Permalänk
Medlem

Köpråd 65" TV för ca 15k

Skulle behöva lite expert råd angående köpråd av en 65" TV till vardagsrummet.
Rummet är ljust med mycket fönster, oftast används TV på kvällar så problemet kommer bli mindre nu framåt hösten när solen går ner tidigare.

Har varit sugen på LG OLED65B6V https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616500 men tycker det är för mycket pengar i relation av vad den ska användas till.
Kommer främst vara film och serier.

Jag har även kollat på LG 65UH615V https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3628237 som ligger två på prisjakt och den har ett betydligt mer attraktivt pris.

Där finns ju en hel del att välja mellan i prisklassen 10-15k från både LG, Samsung, Sony med flera.
Någon som har en input på vad man ska satsa på?
Jag var även på mediamarkt för att jämföra lite men blev inte mycket klokare av det.

Permalänk
Avstängd

Min bror har bara haft problem med sina 4K TV's från LG, den ena efter den andra ha de dött rakt framför näsan på honom..tror 3st TV-apparater fick ge med sig innan har tog en Samsung.

Dessa va dock i 55" klassen, men de var i 25000:- Prisklassen.

Jag säger, kör på Samsung, även om de har monopol på TV-marknaden. Tror de har 98% av hela kakan

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har själv en LG Oled65e6v och kunde inte vara mer nöjd.
Kommer aldrig att köpa lcd igen, skillnaden är helt enkelt för stor.

En 65" B6 borde gå att hitta runt 20K vilket är vad jag hade valt i den prisklassen.
Särskilt om det är till film du ska ha den, där är oled helt oslagbart.

Permalänk
Medlem

Har själv en 4k Samsung Ue60ks7005 med en
Samsung 4K Ultra HD UBD-K8500 bluray 4k hdr10.
Bilden är knivskarp. ljusstyrka och quantum dot tekniken
Oleden är ju överlägsen sin svärta. Samsung har ju sin mirco dimming teknik istället.

Dom du länkar till är säkert bra dom me.
Jag åkte också runt å kollade i butiker och doktorerade innan köp.
Jag är hel nöjd ialla fall.
Ljudet är som det är på alla tunn tv idag. inte super.

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter!
Kanske man ska passa sig för LG då, aldrig haft någon TV från dom men det verkar ha fått ett litet uppsving sedan deras OLED lansering. Dock är det kanska bara deras OLED så är något att satsa på då.

Var faktiskt inne på en Samsung 65KS7005 från en början men den verkar ha utgått nu och tycker 8005 är för dyra och då kan man lika gärna gå på LG OLED.

Tycker dock att det är för mycket pengar att lägga på en TV när den bara kommer användas för lite film/serier i mellan åt och majoriteten av tiden visa barnfilmer och bolibumpa

Hur står sig ex Samsung UE65MU6175 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4234686 mot övriga?
Är den att föredra framför LGn?

Permalänk
Bildexpert 📺

@speffy: MU6175 jämfört med vilken LG?

OLED-modellerna hör till toppskikten och OLED B6-serien är i sammanhanget väldigt bra bild för lite pengar. En utgående modell från 2016 och därför prispressad.

LG UH615V och Samsung MU6175 är båda modeller i den lägre mellanbudgetklassen och båda påtagligt sämre, ungefär lika okey fast på lite olika sätt. Skillnaden är att UH615V också är en prispressad 2016-modell, men MU6175 är ny och fortfarande ännu inte prissänkt.

Vill du ha en bildkvalitet från Samsung som är jämförbar på alla punkter med OLED-modellerna behöver du åtminstone kliva upp till Samsungs Q7-serie eller plocka den utgående KS8005-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@speffy: MU6175 jämfört med vilken LG?

OLED-modellerna hör till toppskikten och OLED B6-serien är i sammanhanget väldigt bra bild för lite pengar. En utgående modell från 2016 och därför prispressad.

LG UH615V och Samsung MU6175 är båda modeller i den lägre mellanbudgetklassen och båda påtagligt sämre, ungefär lika okey fast på lite olika sätt. Skillnaden är att UH615V också är en prispressad 2016-modell, men MU6175 är ny och fortfarande ännu inte prissänkt.

Vill du ha en bildkvalitet från Samsung som är jämförbar på alla punkter med OLED-modellerna behöver du åtminstone kliva upp till Samsungs Q7-serie eller plocka den utgående KS8005-modellen.

Jag tänkte främst på LGs UH615V.
Jo som sagt så betvivlar jag inte på att LG OLED är betydligt bättre än Samsung och LGs 10k klass. Något annat vore ju galen om de var likvärdiga när priset är det dubbla för OLED.

För att förtydliga ytterligare:
Jag hade en Samsung UE75H6475 en kort stund och den var betydlig bättre än min gamla plasma. Färgerna var något helt annat med Samsung UE75H6475 och man behövde inte mörklägga rummet alls jämfört med min gamla plasma som är som en spegel om inte rummet är mörkt.

Så vilket TV kan matcha min UE75H6475 och gärna vara lite bättre?
Bildmässigt så var denna fullt tillräcklig för mina behov.

Troligtvis ingen som jämfört just en UE75H6475 med dagens 10-15k TV men ni som har lite bättre koll kanske enda har en indikation på var man bör lägga sig prismässigt och vilken modell man ska satsa på för att inte bli besviken.

3D, inbyggt ljud och smartfunktioner är inte prioriterat då jag kommer använda den med en AT samt förstärkare/högtalare.

Permalänk
Medlem

Någon som har en åsikt kring LG 65UJ750V?
Såg att den låg på kampanjpris just nu för 14k

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av speffy:

Så vilket TV kan matcha min UE75H6475 och gärna vara lite bättre?
Bildmässigt så var denna fullt tillräcklig för mina behov.

Som tumregel, titta på samma tillverkare men kliv en siffra upp. Så från en 6-serie till en 7-serie och man kan som regel vänta sig förbättringar på ett eller flera område.