Övertyga mig att släppa min i5 750@4Ghz

Permalänk

@Daz:
Jag tycker att min i5 750 har gjort ett bra jobb med att hålla sig relevant dock så om man ska vara krass har det ju märkts att den är lite trött. Ryzen är kanske inte så stor besvikelse ändå, mina farhågor var mest kring minnena och att kunna få upp dem i märkt hastighet.
Coffiee Lake 6K/6T imponerar ju inte heller så värst och priset lär ju ligga på Ryzens nivå. Om rykterna stämmer så ligger Coffiee Lakes kärnor kring 3,8-4Ghz vilket är inget extrem hastighet heller.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Nejdå, det behövs ej, finns gott om personer som kör Ncase M1 med ett 1080 eller 1080Ti ej blower. Om du ska köpa Vega är det nog klokt dock, då det ligger på 300-400W beroende på vilken profil som används.

Jag är svag för detta kort från Zotac, hade jag köpt Nvidia till liten formfaktor hade det blivit detta, Zotac GTX 1080 Mini;

Edit; Du har även ett 1070 från Gigabyte för ITX;

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Bästa du kan göra i ditt fall är nog att köpa ett 1060 begagnat här på marknaden och invänta 8700k. 4 cores + ht kommer duga I flera år trotts allt snack om att 4 cores är helt för lite idag. Om du ändå vill uppgradera och vill ha fler cores bör dom i Så fall clocka bra.
Därför kommer 8700k bli lagom om man vill tänka långsiktigt (4.7 ghz).
Du får vara försiktig med ryzen (4ghz...) och sweclockers då folk hellre vill ha konkurrens än låta Intel fortsätta dominera. Kolla Youtube och andra tester och bedöm själv.
När volta kommer kan du byta ut de mot 1060 för maximal prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag ska sova på saken och kolla upp era förslag.
Ska försöka få liv i tråden imorgon igen men än så länge verkar ett 1060 6BG eller ett helt nytt Ryzenbygge i miniformat som starkaste alternativen.

Permalänk
Medlem

Jag är också i samma läge som TS, med en i5-750.
Visserligen spelar jag inte för tillfället, inte haft tid osv.

Köpte tidigare ett 1050Ti när de fanns till bra pris, men inte blivit av att lägga in det. Tanken var att använda det kortet för att förlänga livslängden på systemet ett tag och ge acceptabel spelprestanda i 1080p@60, tills det kommer någon ny gen och sen byta ut allt. I5-systemet fungerar fortfarande, men det är många moderna funktioner som saknas. Nu blir det inte så för min del då en annan hade behov av ett sånt kort och jag får bra betalt för det. Får köra vidare på annat äldre grafikkort som fungerar ok nu när jag ändå inte spelar, klarar mig utan spelande tills det blir dags för nytt.

Ryzen m fl må vara hyfsade, men beror på hur pass aktuellt det är med system och vilka behov du har.
Är det akut och du känner att du behöver ett system inom kort så visst, ingen idé att vänta. Men snåla inte på komponenter bara för att ha råd med det nu direkt.

Alternativet med att skaffa ett 1060 är rätt bra i ditt läge. Ingen idé att satsa på ett 1080Ti/liknande till det systemet.

Personligen kommer jag nog att vänta till Cannonlake el Zen2, då bygga ett helt nytt rejält system inkl skärm. Sen får man se hur länge jag har det, lär ju bli några år...

Det är väl kul att bygga nytt osv, men att bara bygga nytt för sakens skull är inte värt det! Det är snarare en del av konsumtionshetsen i dagens samhälle, som går ut på att man hela tiden ska spendera och köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag bytte själv från en i5 750 klockad till 4.0 till en Ryzen 1700 klockad till 3,9. Och jag är nöjd med den uppgraderingen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Återupplivar tråden lite, den kan hjälpa något som söker info.
Jag valde att uppgradera grafikkortet, det blev ett Msi 1060 6Gb gaming X.
Fps i PUBG är lika ostabila som alltid men ligger allt som oftast över 60. I snitt skulle jag väl säga att jag ligger på 80 fps.
Inställningar är allt på low utom AA och texturer + reshape.
CS:GO har ökat i FPS och där det ligger kring 300+ beroende på karta.

Allt som allt, eftersom jag blev tvingad till en uppgradering tycker jag väl att det var rätt att bara byta ut grafikkortet.
Detta då i väntan på både coffiee lake och Volta. Systemet skulle väl kunna hålla något år till, men till nästa år är det dock dags.

Permalänk
Medlem

@Drunk3n_M4ster: Låter som ett klokt val, jag hoppas Intel väljer att löda IHS på Coffee Lake. Den 6K/12T tillsammans med ett 2070 Volta, mumma : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Återupplivar tråden lite, den kan hjälpa något som söker info.
Jag valde att uppgradera grafikkortet, det blev ett Msi 1060 6Gb gaming X.
Fps i PUBG är lika ostabila som alltid men ligger allt som oftast över 60. I snitt skulle jag väl säga att jag ligger på 80 fps.
Inställningar är allt på low utom AA och texturer + reshape.
CS:GO har ökat i FPS och där det ligger kring 300+ beroende på karta.

Allt som allt, eftersom jag blev tvingad till en uppgradering tycker jag väl att det var rätt att bara byta ut grafikkortet.
Detta då i väntan på både coffiee lake och Volta. Systemet skulle väl kunna hålla något år till, men till nästa år är det dock dags.

@Drunk3n_M4ster
Sökte på i5-750 och hittade denna tråden som har precis rätt frågeställning för mig.

Har en gamal i5-750 (runt 8 år nu tror jag) som jag hela tiden kört på stock, både frekvens och kylare.
Grabben (12 år) vill börja spela på PC, medan jag tycker han kan hålla sig till PS4 ett tag till.
Som en kompromiss tänkte jag kanske försöka klocka upp i5:an en bit (och skaffa en bättre kylning, vilket borde vara gjort för länge sedan).

Jag är inte sådär jättehemma på spelmarknaden och har svårt att översätta FPS:en du nämner till vad jag generellt kan förvänta mig.

Kommer en överklockad i5-750 med ett GTX 1060 3Gb duga så att "typspelet" (jag inser att något sådant inte finns, men ändå) kommer vara spelbart?
Du skriver om inställningar med praktiskt taget allt på low. Är det spelet ovanligt krävande? Är det trots low på det mesta helt ok att spela så?

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

@Drunk3n_M4ster
Sökte på i5-750 och hittade denna tråden som har precis rätt frågeställning för mig.

Har en gamal i5-750 (runt 8 år nu tror jag) som jag hela tiden kört på stock, både frekvens och kylare.
Grabben (12 år) vill börja spela på PC, medan jag tycker han kan hålla sig till PS4 ett tag till.
Som en kompromiss tänkte jag kanske försöka klocka upp i5:an en bit (och skaffa en bättre kylning, vilket borde vara gjort för länge sedan).

Jag är inte sådär jättehemma på spelmarknaden och har svårt att översätta FPS:en du nämner till vad jag generellt kan förvänta mig.

Kommer en överklockad i5-750 med ett GTX 1060 3Gb duga så att "typspelet" (jag inser att något sådant inte finns, men ändå) kommer vara spelbart?
Du skriver om inställningar med praktiskt taget allt på low. Är det spelet ovanligt krävande? Är det trots low på det mesta helt ok att spela så?

/GC

Jag körde med en i5-750 i 3,8ghz i min gamla rigg och det var alltid grafikkortet som satte stopp.(Gtx460) men processorn orkade trycka ut 144fps i de spelen där grafikkortet räckte till. Så jag tror att det borde gå skapligt med ett 1060 3gb(?).
Edit* spelen vi snackar om är overwatch, world of tanks, league of legends och CSGO

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Skrivet av Klonk97:

Jag körde med en i5-750 i 3,8ghz i min gamla rigg och det var alltid grafikkortet som satte stopp.(Gtx460) men processorn orkade trycka ut 144fps i de spelen där grafikkortet räckte till. Så jag tror att det borde gå skapligt(?).
Edit* spelen vi snackar om är overwatch, world of tanks, league of legends och CSGO

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Kan ju vara värt att försöka i alla fall.
Tänkte börja med att skaffa bättre kylning, förmodligen budgetalternativet Cooler Master Hyper 212 Evo även om jag därmed behöver demontera hela datorn för att få den på plats, för att testa överklockningen.
Går det bra tänkte jag mig ett GTX 1060 3Gb, så har jag för under 3000:- fått datorn i spelbart skick för ett överkomligt pris.

Sen hur länge det räcker beror ju på vilka spel det blir frågan om, och det är svårt att förutse just nu.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ok. Kan ju vara värt att försöka i alla fall.
Tänkte börja med att skaffa bättre kylning, förmodligen budgetalternativet Cooler Master Hyper 212 Evo även om jag därmed behöver demontera hela datorn för att få den på plats, för att testa överklockningen.
Går det bra tänkte jag mig ett GTX 1060 3Gb, så har jag för under 3000:- fått datorn i spelbart skick för ett överkomligt pris.

Sen hur länge det räcker beror ju på vilka spel det blir frågan om, och det är svårt att förutse just nu.

/GC

Det var med den kylaren jag körde!
Än så länge gillar spelen för det mesta 4 kärnor så det borde gå hyfsat ett tag till! Har du 8 eller 16gb ram?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Du skriver om inställningar med praktiskt taget allt på low. Är det spelet ovanligt krävande? Är det trots low på det mesta helt ok att spela så?

/GC

Ja, PUGB var synnerligen krävande på grund av att det fortfarande var under utveckling.
Även "monsterdatorer" hade väldigt låg FPS i detta spel under sen-sommaren.

Om PUGB är bättre optimerat nu vet jag inte, men utvecklingen fortgår i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ok. Kan ju vara värt att försöka i alla fall.
Tänkte börja med att skaffa bättre kylning, förmodligen budgetalternativet Cooler Master Hyper 212 Evo även om jag därmed behöver demontera hela datorn för att få den på plats, för att testa överklockningen.
Går det bra tänkte jag mig ett GTX 1060 3Gb, så har jag för under 3000:- fått datorn i spelbart skick för ett överkomligt pris.

Sen hur länge det räcker beror ju på vilka spel det blir frågan om, och det är svårt att förutse just nu.

/GC

Det fungerar nog utmärkt för de flesta spel förutom värstingarna.
Min dotter har min gamla 2500k (oklockad) med ett 6950 eller om det är 6970, overwatch och cs:go är inga problem iaf även om man får sänka inställningarna lite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Tack för alla svar!

@SpeedRebirth:
Ok, jag börjar bli mer invaggad i att släppa det nostalgiska med i5, där egentligen överklockningen från 2,66 stock till 4Ghz gör den smått fantastisk och svår att pansionera. Som @Aeig sa, en Ryzen är mycket prisvärd och håller högt i många tester. Det jag läst mig fram till är att en 1600X är sweet spoten och vrida upp den till nära 4GHz bör vara möjlig med bra minnen och moderkort.
Vilka ska man då välja?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623162/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10623162/

Kan detta vara något?
Utelämnade grafikkortet för stunden då det i detta fallet kan stå för en dubblering av priset

De RAM-priserna får magen att må illa..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Klonk97:

Det var med den kylaren jag körde!
Än så länge gillar spelen för det mesta 4 kärnor så det borde gå hyfsat ett tag till! Har du 8 eller 16gb ram?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara 8Gb ram, och det är 4x2Gb så där kommer jag nog tvingas nöja mig.

/GC

Permalänk

Tänkte liva upp tråden lite nu efter så lång tid.
Jag kör fortfarande min grymma i5 750 och den är still going strong.

Vad har hänt under året?
Jo, jag har lyckats överklocka den ytterligare, med lite bios tweaks, till @4.3GHz stabilt.
Uppdaterat till 16GB ram på 1600MHz, samt klämt in ett 1060 6GB OC:at till 2040GHz.
Största skillnaden är att jag köpte en 27", 144hz, 1440p skärm där med lite tweaks och inställningar spel som CS, PUBG, Apex Legends, Witcher 3 m.m flyter på alldeles utmärkt.

Det är säkerligen inte alls som dagens riggar men med tanken på att CPUn är så pass gammal är det förvånansvärt att det ändå är så pass bra flyt och att den håller i sig.
Mest förvånande är att hoppet upp till 1440p och 144hz var så smärtfritt.
Vid högre upplösning och pixeltäthet kan man stänga av lul-lul som AA osv och ändå få snygg grafik.
Genom att dumma ner t.ex CS och ta bort saker som ögonrörelser och massa annat, som ändå inte tillför något, kan man ha 200+ FPS i 1440p.
Att Nvidia nu nyligen tillät g-sync funka på freesync har gett mig ytterligare enormt mer värde i min setup.
Skärmen från swec-marknad var för min del likvärdig det hoppen man gjorde till SSD en gång i tiden.

Tänkte dela med mig detta och även se om några andra här på swec som kramar ut det mesta ur sina gamla trotjänare.