Kassera elektronik säkert?

Permalänk
Medlem

Kassera elektronik säkert?

Detta gäller egentligen både mobiltelefoner och datorer. Hur kan man kassera uttjänta sådana produkter säkert? En mobil är krossad och går inte att starta, men hade mycket innehåll på den innan det skedde som jag inte kan radera. Med säkert menar jag alltså att det inte ska finnas någon risk att någon utvinner vad som fanns på den.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Många återförsäljare tar emot gamla trasiga mobiler. De borde ju skickas in för förstöring tycker jag. Mycket "säkrare" än att slänga i återvinningen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Öppna upp, hämta borren och förstör minneschippen på är inte längre möjligt att få tillbaka datan.
Lite jobbigt att göra men då vet du att den är toast.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Smält ned dem helt enkelt. Borde vara helt safe

Ps: du smälter inte ned en hel datorn utan HD och SSD.

Permalänk
Medlem

Släng in dem i mikron då går dem sönder, så kan du kassera dem på återvinningen sedan

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Släng in dem i mikron då går dem sönder, så kan du kassera dem på återvinningen sedan

då kan man slänga mikron på samma gång. Litium & alla tungmetaller som brinner i ett slutet utrymme vill man kanske inte ha i maten senare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta en 10mm borr och borra tre hål, på lite olika avstånd från centrum, genom hårddiskar jag ska slänga.
När vi slängde en acer-hybridplatta som slutat funka så skruvade jag isär den och klippte isär ssd'n med en avbitartång.

Mobiler fabriksåterställs, sen i elektronikskrotlådan i soprummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

då kan man slänga mikron på samma gång. Litium & alla tungmetaller som brinner i ett slutet utrymme vill man kanske inte ha i maten senare.

Räknas det som tungmetaller om man har en piercad tunga? Dock har jag inga tungmetaller i munnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Räknas det som tungmetaller om man har en piercad tunga? Dock har jag inga tungmetaller i munnen

Endast om man heter Glenn

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Endast om man heter Glenn

Kanon, då vet jag

Permalänk

Bränn. Enda sättet att vara 100% säker att inte ens NSA kan få ut något ur den.
Om det bara är för att undvika att grannen hittar dina dick-pics, så räcker hammare eller borrmaskin. Använd skyddsglasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Räknas det som tungmetaller om man har en piercad tunga? Dock har jag inga tungmetaller i munnen

Nu påminde du mig om en profilbeskrivning jag läste för någon vecka sen. Enligt personen så hade den "tung piercing".

Permalänk
Medlem

@The-Architect: Gjorde så också. Borrade igenom 10-15 st äldre 80-500g Hdiskar jag inte ville förvara längre. hälften med IDE dessutom, inga portar kvar för det samt skulle inte orka använda erasing mjukvara på dem så tog fram borren och satte i en metallborr, var faktiskt kul höra skivorna klirra sönder inuti när man kom igenom dem och gick rätt smidigt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

@Elektroman: Jag brukar plocka isär alla delar av objektet i fråga rent mekaniska saker kastar jag direkt. Sen hd ssd minnen med mera eldar jag upp på grillen .Diskskivor bryter jag sönder med avbitare först.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Inaktiv

Räcker inte, jag har kodat ihop ett program i ren html som kan återställa såna diskar.

Mitt råd är förstör själv eller lämna till en pålitlig person, en pålitlig person är raka motsatsen till att lämna in den till någon konsument elbutik eller återvinningsstation.

Det gäller att krossa elektroniken, självklart ta bort skalen sedan låta det bada i vatten. Därefter brukar jag smörja in produkterna i något jäkligt gör som luktar f-n och sedan slänga. T.ex slänga produkten tillsammans med en burk öppnad surströmming och något annat äckligt.
Beroende på hur hemlig data man har kan man göra det mer avancerat.

Permalänk
Avstängd

Vad har ni för saker som är så intressant för andra att de skulle lägga så mycket tid och pengar på bara för att få fram egentligen? Jag menar, för att kunna plocka ut data från en hårddisk som är trasig behöver man inte bara en disk av samma modell som kommer att bli förstörd av processen men också ett cleanroom för att byta skivorna till de från din gamla disk liksom. För en SSD är processen inte lika komplicerad men man behöver ändå utföra ganska avancerad lödning och så och samma sak gäller telefoner och dylikt.

Nåväl, är man paranoid så finns det företag som utför sådana tjänster, exempelvis: http://www.stenarecycling.se/tjanster/tjanster-for-atervinnin...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

då kan man slänga mikron på samma gång. Litium & alla tungmetaller som brinner i ett slutet utrymme vill man kanske inte ha i maten senare.

Det har du rätt i. Ville bara påpeka ett bra sätt som man kan förstöra sin elektronik med. Sen om TS har en extra mikro som kan användas till just de vet jag inte.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /