Börjar plugga civilingenjör nästa månad - studietips?

Permalänk
Avstängd

Börjar plugga civilingenjör nästa månad - studietips?

Tjena!

Jag ska börja plugga civilingenjör inom industriell ekonomi nästa månad, och jag kikade på ett tentamenexempel för enbart _matematiska preparandkursen_ inför studierna:

http://apachepersonal.miun.se/~piahei/15x/alg3hpsample.pdf

Jag tappade hakan när jag insåg att jag inte kunde svara på en enda fråga. Jag gick naturvetenskap på gymnasiet och hann inte riktigt lära mig integraler fullt ut i matematik D å E (lärde mig aldrig något om mängdlära).

Jag pluggade en helt annat utbildning direkt efter gymnasiet (kandidatexamen i folkhälsa+projektledning) och sedan gjorde jag uppehåll på flera år. Nu, när jag är 28, så ska jag hoppa på spåret igen för att vässa hjärnan och eventuellt få lite nya nördiga vänner.

Förra utbildningen var en 1 kurs i taget, detta är 3 kurser samtidigt, så jag undrar om någon som pluggat civilingenjör har några studietips? Jag är relativt lättlärd så länge jag kan få det förklarat med exempel, demonstrationer och sedan testa dem själv (learning by doing) för att se att jag hajar det.

Finns det hopp om att överhuvudtaget ha ett "studentliv (festa, vara med på studentkårens aktiviteter osv)" eller bliré äré 13 timmars studier varje som gäller för att ens få godkänt i detta? Eller är det extremt individuellt så att säga?

Hur bemöter en ingenjör matematiska problem och fysikproblem? (dvs. du som färdigutbildad och som kanske har fått implementerat en hel del av saker och ting som du lärt dig i utbildningen; hur bemöter du problem nu kontra innan utbildningen om du minns? (detta frågar jag för att redan lära mig 'ingenjörens axiom' och börja träna in rätt mindset))

Jag har oxå enskild firma som kräver att jag arbetar 4 timmar per dag framför burk för att få det att gå runt så jag har råd med studierna då jag skippar CSN medel då jag redan är skyldig dem sen tidigare och troligen inte kommer att få något bidrag nu pga eget företag.

Sry för lång text, jag hoppas någon gammal civilareingenjörare ids att svara! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag pluggade samma och kan säga visst det är lite körigt ibland, med dels hade vi en introkurs med det viktigaste från gymnasiet och sen så fann jag att vi gick gick till grunden och bevisade matematiken man lärde sig i gymnasiet. Jag fick en bättee förståelse här och jag tror man kan haka på här rent kunskapsmässigt. Drt kan dock ha ändrat sig efter 4 år

Sen, det finns många sommarkurser om än nu det är i senaste laget, men kolla in gamla matteböcker och det finns väldigt bra youtube-kanaler för just sånna här ändamål. Kolla in khan academy.

Sist, plugg. Jag är fast bestämd i att alla klarar det fast med mer eller mindre plugg. konsekvent 8-17 endast vardagar så klarar man sig och jag klarade mig på betydligt mindre. Ev får man räkna till lite till de 2 tentaperioderna man har.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Förra utbildningen var en 1 kurs i taget, detta är 3 kurser samtidigt, så jag undrar om någon som pluggat civilingenjör har några studietips? Jag är relativt lättlärd så länge jag kan få det förklarat med exempel, demonstrationer och sedan testa dem själv (learning by doing) för att se att jag hajar det.

Finns det hopp om att överhuvudtaget ha ett "studentliv (festa, vara med på studentkårens aktiviteter osv)" eller bliré äré 13 timmars studier varje som gäller för att ens få godkänt i detta? Eller är det extremt individuellt så att säga?

Svaret är: Det blir båda två. Du studentlivar, samtidigt som du pluggar 13 timmar om dagen. Sömn existerar inte, RedBull/PowerKing är din bästa vän.

Några bra tips som fungerade för mig var att använda internet så mycket som möjligt. Khan Academy, Youtube etc. där folk förklarar saker och ting på vettiga sätt.

Något jag också hört många gånger, som jag aldrig lyckades med, var att skaffa sig en grupp av vänner som samtliga var smartare och bättre än dig på att både lära och lära ut. Se till att "snylta" på andra människors kunskaper.

Skrivet av AplAy:

Hur bemöter en ingenjör matematiska problem och fysikproblem? (dvs. du som färdigutbildad och som kanske har fått implementerat en hel del av saker och ting som du lärt dig i utbildningen; hur bemöter du problem nu kontra innan utbildningen om du minns? (detta frågar jag för att redan lära mig 'ingenjörens axiom' och börja träna in rätt mindset))

Personligen har jag inte fått så väldigt mycket användning för de praktiska kunskaperna jag lärt mig, även om grunden är användbar.
Det som verkligen har kommit till användning (som jag också tror är generellt för alla civ.ing) är två saker:

1) kunskapen att lära sig snabbt. Att dra in en jävla massa kunskap, kunna sortera kunskapen, strukturera upp den och visualisera.
2) Att lösa problem. Problemlösningen är nog den starkaste egenskapen hos samtliga civ.ing. Detta appliceras i allt man gör, oavsett jobb.

Som en bonus så har civ.ing lärt sig att utstå och hantera en stor del press och stress, vilket definitivt behövs i arbetslivet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren!

Ja, försöka hitta mer lättlärda snubbar ska jag testa, åtminstone hitta en dedikerad studiegrupp som iaf vill nöta några timmar varje dag så man håller studierna uppe och inte latar ner sig i studentlivet med bara spriten.

Om jag förstått rätt så ska civilingenjör industriell ekonomi vara väldigt överskådligt över ämnena matematik, fysik, kemi, data osv medan datateknik, elektroteknik osv är mer djupgående i sina ämnen?

Jag såg oxå att i första "ingenjörskursen" (fysik A - ingenjörsmetodik) så ska man sitta i MatLab. Kmr det programmet att vara något som genomsyrar hela ingenjörsutbildningen inom industriell ekonomi?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren!

Ja, försöka hitta mer lättlärda snubbar ska jag testa, åtminstone hitta en dedikerad studiegrupp som iaf vill nöta några timmar varje dag så man håller studierna uppe och inte latar ner sig i studentlivet med bara spriten.

Om jag förstått rätt så ska civilingenjör industriell ekonomi vara väldigt överskådligt över ämnena matematik, fysik, kemi, data osv medan datateknik, elektroteknik osv är mer djupgående i sina ämnen?

Jag såg oxå att i första "ingenjörskursen" (fysik A - ingenjörsmetodik) så ska man sitta i MatLab. Kmr det programmet att vara något som genomsyrar hela ingenjörsutbildningen inom industriell ekonomi?

Matlab är ett verktyg som de flesta ingenjörer använder så ja. Förutom Matlab kommer du även sitta en hel del i excel.

Permalänk
Medlem

Den kortfattade men mycket användbara sinnesställningen jag applicerade under mina studier är att hantera studierna som ett heltidsjobb. Tänker man att ens professorer är chefer, och hanterar ens studier därefter så har man en sund inställning i min mening.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Om jag förstått rätt så ska civilingenjör industriell ekonomi vara väldigt överskådligt över ämnena matematik, fysik, kemi, data osv medan datateknik, elektroteknik osv är mer djupgående i sina ämnen?

Ja, mina erfarenheter och intryck av Industriell ekonomi (baserade på Chalmers utbildningar) är att det är en udda fågel bland civilingenjörsprogrammen, på så sätt att det känns stöpt som en ekonomi/projektledningsutbildning där man lagt till ett par översiktskurser inom naturvetenskap, som av sin natur då bara hinner skrapa lite på ytan, snarare än tvärtom. Du behöver inte vara orolig (om det nu var det du var) att det skulle vara hårt fokus på dessa bitar.

Det behöver inte automatiskt betyda att det är "enklare" att klara dessa anpassade NV-kurser för en elev på Industriell ekonomi utifrån de förkunskaper och intressen man har. Ifall man väljer Industriell ekonomi så kan man misstänka att man inte brinner mest för exempelvis fysik i livet, vilket sannolikt i förlängningen innebär att man inte tillskansat sig lika djupa förkunskaper som någon som just fann fysik att vara det bästa med hela gymnasiet. Däremot kan jag garantera att det är långt färre rena naturvetenskapliga kurser på Industriell ekonomi än på exempelvis de program du nämnde som jämförelse.

Som exempel läser Industriell ekonomi på Chalmers under grundutbildningen snabbräknat

  • 2 fysikkurser (där "fysik" i detta fall innefattar snabbtittar på elektronik, mekanik, optik, termodynamik, hållfasthet, elektromagnetik, kvantmekanik, kärnfysik, fasta tillståndet, … — man förstår lätt att det måste vara väldigt övergripande inom varje område )

  • 5 matematikkurser (utan alltför grova avvikelser från gymnasiematten, om än mer djupgående).

Som kontrast för att visa på skillnaderna i djup i dessa ämnen så läser Teknisk fysik på grundnivån, lite beroende på kursval:

  • 13–15 rena fysikkurser (där varje delämne som nämndes tidigare får en hel eller till och med ett par separata kurser)

  • 8–10 matematikkurser

  • en termins kandidatarbete på temat

(notera också att kurserna ofta kan bygga på varandra så att de blir allt mer komplexa och djupgående: tolfte kursen är bra mycket mer invecklad än de första kurserna) och fortsätter sedan med fördjupning inom detta på masternivå.

Man kan känna sig trygg i den tidigare tesen om att Industriell ekonomi bara skrapar på ytan av NV-ämnena jämfört med de dedikerade programmen, och konstigt vore väl annat, då det bara finns en viss mängd tid att tillgå! Tiden som diffar lägger Industriell ekonomi på vad jag skulle klassa som ekonomi- och projektstyrningsrelaterade kurser (kalkyl, ekonomistyrning, externanalys, marknadsföring, management, logistik, …) vilket i praktiken är var den absoluta tonvikten ligger för det programmet.

Brasklapp för att utbildningen skulle kunna skilja sig vilt mellan olika lärosäten.


Känner du dig osäker på matematiken (vilket du garanterat bör göra om det gått några år sedan gymnasiet och du inte läst matematik under tiden) så skulle jag vilja komma med mitt standardtips om "Sommarmatte". Jag har skrivit om detta i väldigt många iterationer på forumet: här är en av inkörsportarna .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om du ska läsa industriell ekonomi behöver du inte oroa dig för de naturvetenskapliga ämnena. Hur mycket tid och engagemang man får lägga ner skiljer från person till person men det är inget omänskligt som förväntas av en. Ta det lugnt bara

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Mitt enda råd är att ta matematiken på allvar. Det är svårt att komma i kapp om man inte är med från början. När man läser matematik på gymnasiet så förstår man matematiken i högstadiet. När man läser matematik på högskolan så förstår man matematiken på gymnasiet. Men det gäller att hålla igång matematiktänket. Ägna tiden fram till starten att titta på det du har läst för att hitta det du behöver träna på. Jag kollade på tentan du länkade och det är saker där du antagligen inte har gjort på gymnasiet. Kolla om de har något förberedande material på skolan inför starten du kan titta på. Bli heller inte förvånad om du får göra ett diagnostiskt prov på första lektionen för att se var hålen från gymnasiet är.

Permalänk
Medlem

Hade själv några års gap när jag började studera och matten var för mig ett frågetecken dag 1.

Min strategi var att lägga mycket fritid på att lösa uppgifter när jag började och sedan succesivt trappa ner på pluggandet vartefter det gick lättare och man började få en bild av vad som krävdes för att lära sig det man behövde.

När det gäller studiestrategier är det svårt att rekommendera någon specifik då alla fungerar lite olika i inlärandet. För min egen del låg mycket fokus på att gå på föreläsningar och anteckna analogt för att processa informationen på det sättet första gången. Sedan en del övningar som jag ofta gjorde hemma, övningstilfällena under min studietid var för det mesta rätt stökiga med rätt stora grupper och man fick ut mest av dem om man räknat det man kan i förbäg för att sedan använda den schemalagda tiden som frågestund.

Men det viktigaste i mitt tycke är att gå in tufft från början och sedan minska studietiden till en nivå där man känner att man har sin balans. Känner många som gick åt andra hållet som hade en betydligt tuffare tid och krävde fler år för att ta sig igenom då man hade saker från början som hängde kvar.

Permalänk
Medlem

@AplAy:

det viktigaste är att från början ta studierna seriöst, det är inte gymnasiet vi snackar om.
ett par timmars självstudier i veckan krävs för de flesta utöver att gå på föreläsningar.

Matten kommer du förstå när ni väl kommer igång, det är introkurser och föreläsningar som behandlar ett antal moment per gång, jag tyckte också att det verkade helt omöjligt i början trots bra betyg i gymnasiet men efter nån månad eller två var man inne i det och då flöt matematiken på.

visst finns det tid för festande och andra studentaktiviteter/fritid men mitt råd är att du går "all in" på skolan i början så att du känner att du är med och kommer in i det på ett bra sätt för att sedan trappa ner lite och ägna mer tid på annat än skolan när du väl har hittat studietakten. Man hittar ganska snart kompisar som man funkar bra ihop med när det kommer till pluggandet och då blir det mycket lättare när man kan sitta och hjälpa varandra, bolla idéer och tankar fram o tillbaka osv.

det löser sig, kör hårt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren återigen! Jag ska hoppa på preparandkursen som är nu 14 augusti för att vässa mina tidigare matematikkunskaper och förhoppningsvis även få fejl på integraler samt trigonometrin (har alltid undrat vad det är visuellt som händer när man plussar sin() å cos() med varandra osv).

Btw, hur ska man göra med nollningen? Är bara 28 år förvisso så har ju lite krut kvar i kroppen precis som när jag var 19. Dessutom verkar nollningen för civilarna vara "värst" ska jag ha hört jämfört med andra (vilket e lustigt med tanke på hur tunga utbildningarna deras är för övrigt).

Ska man strunta i nollningen när man ändå vart med den 3 ggr tidigare från tidigare utbildning med tanke på att detta inte är en lekstuga till utbildning jämfört med min tidigare utbildning? Tack för svar återigen! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag håller med tidigare talare som sagt att lägg fokuset på det viktiga: studierna. Acceptera att du lägger hela dagar på arbetet och lägg ner all tid som bara går ifall det är kurser som du upplever som svåra. Att ha svåra kurser släpandes efter sig för att man inte hängde med i kursen eller hade för roligt med fester och annat runtikring är inte värt det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Btw, hur ska man göra med nollningen? Är bara 28 år förvisso så har ju lite krut kvar i kroppen precis som när jag var 19. Dessutom verkar nollningen för civilarna vara "värst" ska jag ha hört jämfört med andra (vilket e lustigt med tanke på hur tunga utbildningarna deras är för övrigt).

Ska man strunta i nollningen när man ändå vart med den 3 ggr tidigare från tidigare utbildning med tanke på att detta inte är en lekstuga till utbildning jämfört med min tidigare utbildning? Tack för svar återigen! / AplAy.

Nollningen är primärt aktiviteter för att lära känna varandra. Långt ifrån alla innefattar alkohol, och definitivt så finns det inget alkoholtvång någonstans om man inte känner för att göra ett visst tillfälle till en helkväll (skulle det finnas något alkoholtvång så vore det skäl för rätt mycket väsen från kårledningen och skolan).

Börja med att hänga med på nollningsaktiviteter för att lära känna klasskamrater. Första fyra veckorna brukar det finnas aktiviteter i stort sett varje dag, men det är fritt att hänga med på de man känner för. Vill man gå "all in" så är det möjligt det med, givetvis, men liksom tipsats om tidigare i tråden så har du mer att vinna på att se till att hänga med ordentligt i studierna från första läsperioden. Sidoaktiviteter kommer alltid finnas, men det är främst om du har kontroll över studierna som du kan avnjuta dem med gott samvete.

Vad gäller mer konkreta studietips så har jag skrivit om detta tidigare på forumet. Du kommer behöva hitta en effektiv studieteknik som passar för dig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut rekommendera nollningen, så länge du inte känner att det börjar gå ut över dina studier, för det är där du får en första chans att lära känna dina studiekamrater som du ska arbeta med de kommande fem åren. Den sociala biten ska absolut inte underskattas. Att dra ihop ett gäng likasinnade som du kan plugga med under de kommande åren är guld värt för de flesta och en viktig del i att ta sig genom utbildningen. Det är dina studiekamrater som du kommer sitta och tentaplugga med, som du kan fråga om hjälp vid labbar, som du vet kommer göra sin del av grupparbetet, och som kommer göra din studietid enklare och mer produktiv.

Efter avslutade studier så är det också dessa människor som kommer bli en kärna i ditt framtida kontaktnätverk, människor som du kan rekommendera till andra och som kan rekommendera dig.

Du kan hitta bästa kompisar att ha kul med eller bara ha dem som arbetskamrater, det är upp till dig själv, men du kommer få en mycket bättre studietid om du har en bra grupp människor att plugga med.

Permalänk
Avstängd

Aha, jag förstår. Tack för svaren igen. Jag har postat på fejjan i insparksgruppen om att fixa
studiegrupp redan nu då preparandkursen börjar 21:a augusti, men insparken 1:a september.

Btw, vilken miniräknare skulle ni rekommendera under studie-
tiden? Jag har fortfarande kvar min TI-84 Plus från gymnasiet:
https://education.ti.com/en/products/calculators/graphing-cal...

Men har nu kollat på denna:
https://education.ti.com/sv/products/calculators/graphing-cal...

Jag har kollat på universitetets hemsida och
båda är godkända miniräknare att få använda.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, jag förstår. Tack för svaren igen. Jag har postat på fejjan i insparksgruppen om att fixa
studiegrupp redan nu då preparandkursen börjar 21:a augusti, men insparken 1:a september.

Btw, vilken miniräknare skulle ni rekommendera under studie-
tiden? Jag har fortfarande kvar min TI-84 Plus från gymnasiet:
https://education.ti.com/en/products/calculators/graphing-cal...

Men har nu kollat på denna:
https://education.ti.com/sv/products/calculators/graphing-cal...

Jag har kollat på universitetets hemsida och
båda är godkända miniräknare att få använda.

Jag har en TI-83 jag använt. Så din TI-84 skall du inte ha några problem att klara dig med.
Det brukar inte vara tillåtet med miniräknare i mattematikkurserna(tentan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren återigen! Jag ska hoppa på preparandkursen som är nu 14 augusti för att vässa mina tidigare matematikkunskaper och förhoppningsvis även få fejl på integraler samt trigonometrin (har alltid undrat vad det är visuellt som händer när man plussar sin() å cos() med varandra osv).

Btw, hur ska man göra med nollningen? Är bara 28 år förvisso så har ju lite krut kvar i kroppen precis som när jag var 19. Dessutom verkar nollningen för civilarna vara "värst" ska jag ha hört jämfört med andra (vilket e lustigt med tanke på hur tunga utbildningarna deras är för övrigt).

Ska man strunta i nollningen när man ändå vart med den 3 ggr tidigare från tidigare utbildning med tanke på att detta inte är en lekstuga till utbildning jämfört med min tidigare utbildning? Tack för svar återigen! / AplAy.

klart du ska vara med! men du behöver kanske inte stänga krogen varje kväll. viktigt för sammahållningen och att komma in i klassen tycker jag

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Tjena!

Jag ska börja plugga civilingenjör inom industriell ekonomi nästa månad, och jag kikade på ett tentamenexempel för enbart _matematiska preparandkursen_ inför studierna:

http://apachepersonal.miun.se/~piahei/15x/alg3hpsample.pdf

Jag tappade hakan när jag insåg att jag inte kunde svara på en enda fråga. Jag gick naturvetenskap på gymnasiet och hann inte riktigt lära mig integraler fullt ut i matematik D å E (lärde mig aldrig något om mängdlära).

Jag pluggade en helt annat utbildning direkt efter gymnasiet (kandidatexamen i folkhälsa+projektledning) och sedan gjorde jag uppehåll på flera år. Nu, när jag är 28, så ska jag hoppa på spåret igen för att vässa hjärnan och eventuellt få lite nya nördiga vänner.

Förra utbildningen var en 1 kurs i taget, detta är 3 kurser samtidigt, så jag undrar om någon som pluggat civilingenjör har några studietips? Jag är relativt lättlärd så länge jag kan få det förklarat med exempel, demonstrationer och sedan testa dem själv (learning by doing) för att se att jag hajar det.

Finns det hopp om att överhuvudtaget ha ett "studentliv (festa, vara med på studentkårens aktiviteter osv)" eller bliré äré 13 timmars studier varje som gäller för att ens få godkänt i detta? Eller är det extremt individuellt så att säga?

Hur bemöter en ingenjör matematiska problem och fysikproblem? (dvs. du som färdigutbildad och som kanske har fått implementerat en hel del av saker och ting som du lärt dig i utbildningen; hur bemöter du problem nu kontra innan utbildningen om du minns? (detta frågar jag för att redan lära mig 'ingenjörens axiom' och börja träna in rätt mindset))

Jag har oxå enskild firma som kräver att jag arbetar 4 timmar per dag framför burk för att få det att gå runt så jag har råd med studierna då jag skippar CSN medel då jag redan är skyldig dem sen tidigare och troligen inte kommer att få något bidrag nu pga eget företag.

Sry för lång text, jag hoppas någon gammal civilareingenjörare ids att svara! / AplAy.

Om du inte kan integraler så behöver du lära dig det omgående. Första mattekursen bygger på att man är bekväm med integraler, trigonometri, logaritmer och derivator.

De har inte överseende med att folk inte ens kan grunderna när man börjar utbildningen.

Mvh, civilingenjörsstudent årskurs fem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det ju lite olika mellan person till person och hur snabbt du lär dig. Jag har dock rätt lätt för att lära mig matematik men att man har glömt grundläggande saker brukar inte göra så mycket. Ofta handlar det ju bara att du ska veta vilken metod du ska använda på vilket problem.

Jag hade inte klarat den tentan direkt från gymnasiet med Matematik E men meningen är ju att man ska lära sig innehållet, inte kunna det från början.

Dom flesta brukar göra så att man går på alla föreläsningarna (mellan 4-8h per dag) och sedan i bästa fall fyller ut dom dagarna där man behöver det med studier. Det kan vara en inlämningsuppgift som ska vara klar eller att du inte fattade hela föreläsningen (Okej, man måste inte alltid fatta exakt allting, men det kan vara lite svårt i början att veta vad som är viktigt att förstå och vad som är mindre viktigt). Generellt skulle jag säga att dom flesta pluggar ca 6h varje dag inklusive föreläsningar en vardag. Sedan 1-2 veckor innan tenta perioderna så brukar det bli mer plugg.

Det beror också på hur du lägger upp plugget. Plugga lagom hela tiden eller plugga mycket just innan tentorna. Jag brukar börja tentaplugga 2 veckor innan första tentan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren!

Ja, försöka hitta mer lättlärda snubbar ska jag testa, åtminstone hitta en dedikerad studiegrupp som iaf vill nöta några timmar varje dag så man håller studierna uppe och inte latar ner sig i studentlivet med bara spriten.

Om jag förstått rätt så ska civilingenjör industriell ekonomi vara väldigt överskådligt över ämnena matematik, fysik, kemi, data osv medan datateknik, elektroteknik osv är mer djupgående i sina ämnen?

Jag såg oxå att i första "ingenjörskursen" (fysik A - ingenjörsmetodik) så ska man sitta i MatLab. Kmr det programmet att vara något som genomsyrar hela ingenjörsutbildningen inom industriell ekonomi?

Indek är en ekonomisk utbildning med tillräckligt många matematiska kurser för att få kalla sig civilingenjörslinje. Det är ofta projektledare och olika chefsroller som man får efter den utbildningen. Den ger väldigt lite uttrymme för att få producerande roller (som en faktiskt ingenjör) och är i princip endast ledande/manager-roller. Du läser alltså mycket ekonomi snarare än många ingenjörskurser.

Indek är alltid en lite säregen linje. Så var det på LTH, så var det på KTH, och vad jag har hört är det samma på Chalmers.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, jag förstår. Tack för svaren igen. Jag har postat på fejjan i insparksgruppen om att fixa
studiegrupp redan nu då preparandkursen börjar 21:a augusti, men insparken 1:a september.

Btw, vilken miniräknare skulle ni rekommendera under studie-
tiden? Jag har fortfarande kvar min TI-84 Plus från gymnasiet:
https://education.ti.com/en/products/calculators/graphing-cal...

Men har nu kollat på denna:
https://education.ti.com/sv/products/calculators/graphing-cal...

Jag har kollat på universitetets hemsida och
båda är godkända miniräknare att få använda.

Texas instruments TI-84 räcker mer än väl. Den innehåller allt du behöver och mer. Dessutom är det just TI som lärarna brukar använda sig av i utbildningen, om de använder sig av miniräknare i kursen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ta skolan seriöst på en gång, att du inte har några föreläsningar en dag betyder det inte att det är en ledig dag! Skjut inte upp inlämningar för att på 5 år kan det bli en ganska stor hög som släpar efter, gör klart dom i tid!

Sedan som du är inne på, hitta personer i klassen som du trivs med och tar skolan på allvar. Jag tycker att det ger väldigt mycket att kunna diskutera om problem man möter i utbildningen.

Och såklart du kan vara ute i studentlivet, själv var jag aktiv i studentlivet men visst det var tillfällen man ville ut till ett stort studentevent men pga skolan inte kunnat.

Så länge du gör ditt bästa för att klara av skolan så kommer det nog inte vara några problem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Indek är en ekonomisk utbildning med tillräckligt många matematiska kurser för att få kalla sig civilingenjörslinje. Det är ofta projektledare och olika chefsroller som man får efter den utbildningen. Den ger väldigt lite uttrymme för att få producerande roller (som en faktiskt ingenjör) och är i princip endast ledande/manager-roller. Du läser alltså mycket ekonomi snarare än många ingenjörskurser.

Indek är alltid en lite säregen linje. Så var det på LTH, så var det på KTH, och vad jag har hört är det samma på Chalmers.

Aha, ja, jag har funderat på vad man kan åstadkomma rent praktiskt talat efter man gått denna
"civilingenjörs"-linje. Om man gått inom elektroteknik så fantiserar jag om att man kan hårdvaru-
modda sina TV-spel för att man kan läsa av elritningar å förstår sig på elkretsar på mkt djupare nivå.

Mao så försökte jag föreställa mig vad för slags "uppfinningar" man kan göra efter denna utbildning.

Det verkar som om, just nu, att man kmr kunna vara mer chefsrollen som kan lite om allt men främst
det ekonomiska i företagen inom industrier(?). Är det mer tekniska industrier man talar om just då?

Jag har oxå som sagt var enskild firma så jag håller redan på med ekonomiska
saker som simpel bokföring, räkna kostnader, intäkter, moms å hela den biten.

Sen så har jag redan en kandidatexamen i Projektledning - inriktning folkhälsa, så projektbaserade
jobb har jag ett teoretiskt hum om, samt hur viktig hälsan i arbetslivet är för företagets överlevnad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Om du inte kan integraler så behöver du lära dig det omgående. Första mattekursen bygger på att man är bekväm med integraler, trigonometri, logaritmer och derivator.

De har inte överseende med att folk inte ens kan grunderna när man börjar utbildningen.

Mvh, civilingenjörsstudent årskurs fem

Skickades från m.sweclockers.com

Är det din erfarenhet från samma universitet som TS ska läsa på? På LiU så var det en grundkurs i matematik som jag tror alla program läste innan man kom in på envariabelanalys.

Det varierar mellan folk men generellt uppfattar jag lärare och föreläsare som ganska hjälpsamma så skulle man vilja ha en snabbgenomgång eller något hjälpmaterial är det inte omöjligt att lösa.

Med vänlig hälsning Civilingenjör som jobbat två år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Är det din erfarenhet från samma universitet som TS ska läsa på? På LiU så var det en grundkurs i matematik som jag tror alla program läste innan man kom in på envariabelanalys.

Det varierar mellan folk men generellt uppfattar jag lärare och föreläsare som ganska hjälpsamma så skulle man vilja ha en snabbgenomgång eller något hjälpmaterial är det inte omöjligt att lösa.

Med vänlig hälsning Civilingenjör som jobbat två år.

Jag har läst på KTH och där finns det en frivillig introduktionskurs som inte räknas med i examen. Men den är bara på en vecka och räcker inte om man knappt har lärt sig materialet från gymnasiet. Den är snarare till för att fräscha upp minnet lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att på en teknisk utbildning så är matte det viktigaste ämnet , du kommer att behöva räkna på saker i alla andra ämnen och slipper du kämpa med matten så är halva jobbet redan gjort.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, första mattekursen börjar från i princip noll, det kommer snabbt.

matten är lite annorlunda uppbygd gentemot gymnasiet och högstadiet, det går fortare, och man förstår snabbare vad koncepten en kurs bygger på är.

envariabeln är väl iofs en tröskel att ta sig över, men efter det så!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

Matematik-Preparandkursen börjar imorgon och är på ca 3 veckor. Boken som används är "Matematik Startbok" av Ekstig, Hellström & Sollervall.

Är det en bra bok eller bör jag komplettera med något annat för att väcka upp minnet av derivator, trigonometrin och för att lära mig integraler?

Finns det några bra klipp från Khan Academy som specifikt går igenom "på djupet" för koncepten bakom derviator, trigonometri och integraler så man förstår VARFÖR man gör som man gör? (vilket gör att man lättare kan "bevisa" och lösa mer praktiska uppgifter som använder sig av koncepten)

Btw, syftet jag går utbildningen är för att få igång min mentala bit i skallen, genom att stimulera den med något helt nytt, för att delvis motverka eventuell demens som jag inte vet om det ligger i släkten eller inte då jag är adopterad från en baltikumstat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Hej! Jag såg att du ska läsa industriell ekonomi här på Mittuniversitetet. Skitkul! (Jag sitter och skriver detta inlägg från ett av universitetets rum just nu!)

Preparandkurs

Jag skulle vilja börja med att säga att preparandkursen är jättebra att gå. Jag gick den för tre år sedan och är än idag glad att jag gjorde det. Inte bara att du "fräschar upp" kunskaper du antagligen redan sitter på, du får även 3 "extra" högskolepoäng som kan hjälpa dig senare, om du skulle ha en sämre period.

Jag träffade även vänner där som jag hänger med än idag och det är ett bra sätt att bredda dina kontaktnät utanför just din klass eftersom att alla civilingenjörer kan vara där, inte bara industriell ekonomer.

Boken är inte ett måste, men den är väldigt bra på att förklara. Då är jag dock en sån person som knappt köper några böcker förutom de absolut viktigaste matteböckerna. Resten kör jag PDF och det har fungerat bra för mig. Köper du böckerna finns det en stor begagnatmarknad för det på bland annat Facebook.

https://www.facebook.com/groups/MIUN.Studentlitteratur/?fref=...
Gå med i den gruppen nu så godkänner jag dig på en gång.

Studentliv

Ett tips till är att betala kåravgiften. Detta är INTE ett tvång men rekommenderar dig att göra det. Du kommer då alltid in gratis, (förutom på stora evenemang som Halloween eller sittningar), får billigare lunch och stödjer det lokala studentlivet. Jag vet inte hur intresserad du är av nollning, festa och studentföreningar men Grönborg, (medelpadsnation), är en ypperlig mötesplats för allt möjligt. Jag rekommenderar verkligen onsdagarna om du gillar att ta en öl och bara tjöta. (Dessa kvällar brukar ofta ha en tendens av att bli sena.)

https://medlem.sks.miun.se

I ditt inägg så tycker jag att det verkar som att du har intresse av att festa, om tid finnes, så jag tänker tipsa dig lite om det med när jag ändå sitter här och skriver.

Du kommer att tillhöra linjeföreningen Mytec:

https://www.facebook.com/mytecsundsvall/?fref=ts

Detta är den största föreningen på skolan som håller i flera evenemang om året men även kvällar på kåren. De kommer även att hålla i mycket av nollningen, bland annat vinbränbollen. Även om du inte är intresserad av just festande så rekommenderar jag dig verkligen, och jag kan inte trycka nog på detta, att delta i insparken. Det är här du kommer binda vänner, hitta pluggrupper och ha bara ha allmänt kul. Jag som studerar civilingenjör datateknik har starka band till både sjuksköterskor och industriella ekonomer på grund av att jag engagerade mig mycket under nollningen.

Studieteknik

Nu är inte jag en färdigutbildad civilingenjör än men jag börjar år 4 i år och tycker att jag börjar få koll på läget, eller jag vill i alla fall tro det.

Är det något jag har lärt mig som civilingenjör är det att jag har lärt mig hur man lär sig. Det är något som till och med låter lite lustigt att säga. Vad jag menar är att jag kan inte lösa alla problem direkt bara för att jag nästan är en civilingenjör. Jag har dock blivit väldigt duktig på att lära mig hur man löser problem. Hur man studerar och hur man tar till sig information för att kunna lösa problemet i fråga. Detta gäller inte bara matte och fysik utan även andra kurser.

Du kommer ha många kurser i matte första året och några av dessa är linjär algebra, differentialkalkyl och intergralkalkyl. Den sistnämnda där kan vara riktigt tuff om man har svårt för matte.

Jag gillar personligen att sitta och räkna matte istället för att lyssna på föreläsningar, här tycker jag dock att du ska testa båda. Vissa föredrar att kolla på när någon annan förklarar/räknar åt en medans andra gillar att sitta själva och ta sin tid. Jag sitter med ett par polare i skolan och pluggar varje dag istället och det fungerar för mig.

Jag skulle även vilja säga att det inte är hela världen om du kuggar en tenta. Det kommer omtentamen och på en fem års utbildning är det nästan praxis att man kuggar saker.

Nu börjar detta inlägget bli lite längre än jag först planerade men skulle det vara något du behöver hjälp med så tveka inte att fråga. Kan jag inte hjälpa dig personligen så har jag mycket vänner här uppe som kan hjälpa till. Det kan vara allt ifrån problem med boende, att hitta eller bara trevligt sällskap på onsdagar!

Du kommer se mig springa omkring under insparken, båda nykter och onykter!

Lycka till med dina studier och hoppas att du trivs i Sundsvall.

Jag vill även be om ursäkt ifall inlägget är lite osammanhängande. Det har varit en lång dag och jag sitter fortfarande i universitetet för att försöka få något gjort...

Edit: Jag vill även svara på din fråga om Matlab. Ja, det kommer att användas. Inte överdrivet mycket men i din första fysikkurs men även lite andra mattekurser, (flervarren om jag inte missminner mig.)

Edit igen: Jag vill också lägga till att du inte alls behöver lära dig integraler omgående. Din första riktiga mattekurs är "algebra". Här börjar man gå över mycket regler inom matematiken. Lite småsvår kurs. Linjär Algebra lär dig egenrymden, vektorer och matriser. Differentialkalkylen är mycket derivata och annat intressant. Integralen, sista kursen du läser i år, är integraler.

Förkunskaper gör att du behöver lägga mycket mindre tid på dem men det är inte ett måste.

Med vänlig hälsning,
Pontus.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync