Egenbygge av speldator för ~12.000kr från Inet

Permalänk

Egenbygge av speldator för ~12.000kr från Inet

Hej på er!

Jag är väldigt sugen på att köpa en ny stationär speldator då jag inte haft en på ett tag. Vad gäller krav för spel så finns inga speciella då jag mest spelar DOTA 2 och ibland lite CSGO, men jag vill ändå kunna spela något intressant AAA-spel någon gång ibland.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10619206/

Detta bygge är det jag i stunden kommit fram till lämpar sig för mina behov, men eftersom det var ett tag sedan jag var inne i datorbyggarsvängen så tar jag gärna emot tips och råd! Det jag har mest funderingar kring är val av moderkort och huruvida jag bör köpa till någon extra chassifläkt.

Diskussioner kring mitt val att köpa Windows 10 undanbedes. Jag föredrar att köpa autentiska versioner av operativsystem p.g.a. tidigare erfarenheter.

Tack på förhand!

Glömde bort att lägga fram mina största funderingar med bygget!
Permalänk
Medlem

Ser fint ut.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du behöver inhandla extra chassifläktar.
Har själv ett R5 chassi och har inga problem med kylning.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk

Tack för era svar!

Efter lite läsande angående kompatibiliteten mellan moderkort och RAM i Ryzen-byggen så valde jag att byta ut moderkortet för att vara på den säkra sidan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10622218/

Jag tror att det här blir bra. Eller åtminstone hoppas!

Permalänk
Skrivet av NightDolphins:

Tack för era svar!

Efter lite läsande angående kompatibiliteten mellan moderkort och RAM i Ryzen-byggen så valde jag att byta ut moderkortet för att vara på den säkra sidan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10622218/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10622218/

Jag tror att det här blir bra. Eller åtminstone hoppas!

Köp W10 från typ ebay i stället för 50kr och byt ut 1060 mot ett 1070

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mikazu:

Tvivlar på att du behöver inhandla extra chassifläktar.
Har själv ett R5 chassi och har inga problem med kylning.

Ser R5 likadan ut på insidan som R4?, isf är det bra ta bort hårddiskburen som antagligen sitter med tumskruvar
för att få ett bra flöde.

Permalänk
Medlem

Måste allt vara ifrån Inet?
Denna 3GB-variant finns hos Dustin.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ett ATX-chassi/moderkort till det där? Jag har ungefär samma bygge fast i ett mATX-chassi/moderkort (se signatur).

Om du inte ska göra avancerad överklockning eller SLI behöver du inte X370 heller tror jag. B350 räcker gott och väl.

OBS att moderkortet i min sig bara har en chassis-fläkt-header. Om inte du är Asus-fan så finns det moderkort som kan vara bättre i mATX.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Köp W10 från typ ebay i stället för 50kr och byt ut 1060 mot ett 1070

Som sagt, ville ha en autentisk version av Windows 10. Men tack för tipset!

Skrivet av Icecrystal:

Måste allt vara ifrån Inet?
Denna 3GB-variant finns hos Dustin.

Nej, inte nödvändigtvis. Blev allt från Inet just denna gång.

Jag har hört att det skall vara värt pengarna att gå upp till 6GB-versionen så valde att göra det.

Skrivet av pv2b:

Varför ett ATX-chassi/moderkort till det där? Jag har ungefär samma bygge fast i ett mATX-chassi/moderkort (se signatur).

Om du inte ska göra avancerad överklockning eller SLI behöver du inte X370 heller tror jag. B350 räcker gott och väl.

OBS att moderkortet i min sig bara har en chassis-fläkt-header. Om inte du är Asus-fan så finns det moderkort som kan vara bättre i mATX.

Najs bygge!

Har kört på ATX tidigare och gillar det.

Jag var inne på B350 tidigare, men väldigt många på internet tycks ha problem med att få dem att lira med RAM-minnena så efter lite efterforskning landade det på X370.
Hur har ditt B350 fungerat med dina minnen?

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightDolphins:

Nej, inte nödvändigtvis. Blev allt från Inet just denna gång.

Jag har hört att det skall vara värt pengarna att gå upp till 6GB-versionen så valde att göra det.

Vanligtvis brukar det skilja några hundralappar dem emellan, då är det värt skillnaden. Nu skiljer det en tusenlapp. Samtidigt så skiljer prestandan runt 5-10%. Googla GTX 1060 3gb vs 6gb och kolla om skillnaden är stor nog i de spel/upplösningar du spelar.