Permalänk
Medlem

Cpy kylning

Hej
jag har Evo 212 torn på min Cpu, vill byta ny fläkt. vet inte riktigt vad jag kolla efter bara att de var samma diameter.
http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/silent-se...

varför snurrar den inte, är det inte en Cpu kylare?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Heter det PWM fläkt? Nä.. det betyder temperaturstyrd va. Vad söker jag på?
För den börjar bli dålig på Min evo 212. Vart hittar jag en ersättare?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

sätt dit nån random 120mm fläkt bara och se till att den är ansluten till cpu-fläktskontakten på moderkortet... kolla så att det inte är glapp med din befintliga först eller pröva den i en annan kontakt på moderkortet

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

sätt dit nån random 120mm fläkt bara och se till att den är ansluten till cpu-fläktskontakten på moderkortet... kolla så att det inte är glapp med din befintliga först eller pröva den i en annan kontakt på moderkortet

Men det funkade inte nu när jag provade, den nya altså. Och ja jo, den sitter i cpu fläktskonktakten. Köpte 3 stycken nya fläktar av samma sort och de andra två snurrar på sidorna av datorn. Men tycker det är konstigt att inte den funkar vid cpu-n, kontakterna ser likadanna ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Så cpu fläktskontakten borde väll inte skilja sig från de andra fläktkontakterna på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Så cpu fläktskontakten borde väll inte skilja sig från de andra fläktkontakterna på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Den skiljer sig i vissa detaljer, men är i det stora hela samma som andra 4-pins fläktkontakter. Dvs om det inte specifikt är inställt att den inte skall snurra eller något sånt så finns det ingen anledning att den inte ska fungera.

PWM känner du lättast igen på att den har 4 pinnar, det är ett sätt att styra fläktar på men har i sig ingenting med temperatur att göra. En vanlig fläkt styrs ofta genom att sänka spänningen. Det värsta som kan hända är att fläkten går på maxfart konstant, de är medvetet designade för att vara interkompatibla.

Permalänk
Medlem

Okej jag tror jag pillat sönder en fläkt måhända, det är nog det som är felet. Jag saknade fästen att fästa min 120mm fläkt från fractal design på evo 121 torn så jag mekade ihop med järntråd. Något som liknande den innan.
Finns det andra fästen att köpa? Till https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Skickades från m.sweclockers.com

http://imgur.com/E7fD0cZ
det här fästet som var på gamla coolermaster fläkten, passar inte till nya fläkten

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.