Permalänk
Medlem

Problem att starta dator

Hej på er!

Till att börja med ska jag berätta vad jag har för komponenter i datorn.
Moderkort: ASUS Z97-A
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) @ 4,2 GHz
Minne: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
PSU: be quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold Modulär
GPU: ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 / Asus GeForce GTX 1070 Dual OC

Denna dator har tjänat mig troget nu i 4 år, moderkortet något kortare

Idag så var jag inne på Elgiganten och köpte mig ett GTX1070 som dom hade rea på, glad i hågen när jag kom hem stängde jag av datorn för att installera mitt nyinköp
Ur med alla kablar och ut på trappen till att börja med för att blåsa ur lite damm innan vi sätter igång (med tryckluft på burk)

Så tar jag ut det gamla grafikkortet och in med det nya, so far so good...
På med sidoplåten igen och trycker på startknappen... händer inte ett dugg... Inte ett liv i datorn förutom den lilla gröna "PWR_LED" på moderkortet som lyser.

Vaf*n tänker jag för mig själv. Av med sidoplåten igen för att pröva starta med skruvmejsel om strömknappen hade gett upp precis samtidigt, det vore ju typiskt, men icke!

Nähepp! Ur med det nya grafikkortet och testa med det inbyggda på moderkortet. Fortfarande stendöd, vaf*n nu då.

Så börjar felsökningen, ut med varenda pryl som är inkopplad, förutom cpu och minne... Fortfarande tvärdöd. Prövar minnena i olika slottar utan resultat.
Men vaf*n lider den av tänker jag. Isär med htpc'n o sno nätagget från den för att testa. Funkar inte med det nätagget heller...

Nu börjar jag ge upp och tänker för mig själv att det måste ju vara moderkortet som dött.
Ur med cpun och kolla efter böjda pins även om det är osannolikt efter så lång tid som den varit monterad. Inget fel på dom inte, ser så snyggt ut under cpun så.

Nu har jag nästan helt gett upp, men tänker jag monterar ihop det en sista gång för att testa, men den är såklart fortfarande död efter montering.

Då bryter jag strömknappen på nätagget, väntar på att gröna lampan på moderkortet släcks, startar nätagget och trycker direkt på strömknappen på chassit och den startar!
Testar stänga av den och nätagget, väntar på att gröna lampan släcks för att sedan starta nätagget, väntar 30 sekunder och försöker starta den, så är den död igen...
Bryter nätagget igen, väntar på gröna lampan och startar nätagg + strömknappen på chassit o den startar igen!

Jag testade detta flera gånger fram o tillbaka.
Jag måste alltså starta datorn direkt inom ett par sekunder från att jag startar nätagget annars startar den inte alls. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

När du får igång den igen, är detta med ditt gamla, nya eller inget grafikkort monterat?

Permalänk
Medlem

@elBenko: Får igång den med inbyggda grafiken och nya grafikkortet, har inte testat med 780-kortet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Ok, hm, inte så att någon strömkabel sitter lite halvdåligt antingen i moderkortet, grafikkortet eller i psu?

Permalänk
Medlem

@elBenko: Nej tyvärr, har ju även prövat med ett annat PSU med samma resultat. Har såklart även clearat cmos både med jumper och prövat tagit ur batteriet i 15 min.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Kanske är så att du haft otur och något hänt med moderkortet när du blåst rent burken.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Ja det är möjligt.

Tycker det är högst besynnerligt att den fungerar direkt efter man startar nätagget men inte om man väntar 30 sekunder.

Ska tillägga också att när den väl startat kan jag stänga av och på den med strömknappen som om inget vore fel. Det är bara om man bryter strömmen till nätagget som man man måste vara snabb med att starta den efter strömmen kommer tillbaka...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Märkligt problem. Men eftersom du har strul med båda nätdelarna så känns det som att det är moderkortet som är boven. Har tyvärr inga vettiga förslag på vidare felsökning, men prova att slå av nätagget och låta datorn stå och ladda ur ett par timmar.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Nu är det ju inget stort problem eftersom jag sällan stänger av nätagget. Var säkert ett år sedan sist jag hade strömmen bruten till datorn. Nu funkar det iaf och jag är nöjd med det. Verkar ju inte ha med nya grafikkortet att göra iaf. Det är ju mycket möjligt att jag haft problemet tidigare bara att jag inte märkt det om jag varit tillräckligt snabb med att starta datorn tidigare...

Tack för visat intresse

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Hehe, ja samma här, datorn är bara avstängd när strömmen går i byggnaden Du får hålla tummarna att datorn har några år till i sig innan den ger upp helt.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Löste problemet. Det var batteriet på moderkortet som var slut. Upptäckte att jag hade ett nytt batteri liggandes i en låda, så tänkte mest pröva för skojs skull Nu funkar det som vanligt igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Se där, skönt att det löste sig