Permalänk
Medlem

Alternativ till Plex och Emby

Är ute efter att kunna streama lokal media över internet och till både chromecast och platta.

Har testat Plex och Emby. Dessa löser det galant men ska man lösa ett köp på dom så går det loss på 1200 spänn vilket är lite väl saftigt tycker jag.
Nån som vet om det finns något alternativ till dessa?
Har inget emot en engångskostnad sålänge den är human.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är snarare, varför köpa plex? Kört med det i 5 år nu utan att betala något och har ingen anledning att köpa något heller. Har det hemma, hos föräldrarna och vart jag än rest i världen och plex är bara en hemsida bort.
Så vad är det du behöver betala 1200kr för?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Plex är gratis? Man måste inte ha plex pass för att kunna streama över internet

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Plex är gratis?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min plex funkar utmärkt utan plex pass, det är mer om du vill spara materialet och lite skumma funktioner som man klarar sig utmärkt utan? Å andra sidan är min plex rätt gammal så det finns väl en avlägsen chans att om man skapar ett nytt konto att man får problem att lägga till folk?

Permalänk
Medlem

Vill jag köra en film på telefonen så får jag köra 1 minut med gratis.
Kostar 50kr att låsa upp en enhet eller ett pass då för antingen månadskostnad eller engångskostnad på 1200kr.

Hur gör ni för att köra gratis menar ni?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Betalade 40kr-nånting för något år sedan för androidappen, låste då upp alla enheter jag har appen på, då "licensen" är kopplad till ditt konto, borde inte vara skillnad nu tycker jag. I mitt tycke låg engångskostnad för hur mycket användning jag fått ut av det.

Annars kodi lokalt via plex servern?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Strömma via en webbläsare så funkar det fint och gratis ignorera appen på mobila plattformar.

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Medlem

Om du laddade ner appen för längesen så var den helt gratis. Finns nog fortfarande gratis till android.
1200kr är för lifetime och då är det inga problem längre. Inte så mycket pengar för att lösa ett problem.

Jag har kört plex i några år nu och helt fantastiskt smidigt att kunna köra det på samtliga enheter oavsett vars man är i världen.

Köper du plex pass får du dessutom möjligheten att synka till plattan/telefonen också och kolla offline på flygplan eller liknande.

@Goozie Fungerar inte via Safari på iphone/ipad att köra via webläsaren.
Kanske med typ chrome eller liknande men tvekar på det, inte provat dock då jag har plex pass + app sen många år tillbaka

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Plex är gratis. Appen kostar väl 40kr eller nåt sånt?

3 månader gratis Plex pass:
http://www.bytemybits.com/Plex

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kanske är så enkelt att bara köpa appen till ios så löser det allt.
Ungarna har iofs android men handlar det om 100kr så är det ju inget.

Då kan man strömma via chromecast mm utan problem via sin telefon/platta?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kanske är så enkelt att bara köpa appen till ios så löser det allt.
Ungarna har iofs android men handlar det om 100kr så är det ju inget.

Då kan man strömma via chromecast mm utan problem via sin telefon/platta?

Bara för telefon/platta du behöver köpa plex för att kunna se mer än 1 minut. På chromecast finns ingen sådan begränsning.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av The_St1g:

Vill jag köra en film på telefonen så får jag köra 1 minut med gratis.
Kostar 50kr att låsa upp en enhet eller ett pass då för antingen månadskostnad eller engångskostnad på 1200kr.

Hur gör ni för att köra gratis menar ni?

Engångskostnad på 50 spänn till det google/apple-kontot, för alla enheter som användet det kontot.
1200 för Plex Pass.

Två olika saker.

Dessutom kan man strömma som vanligt i webbläsaren på mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

@gute88 Fungerar inte via Safari på iphone/ipad att köra via webläsaren.
Kanske med typ chrome eller liknande men tvekar på det, inte provat dock då jag har plex pass + app sen många år tillbaka

Ah alright, lever helt i Google/Microsoft ekosystem så safari går utanför mitt revir funkar fint i Chrome på både platta och mobil iaf.

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk

Om du inte vill köpa Plex pass så gäller det att punga ut 40kr för appen på varje enhet du vill använda den på. Annars är Plex helt gratis i webbläsaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kanske är så enkelt att bara köpa appen till ios så löser det allt.
Ungarna har iofs android men handlar det om 100kr så är det ju inget.

Då kan man strömma via chromecast mm utan problem via sin telefon/platta?

Har även visat mina föräldrar hur det fungerar. Via plexappen på telefonen så kan man enkelt välja vilken film man vill se. Och sedan välja att casta den till chromecast. För det behöver man varken köpa appen eller plexpass. Utan det är som du märkt, enbart om man ska kolla direkt i appen på telefonen. Dock brukar jag bara använda webbläsaren och gå till plex/web istället.

Utöver det så kan jag inte säga mycket om emby då jag ej prövat. Ser väldigt likt ut plex både i UI och funktioner. Samt deras premium saker är ju samma saker som är plexpass på ja, plex.
Kodi är inte ett alternativ då?

Edit: Nja kodi är ju kanske inte ett alternativ om du ska utanför det lokala nätverket ja.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kodi kör jag redan lokalt.

Köpte emby för 50 pix. Kan vara skoj att kunna streama till telefonen med.
Riktigt smidigt program. Synd bara att den inte läser RARfiler.
Så har ett projekt att packa upp allt nu så det är läsbart.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kodi kör jag redan lokalt.

Köpte emby för 50 pix. Kan vara skoj att kunna streama till telefonen med.
Riktigt smidigt program. Synd bara att den inte läser RARfiler.
Så har ett projekt att packa upp allt nu så det är läsbart.

Varför har du filmerna som .rar?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vill jag köra en film på telefonen så får jag köra 1 minut med gratis.
Kostar 50kr att låsa upp en enhet eller ett pass då för antingen månadskostnad eller engångskostnad på 1200kr.

Hur gör ni för att köra gratis menar ni?

För mobil eller appvisande behöver du bara 50kr avgiften. jag har betalat för det men inte plex pass och de fungerar fint för mig. ingen limit

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kodi kör jag redan lokalt.

Köpte emby för 50 pix. Kan vara skoj att kunna streama till telefonen med.
Riktigt smidigt program. Synd bara att den inte läser RARfiler.
Så har ett projekt att packa upp allt nu så det är läsbart.

kan tipsa om emby pluginet till KODI, då slipper du ha dubbla bibliotek. Kanske du redan kör iofs

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

kan tipsa om emby pluginet till KODI, då slipper du ha dubbla bibliotek. Kanske du redan kör iofs

Nej det gör jag faktiskt inte. Kör inte med bibliotek i kodi. Gillar inte det.
Går direkt på filerna istället. Gillar att se allt som finns.

Men nu har jag fått ordning på emby och efter att ha packat upp allt så rullar det på.

Nackdelen verkar vara att den inte läser dvdfiler. :/
Så man kanske måste koda om ett bra gäng med filmer som man har liggandes.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv

Och för att vara övertydlig: Det är inte en kostnad per mobil enhet: utan en kostnad per play-konto (i varjefall på Android).

Köpte själv "Plex for Life" för länge, länge sedan för runt 500-600 sek (dagarna för ngn prishöjning av dito) iirc: väl värt det imo för så mycket glädje som jag fått av Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och för att vara övertydlig: Det är inte en kostnad per mobil enhet: utan en kostnad per play-konto (i varjefall på Android).

Köpte själv "Plex for Life" för länge, länge sedan för runt 500-600 sek (dagarna för ngn prishöjning av dito) iirc: väl värt det imo för så mycket glädje som jag fått av Plex.

Jepp jag vet.
Testade på plattan hemma och det fungerade där med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Nej det gör jag faktiskt inte. Kör inte med bibliotek i kodi. Gillar inte det.
Går direkt på filerna istället. Gillar att se allt som finns.

Men nu har jag fått ordning på emby och efter att ha packat upp allt så rullar det på.

Nackdelen verkar vara att den inte läser dvdfiler. :/
Så man kanske måste koda om ett bra gäng med filmer som man har liggandes.

Det är lite det som är grejen med Emby också att du får ett bibliotek så att du ser vad du har sett osv. Lättare att ha bra koll, sedan att det blir snyggare är ju en fin bonus också Med pluginet får du alltså Emby biblioteket inbakat i Kodi så att du kör allting mot samma bibliotek.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det är lite det som är grejen med Emby också att du får ett bibliotek så att du ser vad du har sett osv. Lättare att ha bra koll, sedan att det blir snyggare är ju en fin bonus också Med pluginet får du alltså Emby biblioteket inbakat i Kodi så att du kör allting mot samma bibliotek.

Ser likadant ut även om man kör direkt mot filerna. Så därav har jag inte förstått grejen med bibliotek.
Allt fungerar likadant ändå.

Men oavsett så är allt löst och det fungerar prima nu.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Ser likadant ut även om man kör direkt mot filerna. Så därav har jag inte förstått grejen med bibliotek.
Allt fungerar likadant ändå.

Men oavsett så är allt löst och det fungerar prima nu.

Då känns det mer som att du inte fått igång biblioteket men behöver inte älta mer i det, bara du är nöjd är det king, bra det löste sig

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kanske är så enkelt att bara köpa appen till ios så löser det allt.
Ungarna har iofs android men handlar det om 100kr så är det ju inget.

Då kan man strömma via chromecast mm utan problem via sin telefon/platta?

En klar fördel jag ser med plexpass är att du kan ha olika profiler för olika användare, så barnen får ett eget konto med åldersbegränsning etc. Frugan kanske ett och du ett, då håller Plex koll på vad ni har tittat på för varje olika användare.

Själv har jag inte köpt Plexpass än, men blir troligen i slutet av månaden.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx: http://www.bytemybits.com/Plex eller använd koden ByteMyBits så får du 3 månader gratis. Riktigt gött med mobilesync och att alla här hemma kan köra med sina egna konto med pin på tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

@roosterx: http://www.bytemybits.com/Plex eller använd koden ByteMyBits så får du 3 månader gratis. Riktigt gött med mobilesync och att alla här hemma kan köra med sina egna konto med pin på tvn.

Jo jag såg den där, vill nog heller betala en gång o vara klar med det

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx: Ibland får man ju mail med 50% på lifetime. Själv väntar jag på ett sånt mail.