RX 570 4GB + Freesync eller GTX 1060 3GB?

Permalänk

RX 570 4GB + Freesync eller GTX 1060 3GB?

Hej!
Det börjar närma sig datorköp och med det kommer även funderingarna.
Har spanat in denna skärm: https://www.komplett.se/product/8777...-led-s24f352h# och ser att den använder sig utav Freesync till ett förvånansvärt lågt pris. Detta är vad jag har förstått till för att förhindra fps-dippar och ska ge en mer flytande känsla. Har varit inriktad på ett GTX 1060 3GB men börjar istället fundera på ett RX 570 4GB och kombinera det med FreeSync-skärmen? Är det värt det eller ska jag köra på GTX och (https://www.inet.se/produkt/2210633/...s247hr#merinfo) ? 1060 har mer prestanda annars vad jag förstått det som men kan FreeSync kompensera upp detta?

Permalänk
Medlem

@Borat1233: Freesync är onödigt enligt mig. Har en asus mg248q 144hz med freesync med ett gtc 1070 och har absolut inga problem. Man märker inte om man har på det eller inte då jag har testat med ett amd kort. V-sync fungerar väl lika bara tror ja. Men satsa på gtx 1060.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Skrivet av Hannezi:

@Borat1233: Freesync är onödigt enligt mig. Har en asus mg248q 144hz med freesync med ett gtc 1070 och har absolut inga problem. Man märker inte om man har på det eller inte då jag har testat med ett amd kort. V-sync fungerar väl lika bara tror ja. Men satsa på gtx 1060.

Om man väljer mellan två liknande kort och har en Freesync skärm så är det bäst att välja AMD kortet. Och har man en Gsync skärm är det bättre att välja Nvidia kortet.
Jag märker skillnad om jag stoppar mitt GTX 1060 6gb från HTPCn till min speldator där jag har en Freesync 144hz skärm, Trots att GTX 10606gb ger högre FPS än ett R9 290 så föredrar jag AMD kortet med Freesync aktiverat.
Man kan ju leva utan det som man gjorde i alla år innan, men dumt att inte använda en sån funktion när den finns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man väljer mellan två liknande kort och har en Freesync skärm så är det bäst att välja AMD kortet. Och har man en Gsync skärm är det bättre att välja Nvidia kortet.
Jag märker skillnad om jag stoppar mitt GTX 1060 6gb från HTPCn till min speldator där jag har en Freesync 144hz skärm, Trots att GTX 10606gb ger högre FPS än ett R9 290 så föredrar jag AMD kortet med Freesync aktiverat.
Man kan ju leva utan det som man gjorde i alla år innan, men dumt att inte använda en sån funktion när den finns.

Nu har jag ju ingen skärm men du tror att Rx 570 + Freesync blir en bättre upplevelse än 1060 + vanlig skärm trots att 1060 presterar bättre i lite fler spel jag vill spela? (Bl.a. GTA). Båda skärmarna kommer vara 60 hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv spelat på en dator med en icke sync skärm och ett gtx 1060 samt olika amd kort på freesync och kan säga såhär: kommer aldrig lira spel utan någon slags sync och då talar jag inte om vertical sync. Att spela utan screen tearing är nog den bästa tjänsten du kan göra dig själv dessutom när man får fpsdropps så upplever jag knappt dem om det inte är brutala fps drops.

Jag skulle lägga min röst på g sync+nvidia kort eller freesync+amd kort.

Edit: om det enbart är de två valen du har att välja bland så är amdkortet och freesyncen mitt val utan någon som helst tvekan