Testpilot: Creative Sound Blaster X H7 Tournament Edition

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Creative Sound Blaster X H7 Tournament Edition

Med virtuellt surroundljud och funktionsrik mjukvara tar Creative än en gång sikte på datorspelare som söker nytt headset. Testpiloten Alling granskar årets modell med suffixet Tournament Edition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra test, och din ärlighet!

Det tillkommer ju många nya medlemmar här på Swec som inte har en aning vad som är bra.

Och då kör många på "gaming" headset.
Jag gjorde det själv i början när jag inte visste bättre.... verkade av "GamingLurar" från flera stora o mindre bra märken.
Så som, Trust, Logitech och Razer. Men vilka utslängda kronor!!! (jag hade kunnat göra en massa andra roliga saker för dom pengarna; det är bara skit )

Skit är väl fel ord... Men, om man gillar bra ljud, så blir "gaming headseten" skit.

Nä pågar o flickor, vill ni ha bra skit (?)

Köp ett par HiFilurar och en Modmic!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tack för en bra test, och din ärlighet!

Det tillkommer ju många nya medlemmar här på Swec som inte har en aning vad som är bra.

Och då kör många på "gaming" headset.
Jag gjorde det själv i början när jag inte visste bättre.... verkade av "GamingLurar" från flera stora o mindre bra märken.
Så som, Trust, Logitech och Razer. Men vilka utslängda kronor!!! (jag hade kunnat göra en massa andra roliga saker för dom pengarna; det är bara skit )

Skit är väl fel ord... Men, om man gillar bra ljud, så blir "gaming headseten" skit.

Nä pågar o flickor, vill ni ha bra skit (?)

Köp ett par HiFilurar och en Modmic!!!

Problemet med att ha ett par bra hörlurar är just micken. Jag behöver ha ett som dämpar bakgrundsljud och bakgrundsröster och vill absolut inte ha något stativ som blockerar halva sikten. Vet någon om det finns något alternativ som har bättre ljud än ett gamingheadset och även en bra mikrofon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qweek:

Problemet med att ha ett par bra hörlurar är just micken. Jag behöver ha ett som dämpar bakgrundsljud och bakgrundsröster och vill absolut inte ha något stativ som blockerar halva sikten. Vet någon om det finns något alternativ som har bättre ljud än ett gamingheadset och även en bra mikrofon?

Modmic

Köp begagnade hifi lurar här på marknaden och sätt på Modmic om du har ont om pengar.

Har du gott om pengar köp hifi lurar för 20 000Kr + Modmic.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Modmic

Köp begagnade hifi lurar här på marknaden och sätt på Modmic om du har ont om pengar.

Har du gott om pengar köp hifi lurar för 20 000Kr + Modmic.

Och en sån där mikrofon skulle stänga ute min sambos röst när hon sitter och pratar bredvid mig där hon har sin dator? I så fall är det ju kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Modmic

Köp begagnade hifi lurar här på marknaden och sätt på Modmic om du har ont om pengar.

Har du gott om pengar köp hifi lurar för 20 000Kr + Modmic.

Eller så köper man en rejäl stereo o lyssnar ordentligt

EDIT: stavning från mobiltelefon... ;/
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Eller så köper man en rejält stereo o lyssnar ordenterligt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för fan, det gör vi, vi bara pumpar in o lyssnar.... men vi kan inte snacka

Vad är en "rejält stereo" för dig ? (eller menar du en förstärkare av bättre modell och sen plugga in hörlurarna (?) Utveckla gärna dina tankar)

Såklart kombinerar man ju!

Men det är rätt svårt att prata i en mikrofon när mina Bowers Wilkins högtalarna trycker ut ljud

Och "en rejält stereo" för mig att tänka på 60- talet

Nu hör du ljudet i vänster högtalare...........................Nu hör du ljudet i höger högtalare

rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja för fan, det gör vi, vi bara pumpar in o lyssnar.... men vi kan inte snacka

Vad är en "rejält stereo" för dig ? (eller menar du en förstärkare av bättre modell och sen plugga in hörlurarna (?) Utveckla gärna dina tankar)

Såklart kombinerar man ju!

Men det är rätt svårt att prata i en mikrofon när mina Bowers Wilkins högtalarna trycker ut ljud

Och "en rejält stereo" för mig att tänka på 60- talet

Nu hör du ljudet i vänster högtalare...........................Nu hör du ljudet i höger högtalare

Skulle ju så klart vara rejäl vilket du uppenbarligen tyckte var så kul att du baserade halva ditt inlägg kring det...
Själv lyssnar jag inte på mycket musik i hörlurar av den enkla anledningen att bas inte känns. De riktigt dyra lurar jag provat fortfarande om än bättre än billigare lurar inte får musiken låta som det spelas upp framför en med instrument från olika delar från rummet och röster så där härligt strömmande mitt från centrum mellan högtalarna så man inte riktigt vet vart det kommer från. Öppna/slutna/membran ja det spelar ingen roll.
Det är som du skriver höger och vänster eller i.
Till spel är det ju dock en helt annan sak.
Där vill man ha positionen på ett helt annat sätt och då har jag nöjt med 2st par qpad 1339or. Detta för att jag inte vill ha extra sladdar från mitt headset.
Kan absolut förstå att lurar också är något man vill ha på resande fot. Men då är det väl inte så många som kör med 20k lurar som kräver extern förstärkare för att komma till sin rätt.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skulle ju så klart vara rejäl vilket du uppenbarligen tyckte var så kul att du baserade halva ditt inlägg kring det...
Själv lyssnar jag inte på mycket musik i hörlurar av den enkla anledningen att bas inte känns. De riktigt dyra lurar jag provat fortfarande om än bättre än billigare lurar inte får musiken låta som det spelas upp framför en med instrument från olika delar från rummet och röster så där härligt strömmande mitt från centrum mellan högtalarna så man inte riktigt vet vart det kommer från. Öppna/slutna/membran ja det spelar ingen roll.
Det är som du skriver höger och vänster eller i.
Till spel är det ju dock en helt annan sak.
Där vill man ha positionen på ett helt annat sätt och då har jag nöjt med 2st par qpad 1339or. Detta för att jag inte vill ha extra sladdar från mitt headset.
Kan absolut förstå att lurar också är något man vill ha på resande fot. Men då är det väl inte så många som kör med 20k lurar som kräver extern förstärkare för att komma till sin rätt.
Skickades från m.sweclockers.com

Om du generaliserar budget skicket som saknad av bas, utan sound-stage och imaging så har du helt enkelt testat dåliga hörlurar eller testat de med den inbyggda skit DAC'n på moderkortet, finns MÄNGDER med grymma lurar. Jag är själv mer av en speaker-guy än headphone-guy då jag gillar friheten, men det finns inget förnekande i att hörlurar detsamma kan låta underbart, på ett annat sätt. Para ett par solid cans med en riktigt DAC + Förstärkare så får du garanterat en "wow!" känsla.
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/66wz27/guide_headphone...
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/66x9c0/guide_headphone...
https://www.youtube.com/user/ZeosReviews

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Trevlig recension att läsa även om jag inte är ute efter den här produkten. Bra skrivet!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Om du generaliserar budget skicket som saknad av bas, utan sound-stage och imaging så har du helt enkelt testat dåliga hörlurar eller testat de med den inbyggda skit DAC'n på moderkortet, finns MÄNGDER med grymma lurar. Jag är själv mer av en speaker-guy än headphone-guy då jag gillar friheten, men det finns inget förnekande i att hörlurar detsamma kan låta underbart, på ett annat sätt. Para ett par solid cans med en riktigt DAC + Förstärkare så får du garanterat en "wow!" känsla.
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/66wz27/guide_headphone...
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/66x9c0/guide_headphone...
https://www.youtube.com/user/ZeosReviews

Mvh.

HD 800 självklart kopplad till extern amp för att nämna en. Finns absolut dyrare lurar men då börjar det bli absurt. Nog för att jag betalat många gånger mer för min musikanlägning men det är en helt annan pilsner.
Måste säga att ja blir lite små irriterad när man antar att dessa skulle kopplats direkt mot moderkort...
Man kan säga vad man vill om lurar. Det är fantastiskt ljud med detaljer man aldrig hör i ett par högtalare närmast oavsett pris. Man kan för en spottstyvel få helt okey ljud kontra större högtalare.
Dock blir jag aldrig medryckt in i musiken som man kan bli av musik ur ett par högtalare. Bastoner känns tex inte, du hör de men du upplever de ej. Musiken finns överallt men ändå infinner sig inte känslan av att det är så man tänkt det skall låta.
Visst det varierar mellan olika musikstilar men ändå.
Så för mig blir lurar något för speciella tillämpningar tex spel, krävande miljöer eller resande fot.
Aldrig något annat.
Har full förståelse för att det finns andra som tycker annorlunda.
Nu är jag iofsig ganska kinkig då jag på senare år tyvärr begränsat mitt musiklyssnade genom att musik som jag inte gillar inspelningskvalliteten i tex studion lyssnar jag inte längre till då det irriterar mig. Tråkigt för det finns en hel del musik som ändå egentligen är bra komponerad men katastrofalt inspelad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

HD 800 självklart kopplad till extern amp för att nämna en. Finns absolut dyrare lurar men då börjar det bli absurt. Nog för att jag betalat många gånger mer för min musikanlägning men det är en helt annan pilsner.
Måste säga att ja blir lite små irriterad när man antar att dessa skulle kopplats direkt mot moderkort...
Man kan säga vad man vill om lurar. Det är fantastiskt ljud med detaljer man aldrig hör i ett par högtalare närmast oavsett pris. Man kan för en spottstyvel få helt okey ljud kontra större högtalare.
Dock blir jag aldrig medryckt in i musiken som man kan bli av musik ur ett par högtalare. Bastoner känns tex inte, du hör de men du upplever de ej. Musiken finns överallt men ändå infinner sig inte känslan av att det är så man tänkt det skall låta.
Visst det varierar mellan olika musikstilar men ändå.
Så för mig blir lurar något för speciella tillämpningar tex spel, krävande miljöer eller resande fot.
Aldrig något annat.
Har full förståelse för att det finns andra som tycker annorlunda.
Nu är jag iofsig ganska kinkig då jag på senare år tyvärr begränsat mitt musiklyssnade genom att musik som jag inte gillar inspelningskvalliteten i tex studion lyssnar jag inte längre till då det irriterar mig. Tråkigt för det finns en hel del musik som ändå egentligen är bra komponerad men katastrofalt inspelad.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahah alright, förlåt. Då förstår jag precis vad du menar, och känner lite samma sak här. Ett ljudsystem med högtalare som är roliga att lyssna på framför ett par påkostade hörlurar alla dagar i veckan, dock så har jag själv inget emot att dra igång lite skön musik i lurarna när det behövs eller när man spelar.

Här är en rätt bra lista på låtar som har behandlats fint hela vägen, https://open.spotify.com/user/spotify/playlist/37i9dQZF1DWZtZ...

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@babloo Du har garanterar inte missat Dire straits Brothers in arm som alltid brukar vara med i dessa listor.
Går att spela på precis vilken volym som helst och låter alltid silkeslent med någon slags harmoni som och melodi som är grym. Detta trots att det egentligen inte är min musikstil trots att jag är ganska allätare. Annars är jag algerisk emot elgitarrer, ett instrument som fler personer lyckas så totalt misshandla än att göra någon nytta med i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns bara ETT tips att ge till folk som ska köpa hörlurar. Lyssna inte på rekommendationer utan TESTA lurarna i närmsta hifi-butik. Att gå på rekommendation är som att fråga vilken favoritfärg ska jag ha, alla har olika smak.

Och sen en nit många nybörjare med för stor budget går på: Studiolurar... låter coolt o professionellt och de kostar snormycket. Men ni kommer tycka ljudet är skit! Det är för att dessa lurar är till för att höra allt så "neutralt/perfekt/naturligt" som möjligt för att därefter kunna lägga på sina effekter o "skapa" sin slutprodukt. Och slutprodukten vill ni lyssna på med färgade hörlurar, med eran favoritfärg!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns bara ETT tips att ge till folk som ska köpa hörlurar. Lyssna inte på rekommendationer utan TESTA lurarna i närmsta hifi-butik. Att gå på rekommendation är som att fråga vilken favoritfärg ska jag ha, alla har olika smak.

Och sen en nit många nybörjare med för stor budget går på: Studiolurar... låter coolt o professionellt och de kostar snormycket. Men ni kommer tycka ljudet är skit! Det är för att dessa lurar är till för att höra allt så "neutralt/perfekt/naturligt" som möjligt för att därefter kunna lägga på sina effekter o "skapa" sin slutprodukt. Och slutprodukten vill ni lyssna på med färgade hörlurar, med eran favoritfärg!

Mycket väl formulerat inlägg.
Ljud är så oerhört subjektivt att det finns inte. Finns en hel industri med kablar etc som ska låta bättre som troligen sälpitchen och rädslan för att man missar något säljer bättre än det faktiska resultatet.
Just detta med neutralitet är bra att du nämner.
Mycket musik jag spelar på min anläggningen hemma och kommer ihåg från tiden man hade en stram budget låter ibland inte alls lika kul som det gjorde då.
Hänger mycket riktigt ihop med det du skriver. Dock skall man komma ihåg att är musiken välinspelad utan loudness på Max så låter de bättre grejorna generellt klart bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@babloo Du har garanterar inte missat Dire straits Brothers in arm som alltid brukar vara med i dessa listor.
Går att spela på precis vilken volym som helst och låter alltid silkeslent med någon slags harmoni som och melodi som är grym. Detta trots att det egentligen inte är min musikstil trots att jag är ganska allätare. Annars är jag algerisk emot elgitarrer, ett instrument som fler personer lyckas så totalt misshandla än att göra någon nytta med i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå den har jag missat! Men fy fasen vilken låt alltså, harmonin är underbar. En av de absolut bästa fynden denna veckan. Tack för tipset!

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns bara ETT tips att ge till folk som ska köpa hörlurar. Lyssna inte på rekommendationer utan TESTA lurarna i närmsta hifi-butik. Att gå på rekommendation är som att fråga vilken favoritfärg ska jag ha, alla har olika smak.

Och sen en nit många nybörjare med för stor budget går på: Studiolurar... låter coolt o professionellt och de kostar snormycket. Men ni kommer tycka ljudet är skit! Det är för att dessa lurar är till för att höra allt så "neutralt/perfekt/naturligt" som möjligt för att därefter kunna lägga på sina effekter o "skapa" sin slutprodukt. Och slutprodukten vill ni lyssna på med färgade hörlurar, med eran favoritfärg!

Mycket bra poäng, hörlurar är indeed väldigt subjektivt då ljudet är väldigt precise. De allra minsta detaljerna hos signaturen i en hörlur kan drastiskt ändra lyssnar-upplevelsen hos en person.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det tidigare men för oss 100% äkta Audiofiler så är önskemålet att den ljud vi hör är exakt den ljud musikern godkände i studiet utan någon färgning eller förvrängning.

Den där med ljud är subjektiv köper jag inte et piano ska låta som piano och en gitarr som en gitarr ingen annat.

Folk som kommer till mig och lyssnar på musik och klagar på för lite bas i musiken, får den besked att då får de ju välja en låt vart musikern pumpade på med mycket bas också.

Lagen för termodynamik sätter tyvärr stopp för den 100% perfekta ljudåtergivning. Så det enda sättet att få korrekt ljud på att hyra de artister man vill lyssna på för att spela musik åt en i hemmet. Men då måste man ju våra lika rik som Bill Gates.

Men det värsta jag har upplevt var en tidigare flickvän som blev ärg när anläggningen vägrade klippa ljudet oavsett vår högt hon försökte spela.

Men nu var artikeln ju om Gaming headset och tja jag valde läsa recessionen för att jag själv använder och har använd många av Creative's produkter genom åren. Som hörlurar / headset har jag i dag ett par Sennheiser Momentum de fungera ypperligt som Bluetooth headset på mobilen och datorn. Sen kan de också används som ett par helt vanliga hörlurar med Stereo Jack anslutning på valfri enhet.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Jag har sagt det tidigare men för oss 100% äkta Audiofiler så är önskemålet att den ljud vi hör är exakt den ljud musikern godkände i studiet utan någon färgning eller förvrängning.

Den där med ljud är subjektiv köper jag inte et piano ska låta som piano och en gitarr som en gitarr ingen annat.

Folk som kommer till mig och lyssnar på musik och klagar på för lite bas i musiken, får den besked att då får de ju välja en låt vart musikern pumpade på med mycket bas också.

Lagen för termodynamik sätter tyvärr stopp för den 100% perfekta ljudåtergivning. Så det enda sättet att få korrekt ljud på att hyra de artister man vill lyssna på för att spela musik åt en i hemmet. Men då måste man ju våra lika rik som Bill Gates.

Men det värsta jag har upplevt var en tidigare flickvän som blev ärg när anläggningen vägrade klippa ljudet oavsett vår högt hon försökte spela.

Men nu var artikeln ju om Gaming headset och tja jag valde läsa recessionen för att jag själv använder och har använd många av Creative's produkter genom åren. Som hörlurar / headset har jag i dag ett par Sennheiser Momentum de fungera ypperligt som Bluetooth headset på mobilen och datorn. Sen kan de också används som ett par helt vanliga hörlurar med Stereo Jack anslutning på valfri enhet.

Köpt ditt resonemang till viss del. Jag brukar också ibland få den frågan och brukar alltid svara ungefär likadant.
Dock gillar människor olika, det är något man måste respektera och det är väl egentligen inget fel med det.
Hur ofta är det inte man sätter sig i en hyrbil och det första man får göra är att sänka trebble och bas från max från tidigare brukare...
Dock att du vill att det skall låta som det skall låta blir så fruktansvärt svårt. Du har liten koll på vilka produkter studion som spelat in ex skivan har att lyssna med. De kan mycket väl ha bättre basrespons eller rum som svarar bättre och lägger sig därför på en nivå de gillar.
Hemma hos dig kan det bli väldigt annorlunda. Troligen skulle producenten kanske också tycka att det är för lite hemma hos dig. Vem är det då som har rätt?

Permalänk
Medlem

@Triton242: Allas hem är olika och sätter man en fotoram upp i det ena hörn så ändra det på ljudbilden även om man inte känner av det.

För att lyssna musik i hemmet från inspelat media för man ju först acceptera vad lagen för termodynamik säger och så vet man själv att oavsedd hur man gör så blir det ett kompromiss. Jag vet att mitt ljud hemma är långt från målet men det får duga tillsvidare. Jag har en NAD T747 hemma nu och alla analoga ingångar som används står till direkt input och den inbyggda EQ stängd av på de digitala ingångar.

Sen om producenten / musikern kommer och säger att ens ljud hemma låter fel så måste de ju ha rett det är ju dem som har spelat in det och vet vilken upplevelse de önskade vi skulle få.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
99:e percentilen

Det är väldigt intressant att läsa er diskussion för mig som är lite halvt intresserad av ljud, men långt ifrån en audiofil. Jag har nyss upptäckt hur fantastiskt HD 650 låter jämfört med alla andra lurar jag ägt (varav de bästa nämns i recensionen) och framförallt hur snälla de är mot öronen, varför jag nu väntar på HD 6XX från Massdrop.

Skrivet av ixthys:

Sen om producenten / musikern kommer och säger att ens ljud hemma låter fel så måste de ju ha rett det är ju dem som har spelat in det och vet vilken upplevelse de önskade vi skulle få.

Vad händer då om producent P1 som använder högtalare H1 och P2 som använder H2 kommer hem till dig och vill ställa in dina högtalare på olika sätt för att det ska låta exakt som hos dem i deras respektive låtar? Menar inte att du har fel, utan försöker hjälpa er att förstå varandra.

stavning
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: I den perfekta värld skulle där inte hända något för att ljudet redan är perfekt oavsedd vilka prylar man har stående och Equlizers skulle inte ens existerar för att de ville våra helt överflödiga. Så kunna vi inte heller ha såna här diskussioner.*

Men som det fungerar på grund av alla fysikens lagar serskilt med lagen för termodynamik så kan 2 ens anläggningar inte ens spela precis exakt så de vill aldrig komma lyckas till 100%.

När en ljudvåg ramlar på en mikrofon då blir denna konverterat till mekanisk energi och något av detta blir till värma, den mekaniska energin blir då konverterat till elektromagnetisk energi vart något mera går förlorat som varma. Det som blir kvar av ljudvågen i signalen är det som sparas på det media du köper. När det så sen blir konverterat till ljudvågor igen är där ju minst lika många steg var signalen försämras då det blir till varma i stället för ljud. Så den perfekta ljudanläggning finns tyvärr inte.

Som jag sa i mitt första inlägg här i tråden, vill man ha 100% korrekt ljud hemma, då får man helt enkelt hyra artisten till att komma och spela live i hemmet. De kommer ju ta med sig sina grejor och ställer upp och ställer in så ljudet är som de önskar du ska uppleva det. Men som sagt så måste man ju vara lika rik som Bill Gates för att kunna detta.

*EDIT

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är väldigt intressant att läsa er diskussion för mig som är lite halvt intresserad av ljud, men långt ifrån en audiofil. Jag har nyss upptäckt hur fantastiskt HD 650 låter jämfört med alla andra lurar jag ägt (varav de bästa nämns i recensionen) och framförallt hur snälla de är mot öronen, varför jag nu väntar på HD 6XX från Massdrop.

HD650 väckte lite minnen. Jag var jag på väg att köpa dessa för närmare 10 år sedan. Köpte iofsig inte dessa utan nöjde mig med ett par HD 590 den gången som jag sedan aldrig riktigt gillade. Använder de dock fortfarande idag fast till en av ungarnas datorer.

Citat:

Vad händer då om producent P1 som använder högtalare H1 och P2 som använder H2 kommer hem till dig och vill ställa in dina högtalare på olika sätt för att det ska låta exakt som hos dem i deras respektive låtar? Menar inte att du har fel, utan försöker hjälpa er att förstå varandra.

Det är just där skon klämmer, det blir ohållbart. Varför är det då inom audiofil kretsar så fel att få ändra lite på EQn beroende på musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det är just där skon klämmer, det blir ohållbart. Varför är det då inom audiofil kretsar så fel att få ändra lite på EQn beroende på musik.

En EQ kan jämföras med kryckor som ska hjälpa förstärkaren med vad den har svårt vid. Men tyvärr adderar en EQ enbart förvrängning av ljudet så därför är de bannlysta i riktiga HI-FI system.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

En EQ kan jämföras med kryckor som ska hjälpa förstärkaren med vad den har svårt vid. Men tyvärr adderar en EQ enbart förvrängning av ljudet så därför är de bannlysta i riktiga HI-FI system.

EQ behöver inte alls ha att göra med att ens förstärkare inte orkar eller ens högtalare. Det kan lika gärna ha med hur materialet är inspelat. EQ betyder inte automatiskt att du skall höja vissa frekvenser. Du kan ju faktiskt lika gärna vilja dämpa vissa.

Högtalare låter olika, förstärkare låter olika (inte digitala kablar). När du köper in dessa har du alltså redan valt en viss sorts inbyggd EQ. Det går liksom inte att komma ifrån vare sig du vill eller inte. Visst ju dyrare grejor du köper desto mer energi har tillverkaren lagt på att produkten skall spela en så rak frekvenskurva som möjligt i deras nära akustiskt korrekta rum. När de sedan kommer hem till dig och du som bäst har lite basabsorbenter utplacerade kommer det låta allt annat än linjärt.

Men de är ju upp till var och en.
Jag kommer att fortsätta använda min parametriska EQ beroende på vilken musik jag lyssnar på trots att min anläggning kostat många nollor. Jag kommer fortsätta köra med rumskalibrering eftersom jag inte bor i ett akustiskt perfekt rum, utan i ett vanligt vardagsrum. Jag har iofsig lagt ner en hel del tid när jag renoverat om hela huset på att fylla väggar, tak med isolering och byter nu fönster för att slippa skallrande rutor och som isolerar ljudet bättre.
Jag kommer till vintern att bygga en helt ny mediabänk för att bättre få plats med en subb till som när jag sparat ihop till bjässen kan få upp dynamiken ytterligare lite. Inte för att höja maxvolymen. Det kommer fortfarande dock inte hindra mig från att ändra på inställningarna beroende på vilket material jag spelar upp för stunden.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Då får jag väl uttrycka mig så här, en förstärkare har enbart en uppgift och det är att försörja dina högtalare med den ström de behöver för att genererar ljud, den ska inte tillföra något extra eller ta bort något från signalen. Annars kunna man lika väl koppla sin dator/cd spelare eller vad man nu använder direkt till sina högtalare för ljudet där är redan förvrängt.
Grunden för att alla system låter olika kan vi tacka fysiken för då där händer förluster alla ställen i ett ljud system.

Ser när man läser recensioner på musik prylar så sitter de ofta och prata om likgiltiga grejer som att ljudet är ljust eller mörkt eller vad de nu hittar på för uttryck. Det enda som är intressant är om ljudet är rent och precist.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Brothers in arms är allas musikstil, bara så du vet!

Permalänk
Medlem

Headsetet är i grunden ett gamingheadset med speciella egenskaper för surround och tydligen skall man kunna höra fienden bättre. Borde du inte rimligtvis fokusera på det istället för dina låtlistor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Headsetet är i grunden ett gamingheadset med speciella egenskaper för surround och tydligen skall man kunna höra fienden bättre. Borde du inte rimligtvis fokusera på det istället för dina låtlistor?

Surround i headset är mjukvara och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Surround i headset är mjukvara och inget annat.

Möjligt, men det borde väl fortfarande testas på olika spel för att avgöra det tänkta användningsområdet?