Permalänk
Avstängd

Boot GRUB usb på imac

Tja,

Har försökt att boot upp en Linux på en IMAC men den kan inte hitta den så jag har försökte med massa olika sätt men ingen verka funka.

Så då tänkte jag om man lägger GRUB med FAT32 så kanske jag kan boot upp den på IMAC och sen starta upp min Linux så hur ska jag lösa detta?

Notera med att IMAC är inte min utan jag använder den på ett ställe och jag har får använda mitt os (USB).

Edit: något som vet om denna kommer funka?

https://www.youtube.com/watch?v=xf2CYSUXVh8

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Använd UNetbootin bara Googla på det så hittar du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av terrakowski:

Använd UNetbootin bara Googla på det så hittar du.

Har använt den för att boot Linux men har installerat Linux på en USB minne men den kan inte boot upp från en mac utan behöver då ha en boot på en usb minne som mac klara av att boot upp som jag sen kan boot upp min Linux från mitt usb minne.

Eller finns det andra sätt som funkar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Har använt den för att boot Linux men har installerat Linux på en USB minne men den kan inte boot upp från en mac utan behöver då ha en boot på en usb minne som mac klara av att boot upp som jag sen kan boot upp min Linux från mitt usb minne.

Eller finns det andra sätt som funkar?

Vet inte om jag förstår dig rätt nu men du har använt UNetbootin för att skapa minnet du nu försöker boota ifrån? Då är frågan vilka inställningar du använde när du formaterade minnet?

Permalänk
Medlem

Jag hade strul med linux på min MB air om jag inte installerade refind

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av terrakowski:

Vet inte om jag förstår dig rätt nu men du har använt UNetbootin för att skapa minnet du nu försöker boota ifrån? Då är frågan vilka inställningar du använde när du formaterade minnet?

Jag har flera usb minne en som jag kör live cd och i den så installera jag Linux på min andra usb minne men när jag har installerat då kan inte mac boot upp från den nya usb minne.

EXT4 kör Linux på.

Känner att jag är för trött för att kunna förklara bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag har flera usb minne en som jag kör live cd och i den så installera jag Linux på min andra usb minne men när jag har installerat då kan inte mac boot upp från den nya usb minne.

EXT4 kör Linux på.

Känner att jag är för trött för att kunna förklara bättre.

När du formaterar minnet ska du vilja FAT och GUID Partition Map. Har du gjort så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av terrakowski:

När du formaterar minnet ska du vilja FAT och GUID Partition Map. Har du gjort så?

Jag använda först UNetbootin för att lägga in Linux livecd på mitt usb minne och sen så gick det att boot upp från den men sen när jag skulle installera Linux från livecd till en annan usb minne då kunde den inte boot upp från den.

Jag installera inget på mac.

När jag använda UNetbootin så gjorde den usb minne i FAT32 och sen så la den till något mer som jag inte mess vad den heter.

Jag gjorde så här https://www.youtube.com/watch?v=ughBRtJwqQI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om du har en mac med UEFI behöver du installera refind vad jag vet. F.ö så är unetbootin skit jämfört med etcher. Har nog aldrig fått något att fungera med unetbootin.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Om du har en mac med UEFI behöver du installera refind vad jag vet. F.ö så är unetbootin skit jämfört med etcher. Har nog aldrig fått något att fungera med unetbootin.

Har löst det.

Hitta dock inte länken som hjälpte mig. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666