Datorn startar inte, hjälp med felsökning.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, hjälp med felsökning.

Hej!
Igår så sätt jag och spelade wot och hela burken stängdes av.
Försökte starta den igen och chassifläkt och grafikkortsfläkt gick igång men inte cpufläkt fick ingen signal till skärmen, samt lampan på powerknappen lyste inte. Öppnade datorn tog bort damm och kollade kablarna, då gick den igång en halvtimme för att sen dö igen. Idag har jag provat med att bara ha ett ramminne och även bytt plats till 1-3 istället för 2-4. Nu när jag kopplar in nätagget så klickar det och lyser till på grafikkortet med typ 2 sekunders mellanrum, även nätagget klickar, dock går inte fläkten på nätagget igång. Detta är alltså utan att jag trycker på powerknappen.
Har prövat att ta ut alla kablar från nätagget förutom moderkort men det klickar bara från nätagget.
Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 4770K
Processorkylare: coolermaster 212 evo
Moderkort: MSI Z87-G45 gaming
Minne: 2x ares g.skill ddr3 1600 8g
Grafikkort: MSI gtx 970
Hårddisk: crucial 256gb ssd + 2tb seagate
Nätaggregat:Corsair rm650

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

låter som nätagget skrek seppuku. låna av en polare och se om datorn bootar med annat nätagg. sekundärt, låna ett grafikkort och se om datorn bootar med annat nätagg och annat grafikkort.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

låter som nätagget skrek seppuku. låna av en polare och se om datorn bootar med annat nätagg. sekundärt, låna ett grafikkort och se om datorn bootar med annat nätagg och annat grafikkort.

Får testa det, var lite osäker då det här nätaggets fläkt inte snurrar alltid. Återkommer efter test!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju integrerad grafik på din CPU. Du kan prova utan grafikkortet om du tror att det är det som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du har ju integrerad grafik på din CPU. Du kan prova utan grafikkortet om du tror att det är det som är fel.

Provade utan grafikkortet nu med HDMI i moderkortet bara, sätter igång i en halv sekund innan den stänger av med klickljud från nätagget. Har bara moderkortselen inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen som att nätdelen inte mår bra

Permalänk
Medlem

Verkar inte få tag på ett nätagg att låna, hur säker på att det är nätagget kan jag vara? Tänkte att jag köper ett nytt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att testa nätdelen i en annan dator (eller ännu hellre en known good nätdel i samma dator) går det inte att vara helt säker. Om du har en multimeter och lite elkunskaper så går det att ta ut nätdelen helt ur datorn, och sedan använda "gem-tricket" (kortslut pinne 15 och 16 i ATX-kontakten med ett gem, brukar vara grön och svart för att få nätdelen att gå igång. (Det "lurar" nätdelen till att tro att det sitter ett moderkort där som vill att nätdelen ska starta...)

Sedan kan du använda en multimeter för att mäta på de olika spänningarna för att se om alla späninngar levereras.

Problemet med den här approachen är att det låter som att din dator går igång och stänger av efter några sekunder. Om det bara händer när nätdelen är under last så kommer du eventuellt inte få samma problem i ett obelastat test...

Du har inte skrivit ut i tråden hur gammal din nätdel är! Det kan vara relevant för att se hur troligt det är att det är nätdelen det är fel på.

Om jag hade behövt sätta mina pengar på någon komponent som är trasig så är nog nätdelen troligast med dina symtom!

Tänk på att Corsair lämnar 5 års garanti på nätdelen enligt här: http://www.corsair.com/en-eu/rm-series-rm650-80-plus-gold-cer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utan att testa nätdelen i en annan dator (eller ännu hellre en known good nätdel i samma dator) går det inte att vara helt säker. Om du har en multimeter och lite elkunskaper så går det att ta ut nätdelen helt ur datorn, och sedan använda "gem-tricket" (kortslut pinne 15 och 16 i ATX-kontakten med ett gem, brukar vara grön och svart för att få nätdelen att gå igång. (Det "lurar" nätdelen till att tro att det sitter ett moderkort där som vill att nätdelen ska starta...)

Sedan kan du använda en multimeter för att mäta på de olika spänningarna för att se om alla späninngar levereras.

Problemet med den här approachen är att det låter som att din dator går igång och stänger av efter några sekunder. Om det bara händer när nätdelen är under last så kommer du eventuellt inte få samma problem i ett obelastat test...

Du har inte skrivit ut i tråden hur gammal din nätdel är! Det kan vara relevant för att se hur troligt det är att det är nätdelen det är fel på.

Om jag hade behövt sätta mina pengar på någon komponent som är trasig så är nog nätdelen troligast med dina symtom!

Tänk på att Corsair lämnar 5 års garanti på nätdelen enligt här: http://www.corsair.com/en-eu/rm-series-rm650-80-plus-gold-cer...

Hej, var förbi webbhallen där jag köpte nätagget, de testade agget men det fungerade enligt deras test utrustning, är på väg dit med moderkort, processor och ramminnen nu. Har egentligen ingen garanti kvar men de kunde hjälpa mig i alla fall med felsökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ah, då kanske ni kommer fram till en lösning på plats då, lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koalan99:

Provade utan grafikkortet nu med HDMI i moderkortet bara, sätter igång i en halv sekund innan den stänger av med klickljud från nätagget. Har bara moderkortselen inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas att du verkligen tog ut grafikkortet HELT. Några förstod inte att det när de felsökte utan trodde att de bara behövde ta bort kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas att du verkligen tog ut grafikkortet HELT. Några förstod inte att det när de felsökte utan trodde att de bara behövde ta bort kablar.

Jadå, det fick ligga på bordet. De trodde på webbhallen att det har blivit någon kortslutning på moderkortet. De skulle troligtvis hinna felsöka imorgon, återkommer med hur det går! Tack för all hjälp hittills:)

Skickades från m.sweclockers.com