Ps4 pro eller Nintendo Switch?

Permalänk
Medlem

Ps4 pro eller Nintendo Switch?

Jag är sugen på att skaffa mig en ny konsol. Har i nuläget en 5 år gammal ps3 som börjar bli underlig. Det börjar med tearing av bilden och sen slocknar bilden men spelen fortsätter med svart skärm.
Media markt har just nu en kampanj med 10 månaders avbetalning, utan ränta och avgifter, så det är köpläge nu tycker jag.
Problemet är att jag vet inte vad jag ska köpa och söker därför lite råd.
Först och främst så spelar jag i huvudsak på PC. Har haft min ps3 till partyspel, netflix och sportspel. Gillar att spela flera i soffan men blev väldigt besviken när jag köpte min ps3 och insåg att de flesta spel inte går att spela multiplayer lokalt utan kräver ytterligare en konsol och spel över internet.
Alla ovan nämnda saker är ju skäl till att skaffa en Nintendo Switch.
Så jag åkte en sväng till media markt för att kolla på konsollerna och jämföra. En ps4 pro stod uppställd brevid switchkonsollen. Och det första som slog mig var såklart grafiken. Men det är ju lite missvisande när ps4 körde horizon i 4K (tror jag) och switchen spelade splatoon i vad som såg ut som 720p.
Nu är ju inte grafiken det stora säljargumentet för switch utan mer flexibiliteten och möjligheten att spela bärbart.
Det känns som att spelen till switch är mer inriktade åt lokalt spelande och passar mig bättre ur den synpunkten.
Dock så finns det inget stöd för netflix på switchen vad jag förstått och det är ju en stort minus då det är netflix jag använder mest på konsolen. Har läst att det kommer så småningom men att ingen tidsplan finns.

Spelutbudet är en annan sak att fundera över. Spelar mest sportspel typ PES och nba, nhl och bilspel. Kommer dom komma till switch eller blir det uteslutande Nintendo egna produktioner? Omvänt om jag väljer ps4 så får man dom spelen men inga nintendo-spel.
Zelda är jag sugen på att testa. Även om jag inte spelat något Zelda sen 20-25 år sen när vi hade en SNES i familjen. Jag är väldigt kluven hur jag ska göra.

Sen har vi ytterligare en faktor att ta hänsyn till och det är sambon. Hon är ett fan av crash bandicoot och det finns ju bara till ps4an, så det är ett sätt att få henne att inte värdet av en ny konsol. Jag råkar dessutom äga ett ps4-spel (driveclub) som jag köpte billigt för typ hundra kr på 2015 års black friday. Så i nästan två år har jag trånat över en ps4.
Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

1. kolla vilken konsol som har flest spel du vill ha
2. köp den konsolen
3. profit

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har inget lätt svar på den frågan, själv har jag enbart PC och Switch och har nobbat alla andra konsoler. Detta enbart pga att utbudet på konsolerna är nästan exakt som på PC. Med sportspel kan jag dock förstå att det är en annan sak, och att spela multiplayer med flera kontroller är ju inte så tillgängligt på PC. Tyvärr kommer Switch aldrig att kunna erbjuda liknande upplevelse som XBone/Ps4, prestandamässigt ligger den närmare förra generationens konsoler pga att GPU-delen av chipset är riktigt liten och slö. Många förstår inte hur pass illa det är, men det kommer uppdagas när Skyrim släpps och folk faktiskt kan göra objektiva jämförelser. Om du gillar Nintendos spel och vill ha en bärbar däremot, kör på. Annars PS4 skulle jag säga om du gillar att köra Fifa i soffan med kompisarna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Är det sitta i soffan och dega med en kontroller som du är ute efter?

Kanske steam Link är något?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

1. kolla vilken konsol som har flest spel du vill ha
2. köp den konsolen
3. profit

1. Kort
2. Konsist
3. Enkelt
4. Men också svårt, det är väl plus minus noll på plattformsspecifika spel. Hälften finns till ps4 andra hälften på switch.

Skrivet av Niczo:

Har inget lätt svar på den frågan, själv har jag enbart PC och Switch och har nobbat alla andra konsoler. Detta enbart pga att utbudet på konsolerna är nästan exakt som på PC. Med sportspel kan jag dock förstå att det är en annan sak, och att spela multiplayer med flera kontroller är ju inte så tillgängligt på PC. Tyvärr kommer Switch aldrig att kunna erbjuda liknande upplevelse som XBone/Ps4, prestandamässigt ligger den närmare förra generationens konsoler pga att GPU-delen av chipset är riktigt liten och slö. Många förstår inte hur pass illa det är, men det kommer uppdagas när Skyrim släpps och folk faktiskt kan göra objektiva jämförelser. Om du gillar Nintendos spel och vill ha en bärbar däremot, kör på. Annars PS4 skulle jag säga om du gillar att köra Fifa i soffan med kompisarna.

Om jag förstått det rätt så spelas switch i 1080p i tv-läge och 720p i handhållet läge. Är det skillnad i prestandan i de två lägena? Skulle tro att även om det blir en switch är den nog kvar i tv-dockan efter att nyhetens begagnade har lagt sig efter några veckor.

Skrivet av Implor:

Är det sitta i soffan och dega med en kontroller som du är ute efter?

Kanske steam Link är något?

Ska googla på detta och se vad det är för något. Inget jag har koll på.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Om du ska ha en switch så mer eller mindre måste du köpa en pro controller. Den ska vara såååå mycket bättre än dom två som följer med (har med placering av knappar att göra).

switch + pro controller = 4200kr

Ps4 Pro (ink controller) = 4200kr

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är det sitta i soffan och dega med en kontroller som du är ute efter?

Kanske steam Link är något?

Jag ställer mig bakom detta. Har använt en Steam Link länge för att spela PC-spelen nere vid TVn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om jag förstått det rätt så spelas switch i 1080p i tv-läge och 720p i handhållet läge. Är det skillnad i prestandan i de två lägena? Skulle tro att även om det blir en switch är den nog kvar i tv-dockan efter att nyhetens begagnade har lagt sig efter några veckor.

Det är tanken iaf men med tanke på switchens ytterst klena hårdvara är det inte säkert att alla spel kommer liras i 1080p trots allt. Mellan tv-läge och handhållet läge så är det inte bara skillnad i upplösning utan även prestanda. Tydligen går Tegrachippet på en tredjedels fart i handhållet läge vilket gör att fpsen kan bli lidande i vissa scenarion trots lägre upplösning.

Jag skulle personligen rekommendera en PS4 Pro då spelutbudet känns starkast för PS just nu. Sen får du en kraftig maskin som i flera fall kan ge dig 1080p/60fps vilket är välkommet mot de 30fps man annars får.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jadu, köpa en dyr avancerad spelkonsoll, eller en väldigt dyr avancerad surfplatta.. det är frågan..

Steam Link som någon nämnde vore ju trevligt dock.

Permalänk
Medlem

Har läst på lite snabbt om steam link. Men jag antar att man är begränsad till sitt steambibliotek? Inget blizzard, origin, gog, uplay eller några andra tjänster? Är ju lite rökt på den punkten då jag sällan köper spel till eller av steam. Slutpriset blir ca 1000 kr med Linken och en kompitabel handkontroll. En fjärdedel av priset, för att spela en fjärdedel av mina spel.
Men visst låter det ganska lockande. Spelen blir ju billigare att köpa, typ PES 2018 lär ju kosta 6-700 till konsol och 399 till PC.

Tillägg. Kan man spela två, eller fler, i soffan om spelen stödjer det? Alltså mer än en handkontroll per Link?

Permalänk

Jag ska göra det lätt för dig, köp en Switch. Du kommer inte ångra dig, spelen är fantastiska och full av själ och färger. PS4 har bara fåtal bra spel enligt mig och PS4 Pro är inte värd de extra pengarna med tanke på de små marginaler man får för priset.

Eftersom PS4 Slim hamnar på 1 990 ganska ofta, kan man utgå från att Pro kostar dubbelt så mycket än Slim.

Därför skulle jag köra på Nintendo, de fokuserar mycket på local multiplayer och spel som är full av kreativitet. Introducera din sambo för Breath of the Wild och se vad hon tycker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första "current gen"-konsol för en dryg månad sedan, ett Playstation 4 Slim. Jag har knappt rört datorn sedan dess, trots att jag sitter på en ordentlig spelmaskin. Det finns ofantligt mycket bra spel till PS4 och en uppsjö av exklusiva titlar. Enbart The Last of Us och Horizon Zero Dawn gjorde det värt för mig.

Skall du spela ensam är nog PS4 ett givet alternativ, har du dock ett gäng vänner som kan ses hos dig för att spela är nog Switch mycket roligare.

Jag kommer inte att använda PS4 för att spela online, det gör jag bäst på datorn. Men för att slappna av i soffan ett par timmar i veckan, är åtminstone jag otroligt nöjd med mitt val. Det enda negativa jag har stött på, är att när jag dött i ett spel, eller möter ett besvärligt moment, tänker jag ofta hur enkelt det hade varit om jag bara hade haft ett tangentbord och en mus, haha.

Förstår inte hur man kan påstå att PS4 har ett klent utbud, måste säga att det släppts extremt mycket bra spel till den konsolen, även om många är remasters. Men, vad finns det för Switch, två, tre titlar som man kanske är intresserad av?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

PS4 Pro om du gillar ett större spelutbud samt multiplats. Har också massvis med exclusives. Ifall du har en HDR och 4k-tv så stöds även dessa.

Switch ifall du önskar portabilitet samt Nintendos first-party lineup (Mario,Zelda,Metroid,Fire Emblem).

Imo bör du köra på PS4. Switchen är tidigt ute och har inte riktigt ett spelbibliotek som backar upp konsolen. Om 1-2 år kommer det dock säkert se annorlunda ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom tråden så någon kanske har nämnt det men bristen på Netflix på switchen kan du ju alltid lösa med en chromecast så länge om det är såpass viktigt. Det är ju inte direkt slöseri med pengar heller då det är väldigt smidigt och ha en hemma.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

PS4 Pro så klart!

Permalänk
Medlem

Om du inte har en 4k tv och vet att du inte kommer köpa en de närmaste två åren så kanske du borde köpa en ps4 originalet alltså inte ps4 pro. För det man betalar extra för på PRO varianten är just 4k. Sen kan jag rekommendera greenmangaming och kinguin efter spel nycklar som man snabbt knappar in i steam eller origin eller vad det är man köpt kör nyckel. Sen kan jag rekommendera allkeyshop.com det är som en prisjakt fast för spel det går även söka efter konsol spel där men dem är dyrare än pc spel och det är oftast bara pc spel man ser en stor skillnad på priset.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

På din beskrivning låter det ju som du bör välja PS4 om du måste välja en av dem.

Det är rätt mycket chanstagande med switch, netflix kanske kommer, sportspel kanske kommer (EA hade ju uttalat sig att det beror på hur FIFA säljer om de ska göra fler spel till Switch).

Är det bara Zelda och party-spel du är ute efter skulle du kunna plocka upp ett Wii U begagnat rätt billigt istället för en Switch. Där finns netflix också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Glöm inte Xboxen ..... Jag skulle ta Xboxen i detta valet mellan ps4 o den andre.

Kolla med dina kompisar om man ska spela ihop så ska du ju köra på den som majoriteten har för
då kan ni ju spela ihop..

Bara en tanke .. eftersom du verkar vara inkörd på sony så bredda ditt synfält.. få en större bild
av vad du ska ha din konsol till (exvis ULTRA HD B-RAY)

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag ska göra det lätt för dig, köp en Switch. Du kommer inte ångra dig, spelen är fantastiska och full av själ och färger. PS4 har bara fåtal bra spel enligt mig och PS4 Pro är inte värd de extra pengarna med tanke på de små marginaler man får för priset.

Eftersom PS4 Slim hamnar på 1 990 ganska ofta, kan man utgå från att Pro kostar dubbelt så mycket än Slim.

Därför skulle jag köra på Nintendo, de fokuserar mycket på local multiplayer och spel som är full av kreativitet. Introducera din sambo för Breath of the Wild och se vad hon tycker.

Intressant hur olika man kan se på saker och ting. Switchen har enligt mig inga intressanta AAA spel förutom Zelda och kanske Splatoon. MK8 hade jag på WiiU och resten är ju bara indiespel som funnits till PC i evigheter. När jag skaffade Pro så köpte jag direkt en drös spel på rea (alla konsol/PS exklusiva) som Horizon Zero Dawn, Bloodborne, FFXV, Ratchet & Clank, Uncharted 1-4, Nioh osv. Framtida stora spelsläpp som Anthem eller Destiny 2 kommer aldrig komma till Switchen ändå eftersom den är så klen.

Vad menar du med "de små marginaler man får för priset" gällande Pro? Den är ju dubbelt så snabb som base PS4 och ger 4K checkerboard i många Pro patchade spel och/eller 1080p/60fps. Tycker dessutom att den den låter mindre än en vanlig PS4 och har Boost mode.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ingen genomgående analys här, men spelar för tillfället Zelda. Njuter storligen av upplevelsen!
Dock har jag ingen större erfarenhet av PS4, så har ingen bra jämförelse eller dylikt att komma med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Zelda är jag sugen på att testa. Även om jag inte spelat något Zelda sen 20-25 år sen när vi hade en SNES i familjen. Jag är väldigt kluven hur jag ska göra.

Det kanske inte är ett fullständigt svar på hur du bör göra, men det var samma sak för mig. Inte spelat något Zelda sedan SNES.
Skaffade Breath of the Wild, fast till Wii U som jag redan hade.
Fy fasen vad bra det var.
Inte perfekt. Men jag är djupt imponerad.
Är det då värt att skaffa en Switch enkom för för BotW?
Kanske, men inte säkert. Det beror förstås på hur mycket pengar man har över.
Men - jag skaffade mitt Wii U för att spela Mario Kart 8. Hade inte spelat något Mario Kart sedan SNES.
Och jag törs säga att Zelda och Mario Kart tillsammans är tillräckliga skäl för att skaffa Switch. (Eller en Wii U för all del.)

Därmed inte sagt att PS4-familjen är något att spotta åt. Det finns ju Final Fantasy till exempel.
Men Zelda och Mario Kart kan hålla en sysselsatt rätt så länge.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

1. kolla vilken konsol som har flest spel du vill ha
2. köp den konsolen
3. profit

Pff, konsol och profit är 2 saker som inte går hand i hand haha

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: I didn't say it was your profit

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Om du inte har en 4k tv och vet att du inte kommer köpa en de närmaste två åren så kanske du borde köpa en ps4 originalet alltså inte ps4 pro. För det man betalar extra för på PRO varianten är just 4k. Sen kan jag rekommendera greenmangaming och kinguin efter spel nycklar som man snabbt knappar in i steam eller origin eller vad det är man köpt kör nyckel. Sen kan jag rekommendera allkeyshop.com det är som en prisjakt fast för spel det går även söka efter konsol spel där men dem är dyrare än pc spel och det är oftast bara pc spel man ser en stor skillnad på priset.

Min tv (1080p) är två år nu i oktober. Kommer inte köpa någon ny om inte den trillar i sönder nu strax efter garantin går ut. Finns egentligen ingen större anledningen än att skaffa 4K-tv. Men nästa blir säkerligen en sån. Eller kanske 8K, beror ju på hur länge min tv håller.
Visste inte att gmg hade spel till konsol. Har köpt ett par spel därifrån. Fast sen de bytte till € så är det oftast billigare på instant gaming.

Skrivet av StegeSWE:

Glöm inte Xboxen ..... Jag skulle ta Xboxen i detta valet mellan ps4 o den andre.

Kolla med dina kompisar om man ska spela ihop så ska du ju köra på den som majoriteten har för
då kan ni ju spela ihop..

Bara en tanke .. eftersom du verkar vara inkörd på sony så bredda ditt synfält.. få en större bild
av vad du ska ha din konsol till (exvis ULTRA HD B-RAY)

Ska man kolla vad vänner har så är det faktiskt flera som köpt sig en switch. Så den ligger nog bäst till där.
Ang sony, det hade passat bättre med en ps4, den passar bättre till min sony-tv som passar bättre till min sony-ljudanläggnig och diverse andra sony-enheter i mitt hem.
Enda anledningen att titta på en xbox skulle väl vara Master Cheif.

Skrivet av Horvendile:

Det kanske inte är ett fullständigt svar på hur du bör göra, men det var samma sak för mig. Inte spelat något Zelda sedan SNES.
Skaffade Breath of the Wild, fast till Wii U som jag redan hade.
Fy fasen vad bra det var.
Inte perfekt. Men jag är djupt imponerad.
Är det då värt att skaffa en Switch enkom för för BotW?
Kanske, men inte säkert. Det beror förstås på hur mycket pengar man har över.
Men - jag skaffade mitt Wii U för att spela Mario Kart 8. Hade inte spelat något Mario Kart sedan SNES.
Och jag törs säga att Zelda och Mario Kart tillsammans är tillräckliga skäl för att skaffa Switch. (Eller en Wii U för all del.)

Därmed inte sagt att PS4-familjen är något att spotta åt. Det finns ju Final Fantasy till exempel.
Men Zelda och Mario Kart kan hålla en sysselsatt rätt så länge.

Har tittat på en bundle på media markt med just Zelda och Mario Kart. Det är ju väldigt lockande då bägge spelen verkar vara en höjdare.
Nackdelen med ps4 pro är att det blir samma pris endast för konsolen som en switch inkl bundle. Så jag måste skaffa ett spel till också. Horizon zero dawn verkar bra. Men jag hoppas vid gud att man kan välja språk, för jag klarar inte att spela på svenska som det var på ps4an som stod uppställd på media markt.

Permalänk
Medlem

Själv var det Switch som jag ville åt mer än någon annan konsol. Det finns spel både till xbox och ps4 som jag vill spela men just nu har jag inte lusten eller tid att sätta mig i soffan eller vid datorn och spela. Just därför passade switch mig perfekt. Jag har fortfarande inte ens använt min switch vid en TV. Utan jag slänger mig i sängen och spelar istället. På något sätt är det skönt att komma ifrån både dator, TV, och servern som alltid är någonstans annars. Vid TV'n står servern och tuggar och i rummet är det datorn som alltid står och blippar om något som händer.

Så för mig vart det skönt att bara gå iväg och spela lite själv utan att någon stör, oavsett vart jag befinner mig.

Har dock planera på en ps4 för att köra FF och lite andra spel men det får bli någon annan gång. Hur nöjd som helst med min switch, få saker jag gillar idag så mycket som att bara lata mig helt ensam med några matcher splatoon 2 eller liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Intressant hur olika man kan se på saker och ting. Switchen har enligt mig inga intressanta AAA spel förutom Zelda och kanske Splatoon. MK8 hade jag på WiiU och resten är ju bara indiespel som funnits till PC i evigheter. När jag skaffade Pro så köpte jag direkt en drös spel på rea (alla konsol/PS exklusiva) som Horizon Zero Dawn, Bloodborne, FFXV, Ratchet & Clank, Uncharted 1-4, Nioh osv. Framtida stora spelsläpp som Anthem eller Destiny 2 kommer aldrig komma till Switchen ändå eftersom den är så klen.

Vad menar du med "de små marginaler man får för priset" gällande Pro? Den är ju dubbelt så snabb som base PS4 och ger 4K checkerboard i många Pro patchade spel och/eller 1080p/60fps. Tycker dessutom att den den låter mindre än en vanlig PS4 och har Boost mode.

Du har rätt, det är många stora och bra spel till PS4 just nu, särskilt de kommande spelen. Men du får inte glömma att PS4 har funnits i snart fyra år, och därför har det hunnit komma ut en hel del spel jämfört med Switch som hade sin release för mindre än fem månader sen.

Vi vet att Nintendo själva kan komma med riktigt stora spel som är definitivt gör deras konsoler värda ett köp, och deras senaste verk är enligt mig den mest avancerade och innotiva spelkonsol som utstrålar framtidskänsla.

I slutändan handlar det om vad för spelutbud man intresserar sig mest för, det finns inget "bäst" eller "sämre" då Sony och Nintendo satsar på två olika saker som därmed riktar sig åt olika publik.

Vad jag menade med små marginaler var att PS4 Pro har en starkare processor och grafikkort men skillnaden i bildkvalité är inte så tilldragande i vanliga spel om du inte redan har en 4K TV, dessutom har Sony inte riktigt försökt utnyttja den potentiella kraften Pro har just ni vilket i mitt tycke känns i så fall onödigt att spendera dubbla priset för att du ska få några sekunders snabbare laddningstider och lite bättre kvalité, och sen att du inte ens kan utnyttja 4K Blu Ray då Pro inte stöder Ultra HD.

Med andra ord, den må vara dubbelt så stark som vanliga PS4 men den når inte sin potential med de spel som släpps ut idag.

Dessutom är PS4 Pro aningen tystare än vanliga PS4 men inte lika tyst som Slim om jag minns rätt. Uppdatera mig om du hittar en bättre källa, är nyfiken på detta själv

Permalänk
Medlem

Är lika svårt att svara på som frågan, vilket är bäst äpplen eller päron.

Personligen köpte jag en Switch då allt som inte kan köra på min PC och som jag vanligtvis vill spela är Nintendos egna titlar. Gjorde samma sak förra generationen, PC och WiiU. En PS4 Pro hade säkert varit rolig men känns mer som en dubblett ihop med en bra PC. Har man dock ett stort sug efter Sonys egna titlar hamnar det förstås i ett litet annat läge.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@napahlm
Din PS3 kanske blir överhettad, den värmeledande krämen är av usel kvalitet och mer eller mindre evaporerar efterhand, den skulle behöva en liten rundsmörjning. Om du kommer förbi Malmö kan jag ordna det åt dig Jag har skruvat i och reparerat många PS3:or. Förhoppningsvis är det inte för sent så att löddningarna till chippet tagit skada permanent.

Men du har ju gjort fel med spelen, finns många roliga lokala flerspelarspel, speciellt för Playstation Move. Fett underskattat tillbehör enligt mig, mycket bättre än Wii.

Kolla in dessa spel
Sportsfriends
Sports champions
Start the party
The House of the Dead: Overkill (finns 3 och 4 också)

Shoot many robots om det är kvar, borta från Steam numer.
Borderlands går att köra med delad skärm.
The Simpsons arcade tyckte jag var väldigt roligt trots avsaknad av djup. Finns tyvärr ej längre.
Slagsmålspel och många bilspel.

Detta är vad jag kommer på nu, har inte min PS3 framme och har en massa spel till den som jag aldrig spelat.

Gällande PS4 och Switch så säger jag efter noga övervägande Switch. Du får garanterat lokalflerspelarspel. Bärbarheten är najs om ni inte skulle komma överens om TV:n för tillfället Bara Zelda och Mario Kart räcker väldigt långt som sagts. Och det är ju inte uteslutet att Netflix eller EA:s (enligt mig dassiga) sportspel kommer. I värsta fall kan du få det genom Chromecast respektive Steam link som sagts.

Skrivet av Ziggy_:

...

Dessutom är PS4 Pro aningen tystare än vanliga PS4 men inte lika tyst som Slim om jag minns rätt. Uppdatera mig om du hittar en bättre källa, är nyfiken på detta själv

Jag har hört allt möjligt om detta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Själv var det Switch som jag ville åt mer än någon annan konsol. Det finns spel både till xbox och ps4 som jag vill spela men just nu har jag inte lusten eller tid att sätta mig i soffan eller vid datorn och spela. Just därför passade switch mig perfekt. Jag har fortfarande inte ens använt min switch vid en TV. Utan jag slänger mig i sängen och spelar istället. På något sätt är det skönt att komma ifrån både dator, TV, och servern som alltid är någonstans annars. Vid TV'n står servern och tuggar och i rummet är det datorn som alltid står och blippar om något som händer.

Så för mig vart det skönt att bara gå iväg och spela lite själv utan att någon stör, oavsett vart jag befinner mig.

Har dock planera på en ps4 för att köra FF och lite andra spel men det får bli någon annan gång. Hur nöjd som helst med min switch, få saker jag gillar idag så mycket som att bara lata mig helt ensam med några matcher splatoon 2 eller liknande.

Idag har varit perfekt väder. Kan lätt tänka mig en hängmatta under plommonträdet och spela lite switch. Det blir svårare med ps4an. Någon som vet om man fortfarande kan spela via sin sony mobil/platta på ps4? Det var väl en feature i början. Finns det fortfarande kvar?

Skrivet av Bascule666:

Är lika svårt att svara på som frågan, vilket är bäst äpplen eller päron.

Personligen köpte jag en Switch då allt som inte kan köra på min PC och som jag vanligtvis vill spela är Nintendos egna titlar. Gjorde samma sak förra generationen, PC och WiiU. En PS4 Pro hade säkert varit rolig men känns mer som en dubblett ihop med en bra PC. Har man dock ett stort sug efter Sonys egna titlar hamnar det förstås i ett litet annat läge.

Lite så resonerar jag också. Kollar man spelutbudet på ps4 så finns de flesta spelen också till PC och de gör sig även bättre på PC i de flesta fall. Undantaget sportspel och bilspel är nästan alltid roligare från soffan.
Har suttit och kollat många youtubeklipp nu om switchen. Den verkar väldigt avancerad trots allt. Skärmen och processorn är väl det som känns lite udda för en konsol av dagens snitt. Man kan sammanfatta det i att ps4 har prestandan medans switch har lite mer finess.
Spelutbudet är lite magert på switch. Visst kommer man långt på Zelda och Mario Kart. Men sen är det inte mycket på horisonten som lockar, inte i nuläget i alla fall. Det är många spel som ska släppas under året men inget som fångade mitt intresse av de videos jag såg. Kanske Mario? Donkey Kong hade ju varit en önskedröm.

Skrivet av GilbertG:

@napahlm
Din PS3 kanske blir överhettad, den värmeledande krämen är av usel kvalitet och mer eller mindre evaporerar efterhand, den skulle behöva en liten rundsmörjning. Om du kommer förbi Malmö kan jag ordna det åt dig Jag har skruvat i och reparerat många PS3:or. Förhoppningsvis är det inte för sent så att löddningarna till chippet tagit skada permanent.

Men du har ju gjort fel med spelen, finns många roliga lokala flerspelarspel, speciellt för Playstation Move. Fett underskattat tillbehör enligt mig, mycket bättre än Wii.

Kolla in dessa spel
Sportsfriends
Sports champions
Start the party
The House of the Dead: Overkill (finns 3 och 4 också)

Shoot many robots om det är kvar, borta från Steam numer.
Borderlands går att köra med delad skärm.
The Simpsons arcade tyckte jag var väldigt roligt trots avsaknad av djup. Finns tyvärr ej längre.
Slagsmålspel och många bilspel.

Detta är vad jag kommer på nu, har inte min PS3 framme och har en massa spel till den som jag aldrig spelat.

Gällande PS4 och Switch så säger jag efter noga övervägande Switch. Du får garanterat lokalflerspelarspel. Bärbarheten är najs om ni inte skulle komma överens om TV:n för tillfället Bara Zelda och Mario Kart räcker väldigt långt som sagts. Och det är ju inte uteslutet att Netflix eller EA:s (enligt mig dassiga) sportspel kommer. I värsta fall kan du få det genom Chromecast respektive Steam link som sagts.
Jag har hört allt möjligt om detta.

Tycker inte att ps3an känns varm. Tivoboxen är mycket varmare. Visserligen står dom i samma "skåp" i tv-möbeln, man kan öppna glasluckan för att dom ska få mer luft.
Vet inte om det är överhettning som spökar. I sju av tio fall är det i netflix som det händer. Man får pausa och och låta den stå i några minuter innan man kan starta filmen igen.

Nba 2k18 kommer till switch och ser faktiskt rätt bra ut i de klipp man sett. Och om jag inte är fel ute så är 2K -spelen bättre än EAs? Samma gäller fotboll, PES är bättre än fifa. Så för min del så spelar det inte så stor roll om inte EA släpper sina spel till switch.
Dock vill jag tillägga att fifa på switch ser bedrövligt ut. Hoppas det inte blir lika illa med PES som jag inte sett några bilder ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag är sugen på att skaffa mig en ny konsol. Har i nuläget en 5 år gammal ps3 som börjar bli underlig. Det börjar med tearing av bilden och sen slocknar bilden men spelen fortsätter med svart skärm.
Media markt har just nu en kampanj med 10 månaders avbetalning, utan ränta och avgifter, så det är köpläge nu tycker jag.
Problemet är att jag vet inte vad jag ska köpa och söker därför lite råd.
Först och främst så spelar jag i huvudsak på PC. Har haft min ps3 till partyspel, netflix och sportspel. Gillar att spela flera i soffan men blev väldigt besviken när jag köpte min ps3 och insåg att de flesta spel inte går att spela multiplayer lokalt utan kräver ytterligare en konsol och spel över internet.
Alla ovan nämnda saker är ju skäl till att skaffa en Nintendo Switch.
Så jag åkte en sväng till media markt för att kolla på konsollerna och jämföra. En ps4 pro stod uppställd brevid switchkonsollen. Och det första som slog mig var såklart grafiken. Men det är ju lite missvisande när ps4 körde horizon i 4K (tror jag) och switchen spelade splatoon i vad som såg ut som 720p.
Nu är ju inte grafiken det stora säljargumentet för switch utan mer flexibiliteten och möjligheten att spela bärbart.
Det känns som att spelen till switch är mer inriktade åt lokalt spelande och passar mig bättre ur den synpunkten.
Dock så finns det inget stöd för netflix på switchen vad jag förstått och det är ju en stort minus då det är netflix jag använder mest på konsolen. Har läst att det kommer så småningom men att ingen tidsplan finns.

Spelutbudet är en annan sak att fundera över. Spelar mest sportspel typ PES och nba, nhl och bilspel. Kommer dom komma till switch eller blir det uteslutande Nintendo egna produktioner? Omvänt om jag väljer ps4 så får man dom spelen men inga nintendo-spel.
Zelda är jag sugen på att testa. Även om jag inte spelat något Zelda sen 20-25 år sen när vi hade en SNES i familjen. Jag är väldigt kluven hur jag ska göra.

Sen har vi ytterligare en faktor att ta hänsyn till och det är sambon. Hon är ett fan av crash bandicoot och det finns ju bara till ps4an, så det är ett sätt att få henne att inte värdet av en ny konsol. Jag råkar dessutom äga ett ps4-spel (driveclub) som jag köpte billigt för typ hundra kr på 2015 års black friday. Så i nästan två år har jag trånat över en ps4.
Hur ska jag göra?

Kan tillägga att Breath of the Wild är väldigt långt ifrån de gamla zelda spelen och liknar mer ett RPG.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.