Flaskhals från 1GB till 100mb nned och 200 upp

Permalänk

Flaskhals från 1GB till 100mb nned och 200 upp

I mina yngre dagar hade jag aldrig några problem med att få ut den hastighet jag skulle ha.
Idag däremot....

Jag har 1Gb lina, något jag vet när jag kopplar in mig direkt i konvertern så får jag 1gb nämligen.

Men såfort jag kopplar genom min router en LinksysEA9500 så flaskar den mig till 100/200

Jag har givetvis funderat på om kablarna ställer till det, kabeln som nu sitter där är en cat5e kabel som skall klara det?

Jag har testat att slå av brandväggen i routern också utan resultat. Min fråga är har jag missat något som kan flaska ner min hastighet så otroligt?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Various Gaming:

I mina yngre dagar hade jag aldrig några problem med att få ut den hastighet jag skulle ha.
Idag däremot....

Jag har 1Gb lina, något jag vet när jag kopplar in mig direkt i konvertern så får jag 1gb nämligen.

Men såfort jag kopplar genom min router en LinksysEA9500 så flaskar den mig till 100/200

Jag har givetvis funderat på om kablarna ställer till det, kabeln som nu sitter där är en cat5e kabel som skall klara det?

Jag har testat att slå av brandväggen i routern också utan resultat. Min fråga är har jag missat något som kan flaska ner min hastighet så otroligt?

Cat5 ska mig veterligen klara 1gbps. Eftersom du får ut hastigheten när du direkt kopplar dig till fiberuttaget så låter det som det är routern som tjaffsar.

Googlade lite snabbt och vet inte om det är till hjälp, men i en support tråd på linksys forum gavs det här tipset.

Citat:

Are your wired and wireless devices experiencing slow network speed? Try turning OFF the Media Priorization on the router's setup webpage. On the same tab, select Settings and turn OFF the WMM Support. Click OK to both, and reboot the router. Run speed tests, and update us the results.

https://community.linksys.com/t5/Wireless-Routers/Link-speed-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Cat5 ska mig veterligen klara 1gbps.

Cat5 löser inte mer än 100Mbit/s, Cat5E däremot löser Gbit, liten men viktig skillnad som kan vara värd att känna till

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara någon QoS-inställning som prioriterar trafik etc?
Routern i sig verkar ju vara rätt väldimensionerad så att säga.
Cat5e klarar 1Gbit utan problem, är dock aningens mer störningskänslig (Cross-talk), jämfört med Cat6 som är vanligaste standarden idag om du skulle köpa nya kablar, då den även har stöd för 10Gbit BASE-T.

http://www.diffen.com/difference/Cat5e_vs_Cat6

Provar du med samma kabel när du får ut full fräs direkt i convertern?

Stänga av brandväggen var sådant man sysslade med 2003, rekommenderas aldrig!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vissa routrar klarar inte 1GB skulle testa resetta den till standard, funkar inte det så byt router

Permalänk

När jag gick till 250Mbit (250 är gratis, inte gigabit) så verkade allt vara klippt till 100 precis.

Detta trots att routern är extremt vass och kabeln en fem meter lång Cat6 mellan den och inkommande så funkade det inte.
Anslöt en av Macarna direkt till inkommande som omedelbart länkade till 1Gbit.
Anslöt samma Mac till andra änden på cat6-kabeln och då länkade macen enbart upp mot 100Mbit.

Köpte en ny kabel och då en Cat7 istället.
Efter det har allt gått som tåget.

Antingen var Cat6:an skadad eller så var nätet i fastigheten inte bättre än att en Cat6 inte var tillräckligt just där och då.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Cat5 ska mig veterligen klara 1gbps. Eftersom du får ut hastigheten när du direkt kopplar dig till fiberuttaget så låter det som det är routern som tjaffsar.

Googlade lite snabbt och vet inte om det är till hjälp, men i en support tråd på linksys forum gavs det här tipset.
https://community.linksys.com/t5/Wireless-Routers/Link-speed-...

och där löste sig det problemet, Supertack!

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AtreX:

Cat5 löser inte mer än 100Mbit/s, Cat5E däremot löser Gbit, liten men viktig skillnad som kan vara värd att känna till

Det får man tacka för. Hade ingen aning om det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

När jag gick till 250Mbit (250 är gratis, inte gigabit) så verkade allt vara klippt till 100 precis.

Detta trots att routern är extremt vass och kabeln en fem meter lång Cat6 mellan den och inkommande så funkade det inte.
Anslöt en av Macarna direkt till inkommande som omedelbart länkade till 1Gbit.
Anslöt samma Mac till andra änden på cat6-kabeln och då länkade macen enbart upp mot 100Mbit.

Köpte en ny kabel och då en Cat7 istället.
Efter det har allt gått som tåget.

Antingen var Cat6:an skadad eller så var nätet i fastigheten inte bättre än att en Cat6 inte var tillräckligt just där och då.

Din kabel var trasig.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |