Ska köpa ny amd am3x processsor hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunom4rs:

@heatm: det har jag, 8gb

Är det 1333 MHz? Då tror jag att det kan vara problemet. Inte forskat fram något om just detta spel men spel idag gillar inte långsamma ddr3-minnen. Vissa mindre än andra.

Antar att jag får gå mer och hämta den där femman...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@philipborg: vet bara hur jag uppdaterar grafikkortet typ och windows

Permalänk
Medlem

Jag vet om man använder Geforce Experience för att optimera spel bäst för sin dator så bli de rätt skapligt sjuka fps drop.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunom4rs:

@philipborg: vet bara hur jag uppdaterar grafikkortet typ och windows

Inte helt 100 men ditt grafikkort är inte det snabbaste, kolla här: 1050Ti och FX-6300 i h1z1

Det droppar ju en del, kan det vara ditt nya grafikkort som inte hänger med?

Jaja, bara en tanke i det hela.

Trevlig helg på er alla.

Permalänk
Medlem

Undvik Intel. De är ett skitföretag.

Permalänk
Medlem

@brunom4rs: Du kan enkelt undersöka vad som flaskar. Spela spelet med HWMonitor uppe (på separat skärm om du har, annars spela i windowed mode). När du får drops, dra ögonen till CPU och GPU-användning. Ligger GPUn på 100% är det garanterat den som flaskar. Ligger GPUn UNDER 100% samtidigt som CPUn har en eller flera kärnor runt 100% så är det nästan garanterat CPUn som flaskar.

Det kan även vara e.g. långsamt ram som flaskar, men det är mindre vanligt, kolla på enbart CPU och GPU-användning först.

Permalänk

@SimpLar: Hittar inte vart jag ser använding i cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

@brunom4rs: Använd HWMonitor

Notera att det för CPUn räcker med att EN LOGISK KÄRNA är på 100% för att den ska flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunom4rs:

@SimpLar: Hittar inte vart jag ser använding i cpu och gpu.

Ladda ner Process Explorer

Där kan du även i ca: 3 min efter du har slutat spela se vad som hela systemet använder. Ha det bara i bakgrunden när du lirar så stäng ner spelet och kolla graferna, "mouse over" så ser du vilket program och hur mycket av cpu och gpu (olika ställen dock kolla in programmet innan så du vet vart du skall kolla).

Permalänk

Lirade ett game i windowed mode nu med det uppe och såg att det ofta kom upp några kärnor över 80%, såg även runt 2 gånger att det va 90%. gpu låg runt 60-70 oftast

Permalänk
Permalänk

Nånting är ju helt knas då spelet verkar belasta 6 kärnor till 100%, det skall ju inte hända i normalfall. Du har även för lite överklockning ser det ut som på temperaturen. Har du blåst rent ditt grafikkorts kylflänsar?

Permalänk
Medlem

@FattarNiInte: Det går inte att dra sådana slutsatser endast fån max-värden. Det enda som framgår på den där bilden är att varje logisk kärna legat på eller nära 100% vid något tillfälle, inte nödvändigtvis (och sannolikt inte) samtidigt. Max-temp ser dock låg ut, vill minnas att FX-processorerna brukar gå ganska varma.

@brunom4rs Rätt underliga siffror. Om kärnorna ligger under 100% betyder det att de fortfarande kan kräma på lite till, så de bör inte flaska. Samtidigt ligger GPUn på 60-70%, och den BÖR ligga på ~98-99 i princip hela tiden. Du kan testa att gå in i NVIDIA Control Panel och under 3D Settings -> Manage 3D Settings -> Power Management, och där ändra till Prefer maximum perfoormance.

Permalänk

@SimpLar: blev ingen märkbar skillnad

Permalänk

Jaha det är maxvärde som visas, ok. Jag har likadan kylare som TS men en fx-6350 ~55°C @ 4,6 GHz.

Permalänk

Körde ett till game och kom max upp i 92% cpu andvändning

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

H1Z1 är väl fruktansvärt programmerat och i princip alla har väl prestanda problem i det? (Spelar inte det men hört.)
I vilket fall, finns inte så mycket du kan gå upp till som lär hjälpa spelprestanda. Så som jag ser det har du två alternativ, överklocka eller byta plattform. Överklockar du så lär du troligen kunna få ut 30% CPU prestanda ökning, kanske mer kanske mindre. Byter du plattform så kan du få rejäl prestanda ökning men det blir dyrt. Köper du begagnat så blir det billigare, men vill du ha nytt så behöver du ny CPU, moderkort och RAM.

Har du 100 fps i PUBG så har du 200 fps i H1Z1. Det är inte bra optimerat men jämfört med PUBG så är det som dag och natt.

@brunom4rs Köp en ny cpu, H1Z1 gillar högre IPC. Med Ryzen eller i5 så kommer det flyta på fint

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Passa på nu när komplett har 24 timmars rea

4 799:- AMD Ryzen 1600X, B350, 16 GB @ 2666 MHz

Man kan inte få så mycket bättre komponenter för detta belopp.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."