Budget 8-9k Gaming. Har jag valt rätt delar?

Permalänk

Budget 8-9k Gaming. Har jag valt rätt delar?

Hej!

Jag har gjort ett försök att sätta ihop en gaming Dator för 8-9K. Jag kan vara helt ute och cykla gällande dessa delar!

Jag kommer använda datorn för Gaming samt redigering. CPU vill jag helst inte snåla på.

Räcker PSUn jag valt? finns rätt sladdar med och är det något jag har missat?

Hade ni valt andra delar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623778/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hyfsat perfekt bygge just nu skulle jag säga! Bra bangforbuck överallt. Jag hade lagt till 300 och tagit en 960 Evo ssd dock.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Det ser absolut bra ut. Det jag känner direkt dock är att nätagget är lite i snålaste laget. Det kommer absolut fungera, men du kommer inte kunna uppgradera till något "värre" grafikkort i framtiden. Det är lite synd då datorn i övrigt kommer stå sig väldigt länge. Du kommer visserligen kunna uppgradera absolut, men vill du göra nån form av överklockning så kommer nätagget sätta stopp för dig.

Sen så tänker jag på RAM:en. Både mängden RAM och hastigheten. På AMD Ryzen så skalar RAM-hastigheterna riktigt bra, så där vill man väldigt gärna ha hög hastighet. T.ex. 3000-3200Mhz. Även 8GB är i snålaste laget i dagens läge. Sitter själv på 8GB RAM och det räcker knappt för google chrome

Så såhär tänker jag: Vore kul med lite värre nätagg så du kan uppgradera grafikkortet om ett par år. 16GB RAM med 3200Mhz hastighet så behöver du inte bry dig om RAM nånsin igen. Något värre moderkort som har bättre förutsättning för en stabil 3.8-4Ghz överklock. Även mycket bättre inbyggt ljud.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623812/

Sådär hade jag gjort i alla fall. Tycker det är värt att spara in en tusenlapp till och köra all in. Så man inte ligger sömnlös över dumsnålhet sen i framtiden

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

@Keffmode:
Stort tack för hjälpen! Jag bytte ut nätagget och ramminnena! Tyvärr va det ungefär 2 veckors leveranstid på moderkortet så behöll det jag valde! Nu är allt beställt och grejerna kommer imorgon! Åter igen tack för hjälpen! Uppskattar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltejp1337:

@Keffmode:
Stort tack för hjälpen! Jag bytte ut nätagget och ramminnena! Tyvärr va det ungefär 2 veckors leveranstid på moderkortet så behöll det jag valde! Nu är allt beställt och grejerna kommer imorgon! Åter igen tack för hjälpen! Uppskattar det

Grymt! Kommer bli kalas Det moderkortet du hade valt själv är absolut inte dåligt, så där ska du inte känna att du gjort bort dig.

Lycka till med allt!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

@Keffmode:
Tjena!

Du jag har ett problem med psun..
På psun och på moderkortet är det 8pin connections.
Sladdarna jag fick med psun är 8 pin på ena sidan och 4+4 på andra.
4+4 stämmer inte överens med 8pin på moderkortet (runda och fyrkantiga stämmer ej).

Hur gör jag?? Valde vi fel psu ändå?

Permalänk

@Keffmode:
Haha jag borde inte bygga en dator såhär trött!! Satt och stirra på den där sladden en timma.. Klart rund passar i fyrkantig! Stort tack igen! Dags att testa och boota!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltejp1337:

@Keffmode:
Haha jag borde inte bygga en dator såhär trött!! Satt och stirra på den där sladden en timma.. Klart rund passar i fyrkantig! Stort tack igen! Dags att testa och boota!

Haha! Det går inte att välja fel PSU på det sättet. Alla kablar ska passa 8-pin till CPU är uppdelad då vissa moderkort bara har 4 pin, och andra har alla 8 pin. Dom kan vara lite kluriga att få i ibland. Det är bara att kolla vart den där "klipsen" på kontakten är. Den där saken som klickar fast när man sätter i kontakten. Det ska lixom finnas en liten "Hake".

Löste det sig?

Kolla även så att kabeln är rätt-vänd, och är i rätt hål i nätagget. Att du använder CPU-hålet för din CPU-kabel (8 pin) och så vidare.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltejp1337:

@Keffmode:
Stort tack för hjälpen! Jag bytte ut nätagget och ramminnena! Tyvärr va det ungefär 2 veckors leveranstid på moderkortet så behöll det jag valde! Nu är allt beställt och grejerna kommer imorgon! Åter igen tack för hjälpen! Uppskattar det

Har du möjlighet att länka det slutgiltiga köpet?:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crumpets:

Hyfsat perfekt bygge just nu skulle jag säga! Bra bangforbuck överallt. Jag hade lagt till 300 och tagit en 960 Evo ssd dock.

Nej nej nej nej nej. Absolut inte!

Varför ska han lägga extra pengar för en 960 EVO? Om du inte har specifika applikationer som kräver extremt snabb disk så kommer det göra exakt noll (0) skillnad på prestanda. Det påverkar inte laddtider i spel någonting alls om du tror det. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=ecCA0gx_eZk

Han hade fått ut mer av att lägga de skillnaderna i pengar på nästan vilken annan komponent som helst i sitt system.

Permalänk
Skrivet av eltejp1337:

Du jag har ett problem med psun..
På psun och på moderkortet är det 8pin connections.
Sladdarna jag fick med psun är 8 pin på ena sidan och 4+4 på andra.
4+4 stämmer inte överens med 8pin på moderkortet (runda och fyrkantiga stämmer ej).

Så var det med min PSU och moderkort också, det funkar. Kom bara ihåg att kolla i manualerna så att du sätter på det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej nej nej nej nej. Absolut inte!

Varför ska han lägga extra pengar för en 960 EVO? Om du inte har specifika applikationer som kräver extremt snabb disk så kommer det göra exakt noll (0) skillnad på prestanda. Det påverkar inte laddtider i spel någonting alls om du tror det. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=ecCA0gx_eZk

Han hade fått ut mer av att lägga de skillnaderna i pengar på nästan vilken annan komponent som helst i sitt system.

Det var som fan, jag antog att de syntetiska testerna skulle ha bra carryover till verklig prestanda! Hatten av för din rättning.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Skrivet av eltejp1337:

Hej!

Jag har gjort ett försök att sätta ihop en gaming Dator för 8-9K. Jag kan vara helt ute och cykla gällande dessa delar!

Jag kommer använda datorn för Gaming samt redigering. CPU vill jag helst inte snåla på.

Räcker PSUn jag valt? finns rätt sladdar med och är det något jag har missat?

Hade ni valt andra delar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623778/

Tack på förhand!

Jag hade tagit något i denna stilen.
Jag hade också plockat upp en m.2 ssd. En billig finns på Elgiganten den heter intel 600p och kostar 950kr och då kommer det hamna på 9000kr.

När det gäller ram så behöver du inte mer om du bara ska spela eller lätt redigering. skillnaden är minimal bara några få fps. När du redigerar så kan det ta längre tid. Hastigheten på ram kan göra skillnad så köp så högt då kan hitta.

Nätaggregat så räcker 450W för systemet drar Max ca 300-350W. Effiectiv den spelar inte så stor roll för den kommer ändå inte göra så stor skillnad.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10629445/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Haha! Det går inte att välja fel PSU på det sättet. Alla kablar ska passa 8-pin till CPU är uppdelad då vissa moderkort bara har 4 pin, och andra har alla 8 pin. Dom kan vara lite kluriga att få i ibland. Det är bara att kolla vart den där "klipsen" på kontakten är. Den där saken som klickar fast när man sätter i kontakten. Det ska lixom finnas en liten "Hake".

Löste det sig?

Kolla även så att kabeln är rätt-vänd, och är i rätt hål i nätagget. Att du använder CPU-hålet för din CPU-kabel (8 pin) och så vidare.

Jag får inte datorn att fungera! När jag startar upp den så snurrar fläktarna (även grafikkortet) och moderkortet lyser upp! Dock händer inget på skärmen och mus/tangentbord vill ej fungera heller. Jag läste runt lite och folk som valt fel ram-minnen till ryzen builds har haft liknande problem! På deras hemsida så har dom en lista över komparativa ram-minnen. Där står cmk16gx4m2b3200c14 med men mina minnen heter c16. Kan det verkligen betyda så mycket?

Kan jag ha gjort något annat fel?

Permalänk

Har du kopplat in sladden (till skärmen) i grafikkortet eller moderkortet?

EDIT: Varför tangentbord och mus inte fungerar, vet jag ej.

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltejp1337:

Jag får inte datorn att fungera! När jag startar upp den så snurrar fläktarna (även grafikkortet) och moderkortet lyser upp! Dock händer inget på skärmen och mus/tangentbord vill ej fungera heller. Jag läste runt lite och folk som valt fel ram-minnen till ryzen builds har haft liknande problem! På deras hemsida så har dom en lista över komparativa ram-minnen. Där står cmk16gx4m2b3200c14 med men mina minnen heter c16. Kan det verkligen betyda så mycket?

Kan jag ha gjort något annat fel?

Är du säker på att du valt rätt kabel till CPU? (Den det står CPU på) Har du även kopplat in ström till grafikkortet? Väldigt skumt att mus/tangentbord inte fungerar. Testa dom i de svarta USB-portarna. Det är USB 2.0. Ibland så behöver man installera drivrutiner för att USB 3.0 (dom blåa) ska fungera. Angående RAM-minnet så ska det fungera även fast det inte är med på QVL-listan. Det som kan vara är dom inte kan köras i sin utnämnda hastighet.

Såhär hade jag gjort för att felsöka:

Först hade jag tagit ur all ström ur systemet. Ta ur strömkabeln till datorn, tryck sen på startknappen till datorn. Låt sedan datorn stå några minuter. Låt säga 5 minuter för att vara säker. Tänk även på att vara försiktig när det kommer till statisk elektricitet. Ta hela tiden i chassit med handen så du jämnar ut risken för en statisk urladdning. Ta i chassit hela tiden medans du arbetar med komponenter inne i datorn. Superviktigt!

Ta sedan ur batteriet som sitter på moderkortet. Låt den vara ute i 1 minut. Sätt in den igen sen.

Ta ur en sticka RAM-minne. Låt bara en sticka vara i. Testa starta datorn igen med strömmen i. Startar datorn?

Startar den inte, testa den andra stickan med RAM och kolla om den fungerar. Fungerar det inte så testar du andra RAM-slots. Tänk på att hela tiden hålla i chassit när du hålls.

Testa och återkom. Tråkigt att det krånglar!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440