Medlemmar som enbart dammsuger marknaden.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Sweclockers marknad funkar bra, särskilt om det är något specifikt man behöver, då är det alltid någon som har det för en rimlig slant. Har själv både köpt, sålt och skänkt på Sweclockers marknad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hade velat se hårdare krav på användare innan de får använda marknaden (eller ens få läsa annonser).

Det är ofta man ser användare på marknaden med enbart det minantal inlägg som krävs, och dessa är bara skit/spam för att komma förbi spärren. Sen säljer de sitt bös och ses aldrig av igen, alternativt sitter kvar och trakasserar säljare med skambud. Hade varit bättre med ett krav på att man måste vara aktiv under en längre tid (månader), än ett fast antal inlägg.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Hedersmedlem

Risken med att bygga trösklar för folk att delta och köpa/sälja är att det kan uppstå olika prissättning inne och utanför marknaden, vilket i sig gör att man får just det här beteendet med att folk köper lågt och säljer högt. Om det är det man vill motverka bör marknaden vara så öppen som möjligt.

Risken är också att man får nya "medlemmar" som deltar på det sätt som krävs för att nå in på marknaden, inte mer.

Och vad är egentligen som säger att aktiva Sweclockers-användare är bättre köpare/säljare jämfört med random folk? Jag har svårt att se att Sweclockers i allmänhet som grupp är mer pålitliga än folk som inte hänger här.

Jag tycker snarare att en bättre metod än att stänga ute folk är att implementera system för att få upp seriositeten. Ett sätt är att ha tydligare regler (som faktiskt tillämpas också!) där det kan bli en riktig konsekvens om man bjuder på något och sedan inte fullföljer köpet. Samma om man lägger ut något och inte fullföljer en affär på ett rimligt bud.

Som på Tradera alltså. Ett annat sätt vore att Sweclockers kunde erbjuda en tjänst där de håller pengarna tills att affären är slut - på det sättet har ingen intresse av att blåsa den andra personen. Ungefär som Blocketpaketet alltså.

Det är tyvärr mänsklig natur att vilja dela upp folk och folk i "vi" och "dom"... och det är källan till det mesta av ondo här i världen. Men, nu är ju det här inte filosofiforumet.

Permalänk
Medlem

Barriärer kommer inte att påverka folk som säljer vidare, utan detta är något som kommer drabba vanliga användare som använder marknaden några gånger om året.

Dålig ide som inte kommer leda någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller att begränsningar är rätt väg att gå. Som någon sa, så kostar det potentiellt mer i tid och pengar för att underhålla.

Det enklaste är nog en smärre "självreglering" i form av ett riktigt betygssystem och lite klarare linjer om hur affärerna i alla fall bör utföras. Budgivningar har riktiga sluttider, startbud etc.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Tjena SWEC:are!

Tycker att jag på senare tid uppmärksammat fler och fler medlemmar på SWEC som reg:ats den senaste tiden vars huvudsakliga existens är att dammsuga marknadsplatsen. Tråkigt, det är inte blocket det här utan en site för entusiaster som älskar datorer och överklockning.

Hur ser ni på det?

Ledsam utveckling tyvärr om ni frågar mig...

Nu har jag inte läst vad andra har skrivit, Men det jag har märkt att fler ger skambud nu för tiden. var inte lika mycket för några år sen.
Dom som är insnöad på datorer/mm vet vad saker är värda och ger inte skit bud som händer rätt ofta nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Barriärer kommer inte att påverka folk som säljer vidare, utan detta är något som kommer drabba vanliga användare som använder marknaden några gånger om året.

Dålig ide som inte kommer leda någonstans.

Det är ju inget förslag från min sida utan en diskussion för att lyfta frågan huruvida man bör se över marknadsdelen eller inte. Många bra synpunkter tycker jag har kommit fram och det finns olika åsikter i frågan vilket är bra! Kanske bör man inte göra något, det är kanske ett ickeproblem.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det har en positiv effekt eftersom de får in pengar till att driva och utveckla forumet/sidan

Nja, de flesta verkar vänta tills det blir gratis trots att en annons kostar ynka 15kr (för övrigt hälften av Blockets lägsta annonsavgift) och att pengarna bl.a. går till driften av forumet och hemsidan. När det diskuterades för ett tag sedan kom folk med alla möjliga bortförklaringar men det är ganska uppenbart att de helt enkelt inte är intresserade av att betala för sig och bidra till Sweclockers framtida existens.

Men det är väl både på gott och ont antar jag, jag tycker att det är kul med lite mer aktivitet i marknaden men det är tråkigt när folk prånglar ut vilket skit som helst bara för att det är gratis eftersom marknaden blir svår att överblicka. I skrivande stund har det publicerats 125 annonser idag (och fortsätter det i samma takt blir det nog 30-40 till) jämfört med de 10-15 annonser som vanligtvis publiceras per dag.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Jag hatar också skithögar som bara är ute efter att göra profit på blocket och liknande oavsett var i samhället man stöter på dem, jag skulle definitivt inte sälja till en sådan person, hellre slår jag sönder grejerna!

Det skulle vara skottpengar på den typen av personer!
Jag har inte heller förlorat någon budgivning här på grund av det, detdär skiter jag högaktningsfullt i!
Men parasiter är äckliga varelser varhelst de dyker upp.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag hatar också skithögar som bara är ute efter att göra profit på blocket och liknande oavsett var i samhället man stöter på dem, jag skulle definitivt inte sälja till en sådan person, hellre slår jag sönder grejerna!

Det skulle vara skottpengar på den typen av personer!
Jag har inte heller förlorat någon budgivning här på grund av det, detdär skiter jag högaktningsfullt i!
Men parasiter är äckliga varelser varhelst de dyker upp.

Jag förstår inte varför du har sådan aggressivitet och hatar den här typen av beteende. Vad är det som får dig att bli så här arg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag hatar också skithögar som bara är ute efter att göra profit på blocket och liknande oavsett var i samhället man stöter på dem, jag skulle definitivt inte sälja till en sådan person, hellre slår jag sönder grejerna!

Det skulle vara skottpengar på den typen av personer!
Jag har inte heller förlorat någon budgivning här på grund av det, detdär skiter jag högaktningsfullt i!
Men parasiter är äckliga varelser varhelst de dyker upp.

Ja gud ja. Köpa varor och sälja med förtjänst är verkligen fruktansvärt.
Var handlar du mat/kläder/prylar där de inte tjänar pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS! marknaden har blivit sämre. Jag har både köpt och sålt på swec marknad och då var det fasta priser som gällde nu är det en hysteri med budgivningar som trissar iväg priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inget att tillägga i diskutionen men köpa.på distans känns helst klart bättre på SweC än tradera och blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

nja där håller jag inte med, har läst om många som blivt blåsta här.. bara för man handlar av en nördig 15 åring betyder inte ett skvatt egentligen..

Permalänk
Medlem

Ett strategiskt misstag man borde tala om är de perioder då det är gratis att annonsera på swec. Marknaden fylls av annonser med massa SKRÄP och medlemmarna har oftast inte utformat annonsen på ett bra sätt eftersom det är "gratis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Ja gud ja. Köpa varor och sälja med förtjänst är verkligen fruktansvärt.
Var handlar du mat/kläder/prylar där de inte tjänar pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag stör mig på folk som begär för mycket för grejorna på swecs marknad, sådant beteende ska hållas till blocket, locket eller tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag stör mig på folk som begär för mycket för grejorna på swecs marknad, sådant beteende ska hållas till blocket, locket eller tradera.

Varför då?
Begär de för mycket får de inte det sålt.
Får de det sålt så var det rätt pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Varför då?
Begär de för mycket får de inte det sålt.
Får de det sålt så var det rätt pris.

Jo eftersom då tar de upp önödig plats på marknaden. Vad är det för mening att skapa en annons med överprisade grejer? Det finns en anledning till att blocket tråden är ett skämt, alla skämtar om folk som begär för höga priser eller har dåligt utformande annonser. Annonserna på swec ska skapas av enthusiatser åt enthusiaster, där av skilnaden mellan swecs marknad och t.ex. blocket eller tradera.

Karaktären på just dessa forum-marknader är just att priset ska vara bra, informationen tillräckligt samt säljaren och köparen är trovärdig. Men man kommer längre och längre bort från dessa drag speciellt när annonserna är gratis lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

En grace period. Lite som Swedroid. Du behöver ha varit medlem under en viss tid för att få möjlighet att lägga upp eller bjuda på saker i marknaden. De som vill utnyttja tillfället har sällan tålamodet att vänta.

Vi har väl redan en grace period? Eller har den tagits bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag hatar också skithögar som bara är ute efter att göra profit på blocket och liknande oavsett var i samhället man stöter på dem, jag skulle definitivt inte sälja till en sådan person, hellre slår jag sönder grejerna!

Det skulle vara skottpengar på den typen av personer!
Jag har inte heller förlorat någon budgivning här på grund av det, detdär skiter jag högaktningsfullt i!
Men parasiter är äckliga varelser varhelst de dyker upp.

Du verkar ha ett lustigt sätt att definera parasiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jo eftersom då tar de upp önödig plats på marknaden. Vad är det för mening att skapa en annons med överprisade grejer? Det finns en anledning till att blocket tråden är ett skämt, alla skämtar om folk som begär för höga priser eller har dåligt utformande annonser. Annonserna på swec ska skapas av enthusiatser åt enthusiaster, där av skilnaden mellan swecs marknad och t.ex. blocket eller tradera.

Karaktären på just dessa forum-marknader är just att priset ska vara bra, informationen tillräckligt samt säljaren och köparen är trovärdig. Men man kommer längre och längre bort från dessa drag speciellt när annonserna är gratis lite då och då.

Men det är självreglerande. Får man inget sålt så slutar man annonsera här, alternativt skärper sig med priser/info.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Det är väl enbart positivt? Fler dammsugarköpare till folket!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Det har i flera inlägg konstaterats att det inte enbart är positivt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@xcluzive: Det har i flera inlägg konstaterats att det inte enbart är positivt.

Jag kan konstatera att det enbart är positivt för min del.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Tycker det fungerar jättebra, både då jag köpt och handlat.

Dock är det absolut en säljares marknad, brukar alltid välja någon trevlig, artig och lättkommunicerad typ även om det innebär lite mindre pengar.

Permalänk

Jag är själv en "dammsugande parasit" som ibland letar fynd som jag senare säljer vidare (dock inte så mycket här på SC). Gör det för att finansiera mitt byggande/intresse/spelande så att det inte påverkar familjens ekonomi. Ser inget konstigt med det. Ingen kommer till skada. Säljare får sålt, köpare blir glad och jag tjänar någon krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller ej med. Däremot om jag skulle sälja en pryl och en välkänd person på Sweclockers som har varit medlem i typ 10 år lägger et bud, så får en helt nyregistrerat för min del lägga ett betydligt högre bud för att vinna.
Det har inget med lojalitet att göra, utan att jag är skeptiskt till helt okända på internet.

Precis.

Säljaren av varan kan här styra vem han vill sälja den till. Vill han inte acceptera ett bud från en okänd person så behöver han inte.

@IuZ Tror du gör lite höna av fjädern, även om jag förstår lite varför. Du vill försöka bättra kvalitén på marknaden. Problemet är att marknader styrs av pengar... inte direkt av de som äger den, utan de som säljer/köper på den. Säljarna vill ha så mycket betalt de kan få, och köparna vill hitta det så billigt de kan. Man säljer för att tjäna pengar på dem, och underbara här är att du som säljare faktiskt har lite kontroll iaf. Tradera tex så är det sista sekunden budet som ofta vinner ett budkrig.

Så det måste väl i slutet få vara upp till säljaren om han vill sälja den för lite högre peng till en som kanske säljer vidare den igen. Är bara att ge tusan i att sälja till oseriösa köpare.

Problemet är ju att små marknader, som Sweclockers, ofta får pessimistiska bud och få köpare. Få köpare = sämre chans att få bra pris. Så vill du "fixa" problemet du beskriver så är lösningen att stänga marknaden (vilket jag förstår att du inte vill). Detta gör att säljare och köpare tvingas gå till större siter för att göra sina affärer och då kan säljare tjäna mer på dem. Alt att snarare välkomna fler köpare som kan driva upp priserna så att fler vill sälja.

Där finns en hel del Sweclockers som inte ens är på forumet, utan typ nästan bara läser nyheter, eller registrerade sig för att ställa 2 frågor, och sen aldrig logga in igen. Detta är inte heller en "bra medlem". Ska vi kräva att alla måste besvara 10 problem från andra trådar innan de får lov att ställa en egen "Är M.2 SSD bättre än SATA..." som det just nu mer eller mindre finns ett halvdussin trådar om bara senaste månaderna. Vi blir då av med detta och "höjer kvalitén" på forumet också.

Personligen tycker jag inte att vi ska styra och ställa så mycket, även om jag gärna hade välkomnat ett betygssystem för marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag kan konstatera att det enbart är positivt för min del.

Marknaden så helt annorlunda ut t.ex. 7 år sedan. Du kanske har haft tur, men jag har på senaste tiden stött på rötägg som inte återkopplar efter bud eller som inte annonserar att det är budgivning som gäller. Bland det värsta är folk som skriver att det är budgivning som gäller, men som inte kan besvära sig med att skriva hur länge denna budgivning ska pågå.

Jag upplever att det är en trend som kommit under senare år och det är allt annat än positivt. Fler besökare till marknaden är bra, men kvalitén i marknaden har sjunkit.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast man kan ju se på folks profiler hur länge de varit medlemmar, hur många annonser de haft, och hur aktiva de är i forumet. Jag gör aldrig affärer med medlemmar som är nya eller inte särskilt aktiva, går inte att lita på tyvärr.

Hur menar du nu? Jag har varit medlem på swecklockers rätt länge. Jag är flitig läsare på forumet men jag "deltar" väldigt sällan i diskussionerna då jag tycker att de ofta urartar ellar att jag inte kan tillföra något. Om jag inte deltar aktivt I forumet är jag då "inte att lita på" den dagen jag skulle vilja köpa eller sälja något på marknaden?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av zeb999:

Hur menar du nu? Jag har varit medlem på swecklockers rätt länge. Jag är flitig läsare på forumet men jag "deltar" väldigt sällan i diskussionerna då jag tycker att de ofta urartar ellar att jag inte kan tillföra något. Om jag inte deltar aktivt I forumet är jag då "inte att lita på" den dagen jag skulle vilja köpa eller sälja något på marknaden?

Efter att ha kollat på ditt konto så hade jag troligtvis agerat likadant om du budade på nått jag ville sälja. Det är helt enkelt en försvarsteknik för att unvika att bli scammad.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989