problem med knox på samsung galaxy s7

Permalänk
Medlem

problem med knox på samsung galaxy s7

Hej! Jag har lite problem med knox på min samsung galaxy s7 (inte edge) Problemet är att jag inte kan använda t.ex. Samsung Pay, samsung health och privat läge på samsungs webbläsare, jag kan använda samsung pass. När jag öppnar dom programen så på samsung pay står det att obehöriga ändringar har gjorts och på webbläsaren och samsung health står det att mobilen är rootad, jag har laddat ner root check appar och alla visar att den inte är rootad. Jag har inte försökt roota heller.

Enhetsstatusen visar Officiell

med länken nedan kan ni se bilder på problemet

http://imgur.com/a/iDs3W

lade till en sak
Permalänk
Medlem

Är det endast du som har ägt den eller är den köpt begagnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du flashat custom rom på S7an någon gång?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har för mig att när knox väl flaggat så går det inte att "återställa det".

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Är det endast du som har ägt den eller är den köpt begagnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ny. Köpte den hos tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Har för mig att när knox väl flaggat så går det inte att "återställa det".

Ok. Tack för ditt svar, jag kanske får ringa samsung och fråga om jag kan skicka in den om det inte finns en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Har du flashat custom rom på S7an någon gång?

Nej det har jag inte. Vet knapt vad det är

Permalänk
Medlem

Står det något uppe i vänstra hörnet på displayen när du gör en cold start?

Alltså stäng av den helt och sedan starta den.

Edit: Det gör nog inte det förresten. Stäng av telefonen, håll inne volym neråt, hemknappen och power samtidigt tills det kommer en fråga på skärmen. Tryck då volym upp. Sen står det en text uppe i högra hörnet. Står det KNOX WARRANTY VOID: 1 så är du körd. Då har du själv antingen försökt roota eller så har du fått ett begagnat ex som någon pillat med.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Står det något uppe i vänstra hörnet på displayen när du gör en cold start?

Alltså stäng av den helt och sedan starta den.

Jag stängde av den och slog på den igen och det står inget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ustzeust:

Har för mig att när knox väl flaggat så går det inte att "återställa det".

Det stämmer, knox är en mikrosäkring som smäller när knox blir triggad.
Eftersom det är på hårdvarunivå går det givetvis aldrig att återställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Det stämmer, knox är en mikrosäkring som smäller när knox blir triggad.
Eftersom det är på hårdvarunivå går det givetvis aldrig att återställa.

Tack för svaret. Kan man skicka in den till någon som kan fixa det eller är det permanent?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liinuss:

Tack för svaret. Kan man skicka in den till någon som kan fixa det eller är det permanent?

Det var mest bara en konfirmation på vad han skrev, menade inte att just din mobil har fått knox triggad.
Är knox triggad är det enda man kan göra att byta moderkort, mobil etc.
Knox är till för att Samsung ska kunna neka dig din garanti.

Gör detta snabbt,
Power off your phone.
Press and hold: Power + Home + Vol Down
On the warning screen, press Vol Up (Continue)

Står det "KNOX WARRANTY VOID: 0X1" så är det triggad, står det 0X0 så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Står det något uppe i vänstra hörnet på displayen när du gör en cold start?

Alltså stäng av den helt och sedan starta den.

Edit: Det gör nog inte det förresten. Stäng av telefonen, håll inne volym neråt, hemknappen och power samtidigt tills det kommer en fråga på skärmen. Tryck då volym upp. Sen står det en text uppe i högra hörnet. Står det KNOX WARRANTY VOID: 1 så är du körd. Då har du själv antingen försökt roota eller så har du fått ett begagnat ex som någon pillat med.

Det står KNOX WARRANTY VOID: 1. Jag har inte försökt roota och den tejpen på lådan telefonen låg i var hel när jag fick den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Det var mest bara en konfirmation på vad han skrev, menade inte att just din mobil har fått knox triggad.
Är knox triggad är det enda man kan göra att byta moderkort, mobil etc.
Knox är till för att Samsung ska kunna neka dig din garanti.

Gör detta snabbt,
Power off your phone.
Press and hold: Power + Home + Vol Down
On the warning screen, press Vol Up (Continue)

Står det "KNOX WARRANTY VOID: 0X1" så är det triggad, står det 0X0 så är det lugnt.

Det står KNOX WARRANTY VOID: 1 men jag fattar inte varför för jag har ju inte gjort något med den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liinuss:

Det står KNOX WARRANTY VOID: 1 men jag fattar inte varför för jag har ju inte gjort något med den

Ouch, det var ju inte bra. Du har inte köpt en returnerad mobil? Är du säker att klisterlapparna var intakta?
Det finns tyvärr inget du kan göra nu förutom att byta moderkort/mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Ouch, det var ju inte bra. Du har inte köpt en returnerad mobil? Är du säker att klisterlapparna var intakta?
Det finns tyvärr inget du kan göra nu förutom att byta moderkort/mobil.

Jag vet inte vad en returnerad mobil betyder. Ja jag är säker på att den var hel för att nät jag hämtade den första mobilen (inte den som jag har nu) så öppnade jag kartonglådan (som lådan till mobilen låg i) och den var helt ihopklistrad men på den blåa lådan där telefonen låg i var klisterlappen bruten så jag körde tillbaks och bad om en ny och då fick jag en helt ny som jag kollade extra noga och där var det ingen låda runt för att det var en telefon direkt från lagret som fortfarande låg i lådan som inte hade en bruten klisterlapp.

KORTFATTAT: Jag hämtade mobilen och på den lådan var klisterlappen bruten så jag bad om en ny och på den nya var klisterlappen inte bruten.

Permalänk
Medlem

Inte helt insatt på vad Knox är, men om det ställer till problem att vissa funktioner krånglar och du köpt telefonen ny hade jag gått tillbaks med den. Det låter ju onekligen som att du egentligen fått en "begagnad" mobil, troligtvis någon som lämnat tillbaks den/garantiärende och sen har telefonen packats ner på nytt. Vet inte hur länge du haft telefonen, men antar att det är garanti kvar?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd

Hade åkt till Tre butiken och ifrågasatt varför Knox aktiverats på deras helt nya mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Inte helt insatt på vad Knox är, men om det ställer till problem att vissa funktioner krånglar och du köpt telefonen ny hade jag gått tillbaks med den. Det låter ju onekligen som att du egentligen fått en "begagnad" mobil, troligtvis någon som lämnat tillbaks den/garantiärende och sen har telefonen packats ner på nytt. Vet inte hur länge du haft telefonen, men antar att det är garanti kvar?

Ja det är garanti kvar, jag får nog gå och prata med dom. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Hade åkt till Tre butiken och ifrågasatt varför Knox aktiverats på deras helt nya mobil?

Jag får nog göra det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cider123:

Hade åkt till Tre butiken och ifrågasatt varför Knox aktiverats på deras helt nya mobil?

@liinuss

För att den inte är helt ny, han har köpt en begagnad.
Sen om han visste om det eller inte är en annan fråga.

Man ska väl inte acceptera en förpackning om försegligen är bruten? Det står på klisterlappen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PWR-RST:

Det var mest bara en konfirmation på vad han skrev, menade inte att just din mobil har fått knox triggad.
Är knox triggad är det enda man kan göra att byta moderkort, mobil etc.
Knox är till för att Samsung ska kunna neka dig din garanti.

Gör detta snabbt,
Power off your phone.
Press and hold: Power + Home + Vol Down
On the warning screen, press Vol Up (Continue)

Står det "KNOX WARRANTY VOID: 0X1" så är det triggad, står det 0X0 så är det lugnt.

KNOX är Samsung säkerhetsplattform.
Däremot har Qualcomm, utvecklaren av Snapdragon en såkallad E-fuse på Soc'et som ej går att resetta av vanliga konsumenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/EFUSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

KNOX är Samsung säkerhetsplattform.
Däremot har Qualcomm, utvecklaren av Snapdragon en såkallad E-fuse på Soc'et som ej går att resetta av vanliga konsumenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/EFUSE

Så man kan lämna in den och få chippet eller vad det är bytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@Limpan3300

För att den inte är helt ny, han har köpt en begagnad.
Sen om han visste om det eller inte är en annan fråga.

Man ska väl inte acceptera en förpackning om försegligen är bruten? Det står på klisterlappen.

förseglingen var inte bruten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

KNOX är Samsung säkerhetsplattform.
Däremot har Qualcomm, utvecklaren av Snapdragon en såkallad E-fuse på Soc'et som ej går att resetta av vanliga konsumenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/EFUSE

Knox är mjukvara och hårdvara.
Det är inte enbart Qualcomm som har mikrosäkringar.

Skrivet av liinuss:

Så man kan lämna in den och få chippet eller vad det är bytt?

Nej, du har ingen garanti på mobilen när knox har brunnit.
Du blev lurad av butiken helt enkelt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PWR-RST:

Knox är mjukvara och hårdvara.
Det är inte enbart Qualcomm som har mikrosäkringar.
Nej, du har ingen garanti på mobilen när knox har brunnit.
Du blev lurad av butiken helt enkelt.

Har inte påstått att Qualcomm inte är dem enda som har dessa?
Däremot var väl IBM som utvecklade det, isf my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Knox är mjukvara och hårdvara.
Det är inte enbart Qualcomm som har mikrosäkringar.
Nej, du har ingen garanti på mobilen när knox har brunnit.
Du blev lurad av butiken helt enkelt.

Ok. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Fast det där låter ju väldigt konstigt. Om man nu köpt en telefon i butik i plomberad förpackning och så märker man inom garantitiden att denna säkring slagit ut utan att man gjort något, då är det ju rimligt att butiken byter ut/lagar telefonen.

Jag förstår tanken med att detta ska förhindra att man hackar/säljer stulna telefoner etc. men inget system är ju ofelbart och det är inte osannolikt att @liinuss fått en begagnad mobil eller att säkringen löst ut "av sig självt".

Jag hade i alla fall inte accepterat detta, och är väldigt nyfiken på vad butiken säger. Hoppas du går tillbaks med telefonen till butiken, står på dig och återkommer med resultatet!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

@PWR-RST: Fast det där låter ju väldigt konstigt. Om man nu köpt en telefon i butik i plomberad förpackning och så märker man inom garantitiden att denna säkring slagit ut utan att man gjort något, då är det ju rimligt att butiken byter ut/lagar telefonen.

Jag förstår tanken med att detta ska förhindra att man hackar/säljer stulna telefoner etc. men inget system är ju ofelbart och det är inte osannolikt att @Limpan3300 fått en begagnad mobil eller att säkringen löst ut "av sig självt".

Jag hade i alla fall inte accepterat detta, och är väldigt nyfiken på vad butiken säger. Hoppas du går tillbaks med telefonen till butiken, står på dig och återkommer med resultatet!

Fast den triggas inte av sig själv så antingen har OP gjort något men inte vill säga, köpt en begagnad mobil eller blivit lurad av butik. Samsung säljer inte sina mobiler med knox triggad.

Det har inget att göra med stulna mobiler. Knox är ett sätt för Samsung att neka dig garanti om du skulle få för dig att låsa upp, roota etc. Nästan alla tillverkare har sina sätt att göra detta på.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Så kan det ju vara, men jag förutsätter att @liinuss talar sanning, i så fall är det mest troliga att han fått en begagnad mobil.
Men jag tycker som sagt detta vore väldigt intressant att höra vad konsumetköplagen säger om detta, även om knox inte borde triggas av sig självt så är det ju ingenting som garanterar att så inte är fallet, och vad gäller då? Precis som att andra delar av en telefon kan gå sönder så måste ju även denna säkring kunna smälla av sig självt.
Det kan ju också vara så att den är begagnad. Någon har köpt den, testat att roota, misslyckats och lämnat tillbaka. Butiken har inte kollat så noga och har plomberat telefonen igen. Jag tror det är svårt att hävda att man kan kräva att en kund ska kolla en sådan sak.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED