Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Det stämmer, bilden är precis efter händelsen. Min bil står där jag backade ut ifrån. Hans bil fick en smäll höger bak.

Jo, precis. Det var ingen häftig smäll, bara lite mjuk plast gick sönder.
Om man ska säga så enligt bilderna så skulle ju jag ha större chans att övertala någon att jag stod stilla. Då det är gnidskador på min men inte hans.

Modifierade din ritning lite, ifall första bilden är från krocktillfället och silverbilen är skadad på bakre högra hörnet så måste bilarna varit vinklade såhär vid krocken om det ska stämma med dina skador, troligen så svängde han då kraftigt också vilket gör att inte energin tas upp av karosserna. Hade ni båda kört rakt hade det lett till punktskador på båda bilarna.

Har mycket svårt att se hur du skulle kunna åstadkomma sådana skador på din bil om det endast var din bil som rörde sig.

Permalänk
Medlem

Spela alltid in vad motparten säger... folk i allmänhet får alltid Alzheimers och blir schizo när man lämnat platsen.

Permalänk
Medlem

lurigt är det, hur vet du att han inte sto stilla? såg du han? varför körde du på han i så fall? knepigt.
Om allt annat är lika(båda backar från parkering) faller det tillbaka på högerregeln, hur försäkringsbolagen bedömer det är svårt att förutsäga.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Modifierade din ritning lite, ifall första bilden är från krocktillfället och silverbilen är skadad på bakre högra hörnet så måste bilarna varit vinklade såhär vid krocken om det ska stämma med dina skador, troligen så svängde han då kraftigt också vilket gör att inte energin tas upp av karosserna. Hade ni båda kört rakt hade det lett till punktskador på båda bilarna.

http://i.imgur.com/N38k6xV.png

Har mycket svårt att se hur du skulle kunna åstadkomma sådana skador på din bil om det endast var din bil som rörde sig.

Den bilden stämmer nog ganska bra!

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem

@Erik541:
Din uppgift blir att begära omprövning av beslutet med kompletterade bilder och saklig redogörelse av skadornas art där du påpekar orimligheter i motpartens utsago.
Framhäv att skadorna på ditt fordon och fordonens placering inte är överensstämmande med skador som uppstår vid kollision med stillastående fordon; det är tydligt att motpartens bil varit i rörelse.

Upprätta en polisanmälan så kanske du kan få en tekniskt undersökning som styrker ditt påstående. Vet att det är långsökt då svensk polis inte finns till för att hjälpa sin medborgare... men kanske, kan polisanmälan ge viss tyngd åt din version samt att motparten kanske får tillbaka sitt minne?

Lycka till!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@hellmix:

Jag vågar påstå att den plockar upp det väldigt bra men jag gissar att funderar på koversationer utanför bilen, kanske gärna med motorn igång. Det är nog svårt, jag försöker få till ett test men man kan alltid ta diskussionen ganska nära bilen.
Vet man inte att man ska titta efter denna så syns den inte alls (jag har alla LED avstängda på mina dessutom och har satt för den som inte går att släcka (bakre kameran tex)

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Du körde alltså på någon bakifrån och tyckte att det inte var ditt fel?

Inte ens polisen tyckte jag gjort mig skyldig till något, använder man inte blinkers så hamnar skulden hos dom, slut på blinkersolja troligen.

Men nej det var inte ok på något sätt, dock inte tänker jag stå för andras dumheter.

Jag kollade bara lite snabbt på hastighetsmätaren och det visade 80 och sen small det bara, det är en 90 väg och OM blinkers hade används så hade jag vetat att personen ska sakta in och svänga, men skita i blinkers, tvärnita och svänga.

Tre sekunder går väldigt snabbt och få stopp på en amerikanare på 2.5T gör man inte på 10m.

Tekniska undersökning visade också att blinkers inte användes, även vittnen säger det.

Så vart har jag gjort fel?

Bara för att man kör upp i arslet på en bil så är det inte per automatik bakomvarande bil som är skyldig.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inte ens polisen tyckte jag gjort mig skyldig till något, använder man inte blinkers så hamnar skulden hos dom, slut på blinkersolja troligen.

Men nej det var inte ok på något sätt, dock inte tänker jag stå för andras dumheter.

Jag kollade bara lite snabbt på hastighetsmätaren och det visade 80 och sen small det bara, det är en 90 väg och OM blinkers hade används så hade jag vetat att personen ska sakta in och svänga, men skita i blinkers, tvärnita och svänga.

Tre sekunder går väldigt snabbt och få stopp på en amerikanare på 2.5T gör man inte på 10m.

Tekniska undersökning visade också att blinkers inte användes, även vittnen säger det.

Så vart har jag gjort fel?

Bara för att man kör upp i arslet på en bil så är det inte per automatik bakomvarande bil som är skyldig.

Nu är detta aningen OT, men:

Tekniskt sett så ska väl du ha marginal för att kunna parera ifall bilen framför dig tvärnitar oavsett anledning? Din brist på marginal blir varken mer eller mindre ok ifall framförvarande bil tvärnitar för att svänga eller exempelvis tvärnitar för att undvika att köra på ett rådjur? Han gjorde garanterat fel när han inte använde blinkers och du hade garanterat inte tillräcklig marginal och/eller uppmärksamhet. Kan du inte få stopp på din bil i tid så ligger du för nära, oavsett vad din bil väger. Eller har jag missförstått något med trafikregler eller situationen i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inte ens polisen tyckte jag gjort mig skyldig till något, använder man inte blinkers så hamnar skulden hos dom, slut på blinkersolja troligen.

Men nej det var inte ok på något sätt, dock inte tänker jag stå för andras dumheter.

Jag kollade bara lite snabbt på hastighetsmätaren och det visade 80 och sen small det bara, det är en 90 väg och OM blinkers hade används så hade jag vetat att personen ska sakta in och svänga, men skita i blinkers, tvärnita och svänga.

Tre sekunder går väldigt snabbt och få stopp på en amerikanare på 2.5T gör man inte på 10m.

Tekniska undersökning visade också att blinkers inte användes, även vittnen säger det.

Så vart har jag gjort fel?

Bara för att man kör upp i arslet på en bil så är det inte per automatik bakomvarande bil som är skyldig.

Hade du legat 3 sekunder bakom bilen hade det aldrig hänt.
När det gäller sådana här olyckor är påkörande bil uteslutande vållande.
Men du har ju alltid dina otroliga historier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inte ens polisen tyckte jag gjort mig skyldig till något, använder man inte blinkers så hamnar skulden hos dom, slut på blinkersolja troligen.

Men nej det var inte ok på något sätt, dock inte tänker jag stå för andras dumheter.

Jag kollade bara lite snabbt på hastighetsmätaren och det visade 80 och sen small det bara, det är en 90 väg och OM blinkers hade används så hade jag vetat att personen ska sakta in och svänga, men skita i blinkers, tvärnita och svänga.

Tre sekunder går väldigt snabbt och få stopp på en amerikanare på 2.5T gör man inte på 10m.

Tekniska undersökning visade också att blinkers inte användes, även vittnen säger det.

Så vart har jag gjort fel?

Bara för att man kör upp i arslet på en bil så är det inte per automatik bakomvarande bil som är skyldig.

Hur kunde du bevisa att personen framför inte använt blinkers?

Försökte du köra om honom när han svängde vänster framför dig?

Kommer ihåg att jag läst att den som svänger vänstar måste kolla att det inte är nån bil som håller på att köra om innan man svänger. Vid krock så är det han som svänger som var vållande. Även om blinkers används.

Såhär måste det säkert ha gått till om den andra föraren blev vållande. Annars finns det inte en chans på att det inte hade varit ditt fel om han tvärnitade och du inte hann stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hade du legat 3 sekunder bakom bilen hade det aldrig hänt.
När det gäller sådana här olyckor är påkörande bil uteslutande vållande.
Men du har ju alltid dina otroliga historier.

NEJ, så är det icke.

http://www.dt.se/blaljus/pakord-av-bil-bakifran-vem-bar-ansva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inte ens polisen tyckte jag gjort mig skyldig till något, använder man inte blinkers så hamnar skulden hos dom, slut på blinkersolja troligen.

Men nej det var inte ok på något sätt, dock inte tänker jag stå för andras dumheter.

Jag kollade bara lite snabbt på hastighetsmätaren och det visade 80 och sen small det bara, det är en 90 väg och OM blinkers hade används så hade jag vetat att personen ska sakta in och svänga, men skita i blinkers, tvärnita och svänga.

Tre sekunder går väldigt snabbt och få stopp på en amerikanare på 2.5T gör man inte på 10m.

Tekniska undersökning visade också att blinkers inte användes, även vittnen säger det.

Så vart har jag gjort fel?

Bara för att man kör upp i arslet på en bil så är det inte per automatik bakomvarande bil som är skyldig.

Även rätt så vanligt att man släpper gasen innan man lagt på blinkers och då kommer ju bakomvarande bil även närmare.
och även om man märker att man närmar sig bilen framför så vill man ju helst inte bromsa utan släpper själv också på gasen (för man vet ju inte om att bilen ska svänga när de inte lagt på blinkers och inte heller att de ska sakta in när inte bromsljuset lyser)

Finns även de som verkar föredra att tvärnita och lägga på blinkers strax före korsningen så inte bakomvarande bil ''behöver'' (eller knappt hinner) trycka på bromsen före de svängt av. Lite skit bara då om de motorbromsat lite före och bakomvarande kommit närmare och nästan kör in i baken innan de svängt av.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag bär hellre ett par matkassar fyra meter om det innebär att jag slipper krocka men det är jag det.

Lycka till med barnvagn i trånga rutor med bil bakom eller större paket säg tv... Ugh... Och visst man kan köra ut och lasta... Förutom att man blockerar alla andra som ska fram där man lastar. Skitbra tips. Verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

@Erik541: Man har alltid väjningsplikt när man backar. Backar ni båda, är det båda två som är vållande till olyckan. Spelar ingen roll om den andra backade ut från ett parkeringsområde eller inte.

Med största sannolikhet är det ett missuppfattande från försäkringsbolagets sida, kontakta försäkringsbolaget och bestrid. Om inte annat kan du hävda att du såg personen i backspegeln och tvärnitade, varpå han backade på dig. Det ser i varje fall ut så på skadorna, och om du stod still när olyckan skedde är det den andre parten som är vållande.

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Lycka till med barnvagn i trånga rutor med bil bakom eller större paket säg tv... Ugh... Och visst man kan köra ut och lasta... Förutom att man blockerar alla andra som ska fram där man lastar. Skitbra tips. Verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för de flesta brukar ju ha med sig både tvillingvagn och en 60-tummare varje gång de åker och handlar? Jag har själv en kombi med mycket packning och har aldrig stött på problem, ska man lasta in en soffa på IKEA är det väl klart att man ställer sig på annat sätt men vid vardaglig användning uppstår inga som helst problem när man backar in och kör ut.

Har du ens bil själv och har du i så fall råkat ut för ovanstående problem på regelbunden basis? Med tanke på hur många som backar ut utan att se sig för och därmed råkar ut för parkeringsskador och i värsta fall personsskador tycker jag faktiskt att det är ett 'skitbra tips'. Verkligen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Inte ens polisen tyckte jag gjort mig skyldig till något, använder man inte blinkers så hamnar skulden hos dom, slut på blinkersolja troligen.

Men nej det var inte ok på något sätt, dock inte tänker jag stå för andras dumheter.

Jag kollade bara lite snabbt på hastighetsmätaren och det visade 80 och sen small det bara, det är en 90 väg och OM blinkers hade används så hade jag vetat att personen ska sakta in och svänga, men skita i blinkers, tvärnita och svänga.

Tre sekunder går väldigt snabbt och få stopp på en amerikanare på 2.5T gör man inte på 10m.

Tekniska undersökning visade också att blinkers inte användes, även vittnen säger det.

Så vart har jag gjort fel?

Bara för att man kör upp i arslet på en bil så är det inte per automatik bakomvarande bil som är skyldig.

Det håller jag absolut inte med om.
Har du en bil framför dig så ska föraren, utan förvarning, kunna ställa sig på bromsen utan att du kör in i bilen.
Är det något folk gör fel i trafiken så är det att dom ligger allt för nära bilen framför.
Lastbilar som kör 1 sekund bakom en bil är min favorit.

Håller dock med om att det är idiotiskt att inte använda blinkers.
Som lastbilschaufför så lever jag efter principen att ALLA i trafiken är idioter och gör fel hela tiden och försöker därför alltid vara beredd på att det värsta kommer hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Håller dock med om att det är idiotiskt att inte använda blinkers.

Det har ju blivit en ren farsot detta att inte använda blinkers... förr var det ju bara dryga BMW-ägare (är ju en sådan själv även om jag alltid använder blinkers) som struntade i detta, men nu... nästan ingen använder blinkers. Vad beror det på? Allmän fördumning av befolkningen? Att man aldrig har en ledig hand för att man har ena handen på ratten och den andra håller man mobilen i?

Ärligt talat, vad är det för fel på folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det har ju blivit en ren farsot detta att inte använda blinkers... förr var det ju bara dryga BMW-ägare (är ju en sådan själv även om jag alltid använder blinkers) som struntade i detta, men nu... nästan ingen använder blinkers. Vad beror det på? Allmän fördumning av befolkningen? Att man aldrig har en ledig hand för att man har ena handen på ratten och den andra håller man mobilen i?

Ärligt talat, vad är det för fel på folk?

Bra fråga! Man kan ju såklart glömma någon gång ibland men jag skulle tro att vissa bara inte bryr sig. Ser ofta bilar som sicksackar i hög fart förbi bilar på 2-filig motorväg helt utan att använda blinkers. Dessutom är det oftast inte lov att köra om i högerfilen på motorväg, vilket är en annan populär sak att göra... Rondeller är nog den plats där flest struntar i blinkers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, för de flesta brukar ju ha med sig både tvillingvagn och en 60-tummare varje gång de åker och handlar? Jag har själv en kombi med mycket packning och har aldrig stött på problem, ska man lasta in en soffa på IKEA är det väl klart att man ställer sig på annat sätt men vid vardaglig användning uppstår inga som helst problem när man backar in och kör ut.

Har du ens bil själv och har du i så fall råkat ut för ovanstående problem på regelbunden basis? Med tanke på hur många som backar ut utan att se sig för och därmed råkar ut för parkeringsskador och i värsta fall personsskador tycker jag faktiskt att det är ett 'skitbra tips'. Verkligen.

Testa backa in när bil/vägg/hinder står bakom, ~40cm ifrån, ta ut en vagn som ja är mer realistiskt i vardagen, man lämnar inte bebis hemma själv. Återkom när du är klar och berätta hur enkelt och smidigt det var att få in och ut samtidigt som du inte har sönder bil/hinder bakom dig. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Testa backa in när bil/vägg/hinder står bakom, ~40cm ifrån, ta ut en vagn som ja är mer realistiskt i vardagen, man lämnar inte bebis hemma själv. Återkom när du är klar och berätta hur enkelt och smidigt det var att få in och ut samtidigt som du inte har sönder bil/hinder bakom dig. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror kanske på vad man har för bil men jag har i alla fall denna typ av bagagelucka som öppnas snett uppåt:

Man kan bokstavligt talat parkera rakt emot en vägg och fortfarande få upp luckan utan problem men det kanske är svårare om man t.ex. har en V70 då jag tror att deras luckor öppnas 'utåt' så att säga (vilket är ett ganska dumt designfel). Så länge man själv kommer in mellan bil och hinder är det inte heller några problem att lasta i och ur varor.

Vad har du själv för bil som det inte går att få upp bagageluckan på?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det beror kanske på vad man har för bil men jag har i alla fall denna typ av bagagelucka som öppnas snett uppåt:

https://d1jj1vz90h0rrc.cloudfront.net/inkommande/lv85ta-2096568.jpg/ALTERNATES/FREE_1140/2096568.jpg

Man kan bokstavligt talat parkera rakt emot en vägg och fortfarande få upp luckan utan problem men det kanske är svårare om man t.ex. har en V70 då jag tror att deras luckor öppnas 'utåt' så att säga (vilket är ett ganska dumt designfel). Så länge man själv kommer in mellan bil och hinder är det inte heller några problem att lasta i och ur varor.

Vad har du själv för bil som det inte går att få upp bagageluckan på?

Det där ser ju inte ut att vara en full vältrafikerad parkering vart är bilarna jämte på båda sidor och bakom? Att få upp luckan är ett icke problem, problemet är att klämma sig in när bilar står parkerade runt bilen och man backar in. Duvet, det "går inte" att klämma in en barnvagn som är 50 bred mellan bilarna, svårare än så är det inte har för övrigt en focus kombi.

Edit:

"Går inte" -> klart det går med stor och onödig risk att råka komma åt annan/egen bil med vagn när man lyfter upp den över allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av ågren:

Det beror kanske på vad man har för bil men jag har i alla fall denna typ av bagagelucka som öppnas snett uppåt:

https://d1jj1vz90h0rrc.cloudfront.net/inkommande/lv85ta-2096568.jpg/ALTERNATES/FREE_1140/2096568.jpg

Man kan bokstavligt talat parkera rakt emot en vägg och fortfarande få upp luckan utan problem men det kanske är svårare om man t.ex. har en V70 då jag tror att deras luckor öppnas 'utåt' så att säga (vilket är ett ganska dumt designfel). Så länge man själv kommer in mellan bil och hinder är det inte heller några problem att lasta i och ur varor.

Vad har du själv för bil som det inte går att få upp bagageluckan på?

Nu var det inte mig du frågade, men jag har varit med om att inte kunna få in matkassarna när jag parkerat med bakluckan inåt med vår Ford Mondeo, slutade med att jag fick köra hem med matkassarna i baksätet i stället. Det värsta med att backa ut är enligt mig alla fotgängare som bara går utan att titta, bilarna som rör sig är ett mindre problem... En liten fin SUV till vänster, man börjar backa ut och plötsligt stiger det ut en person från bakom SUV:n utan att de ser sig för. Bara går rakt ut bakom bilen som rullar. Jag backa iofs långsamt så aldrig hänt något, men det är läskigt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Tackar för all uppmärksamhet, brevet från tingsrätten säger att jag har inte gjort något brott så jag skiter i vad er hobby domare/åklagare/advokater säger

Oskyldig tills rätten säger annat, hm.. oskyldig säger dom.
Nej jag måste bestrida det, nää så dum är jag inte.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB