Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

@Ganooo:
Om du är lite kunnig eller vill lära dig så skulle jag installerat en proxy ex squid. Den kan du konfa som transparent eller inte. Transparent är att föredra, dels märker användarna inte av den samt du slipper konfa varje enskild enhet att använda proxy

Kräver dock en burk som är igång hela tiden. Alternativet är att du skippar din bef router och installerar pfsense+squid (som plugin typ) och använder din befintliga som ap. Det är det bästa sättet att spärra saker. Du kan blockera sidor men även ord. Så skriver de inte "porr" så spärras det. Även www.valrfriporrsida.se, finns en del listor som du kan prenumerera på samt manuellt skriva in de mest kända.

Kolla lite på youtube så ser du bra exempel hur du gör.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av fragwolf:

@Ganooo:
Om du är lite kunnig eller vill lära dig så skulle jag installerat en proxy ex squid. Den kan du konfa som transparent eller inte. Transparent är att föredra, dels märker användarna inte av den samt du slipper konfa varje enskild enhet att använda proxy

Kräver dock en burk som är igång hela tiden. Alternativet är att du skippar din bef router och installerar pfsense+squid (som plugin typ) och använder din befintliga som ap. Det är det bästa sättet att spärra saker. Du kan blockera sidor men även ord. Så skriver de inte "porr" så spärras det. Även www.valrfriporrsida.se, finns en del listor som du kan prenumerera på samt manuellt skriva in de mest kända.

Kolla lite på youtube så ser du bra exempel hur du gör.

Alternativt lägger du bara upp tillåtna adresser i routern och skickar allt annat till null:

(ungefär som warez.stacken.kth.se)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Ziddie:

Jag vet ju inte vad du kollar på och varför du tycker våld är normalt. Jag är heller ingen sex-forksare men sexologen Saga Mårtensson säger i denna video: https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/221433, vid 6:00 att enligt forskning är det "ungefär exakt samma saker som är med i porren nu, som var med i 70-talet" och refererar då mot just våldet och grovheten.

Detta är även publicerat av Aftonbladet så att det skulle vara "vridet" till att förminska "det kvinnliga förtrycket" kan jag inte tänka mig...

Med tanke på att människan inte har genom evolution utvecka några nya möjligheter under de senaste 40 åren så, ja, det som finns i dag fanns även då, och det utövades även långt, långt tidigare än så. Den viktiga frågan är väl då om vissa saker har blivit vanligare än de var på 70-talet, och jag har svårt att tro att någon på allvar skulle hävda att det inte är så.

Att få tillgång till det mer extremare har ju, med internet, också blivit mycket enklare, räcker ju att jämföra utbudet på internet med det i den lokala skogen på 70-talet...

Gällande TS fråga.

Personligen så anser jag att en nioåring är för ung att ha obevakad fri tillgång till nätet, och har de redan inte visat att de klarar av det själva så hade jag nog kollat upp en lösning där allt blockeras utom det du har godkänt. Dock är det ju också viktigt att prata med sina barn om det hela, då vad man än gör så finns det ju andra sätt, utanför hemmet, att få tag på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Om det bara är google dem använder för att söka med så har google en SafeSearch funktion som går att aktivera, bara trycka nere i högra hörnet på inställningar och sen på sökinställningar, sen kan man klicka i SafeSearch och spara det. Då censureras all olämpligt innehåll bort i sökresultaten.

Dock kanske det bara går om man är inloggad på ett google-konto samtidigt, men då är det bara skapa ett konto och ha automatiskt inloggning.

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Wiinis:

Hade vi haft diskussioner om vad sex och samlevnad betyder och att porr är fejk och att tjejer inte vill ha de i analen osv.

Plockar bara ut en liten del här för jag är inte intresserad av någon diskussion men se upp med generaliserandet. Jag känner flera kvinnor som gillar analsex, du lägger fram det som "Jag säger att det är såhär och då gäller det alla".

Lägger mig bara i här för jag AVSKYR verkligen när folk inte är open minded för vad andra kan tycka och tänka. (Du kanske inte alls menar så utan formulerade lite fel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2011

Tycker att det är bra att du försöker spärra olämpliga sidor för dina barn.
Det finns program som kan göra det åt dig som låter dig välja vilka sidor
som dom kan besöka. Har glömt vad dom heter dock. Även om dom kommer
åt sidorna så är det bra att säga åt dom att det här tycker jag är olämpligt så dom
får det i bakhuvudet.

Fractal Design Define C | Intel i5 2500k @ 4,5ghz |CM Hyper 212 Evo | Msi P67A - C45 B3 | Sapphire Nitro 380 4 GB| XFX Pro 550W | Hårddiskar SSD Trion 150 240 GB + 1 TB WD | Minne 8 GB ram | Sennheiser 558 | Bildskärm AOC Q2577PWQ|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Ganooo:

Hej vi har ett problem hemma. Ungarna sitter och kollar på olämpliga sidor. Tagit undan deras padda nu.
I routern kan jag spärra lite sidor, så dom inte kan skriva in en porr sida i fältet liksom.
Men det går endå att söka på sidan på Google och klicka in sig via länken där.
Vet någon hur jag stoppar så dom inte kan söka på olämpliga saker?

Själv hade jag introducerat barnen om endast "bra" porr-sidor eller varför inte tidningar? Så de inte sitter och skriver i uppgifter på nätet för att få "premium" videos och "En kvinna 20 meter bort", eller liknande saker. Då det kan stå dig och din partner dyrt...

Vad är då "Bra" porrsidor?. Jag har en riktigt bra sida så kontakta mig om du vill, Den kan säkert du ändå

Sen har jag läst lite här vad folk har skrivit. Att det är mycket brutalare porr i dagens sammhälle osv. Nu måste faktist du vara "open-minded" och verkligen visa dina barn om du nu väljer att prata med dom att det finns folk som tänder på olika saker. Alla är olika så enkelt är det. (bortsätt från våldtäkter osv ja...). Därför är det extra viktigt att visa också vad som är rätt och fel!

Sen skulle du förbjuda porr/olagliga sidor så finns risken att barnen blir ännu mer nyfikna/intresserade på vad det är du inte vill att barnen ska se. De kommer säkert komma över sidor framöver via forum, kompisar, andra släktingar osv ändå. Men åter igen det är dina barn och helt upp till dig. Lycka till!

CPU i5 2500k 4,50 ghz, Be quiet! Shadow Rock 2Ram 16 gb vengeance Chassi Fractal r3 design svart SSD intel 320 120gb Hårddiskar 3+2 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar i svart, ej led Nätagg 600 w *** GPU Geforce MSI 1060 6 gb, med orginal klock ännu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005

Tar bort mitt för det hör inte till tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Var finns admins när man behöver dem? Den här tråden är placerad under Nätverk och uppkoppling och TS frågar hur man tillämpar URL-filtering i sitt nätverk, huruvida han väljer att uppfostra sina barn är en diskussion som tillhör ett annat delforum.

Vet hut Fredrik Åkare - skäms gamle karl!