TSMC ökar produktionen på 12 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC ökar produktionen på 12 nanometer

Nya uppgifter gör gällande att TSMC ökar produktionen av sin 12-nanometersteknik, vilket bland annat banar iväg för storskalig produktion av Nvidias grafikarkitektur Volta för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade siktet inställt på att ha en Vega i Nano-variant vid det här laget. Men känns som att en mellanklasskrets av vad det än är som kommer från nVidia på 12nm är ett mer aktuellt alternativ.
Har jag väntat så här länge så kan jag lika gärna vänta lite till för att få något som är lite värt det också.

Permalänk

Volta ska bli spännande, frågan är bara om det kommer bli tillräckligt stort hopp för att vara värt att byta ut mitt 1080ti eller inte.

Visa signatur
Permalänk

Undra hur stor skillnad där är på TSMC 16nm och denna 12nm? Kommer det bli ett stort hopp sett till transistortäthet och hur mycket prestanda man kan få ut?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra hur stor skillnad där är på TSMC 16nm och denna 12nm? Kommer det bli ett stort hopp sett till transistortäthet och hur mycket prestanda man kan få ut?

Ska man tro WikiChip så är TSMC "12 nm" process rätt mycket att likställa med t.ex. Intels 14 nm++ i hur den förhåller sig till tidigare processer.

För referens, länk till WikiChips sida för Intels/Samsungs/IBMs 14 nm processer. WikiChip sidorna har med olika nyckelmått samt delta jämfört med respektive företags föregående process.

TSMC har på 16 nm tre varianter, 16FF, 16FF+ samt 12FFN.

Verkar även stämma med informationen på TSMCs egen hemsida, där beskrivs 16/12 nm processerna under samma flik.

Nu kan man tycka vad man vill om den här namngivningen. Till kiseltillverkarnas "försvar" bör ju ändå påpekas att det finns långt mer än maximal täthet som definierar hur bra en processnod är. Det framförallt när det kommer till högpresterande kretsar då dessa ändå inte använder maximal täthet p.g.a. att det helt enkelt blir för mycket effekt per ytenhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra hur stor skillnad där är på TSMC 16nm och denna 12nm? Kommer det bli ett stort hopp sett till transistortäthet och hur mycket prestanda man kan få ut?

Hoppas att den dra mindre ström.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Volta ska bli spännande, frågan är bara om det kommer bli tillräckligt stort hopp för att vara värt att byta ut mitt 1080ti eller inte.

Maxwell och Pascal har varit rejält energieffektiva kretsar som förbättrat på just de aspekterna. Jag tror Volta kommer att slå I mer på slagkraft än energieffektivisering och med tanke på att GTX 780 Ti höll över rmaxwell generation, Och 980 ti över pascal så tror jag även att ditt 1080ti håller standarden rather

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Wow... man ser verkligen girigheten i Nvidias citat.... vi har bättre saker... men pascal duger för er nu... ut o köp skiten.

Man äcklas av sånt...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Wow... man ser verkligen girigheten i Nvidias citat.... vi har bättre saker... men pascal duger för er nu... ut o köp skiten.

Man äcklas av sånt...

Va? Knappast girighet som får de att säga "vi behöver inte skynda oss, Vega underpresterade rejält och nu hinner vi jobba mer och längre på Volta"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Maxwell och Pascal har varit rejält energieffektiva kretsar som förbättrat på just de aspekterna. Jag tror Volta kommer att slå I mer på slagkraft än energieffektivisering och med tanke på att GTX 780 Ti höll över rmaxwell generation, Och 980 ti över pascal så tror jag även att ditt 1080ti håller standarden rather

Volta kommer säkert vara krympt pascal, som är maxwell krympt. Skulle inte bli förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Högmod går före fall.

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra hur stor skillnad där är på TSMC 16nm och denna 12nm? Kommer det bli ett stort hopp sett till transistortäthet och hur mycket prestanda man kan få ut?

Nog med skillnad för att AMD valt TSMC istället för Glofo för deras konsollkretsar. Har säkert betalat för att inte använda Glofo på grund av deras avtal.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det de första tecknena att Nvidia medvetet väljer att minska utvecklingstakten i brist på konkurens?
Att priserna för högpresterande GPUer gått upp mer än inflationen de senaste åren är väl också en tydlig indikator att det råder en monopol-liknande situation.
Bådar inte gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Högmod går före fall.

Det är bara hoppas att AMD kommer tillbaka inom en generation eller två och slår Nvidia på fingrarna. Det är dock så klart bara önsketänkande

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det de första tecknena att Nvidia medvetet väljer att minska utvecklingstakten i brist på konkurens?
Att priserna för högpresterande GPUer gått upp mer än inflationen de senaste åren är väl också en tydlig indikator att det råder en monopol-liknande situation.
Bådar inte gott

Det känns oerhört konstigt att få ut detta av informationen av Nvidia... Tänk tillbaka på hur förra generationerna sett ut.

  • Kepler: Släpptes officiellt Mars 2012

  • Maxwell: Släpptes officiellt September 2014 - 26 månader efter Kepler

  • Pascal: Släpptes officiellt Maj 2016 - 20 månader efter Maxwell

Det ligger ju historiskt sett på tok för nära Pascal, inte tvärtom. "Bara" 15 månader sen Pascal. Var är den tydliga indikatorn jag missar?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Huang har ju tyvärr rätt i sitt uttalande - korten de släppte för femton månader sedan är fortfarande grymt bra.

Volta och Navi kommer bli intressant, men som vanligt lär ju den ena nå marknaden ett år innan den andra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det känns oerhört konstigt att få ut detta av informationen av Nvidia... Tänk tillbaka på hur förra generationerna sett ut.

  • Kepler: Släpptes officiellt Mars 2012

  • Maxwell: Släpptes officiellt September 2014 - 26 månader efter Kepler

  • Pascal: Släpptes officiellt Maj 2016 - 20 månader efter Maxwell

Det ligger ju historiskt sett på tok för nära Pascal, inte tvärtom. "Bara" 15 månader sen Pascal. Var är den tydliga indikatorn jag missar?

Inte nog med det, jag förstår inte hur man kan utläsa av nyheten att de håller tillbaka volta på grund av brist av konkurrens. Även om vega hade presterat bättre så har nog inte 12nm eller gddr6 haft kapacitet eller yields nog för att få ut de i stor skala för gtx-kort under 2017. Om något hade hänt så hade de nog isf vart tvungna att dra en refresh med lite prisjusteringar och andra klockfrekvenser.

Kommentaren kring pascal är ju såklart för att de vill att folk fortfarande ska köpa kort och inte vänta på volta.

Permalänk
Medlem

Vad väntar sig folk egentligen?

Nvidia har en exceptionellt lojal skara kunder så varför ska de anstränga sig? Folk köper ju deras kort allderles oavsett, och köper folk inte AMD's kort så får inte AMD in något kapital och utan kapital så kan de inte investera i RnD.

Så köper man ett Nvidia-kort istället för RX-vega idag så ger man sitt stöd till att Nvidia på sikt kommer få monopol på Grafikkort och priserna kommer höjas med 2000Kr över hela brädet. Men det verkar ju som om det är så folk vill ha det?

Sen finns det såklart en skara folk som tror att AMD kan trolla med knäna och dra fram grafikkort som spöar Nvidia utan att ha kapital för det, men den skaran folk är så ute och cyklar så det är inte ens värt att kommentera så jävla korkat det är.

God natt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Inte nog med det, jag förstår inte hur man kan utläsa av nyheten att de håller tillbaka volta på grund av brist av konkurrens. Även om vega hade presterat bättre så har nog inte 12nm eller gddr6 haft kapacitet eller yields nog för att få ut de i stor skala för gtx-kort under 2017. Om något hade hänt så hade de nog isf vart tvugna att dra en refresh med lite prisjusteringar och andra klockfrekvenser.

Kommentaren kring pascal är ju såklart för att de vill att folk fortfarande ska köpa kort och inte vänta på volta.

GDDR6 ska väl komma i volymkapacitet precis i början på nästa år och riskproduktion något innan. Så vi kan nog inte vänta oss Volta förrän efter det.

Ja, risken är ju att skapa ett försäljningshål om dom säger att Volta har några månader kvar där folk väljer att vänta istället för att köpa nya kort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Administrativ avgift

@Ozzed: Nvidia och Radeon hade i princip liknande start situationer endå så har AMD gång efter gång fallerat , Deras pro kort har varit ett skämt gällande drivrutiner. Det finns anledningar varför nvidia kort sitter överallt på jobbet. 1 och samma drivrutin istället för AMD pro korten där för varje tillverkare krävdes en annan drivrutin.

Så trolla nej men de verkar satsa lite mer på proffesionell användning , får tillbaka sin äpplekund osv så de satsar rätt. Att göra en designmiss med HBM2 minne är ju en annan femma. Nvidia gör helt enkelt bättre kort hur du än ser på det även fast RX480 var ett bra val ett tag tills att folk började gräva med dom.

Och varför ska jag köpa ett SÄMRE kort än mitt 1080TI för samma pengar , med hisklig värmeutveckling osv osv? För att stödja ett företag så jag kan få ett bättre grafikkort nästa generation?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Ozzed: Nvidia och Radeon hade i princip liknande start situationer endå så har AMD gång efter gång fallerat , Deras pro kort har varit ett skämt gällande drivrutiner. Det finns anledningar varför nvidia kort sitter överallt på jobbet. 1 och samma drivrutin istället för AMD pro korten där för varje tillverkare krävdes en annan drivrutin.

Så trolla nej men de verkar satsa lite mer på proffesionell användning , får tillbaka sin äpplekund osv så de satsar rätt. Att göra en designmiss med HBM2 minne är ju en annan femma. Nvidia gör helt enkelt bättre kort hur du än ser på det även fast RX480 var ett bra val ett tag tills att folk började gräva med dom.

Och varför ska jag köpa ett SÄMRE kort än mitt 1080TI för samma pengar , med hisklig värmeutveckling osv osv? För att stödja ett företag så jag kan få ett bättre grafikkort nästa generation?

De som redan sitter på ett 1080 kan sitta still i båten. Säger inget annat.

Men det är också ganska självklart att om utvecklingen fortsätter som den gör (vilket kunderna har stor makt över) så kommer Nvidia snart att ha monopol, och då får vi alla finna oss i att Nvidias kort blir 2-3K dyrare över hela brädet, Vill vi det?

Det jag försöker säga är att man kan inte både vilja se ett konkurrenskraftigt AMD och samtidigt låta bli att köpa deras produkter,. Det finns inget sätt det går få ihop den "logiken".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De som redan sitter på ett 1080 kan sitta still i båten. Säger inget annat.

Men det är också ganska självklart att om utvecklingen fortsätter som den gör (vilket kunderna har stor makt över) så kommer Nvidia snart att ha monopol, och då får vi alla finna oss i att Nvidias kort blir 2-3K dyrare över hela brädet, Vill vi det?

Det jag försöker säga är att man kan inte både vilja se ett konkurrenskraftigt AMD och samtidigt låta bli att köpa deras produkter,. Det finns inget sätt det går få ihop den "logiken".

Det hjälper inte om vi på Sweclockers gör ett "medvetet" val och väljer AMD på grund av att företaget ligger sämre till. Utöver att det betyder av vi stödköper deras produkter som skulle kunna ha ordentliga problem och ursäkta det med ovanstående argument. Det känns ju inte heller rätt.

Fast å andra sidan är det inte vi som är lösningen heller, utan det gäller resterande överlägsna majoritet som inte kollar på tester eller läser tekniksidor. Där köper man det som presterar bäst och det som har störst närvaro. Hur ska AMD kunna påverka det på andra sätt än att släppa en bättre produkt?

AMD har ju redan lyckats lansera och marknadsföra Ryzen som är om inte en bättre produkt så minst lika likvärdig som Intels och där går det ju sakta men säkert framåt.

AMD har tagit konstiga beslut med Vega och det är i många delar svårt att försvara.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det känns oerhört konstigt att få ut detta av informationen av Nvidia... Tänk tillbaka på hur förra generationerna sett ut.

  • Kepler: Släpptes officiellt Mars 2012

  • Maxwell: Släpptes officiellt September 2014 - 26 månader efter Kepler

  • Pascal: Släpptes officiellt Maj 2016 - 20 månader efter Maxwell

Det ligger ju historiskt sett på tok för nära Pascal, inte tvärtom. "Bara" 15 månader sen Pascal. Var är den tydliga indikatorn jag missar?

Kepler var ju 2 generationer 6XX och 7XX serien, och kikar du på GTX 680 och jämför med 7XX kung Titan Black, så ser du rejäl prestanda skillnad. Så inte riktigt schysst att kasta ihop jämförelsen så simplificerat. Och Maxwell släppte ju GTX 750/750ti samt 8XX för bärbara. Kikar man istället på Fermi 4XX, 5XX, Kepler 6XX, 7XX, Maxwell 9XX och Pascal 10XX så ser det ju mer logiskt ut med hopp för ungefär 18 månader.

2XX- sent 2008

4XX tidig-mid 2010

5XX sent 2010

6XX tidig-mid 2012

7XX tidig 2013 till tidig 2014 (Titan Black, Z samt GM kretsarna för Maxwell, ej Kepler)

9XX mid- 2014 senare low-end och high-end kort till tidig 2015

10XX mid-2016

Det är helt klart så att Maxwell till Pascal har presterat riktigt bra och håller bättre än både Fermi och Kepler som blev uppdelade i två generationer var.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Kepler var ju 2 generationer 6XX och 7XX serien, och kikar du på GTX 680 och jämför med 7XX kung Titan Black, så ser du rejäl prestanda skillnad. Så inte riktigt schysst att kasta ihop jämförelsen så simplificerat. Och Maxwell släppte ju GTX 750/750ti samt 8XX för bärbara. Kikar man istället på Fermi 4XX, 5XX, Kepler 6XX, 7XX, Maxwell 9XX och Pascal 10XX så ser det ju mer logiskt ut med hopp för ungefär 18 månader.

2XX- sent 2008

4XX tidig-mid 2010

5XX sent 2010

6XX tidig-mid 2012

7XX tidig 2013 till tidig 2014 (Titan Black, Z samt GM kretsarna för Maxwell, ej Kepler)

9XX mid- 2014 senare low-end och high-end kort till tidig 2015

10XX mid-2016

Det är helt klart så att Maxwell till Pascal har presterat riktigt bra och håller bättre än både Fermi och Kepler som blev uppdelade i två generationer var.

Det är ju inga arkitektursskillander med Keplers och Fermis uppdelningar. Jag anser det rättvist då det faktiskt är nya generationer och arkitekturer det handlar om.

Pascal och Maxwell skiljer sig betydligt, betydligt mer från GTX 480-580 och GTX 600-700.

Som sagt, vi är fortfarande före i tid för en ny generation.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju inga arkitektursskillander med Keplers och Fermis uppdelningar. Jag anser det rättvist då det faktiskt är nya generationer och arkitekturer det handlar om.

Pascal och Maxwell skiljer sig betydligt, betydligt mer från GTX 480-580 och GTX 600-700.

Som sagt, vi är fortfarande före i tid för en ny generation.

Jo jag håller med om vad du säger. Men Fermi senare 580 var ju rejält nära 680 också. Skulle väl vilja påstå att senare keplar, och maxwell var när GPU marknaden började dra igång ordentligt med högpresterande kort på sån nivå att enthusiaster började släppa SLI/Crossfire.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Jo jag håller med om vad du säger. Men Fermi senare 580 var ju rejält nära 680 också. Skulle väl vilja påstå att senare keplar, och maxwell var när GPU marknaden började dra igång ordentligt med högpresterande kort på sån nivå att enthusiaster började släppa SLI/Crossfire.

Ja, verkligen. Jag skaffade GTX 580 referenskort i SLI vid release och jag har fortfarande hörselskador från den tiden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ska man tro WikiChip så är TSMC "12 nm" process rätt mycket att likställa med t.ex. Intels 14 nm++ i hur den förhåller sig till tidigare processer.

För referens, länk till WikiChips sida för Intels/Samsungs/IBMs 14 nm processer. WikiChip sidorna har med olika nyckelmått samt delta jämfört med respektive företags föregående process.

TSMC har på 16 nm tre varianter, 16FF, 16FF+ samt 12FFN.

Verkar även stämma med informationen på TSMCs egen hemsida, där beskrivs 16/12 nm processerna under samma flik.

Nu kan man tycka vad man vill om den här namngivningen. Till kiseltillverkarnas "försvar" bör ju ändå påpekas att det finns långt mer än maximal täthet som definierar hur bra en processnod är. Det framförallt när det kommer till högpresterande kretsar då dessa ändå inte använder maximal täthet p.g.a. att det helt enkelt blir för mycket effekt per ytenhet.

Precis ett sånt svar man ville ha! Tack @Yoshman!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kepler var ju 2 generationer 6XX och 7XX serien, och kikar du på GTX 680 och jämför med 7XX kung Titan Black, så ser du rejäl prestanda skillnad. Så inte riktigt schysst att kasta ihop jämförelsen så simplificerat. Och Maxwell släppte ju GTX 750/750ti samt 8XX för bärbara. Kikar man istället på Fermi 4XX, 5XX, Kepler 6XX, 7XX, Maxwell 9XX och Pascal 10XX så ser det ju mer logiskt ut med hopp för ungefär 18 månader.

2XX- sent 2008

4XX tidig-mid 2010

5XX sent 2010

6XX tidig-mid 2012

7XX tidig 2013 till tidig 2014 (Titan Black, Z samt GM kretsarna för Maxwell, ej Kepler)

9XX mid- 2014 senare low-end och high-end kort till tidig 2015

10XX mid-2016

Det är helt klart så att Maxwell till Pascal har presterat riktigt bra och håller bättre än både Fermi och Kepler som blev uppdelade i två generationer var.

GF110 var mest en reparerad GF100, inte en ny generation. Samma sak med Kepler. GK110 ersatte ju GK100 som försvann från alla rykten något halvår innan release. Så GK110 är väl mest en lagad GK100.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

GF110 var mest en reparerad GF100, inte en ny generation. Samma sak med Kepler. GK110 ersatte ju GK100 som försvann från alla rykten något halvår innan release. Så GK110 är väl mest en lagad GK100.

Känner inte riktigt att "lagad" och "reparerad" är rätt term

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Känner inte riktigt att "lagad" och "reparerad" är rätt term

Oavsett vilket är de inte en ny generation. De är båda exempel på ett andra försök när det första inte gick som tänkt.