Övertyga mig att släppa min i5 750@4Ghz

Permalänk

Övertyga mig att släppa min i5 750@4Ghz

Kära Sweclockers,
Ber om era klocka råd och åsikter i denna fråga.

Jag har sedan en bra tid tillbaka suttit på en i5 750 klockad till 4Ghz i en 24/7 setup och den har gått felfritt i 7år.
Mitt 7970 3Gb tvärdog nyligen, och vad jag trodde var en bra timing, har snabbt visat sig vara tvärtom.

Jag har gått sedan en tid tillbaka i tankarna att bygga en ny rigg och ta steget in i både 144hz och även 1440p.
Men Ryzen är i mina ögon lite en besvikelse och minnes- samt biosproblematiken verkar vara en smärre mardröm.
Intels plattform är ju i sitt "slutskede" och nya processorer samt socklar hägrar runt hörnet.

Jag har vridit och vänt fram och tillbaka men känner inte att jag är får den där halleluja känslan i vilken rigg jag än bygger ihop.
För att göra det hela ännu svårare, sprang jag på en video där personen i fråga testar dagens topkort på just en i5 750@3.7 med smått förvånande resultat. i5 750 med en 1080ti

Min fråga är kanske varken rak eller inte heller tydlig och när jag försökte att koka ner det hela för att göra det greppbart är de här alternativ jag ser mig att ha:
1. nytt grafikkort ex.1060 och övervintra till något mer konkret kommer.
2. nytt grafikkort i toppklassen ex.1080 Ti och förlänga systemets liv ytterligare samt framöver använda kortet till en ny rigg.
3. ett fullt dugligt budgetsystem med återanvänd PSU, Låda, SDD, Diskar, CPU-kylning
4. släppa det gamla och in med det nya, nöja mig med Ryzen eller ett snart daterat intel cpu.

Mitt system i nuläget är:
Fractal R1
i5 750@4ghz
Radeon 7970 / Radeon 4800 lånekort
Corsair 8GB 1600Mhz CL8
Corsair H50
SSD 120Gb
HHD 1Tb Green Caviar
Corsair 620W
1080p skärm

Ursäkta för väggen av text men känner att det är bättre att lägga fram all väsentlig fakta och tankar i inlägg.

Permalänk
Medlem

1.
Om du inte känner att du måste gör av med mycket mer pengar.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt grafikkort och vänta till Coffee Lake.

Ryzen är väldigt bra, mjukt både i spel och Windows. Problem med minnen finns knappt längre, utan är till större delen löst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av pandemon:

1.
Om du inte känner att du måste gör av med mycket mer pengar.

Pengarna är kanske inte det primära då jag har varit mentalt förberedd på ett nytt system kring 17kkr.

Skrivet av Aeig:

Köp ett nytt grafikkort och vänta till Coffee Lake.

Ryzen är väldigt bra, mjukt både i spel och Windows. Problem med minnen finns knappt längre, utan är till större delen löst.

Mvh

Jag antar att du menar alternativ 1.
Det som tar emot är att behöva nöja sig med en nödlösning, speciellt då jag gått i tankarna att köpa nytt.
Ett 1080 eller 1080 Ti skulle ju vara fullt dugligt med Coffee Lake lite längre fram.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Ja, samtidigt så släpps Volta inom ett års tid, vilket kommer göra 1080Ti överflödigt.

Jag tror att du underskattar Ryzen, jag är 100% ärlig och min erfarenhet är att den är "mjukare" i både spel och OS än min 5960X och 6950X som jag hade innan på X99, och detta var dåvarande high-end från Intel, så inga budget CPUer. Även när jag alt-tabbar ur spel och dylikt så går det avsevärt snabbare.

Ryzen är extremt prisvärt och en R7 1700 idag kan nog bli en ny i5 750 för dig med sina 8 kärnor och 16 trådar så håller den i många år framöver.

Har satt ihop ett system med R5 1400, ett med R5 1600, två st med R7 1700 och ett med R7 1800X, inga problem ÖHT förutom på ett system där det berodde på trasiga minnesmoduler, dom andra har rullat på perfekt från dag 1 då dom är i händerna på glada amatörer : )

Tror du överanalyserar : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag bytte min i5 750 @ 4GHz när jag köpte ett GTX 1070. Märktes rejält att CPUn inte ville med då jag spelade Wildlands.

Sen är ju P55 plattformen trött o sleeten med varken native Sata3,nvme eller USB3. Bara det kan ju va motivation.

Permalänk
Medlem

Om du måste köpa nytt, välj ryzen, det är mest prisvärt just nu.

Annars köp något begagnat på marknaden, ett 970 kan du väl hitta för 1000kr nu vilket kommer överglänsa ditt gamla kort ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Pengarna är kanske inte det primära då jag har varit mentalt förberedd på ett nytt system kring 17kkr.

Jag antar att du menar alternativ 1.
Det som tar emot är att behöva nöja sig med en nödlösning, speciellt då jag gått i tankarna att köpa nytt.
Ett 1080 eller 1080 Ti skulle ju vara fullt dugligt med Coffee Lake lite längre fram.

Ett 1060 springer nog cirklar runt ditt 7970 som du hade dock. Ska du ligga kvar i 1080p kommer det vara fullt tillräckligt. Däremot, vill du ta steget in i 1440p (eventuellt 144hz) hade jag nog tagit ett 1080Ti och behållt resten av datorn tills nästa cpu generation dyker upp.

Permalänk
Medlem

Som Aeig sa, Ryzen är riktigt bra och skulle varit mitt val ifall jag köpte ny idag. Jag har 7700k nu och den har varit en dyr historia då jag inte var nöjd med temperaturen så delid var enda lösningen, trots att jag kylde med NH-D15. Slutpris för cpu+kylare+delid tools och microfiberduk+rengöringsmedel ect ect blev ca 5500kr... Idag blir det ca 5100 då cpun gått ner i pris. Ändå sjukt mycket för en 4 kärning cpu!

AM4 plattformen är mycket mer framtidssäker då de kommer använda AM4 tills år 2020, dvs det kommer fler cpuer de närmaste åren som man kan uppgradera sin 1700 från. Där är jag körd då 7700k är den bäst på Z270 moderkorten, så ett cpu byte betyder nytt moderkort, inte vad jag hade förväntat mig

Mitt tips är R7 1700 (eller 1700x), 1080 Ti, 3200MHz ram och ett fint B350 eller X370 moderkort. Med R7 1700 behöver du inte ens köpa en extra kylare då originalet gör bättre jobb än vad NH-D15 klarade av på min 7700k

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Tack för alla svar!

@SpeedRebirth:
Ok, jag börjar bli mer invaggad i att släppa det nostalgiska med i5, där egentligen överklockningen från 2,66 stock till 4Ghz gör den smått fantastisk och svår att pansionera. Som @Aeig sa, en Ryzen är mycket prisvärd och håller högt i många tester. Det jag läst mig fram till är att en 1600X är sweet spoten och vrida upp den till nära 4GHz bör vara möjlig med bra minnen och moderkort.
Vilka ska man då välja?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623162/

Kan detta vara något?
Utelämnade grafikkortet för stunden då det i detta fallet kan stå för en dubblering av priset

Permalänk

Beror ju på vad du använder datorn till.

Annars kör hårt med din i5 750 klockad till 4000 MHz tycker jag. Äldre processor som presterar mycket bra. Skit i marknaden. Det kommer hela tiden nytt och det slutar bara med en olycklig jakt på det senaste. Allt nytt som kommer, hur bra presterar det? Det är i alla fall inte många procents förbättringar. Blir bara dyrt att hålla på så.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@Aeig:
Naturligtvis överanalyserar jag, den är en ren konsekvens av att ha lurkat här sen 2009

Permalänk

@septembro:
Allmän surf och FPS spel.
lagt kopiösa mängder timmar på BF-serien fram till BF4, innan de pajjade serien. I för sig var det ju redan efter BF2142 och BF:BC2 var det sista bra spelet - men det är en helt annan tråd

Numera är det CS och PUBG som jag nötter på kvällarna när man får tid för sig själv.

Permalänk
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

@septembro:
Allmän surf och FPS spel.
lagt kopiösa mängder timmar på BF-serien fram till BF4, innan de pajjade serien. I för sig var det ju redan efter BF2142 och BF:BC2 var det sista bra spelet - men det är en helt annan tråd

Numera är det CS och PUBG som jag nötter på kvällarna när man får tid för sig själv.

@Drunk3n_M4ster:

Ok.

Och den hänger med i det som du gör?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Sen tycker jag personligen det är mest intressant att lura på formfaktor och skärm, det är trots allt det som definerar datorn om du frågar mig : )

Skärmen är ju oerhört viktig och idag har vi fler val än någonsin förr, tycker du ska köra på 1440P 144Hz och Gsync eller Freesync beroende på GPU.

Formfaktor beror helt på vad du har för behov, jag kör ITX för närvarande då den storleken verkligen har gått framåt senaste året med nya nätagg, Ryzen som möjliggör 8K/16T i ITX, osv. mATX är kompromissen mitt mellan, och egentligen optimalast sett till hårdvara och utrymme.

ATX är för stort idag för dom flesta : )

Hur tänker du i dessa banor?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av septembro:

@Drunk3n_M4ster:

Ok.

Och den hänger med i det som du gör?

I CS låg FPSen på ca250 i 1080p
I PUBG är det allt mellan 45-80 pga att det är i alfa men jag anser att det var klart spelbart på mitt 7970.
Jag får ju förutsätta att ett grafikkort från senast generationen hade putsat till de siffrorna avsevärt.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Tycker du ska köpa en 1700 eller 1600, inte en X märkt om du inte går ITX, enda tillfället då du har nytta av XFR och SenseMI : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:
Jag var för några år på jakt på ett mITX 1156 för att bygga om till en avsevärt mindre dator. Så jag är inte alls främmad för att göra en mycket liten rigg. Att bygga något i mITX med liten formfaktor ökar ju självfallet priset och då frångår man återanvändningen av befintliga delar. Med de chassin som är en gnutta större skulle man ju kunna få in mitt PSU som är modulärt och 150mm.

Om du skulle vilja göra ett förslag på ett ryzen mITXbygge tittar jag gärna på det.

Permalänk
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

I CS låg FPSen på ca250 i 1080p
I PUBG är det allt mellan 45-80 pga att det är i alfa men jag anser att det var klart spelbart på mitt 7970.
Jag får ju förutsätta att ett grafikkort från senast generationen hade putsat till de siffrorna avsevärt.

Allright. Tror jag säkerligen. Räcker nog med ett begagnat GTX 970 på sin höjd. Hade en 1156 rigg med en överklockad i5 750. Fungerade fint. Var dock inte så pigg på att vara klockad över 4000 MHz. Det är ju det här med (usb-), sata- och pcie hastigheten som kanske kan spela in när du spelar med datorn.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@septembro:
Jag var på väg att köpa ett GTX980 förförra helgen, men det blev inte av. När jag väl samma dag bestämde mig att bara göra en mindre uppdatering och köpa ett 1060 6GB fanns det i princip inga att få tag på i någon butik i Skåne. Finns nu i och för sig men det hela har ju tagit en annan vändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

I PUBG är det allt mellan 45-80 pga att det är i alfa men jag anser att det var klart spelbart på mitt 7970.
Jag får ju förutsätta att ett grafikkort från senast generationen hade putsat till de siffrorna avsevärt.

Nu spelar jag inte PUBG men många mindre studios som försöker göra >50 spelare på en server brukar ofta synkroniserar servern med klienterna. Resultatet är att många blir helt låsta oavsett processor, grafikkort, nätverksanslutning etc och får helt kass FPS som väger på serverns prestanda. Som sagt, ingen aning om PUBG lider utav det, men det är långt ifrån en ovanlig företeelse bland studios vars programmerings skicklighet faller efter deras ambition. Så det jag vill ha sagt är att bli inte besviken om du inte ser för hög prestandaknuff i den sortens titlar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Såhär ser mitt bygge ut;

Jag kan självklart ge dig ett förslag, men som du är inne på själv så ska ju det vara kul och spännande att bygga något nytt var 4-5e år, kanske borde du titta runt på olika chassin?

Kolla på olika forum för inspiration? Ex https://hardforum.com/forums/small-form-factor-systems.102/
I detta forum föddes bla Ncase M1, och flera andra fina små chassin.

Vad har du för specifika användningsområden, hur många HDD, är tystnad viktigt för dig, vill du gärna ha USB 3.1 Gen2, etc : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:

Underbart bygge.!
Har tittar på detta chassi samt även haft förhoppningar att Ghost S1 här på forumet skulle få luft under vingarna och komma till produktion. Riktigt kompakta lådor med smarta funktioner har ett pris därefter, men smakar det så kostar det.
Sakta men säker leder du mig in i alternativ 4 - ett helt nytt system

Jag har inga större preferenser kring ljudnivå då jag störs inte av fläkt ljud och sitter oftast även med hörlurar.
Jag har en SSD men i ett nytt system bör ju en M2 disk ingå, kanske inget krav då jag har en SSD som rymmer det jag behöver.
Det skulle vara svårt att vara utan den ena 3.5" disken då jag för närvarande inte har en NAS.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Tack, jag har lagt ner massor med tid i form av väntan, research, och utval av delar : )

Om du tycker Ncase M1 är för dyr, (den är dyr) så finns Cougar QBX,

Är precis som Ncase M1 förutom kosmetiska förändringar och andra material, storleksmässigt är dom likvärdiga, i QBX kör du dock med ATX nätagg minsta korta möjliga då det ej medföljer SFX adapter.

Om du inte gillar Cougar märket på framsidan så är det endast ett klistermärke och kan med lätthet tas bort.

Chassit kostar mellan 500-700 kr på den svenska marknaden.

Sen har du Phanteks senaste, grymt snyggt om du frågar mig;

Och Inwin 301 mATX, mitt förstahandsval om jag hade gått mATX;

Du får nog plats med dina diskar, jag har två st 3,5 tum HDD, 1 st SSD, och en NVMe M.2 SSD, totalt 7,5TB utrymme i Ncase : P

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sitter i nästan samma sits, även om min 750 är lite lägre klockad (mest pga ren lathet). Har tänkt länge att det ska vara dags snart och hade stora förhoppningar på Ryzen. Tyvärr verkar den ju klocka ganska dåligt och jag överväger nu att försöka hålla ut till Ryzen2 eller vad nu nästa generation kan tänkas heta. Hade velat se lite mer överklockningspotential.

Coffe Lake känns annars intressant också, speciellt nu när 6 kärnor är spikat. Känns lite tråkigt att gå från 4 till 4 såhär 7-8 år senare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

På många sätt är QBX smartare än Ncase M1, finns en SSD plats på baksidan, utrymme för kabeldragning, etc. Jag hade med lätthet kunnat köpa det istället om jag vetat att det fanns, men jag hade bestämt mig för Ncase tidigt, det avgjorde valen av alla andra delar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sen vill jag vara extremt tydlig med att ITX byggen kräver god planering vid själva byggandet, ett misstag så får du i värsta fall gå flera steg tillbaka, plocka bort kylare mm, jag lärde mig den hårda vägen : P

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:
Tack för du la ner tid på tipsen om chassie! Ska definitivt kolla på dessa.
Vad talar för en Ryzen 1700 och inte 1600 eller 1600x. Antalet kärnor är det uppenbara men är det något annat du tänkte där.
I mindre byggen kan det ju vara en utmaning att få in GFX samt även minnena kan ju vara lite trixigt att få in. Du verkar ju få plats med dina ramminnen trots rätt skrymmande design på stickorna.

Permalänk

@Aeig:
I dessa små lådor är det väl nästan uteslutande blower-gfx som gäller.
Känns lite tveksamt kring just den typen av lösning på kylning av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Jag rekommenderar Ryzen 7 endast pga kärnorna, redan idag så blir fler och fler spel optimerade för många kärnor, senast ut är ju PUBG, BF1, ME: Andromeda, mfl. Ryzen 1600 är också bra, men om du bygger ett ITX system vill du ej behöva öppna upp datorn för att byta CPU om 2-3 år : ) Om du däremot är bekväm med det, så kör på 1600X.

Angående Ryzen och X och icke X, om du ska köra ett mindre system där värme är din största fiende är X varianterna bäst eftersom dom har relativt höga frekvenser ur kartongen, och behöver ej överklockas, isåfall är det 1600X eller 1700X som gäller.

Minnena kan du få in, men du måste sätta dom på plats innan du monterar kylaren, särskilt om det är en Noctua L12, eller C14, eller TF från BeQuiet.

Grafikkortet är egentligen lättast, men du måste göra kabeldragningen ordentligt innan med buntband osv, att sätta in själva kortet är absolut sista steget i en längre planering, jag lade 3 timmar på att göra om innan jag satte in mitt RX Vega 64, som var avsevärt större än mitt RX 560.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED