Dator, skärmar, tangentbord och gamingdatorstol för ca 15-20k

Permalänk
Medlem

Dator, skärmar, tangentbord och gamingdatorstol för ca 15-20k

Hej! Jag håller på att bygga ett gamingrum och behöver hjälp då jag är lite för okunnig inom området. Jag behöver följande:

• Gamingdator. Spelar inte särskilt krävande spel just nu men kan snabbt ändras i framtiden. Den kommer nästan enbart användas för spelande. Jag vill att datorn ska vara färdigbyggd och behöver operativsystem.

• Två skärmar. Jag har tänkt att köra med två skärmar (24"?)

• Tangentbord. Inte några större krav på tangentbordet. Lite snyggt och flashigt är alltid trevligt!

• Gamingdatorstol. Finns ju ett antal på marknaden och tänkte höra ni har några specifika att rekommendera.

Jag tänker lägga ner totalt 15-20k.

Bara att skriva och fråga om det är något som är oklart.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

sitter med två 27 tums... skulle gärna ha en skärm på 34 tum dock.

sitter på ikea stol som matchar rummet. fick gå omkring och test olika stolar vilken som kändes bäst. svårt att veta om den är bekväm från bild och alla upplever olika eftersom alla individer är jo olika

Permalänk
Medlem

@SmetarN: Det är alltid svårt och plocka ihop ett helt paket åt någon annan. Men har du tänkt att bygga egen dator så är det alltid att föredra, sen skärm så får du ju tänka om du behöver 144hz eller inte. (Räcker att den du spelar på är 144hz och den andra inte är det, dock blir det ju en estetisk fråga om de ser olika ut..).

Just till gamingstol så är min åsikt att DxRacer är bäst, kör själv med 2st likadana med tyg och INTE skinn (Tycker det blir varmt under längre spelperioder). Annars tycker jag väl att AkRacing har någon helt okej, huvudsaken är att man kan tilta ryggstödet, inte bara "gunga" på stolen. Sen är det extra skönt om man kan höja/sänka armstöden också, utöver själva stolen.

https://www.maxgaming.se/formula-series/formula-f11-nr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/AKRACRED/ak-racing-gamingstol-rod?scid=EXT_SEM_GPLA&scid=%20Display95&gclid=EAIaIQobChMI5viz3vjY1QIVV4GyCh20HQ6ZEAQYASABEgLNa_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Där har tyvärr DxRacern skinnkanter tror jag, jag har en modell med bara tyg, men ändå sköna stolar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

@SmetarN: Det är alltid svårt och plocka ihop ett helt paket åt någon annan. Men har du tänkt att bygga egen dator så är det alltid att föredra, sen skärm så får du ju tänka om du behöver 144hz eller inte. (Räcker att den du spelar på är 144hz och den andra inte är det, dock blir det ju en estetisk fråga om de ser olika ut..).

Just till gamingstol så är min åsikt att DxRacer är bäst, kör själv med 2st likadana med tyg och INTE skinn (Tycker det blir varmt under längre spelperioder). Annars tycker jag väl att AkRacing har någon helt okej, huvudsaken är att man kan tilta ryggstödet, inte bara "gunga" på stolen. Sen är det extra skönt om man kan höja/sänka armstöden också, utöver själva stolen.

https://www.maxgaming.se/formula-series/formula-f11-nr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/AKRACRED/ak-racing-gamingstol-rod?scid=EXT_SEM_GPLA&scid=%20Display95&gclid=EAIaIQobChMI5viz3vjY1QIVV4GyCh20HQ6ZEAQYASABEgLNa_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Där har tyvärr DxRacern skinnkanter tror jag, jag har en modell med bara tyg, men ändå sköna stolar!

Tack för svaret! Tror också på att köpa en tyg och inte skin då det mest största sannolikhet kommer bli varmt i rummet.

Kommer inte bygga dator själv. Så antingen ett färdigt paket eller köpa delar som inet får skruva ihop åt mig. En vän byggde min förra dator och det blev en hel del strul med den innan den äntligen fungerade som den skulle. Därav vilja jag nu köpa en som är ihopsatt när jag får den.

Angående skärmarna så har är jag lite i valet och kvalet om jag ska köpa en spelskärm och en billigare variant bredvid. Beror på hur stor del av budgeten som det andra äter upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SmetarN: Okej, och vad spelar du för tillfället? Jag skulle ju tipsa om en dator med 1070 kort, men av ekonomiska skäl så är inte 1060 dåligt val heller..

Men petar du in ett 1070 så fungerar det bra nu och förhoppningsvis några år till utan större problem! Sitter själv på ett 980ti som jag håller lika med 1070, och har inga planer på att byta. Spelar mest CS:GO och PUBG och där fungerar det perfekt

Sen är den stora frågan om du vill ha intel i5 eller ryzen? Till och med kanske ett AMD grafikkort, då är jag tyvärr inte till någon större hjälp då jag inte haft något sådant på flera flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

@SmetarN: Okej, och vad spelar du för tillfället? Jag skulle ju tipsa om en dator med 1070 kort, men av ekonomiska skäl så är inte 1060 dåligt val heller..

Men petar du in ett 1070 så fungerar det bra nu och förhoppningsvis några år till utan större problem! Sitter själv på ett 980ti som jag håller lika med 1070, och har inga planer på att byta. Spelar mest CS:GO och PUBG och där fungerar det perfekt

Sen är den stora frågan om du vill ha intel i5 eller ryzen? Till och med kanske ett AMD grafikkort, då är jag tyvärr inte till någon större hjälp då jag inte haft något sådant på flera flera år

För tillfället så spelar jag LoL och hearthstone, så inget krävande. Spelade lite ARK ett tag och även civ V m.m. Då och då halkar vi in på lite olika spel och vill ha en dator som klarar det mesta

Är som tidigare nämnt inte så kunnig inom området och är helt öppen för förslag. Så ingen aning angående i5 eller Ryzen.
Har du något bra förslag på hela utrustningen så är det mer än välkommet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SmetarN: ska försöka hinna kolla på det när jag är vid en dator, sjukt segt från telefon tyvärr. Ska du göra mycket annat än spela med den så är Ryzen bättre, tex streama/göra film musik osv.. Dock vill den processorn ha lite snabbare minnen också.. Men är också bra vid spel! Intel är bättre på spel men lite sämre vid multitasking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

@SmetarN: ska försöka hinna kolla på det när jag är vid en dator, sjukt segt från telefon tyvärr. Ska du göra mycket annat än spela med den så är Ryzen bättre, tex streama/göra film musik osv.. Dock vill den processorn ha lite snabbare minnen också.. Men är också bra vid spel! Intel är bättre på spel men lite sämre vid multitasking

Jag kommer troligen använda den 99% av tiden till att spela och kolla på streams.
Vore väldigt snällt om du tog dig tiden till det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SmetarN:

Hittade en kundvagn som användaren @Peppar2014: hade gjort och den ser bra ut, la till en skärm som jag själv använder som är bra 144hz.

Alternativet här är ju om du då skulle vilja ändra till intel processor eller bättre grafikkort, inget windows ingår heller.

Hoppas det gav någon hjälp Där har du iaf 6000kr kvar till maxbudget för stol, tangentbord och mus.. Borde räcka

Kan försöka hitta ett riktigt prispressat alternativ i helgen om jag har tid och sitta vid datorn, när är det tänkt att du ska beställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

@SmetarN:

Hittade en kundvagn som användaren @Peppar2014: hade gjort och den ser bra ut, la till en skärm som jag själv använder som är bra 144hz.

Alternativet här är ju om du då skulle vilja ändra till intel processor eller bättre grafikkort, inget windows ingår heller.

Hoppas det gav någon hjälp Där har du iaf 6000kr kvar till maxbudget för stol, tangentbord och mus.. Borde räcka

Kan försöka hitta ett riktigt prispressat alternativ i helgen om jag har tid och sitta vid datorn, när är det tänkt att du ska beställa?

Kan du länka hans kundvagn? Såg att han hade skapat flera

Det är ingen tidspress alls. Jag har en laptop just nu som fungerar helt ok. Men så fort jag hittat ett bra paket så beställer jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SmetarN: haha råkade klanta och inte kopiera in länk ser jag.. får försöka fixa

Denna tänkte jag, + en 144hz skärm (zowie finns en bra, gamla benQ), även ändra nätagg om man vill + Windows då...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10618483/namnlos

Ska försöka hitta ett prisbättre alternativ, men är verkligen inget dåligt paket eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

@SmetarN: haha råkade klanta och inte kopiera in länk ser jag.. får försöka fixa

Denna tänkte jag, + en 144hz skärm (zowie finns en bra, gamla benQ), även ändra nätagg om man vill + Windows då...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10618483/namnlos

Ska försöka hitta ett prisbättre alternativ, men är verkligen inget dåligt paket eller så

Misstänkte nästan det ;). Bra alternativ!
Hittar du något ännu bättre är det självklart välkommet

Skickades från m.sweclockers.com