AMD släpper Radeon-drivrutin optimerad för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Radeon-drivrutin optimerad för brytning av kryptovalutor

Efter att AMD:s grafikkort blivit allt mer eftertraktade i syftet att bryta kryptovalutor, släpper bolaget en drivrutin med särskilda optimeringar för ändamålet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vi som faktiskt vill spela på våra grafikkort då? Där finns knappt några Radeon i lager någonstans..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Det är bra att AMD tar täten på brytning av kryptovalutor, så kan vi nVIDIA användare fortfarande köpa kort att spela på

Permalänk
Medlem

Betyder det här att Vega är kraftfullare hårdvara än 1080Ti?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det är bra att AMD tar täten på brytning av kryptovalutor, så kan vi nVIDIA användare fortfarande köpa kort att spela på

Inte så svårt för en "nVIDIA användare" att plötsligt bli en "AMD användare", speciellt med tanke på att RX 580 är bättre (dock maginellt) än GTX 1060 för samma pris och därför är det väl inte bra för någon gamer egentligen

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Betyder det här att Vega är kraftfullare hårdvara än 1080Ti?

Det är väl en rätt ordentlig generalisering när GDDR5X är så dåligt i mining

Därför 1080 inte är populär bland miners, 1080 Ti presterar ju fortfarande bra med råkraften bakom trots minnet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ääh! gå och lägg er AMD. Där förbrukade de nog det sista förtroendekapitalet för oss som faktiskt använder grafikkort FÖR ATT SPELA! Känns ännu bättre nu att man beställde ett GTX 1060.

Man kan väl dra slutsatsen att AMD har hittat ett sätt att tjäna bra stålar utan att ens behöva konkurrera med nVidia. Good for them, bad for consumers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vi som faktiskt vill spela på våra grafikkort då? Där finns knappt några Radeon i lager någonstans..

Det här gör inte saken bättre, tyvärr kan man inte förbjuda folk att köpa kort för mining.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Miners är också AMD's kunder, så det är väl en bra sak att man göra något för dem också. Dock skulle jag vilja se att man hindrar mining på gamingriktade korten, och släpper separata mining kort. Och att AMD tar lead på det så tredjeparts tillverkarna hänger på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Man börjar undra om inte AMD har uppfunnit dessa kryptovalutor... då det uppenbarligen tjänar den multum med $$$

Permalänk
Medlem

Bryta är ett utmärk verb för detta ändamål. Inte som #16960144

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Jo de är också kunder, kunder som köper buntvis med kort per person likt lösgodis. Vi som spelar behöver oftast bara ett kort men inte ens det går att få tag i. Ledsamt, då det sätter grafikkortsmarknaden i obalans och en aktör kan styra och prissätta lite som man vill. Jag menar, vi talar om en enorm global marknad där det bara, just nu, i praktiken finns EN ENDA grafikkortstillverkare för vanliga konsumenter. Sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Betyder det här att Vega är kraftfullare hårdvara än 1080Ti?

Lite för generalisetat men....

AMD har bra/bättre hårdvara, men Nvidia är mycket bättre på att skriva drivrutiner.
Fram för allt till DX11.

Edit: Detta kanske inte gäller just 1080Ti .....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Proffsmobbare

Miners har samma chans att köpa ett grafikkort som alla andra, det är ingen egen förbokningskö för att du väljer att bryta krypto.

Pris/prestanda i spel kommer förmodligen skjuta i höjden när svårighetsgraden förvärras och begagnade kort säljs, vilket blir en intressant utveckling på begagnatmarknaden. Inget ont som inte också för något gott med sig.

Permalänk
Medlem

Ser det bara bra att ytterligare en bransch driver på utvecklingen av grafikkort. Om något kommer utvecklingen gå fortare när marknaden växer för grafikkort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av xfade:

Lite för generalisetat men....

AMD har bra/bättre hårdvara, men Nvidia är mycket bättre på att skriva drivrutiner.
Fram för allt till DX11.

Därför Nvidia får in mycket mer kraft på mindre yta och drar mindre ström?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det är bra att AMD tar täten på brytning av kryptovalutor, så kan vi nVIDIA användare fortfarande köpa kort att spela på

Nvidias kort är dock mer energieffektiva. Så jag tror nog miners kommer välja dem före AMD trots att AMD är marginellt snabbare.

Permalänk
Inaktiv

AMD har gett upp för längesedan på grafiksidan och det märks. Nu optimerar de till och med drivrutinerna för den marknad som de ville försöka stävja med Radeon packs.

De har hela tiden känts som en nackdel att låsa sig till Nvidias giriga taktik runt G-sync. Men nu när Vega floppen är ett faktum och AMD kastat in handduken så avråder jag starkt från att köpa en FreeSync-skärm om man har den minsta lilla plan på att använda den funktionen.
Om dessutom ryktet gällande prishöjningarna på RX Vega är sanna så tar nog AMD ledningen som största "scumbag" på marknaden.

Permalänk
Medlem

Förut hette det att ingen ville ha AMD's kort för att Nvidia är ändå bättre för spel, och nu när AMD anpassar sig efter vad kunderna efterfrågar så hävdas det att det är dåligt av AMD, taskigt mot gamers. I call bullshit. Det viktiga verkar vara att man ska gnälla på AMD vad de än gör.

Förhoppningsvis leder det här till att AMD får in mer kapital de kan lägga på RnD så att Navi blir bra för spel. Jag tycker ju om när det är jämnvikt på marknader, så Vega blev inte vad jag hade hoppats, för spel. Men om nu efterfrågan finns på ett annat område så vore det ju jättedumt av AMD att inte ta tillvara på det här tillfället, det är logiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Någon som har koll på hur mycket pengar man dra in vare månad med Ethereum?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Barn är lättlurade. Det är bara säga till dem att de är speciella och man optimerar allt enbart för dem och de går på det.

Det företag gillar är cash ju mer desto bättre och det handlar om en balansgång hur de ska anpassa deras produkter. När det gäller mining så är det ej lönsamt idag att göra ett grafikkort enbart för detta, men genom att enbart ta bort en massa bloatcode i drivrutinerna så får man bättre prestanda. Sedan är det självklart andra optimeringar som har gjorts emot de populära kryptovalutorna.

Angående ljuga för barnen så gäller samma sak grafikkorten för professionella användare, visst en annan drivrutin men så mycket mer brukar det ej vara. Väldigt många köper prokort bara för att de ej vill bli förknippade med gamers.
-Jag tänker på alla laptop som har pro-grafikkort när de egentligen skulle kunna ha ett spel-grafikkort.

För de som använder grafikkort till matematiska simuleringar och liknande och klagar på att det är ont i lagren, så säger jag tänk positivt. Ökad försäljningen leder till ökad utvecklingen, visst man kanske kunde få ett grafikkort snabbare idag om kryptobrytarna ej köpte så många, men det grafikkortet man får nästa gång kommer istället att prestera bättre då mer pengar kom in till utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Vänligen köp inte slut på alla grafikkort vi tillverkar, då kommer det bara att finnas till de spelare som förhandsbokar via [den här] länken. Förresten vi har även lagt många och långa timmar på att optimera korten för mining, men köp dem alltså inte.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon som har koll på hur mycket pengar man dra in vare månad med Ethereum?

732Kr/månad enligt en snabb googling. Men då var detta för USA och de har lägre elkostnader så Svenska priser är säkert annorlunda. Vill man ha mer exakta kalkyler än att bara lita på första bästa google-resultat som jag gjorde, så finns det "crypto currency profitability calculators" på lite olika sidor på nätet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför reserverar AMD inte detta till speciella kort som de kan ta extra betalt för? Verkar helt obegripligt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vänligen köp inte slut på alla grafikkort vi tillverkar, då kommer det bara att finnas till de spelare som förhandsbokar via [den här] länken. Förresten vi har även lagt många och långa timmar på att optimera korten för mining, men köp dem alltså inte.

Lol! Eller hur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vänligen köp inte slut på alla grafikkort vi tillverkar, då kommer det bara att finnas till de spelare som förhandsbokar via [den här] länken. Förresten vi har även lagt många och långa timmar på att optimera korten för mining, men köp dem alltså inte.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Varför reserverar AMD inte detta till speciella kort som de kan ta extra betalt för? Verkar helt obegripligt.

Ta extra betalt för drivern hade räckt. Det tillverkas väldigt massa olika grafikkort från AMD att sälja gpuer låsta skapar en overheadkostnad som nog äter upp det extra de får och då blir dessutom deras kort dyrare för slutkonsumnten.
Nå AMD har konkurrens på kryptovalutor och drivern är för att stärka deras position, dels blir den mer attraktiv nu sedan så kanske korten vara några månader längre innan elen äter upp intäkterna.

Permalänk
Medlem

Vad bra. Hoppas att NVIDIA låter bli så att ni som minar ger fan i de bästa korten på marknaden!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

liten boost i eth gav det iallafall

390x = 35-36
290 = 32

vrm blir tyvärr för varma på 390x annars hade det varit 37-38

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

@superegg: Allt från 0 kr till flera miljoner.