Pci-e fråga hur många kort kan jag ha ?

Permalänk

Pci-e fråga hur många kort kan jag ha ?

Hej
Försökt få lite koll på detta ute på webben men hittar inte riktigt en förklaring jag förstår.
Fråga: kommer min dator kunna hantera ett sekundärt ljudkort ?
Nuvarande inehåll
i7 7700k
z270 m7 msi
Soundblaster Z ljudkort
1080 Ti
2x M2 pci-x

Jag vill kompletera med ett ljudkort till (för true 7.1 headphone) men kommer det påverka pci-e tillgång? Samt ifall jag senare vill ha ett 2korts sli kommer det fungera (med sli bridge)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

Hej
Försökt få lite koll på detta ute på webben men hittar inte riktigt en förklaring jag förstår.
Fråga: kommer min dator kunna hantera ett sekundärt ljudkort ?
Nuvarande inehåll
i7 7700k
z270 m7 msi
Soundblaster Z ljudkort
1080 Ti
2x M2 pci-x

Jag vill kompletera med ett ljudkort till (för true 7.1 headphone) men kommer det påverka pci-e tillgång? Samt ifall jag senare vill ha ett 2korts sli kommer det fungera (med sli bridge)?


Vad för dator?

Moderkortet stödjer:
https://www.msi.com/Motherboard/Z270-GAMING-M7.html#productSp...

CPU stödjer:
https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha så många kort som ryms, det kan däremot begränsas av hur många kanaler det finn mot cpun så att prestandan påverkas eftersom den har en fixerad bandbredd i databussen.
Det brukar därför stå angivet i moderkorstmanualen hur databussen är ansluten till respektive kortplats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Stratoz99:
Behöver du verkligen ett till ljudkort för det?
Läste att såna hörlurar kopplas via USB och ha inbyggt ljudkort.

På moderkortets hemsidan såg jag ingen speciell begränsning på PCI-E 16 platsernas men det kan stå något i moderkorts manualen. Fysiskt har du plats för alla korten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stratoz99:

Jag vill kompletera med ett ljudkort till (för true 7.1 headphone)

Detta låter jättekonstigt. Kan du specificera närmare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling:
Skall snart ev om det funkar köpa true 7.1 surround lurar de ansluts me 4st 3,5 i ett 7.1 ljud kort kort har lyssnat på skillnad i virt och true och jag hör skillnad så jag vill gå på true surround alltså lurar med 10st högtalare och då har jag vc i högtalare då jag inte tycker om att ha det i lurar.

https://www.razerzone.com/eu-en/gaming-audio/razer-tiamat-71-...
Om jag fattat fel får jag väl fundera på något annat men jag behöver 3x 3.5 till 5.1 högtalare och 4x3.5 till nya lurar som jag förståt. då jag använder båda samtidigt i vassa situationer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stratoz99:

@Alling:
Skall snart ev om det funkar köpa true 7.1 surround lurar de ansluts me 4st 3,5 i ett 7.1 ljud kort kort har lyssnat på skillnad i virt och true och jag hör skillnad så jag vill gå på true surround alltså lurar med 10st högtalare och då har jag vc i högtalare då jag inte tycker om att ha det i lurar.

https://www.razerzone.com/eu-en/gaming-audio/razer-tiamat-71-...
Om jag fattat fel får jag väl fundera på något annat men jag behöver 3x 3.5 till 5.1 högtalare och 4x3.5 till nya lurar som jag förståt. då jag använder båda samtidigt i vassa situationer.

Du tänker rätt kring utgångarna. (Jag var tvungen att fråga då du lika gärna hade kunnat mena virtuellt "7.1" via USB.)

Jag skulle dock ändå avråda från att köpa det headsetet. Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers