Permalänk
Medlem

Golvskydd till skrivbordsstol (svart)

Jag har länge letat efter en ersättare till mitt Ikea golvskydd (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/). Det fungerar alldeles utmärkt men jag hade gärna haft det i en annan färg än transparent plast.

De jag hittar ser väldigt bra ut. Dock så är det svårt att hitta en för lägre än 1000:-... något som är svårt att motivera vid jämförelse av Ikeas.

Exempel på intressanta men dyra produkter:
http://shop.ergona.se/ergonomiprodukter/arbetsplatsmattor/mat...
https://www.runelandhs.se/kontorsinredning/kontorsstolar/stol... (lurvig matta verkar mysigt)

Är det någon som vet vart man kan få tag i en liknande Ikeas matta fast grå eller svart?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På ett genomskinligt golvskydd, syns inte alla repor och dyligt lika lätt, som på en färgad.
Därför får det nog vara lite bättre och tåligare materialval i de svarta och därför också dyrare..

Lacka ett Ikea golvskydd med en tålig svart lack...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90313011/
Riktigt mjuk och skön och dessutom snygg, perfekt storlek för en kontorsstol. För 99 spänn är det ett kap!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Rullar stolen inte lite trögt på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

@ågren: Rullar stolen inte lite trögt på den?

Jo, men varför skulle man göra det? Jag gillar dessutom att stolen står still, vill jag hämta något reser jag på mig och hämtar det och jag har nog aldrig hört talas om någon som rullar iväg på sin stol.

Golvskyddet du själv länkar till är ett par decimeter längre/bredare så det finns inte direkt mycket yta att rulla på oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@MrTowle:
Detta kanske kan vara ett alternativ:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Bilma...

Lite sugen på det själv då även jag tröttnat lite på den tråkiga genomskinliga från Ikea.

Permalänk
Medlem

Behövs det verkligen?
Jag använde sån't förr men kom aldrig på plats efter ommöblering och flera år senare finns fortarande inte ett märke på golvet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@DaBone: Kanske ännu bättre att försöka lacka undersidan av ett genomskinligt IKEA underlag? Färgen skulle skyddas från hjulspår och samtidigt "lysa" (mörkt) igenom till ovansidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jo, men varför skulle man göra det? Jag gillar dessutom att stolen står still, vill jag hämta något reser jag på mig och hämtar det och jag har nog aldrig hört talas om någon som rullar iväg på sin stol.

Golvskyddet du själv länkar till är ett par decimeter längre/bredare så det finns inte direkt mycket yta att rulla på oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan låta lite speciellt.. men jag rullar lite fram och tillbaka lite då och då för att ändra position mot skrivbordet. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@DaBone: Kanske ännu bättre att försöka lacka undersidan av ett genomskinligt IKEA underlag? Färgen skulle skyddas från hjulspår och samtidigt "lysa" (mörkt) igenom till ovansidan

Det ska jag testa! Ska man köpa sprejfärg eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag har länge letat efter en ersättare till mitt Ikea golvskydd (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/). Det fungerar alldeles utmärkt men jag hade gärna haft det i en annan färg än transparent plast.

De jag hittar ser väldigt bra ut. Dock så är det svårt att hitta en för lägre än 1000:-... något som är svårt att motivera vid jämförelse av Ikeas.

Exempel på intressanta men dyra produkter:
http://shop.ergona.se/ergonomiprodukter/arbetsplatsmattor/mat...
https://www.runelandhs.se/kontorsinredning/kontorsstolar/stol... (lurvig matta verkar mysigt)

Är det någon som vet vart man kan få tag i en liknande Ikeas matta fast grå eller svart?

Tack på förhand!

Detta från Jysk kanske
eller
detta?

Permalänk
Medlem

De är ju tyvärr transparenta som det på Ikea... vilket ser lite tråkigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@DaBone: Kanske ännu bättre att försöka lacka undersidan av ett genomskinligt IKEA underlag? Färgen skulle skyddas från hjulspår och samtidigt "lysa" (mörkt) igenom till ovansidan

Undersidan på golvskydden är med ett material som gör att de inte glider iväg på golvet, så lackar du det försvinner den funktionen om lacken överhuvud taget fäster på den sidan...

Skrivet av MrTowle:

Det ska jag testa! Ska man köpa sprejfärg eller liknande?

Är inte så jättebra på val av färg, men du behöver en färg som är lite "töjbar" och inte spricker om "skivan" böjs.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Rätt säker på att du får ett fläckvis svart golv om SU använder ett golvskydd som du lackat på undersidan. Och det är ju hyfsat obra.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det skulle kunna gå att använda foliering... men det kanske inte är så hållbart?

Finns ju vinyl också..
https://www.vnvinyls.se/product/vn-wrap-matt-svart-vinyl

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Självklart ska du använda sån här spray om du ska måla skyddet (från undersidan): http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Gummifarg-2000...

Skyddar golvet, blir mörkt och glider garanterat ingenstans!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

kör på två stycken golvskydd från ikea och lacka undersidan av toppenskyddet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

De är ju tyvärr transparenta som det på Ikea... vilket ser lite tråkigt ut.

Jag kunde ju läst hela inlägget och sett vad som var felet. Ett
sånt här kanske. Lite annorlunda både i färg och material.
Såg ganska bra ut hemma hos en kompis.
Dyrt tyckte jag då men nu är det extrapris.
Finns en mindre och billigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Självklart ska du använda sån här spray om du ska måla skyddet (från undersidan): http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Gummifarg-2000...

Skyddar golvet, blir mörkt och glider garanterat ingenstans!

Kommer gå åt 4-5 burkar dock så lika bra att köpa ett skydd som är svart från början och slippa allt besvär.

Permalänk
Inaktiv

Jag använde tidigare Ikeas golvskydd men bytte nyligen till Jysks då den gamla både var utsliten och sprucken. Personligen bryr jag mig inte om färgen, funktionen är desto viktigare.

Skrivet av Json_81:

Behövs det verkligen?
Jag använde sån't förr men kom aldrig på plats efter ommöblering och flera år senare finns fortarande inte ett märke på golvet.

Beror mycket på typ av golv men också vikt och vad för stol och mer specifikt hjul som sitter på denna.

Jag vet folk som rullat runt på parkett utan skydd och fick stå för dyr renovering av golvet när utflyttning skedde. Håller man koll på golvet så bör man klara sig men det är verkligen värt att tänka på då det kan bli en trist överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Kommer gå åt 4-5 burkar dock så lika bra att köpa ett skydd som är svart från början och slippa allt besvär.

Ja, fast nu var ju hela poängen med tråden att det var svårt att hitta något till ett bra pris.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Istället för att måla undersidan så varför inte foliera den på undersidan, kommer ju förhoppningsvis inte färga av sig så som färg kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ja, fast nu var ju hela poängen med tråden att det var svårt att hitta något till ett bra pris.

Fanns ju för en tusing, 5 burkar är 750 spänn + otroligt mycket jobb och risk att det blir skit ändå.
Folie låter då som ett bättre förslag, köper man en stark som används till bilar kan man sätta det på ovansidan och det kommer hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Beror mycket på typ av golv men också vikt och vad för stol och mer specifikt hjul som sitter på denna.

Jag vet folk som rullat runt på parkett utan skydd och fick stå för dyr renovering av golvet när utflyttning skedde. Håller man koll på golvet så bör man klara sig men det är verkligen värt att tänka på då det kan bli en trist överraskning.

Jo, givetvis får man hålla koll om det börjar bli märken.
Tänkte mest på om du prövat själv om det fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Behövs det verkligen?
Jag använde sån't förr men kom aldrig på plats efter ommöblering och flera år senare finns fortarande inte ett märke på golvet.

Beror ju helt på golvet.

Har vitoljade träplankor och svarta plasthjul tenderar att göra fina märken i det...

Till TS:

Du kanske kan fixa något matta eller klippa till något tyg att lägga under eller fixera mot skyddets undersida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Fanns ju för en tusing, 5 burkar är 750 spänn + otroligt mycket jobb och risk att det blir skit ändå.
Folie låter då som ett bättre förslag, köper man en stark som används till bilar kan man sätta det på ovansidan och det kommer hålla.

Fast nu utgår du ifrån en siffra du själv har tagit ur luften. Det står att en medelstor bil kräver ~4L och Ikeas golvskydd är ju bra mycket mindre än så.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fast nu utgår du ifrån en siffra du själv har tagit ur luften. Det står att en medelstor bil kräver ~4L och Ikeas golvskydd är ju bra mycket mindre än så.

Min siffra utgår från min egen erfarenhet av plastidip som detta är en kopia på. Jag har sprayat en uppsättning fälgar med 4 lager och det gick ca 4 burkar till detta och då skulle jag behövt en till för ett 5:e lager då det inte blev helt perfekt resultat. 4 fälgar tycker jag borde motsvara samma yta som en stor plastmatta. För att göra en bil så tror jag man behöver ca 1 gallon.

Plastidip är visserligen mer förlåtande än vanlig spray men jag rekommenderar verkligen ingen att försöka ge sig på en sån här stor yta med vanlig sprayburk, resultatet kommer inte bli bra. Plastidip är annars perfekt för mindre detaljer och jag använder det hela tiden, mycket bra produkt.

*edit* behöver ca 3 gallons för en bil så ca 12L, ibland krävs det mer.*edit*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Min siffra utgår från min egen erfarenhet av plastidip som detta är en kopia på. Jag har sprayat en uppsättning fälgar med 4 lager och det gick ca 4 burkar till detta och då skulle jag behövt en till för ett 5:e lager då det inte blev helt perfekt resultat. 4 fälgar tycker jag borde motsvara samma yta som en stor plastmatta. För att göra en bil så tror jag man behöver ca 1 gallon.

Plastidip är visserligen mer förlåtande än vanlig spray men jag rekommenderar verkligen ingen att försöka ge sig på en sån här stor yta med vanlig sprayburk, resultatet kommer inte bli bra. Plastidip är annars perfekt för mindre detaljer och jag använder det hela tiden, mycket bra produkt.

Det är skillnad på att täcka en grundfärg mot att måla en transparent yta. Det borde inte alls krävas så tjockt lager för att täcka tillräckligt.

Håller med om att det är bra skit, även Biltemas dito fungerar bra. Jag målade botten på en verktygslåda i plåt för att den inte ska repa underlaget när man har den inomhus, det blev helt ok. Färgen täcker ju dåligt, men på transparent yta tror jag som sagt inte det går åt lika mycket.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är skillnad på att täcka en grundfärg mot att måla en transparent yta. Det borde inte alls krävas så tjockt lager för att täcka tillräckligt.

Håller med om att det är bra skit, även Biltemas dito fungerar bra. Jag målade botten på en verktygslåda i plåt för att den inte ska repa underlaget när man har den inomhus, det blev helt ok. Färgen täcker ju dåligt, men på transparent yta tror jag som sagt inte det går åt lika mycket.

Skitsvårt att fuska med plastidip oavsett underlag, du behöver 4-5 heltäckande lager för att få en beständig ogenomskinlig hinna. Detta är enkelt på småsaker men på en större yta kommer det bli svårt att få det jämnt och det kommer se fläckigt ut. Behövs en färgspruta för att täcka större ytor bra.