Dator vaknar upp när jag pluggar in telefonen i vägguttaget!?

Permalänk
Medlem

Dator vaknar upp när jag pluggar in telefonen i vägguttaget!?

Har märkt ett fenomen som jag haft nu i ett bra tag. Varje gång jag kopplar i eller ur min mobiltelefon på laddning så vaknar min dator upp från viloläget. Detta skulle kanske inte vara så konstigt om det var i datorn jag laddade telefonen, men nu är det via vägguttaget jag laddar den, och ett helt annat vägguttag än datorn dessutom! Hur kommer detta sig?
Och jag är verkligen 100% säker på att det här stämmer, för jag har upplevt det nu i flera månader och det händer varenda morgon/kväll.

Detta är verkligen något av det skummaste jag varit med om i elvärlden.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Uttaget kan ju fortfarande gå på samma fas som datorn, även om det inte är samma uttag som datorn är kopplad på.

En teori jag har är att när du kopplar i telefonen blir det en spänningsskillnad som gör att nätagget skickar en puls, eller vad man kan kalla det som gör att t.ex musen/tangentbordet reagerar på det hela. Vet att min mus kan börja lysa när jag gör något med ett vägguttag, eller t.ex knäpper av/på en lampa.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

Haha, du får stänga av den och se om den startar då med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Uttaget kan ju fortfarande gå på samma fas som datorn, även om det inte är samma uttag som datorn är kopplad på.

En teori jag har är att när du kopplar i telefonen blir det en spänningsskillnad som gör att nätagget skickar en puls, eller vad man kan kalla det som gör att t.ex musen/tangentbordet reagerar på det hela. Vet att min mus kan börja lysa när jag gör något med ett vägguttag, eller t.ex knäpper av/på en lampa.

Låter som en rimlig förklaring. Ungefär så jag tänkt också. Men frågan är hur man kan fixa det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Låter som en rimlig förklaring. Ungefär så jag tänkt också. Men frågan är hur man kan fixa det?

Kanske nått överspänningsskydd kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kanske nått överspänningsskydd kan hjälpa?

Har redan datorn kopplad i ett grenuttag som har överspänningsskydd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara att du har någon säkerhetskopiering eller liknande aktiverat i telefonen till datorn?
Att den ska göra en säkerhetskopia vid laddning och anslutning till wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Det kan inte vara att du har någon säkerhetskopiering eller liknande aktiverat i telefonen till datorn?
Att den ska göra en säkerhetskopia vid laddning och anslutning till wifi?

Nope, den går till NASen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Jag hade en gång en dator som startade igång av sig självt mitt i natten trots att den varit helt avstängd. Gissa om jag höll på att skita ner mig första gången det hände. Låg under täcket och vågade inte titta fram eftersom att jag trodde att jag hade en poltergeist på besök.

Jag var 12 bast och trodde fortfarande att spöken var på riktigt. Det var spänningsdippar eller som man säger på sweclockerianska "voltdippar".