare än 1070.

Motsvarande teknik på Nvidia-sidan heter G-sync, men skärmar med stöd för det kostar i regel rätt mycket mer. Jag tänker helt enkelt att du får mest pang för pengen om du går AMD-vägen i denna vända. Haken är bara att du måste vänta till början-mitten av september för att korten ska komma.

I övrigt ser det bra ut. Om du kan tänja på budgeten lite vore det bra med aningen snabbare minnen. 3200 MHz är i stort sett garanterat att fungera med Ryzen numer och kostar inte mycket mer. Vill du klämma ur alla dropparna rekommenderar jag G.Skill Ripjaw 3600 MHz, dock är det inte säkert att det går att köra minnena i den hastigheten, det är lite lotto. Du kan behöva köra något lägre och få prova dig fram.

Musmattor är inte heller mitt område och utan att veta alls hur den där Steelseries-mattan känns så kan jag varmt rekommendera Mionix Sargas. Har känslan av att Steelseries lever lite på sitt namn Men den är säkert bra den också.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jo, såg det jag med när jag sökte runt, funderar på att ta denna skärm
https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h#m... samt ett Vega 56(y), Passar alltså ripjaw till denna spec? Isåfall överväger jag det, musmattan stannar

Skrivet av GilbertG:

@karlthulin
Får revidera mitt inlägg en aning, Vega 56 är väl ca 10% bättre än GTX 1070 i genomsnitt, beror på speltitel.

Jag är inte alls insatt i skärmar och kan inte råda dig där. Jag tänker mest att eftersom någon avrådde från ditt val av skärm så kanske du ska välja en annan. Och då kan du ju kan välja en med FreeSync som knappt kostar något extra alls. Då måste du dock para ihop den med ett AMD-kort för att kunna använda det. Lyckligtvis har de ett kort i antågande som är i precis din prisklass, nämligen RX Vega 56 som är strået vassare än 1070.

Motsvarande teknik på Nvidia-sidan heter G-sync, men skärmar med stöd för det kostar i regel rätt mycket mer. Jag tänker helt enkelt att du får mest pang för pengen om du går AMD-vägen i denna vända. Haken är bara att du måste vänta till början-mitten av september för att korten ska komma.

I övrigt ser det bra ut. Om du kan tänja på budgeten lite vore det bra med aningen snabbare minnen. 3200 MHz är i stort sett garanterat att fungera med Ryzen numer och kostar inte mycket mer. Vill du klämma ur alla dropparna rekommenderar jag G.Skill Ripjaw 3600 MHz, dock är det inte säkert att det går att köra minnena i den hastigheten, det är lite lotto. Du kan behöva köra något lägre och få prova dig fram.

Musmattor är inte heller mitt område och utan att veta alls hur den där Steelseries-mattan känns så kan jag varmt rekommendera Mionix Sargas. Har känslan av att Steelseries lever lite på sitt namn Men den är säkert bra den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@karlthulin
Kan som sagt inte säga så mycket om skärmar, men spontant verkar den bättre och bra för sitt pris.

Det finns Ripjaw i 3200 MHz som kostar lika mycket som Corsairs 3200, men inte på Inet, de tar nästan lika mycket för Ripjaw i 3200 som 3600. Om du inte vill köpa separat eller installera själv så kan du åtminstone gå upp till 3200 på Corsair-minnena.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Toppen 👍 Tackar ödmjukast för all hjälp

Skrivet av GilbertG:

@karlthulin
Kan som sagt inte säga så mycket om skärmar, men spontant verkar den bättre och bra för sitt pris.

Det finns Ripjaw i 3200 MHz som kostar lika mycket som Corsairs 3200, men inte på Inet, de tar nästan lika mycket för Ripjaw i 3200 som 3600. Om du inte vill köpa separat eller installera själv så kan du åtminstone gå upp till 3200 på Corsair-minnena.

Skickades från m.sweclockers.com