Permalänk

Snabb bygghjälp

Håller på och bygger ihop en dator mha Sweclockers bygguide.
Jag har ett Fractal Design Define S chassi och ska sätta i ett Gigabite GA-AB350 Gaming 3 moderkort. Jag har satt i distanserna som i guiden, men bara 5 matchar skruvhål i moderkortet, tre hål hamnar utanför kortet (mot framänden av chassit). Det finns ett hål i moderkortet som inte matchar någon distans - det finns inget hål i chassit att sätta någon distans/skruv under det hålet.

Är det riktigt att montera så eller gör jag nåt helt galet? Kortet sitter alltså med fem skruvar + en plastpigg som går upp i ett hål. Tacksam för snabb hjälp - sonen är otålig

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara 7 st helt standard hål på det moderkortet. Jag tycker det vore konstigt om chassit inte hade dessa skruvhål/distanser på rätt plats.

ps. Sätt ej distanser där inga hål i moderkortet finns. De kan kortsluta/jorda ledningsbanor (dock osannolikt)

Är det likadant som detta? http://static.gigabyte.com/Product/2/6166/2017021011345398_bi...
och detta chassit? https://www.netonnet.se/Images/Items/217xxx/217880/ContentIma...

I sådana fall finns allt på rätt plats. edit: Nej det verkar saknas en distans i chassit. Lustigt!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Om du kollar i chassit så kan du läsa vilka hål som distanserna ska skruvas i. Det bör stå "ATX" vid de som du skall använda.
Det står alltså på själva backplaten.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob_Rober:

Håller på och bygger ihop en dator mha Sweclockers bygguide.
Jag har ett Fractal Design Define S chassi och ska sätta i ett Gigabite GA-AB350 Gaming 3 moderkort. Jag har satt i distanserna som i guiden, men bara 5 matchar skruvhål i moderkortet, tre hål hamnar utanför kortet (mot framänden av chassit). Det finns ett hål i moderkortet som inte matchar någon distans - det finns inget hål i chassit att sätta någon distans/skruv under det hålet.

Är det riktigt att montera så eller gör jag nåt helt galet? Kortet sitter alltså med fem skruvar + en plastpigg som går upp i ett hål. Tacksam för snabb hjälp - sonen är otålig

Bifoga gärna en bild på det. Men normalt så har du ett chassie för mitx/atx etc och har ett moderkort i samma size så Ska det passa. Förutsatt man inte sätter moderkortet åt fel håll =D Jag hade dock ett moderkort för många år sedan som inte hade några skruvhål eller snarare chassiet hade inte. Men då hade man distanser i gummi man kunde använda längst ut istället.
Du kan ju i värsta fall använda något annat som distans, som inte leder ström, viktigaste är att det inte är flera distanser i metall än vad det är hål Men det låter konstigt om du ska behöva göra det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips. Stressbygg inte bara för att grabben e otålig. Tråkigt om du gör något misstag pga det så tar det ännu längre tid

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Det ser ut att vara 7 st helt standard hål på det moderkortet. Jag tycker det vore konstigt om chassit inte hade dessa skruvhål/distanser på rätt plats.

ps. Sätt ej distanser där inga hål i moderkortet finns. De kan kortsluta/jorda ledningsbanor (dock osannolikt)

Är det likadant som detta? http://static.gigabyte.com/Product/2/6166/2017021011345398_bi...
och detta chassit? https://www.netonnet.se/Images/Items/217xxx/217880/ContentIma...

I sådana fall finns allt på rätt plats. edit: Nej det verkar saknas en distans i chassit. Lustigt!

Japp, det stämmer. Jag har satt distanser i alla hål märkta A (ATX). De tre hålen längst till höger i chassit hamnar utanför moderkortet. Och hålet längst ner i mitten på bilden på moderkortet saknar distans/hål i chassit.
Ingen distans sitter mot moderkortet, där det inte finns nåt hål. Är det ok att köra på set sättet?
Har en bild men vet inte hur jag infogar i inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob_Rober:

Japp, det stämmer. Jag har satt distanser i alla hål märkta A (ATX). De tre hålen längst till höger i chassit hamnar utanför moderkortet. Och hålet längst ner i mitten på bilden på moderkortet saknar distans/hål i chassit.
Ingen distans sitter mot moderkortet, där det inte finns nåt hål. Är det ok att köra på set sättet?
Har en bild men vet inte hur jag infogar i inlägget

Ja man kan tycka att det ska fungera utan distans där eftersom tillverkaren antagligen helt medvetet frångått standard.
Men det är synd att det inte finns ett fysiskt stöd under kortet utefter den kanten då det kommer tryckas i både ram-minnen och strömkontakt. Och man vill inte heller gärna lägga vad som helst emellan. Man kanske kan knöla under strömkabeln om den är tillräckligt tjock.

Man kan med fördel sätta i ramminnen medan kortet ligger utanför chassit (på moderkortskartongen t e x) om man har små fingrar och lång mejsel så att man kan skruva sen ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Minnena sitter på plats. Jag försöker vara lite varlig och fixa mothåll när jag monterar övrigt. Ingen distans sitter ju i kontakt med moderkortet där den "inte ska sitta" så att säga så det borde funka.
Tack för all hjälp och input!