Byta ut Synology NAS till vadå?

Permalänk
Medlem

Byta ut Synology NAS till vadå?

Min gamla DS211j börjar kännas vansinnigt slö, och jag känner inte riktigt att jag orkar det längre, så nu ska den bytas ut. Vet dock inte riktigt till vad?

Jag tänkte nog skippa köpe-NAS:ar och satsa på egen hårdvara istället.

Har i dagsläget en server med en i7 och 32GB RAM, rullar Hyper-V på den i dagsläget, och jag skulle nog gärna fortsätta med det.

I den bästa av världar skulle jag köra Xpenology virtuellt, men eftersom att det är långt ifrån en officiell, supporterat release, känner jag mig tveksam till det.

Det enda kravet jag har förutom att kunna virtualisera uppsättningen är att jag behöver kunna köra backuper både till och från NAS:en, från en annan Synology, som det inte finns planer på att byta ut.

Några idéer?

Permalänk
Medlem

openmediavault kanske kan vara något för dig?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv

FreeNAS? http://www.freenas.org/
Även jag har/hade en DS211j och jag håller med dig om prestandan. Gav upp den lösningen då den är för seg. Xpenlogoy körde jag också men avsaknaden av en supportad lösning fick mig att välja FreeNAS.

Nu är jag åter sugen på att återvända till Synology igen. Startade nyligen upp en DS1517+ till en släkting, rejäl pjäs och gav helt klart ett sug. Men de är inte direkt billiga förstås. Men då du ändå vill köra på egen hårdvara så tycker jag att FreeNAS är värd en titt. Är ju gratis med men långt ifrån lika smidig som Synologys DSM är.

Permalänk
Medlem

@bart112: tjena!

Kör själv egen hårdvara och xpenology som en VM i esxi. Fungerar fett bra! Inga problem alls. Kört det i ca 2 år nu. Har 8st 8TB diskar i den plus 2ssd som hot cache.

Skulle lätt rekommendera köra xpenology.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop