Räcker 750 W för 1080 ti SLI?

Permalänk
Medlem

Räcker 750 W för 1080 ti SLI?

Hej!

Jag ska köpa en ny burk, och tänkte att jag stannar vid ett 1080 ti i nuläget, och köper till ett till senare vid behov. Räcker det då med ett sånt här?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229431-corsa...

Eller behöver jag köpa storebror på 850 W?

Sen undrar jag också, det står i infon till nätaggregatet att det stöjder Z170 pch 6e generationens cpu:er. Jag ska köpa ett Z270 Moderkort och en i5 7600K; finns det risk att det inte är kompatibelt?

Tack för hjälp!!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kampanj/2455/be-quiet-psu-kalkylator använd den här! Det kommer att vara kompatibelt. Samma 8 pin kontakt till båda.

Och din CPU kommer bli bottleneck till två så starka grafikkort. Bättre att införskaffa 7700k.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem. Nätdelen levererar 62,5A på 12V, och ett founders edition 1080ti drar ~20A vid full belastning, men vill du vara på den säkra sidan så ta ett 850w, tror inte prisskillnaden är enorm.

Nätdelen är kompatibel med z270, inga problem.

Permalänk
Medlem

Med en 6850K@4.4Ghz och 2st ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX så toppade förbrukningen vid 656W (3DMark) och en till jämförelse är med en 5960X@4.0GHz tillsammans med 2st MSI Geforce 1080Ti Gaming toppade förbrukningen 609W.

Så det hänger nog en del på vad för slags processor du använder och hur högt den är överklockad.
Testerna utfördes med en enkel SSD enhet. Så har du fler prylar så ökar förbrukningen därefter.

(Stod själv nämligen med just detta problem. Satt och funderade över 2st 1080Ti eller 2st 1080 för 3440x1440 ROG PG348Q på ett ensamt 750W nätagg)

EDIT: Ser nu "Jag ska köpa ett Z270 Moderkort och en i5 7600K;".

Ja då klarar du dig på ett 750W. Däremot kan jag personligen tycka att en i5a på 2st 1080 Ti är lite i det svagaste slaget.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

@Razmion: Kör på 850w, det skiljer inte många 100kr i pris. Samtidigt får du en tillräcklig god marginal. Webhallen har Supernova G2 850w på lager.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

i5 ger katastrofalt dåligt värde för pengarna just nu och känns dessutom som slöseri med två stycken 1080 Ti till en 7600K tycker jag. Angående PSU är prisskillnaden oftast ganska liten och jag hade kört på 850W för att vara säker. Det gör inget att ha ett överdimensionerat nätagg med tvärtom är väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Mitt 1080ti med 5960x (med pump å fläkt osv för vattenkylning) suger i sig 650watt från väggen. Uppemot 700 om jag streamar samtidigt. Vilket iofs inte är mycket till jämnförelse då min 5960x säkert drar i sig 3x din strömmängd.

Nåja, 750 watt blir nog lite på gränsen. Bör gå om du gerfan i överclockning. JAG skulle köra på 850-900 watt mestadels för ljudnivån samt överclockning.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Beror lite på i vilken grad vi pratar "överdimension" då verkningsgraden tro det eller ej har en relevans till hur mycket nätaggregatet kommer dra från uttaget på väggen vid olika belastningar. Tror många här har sett ett och annat scenario där folk med i5 och enkel grafikkort suttit på 1200W nätagg

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

@Andreaz1: Beror lite på i vilken grad vi pratar "överdimension" då verkningsgraden tro det eller ej har en relevans till hur mycket nätaggregatet kommer dra från uttaget på väggen vid olika belastningar. Tror många här har sett ett och annat scenario där folk med i5 och enkel grafikkort suttit på 1200W nätagg

Verkningsgraden skiljer så lite att vi pratar kanske någon enkrona per år i ökad elförbrukning, jag räknar inte ens in det som en faktor om man lägger tusentals kronor på datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Håller inte med dig där. Men är på tok för trött för att börja rabbla siffror Det skiljer ju dock betydligt mer än bara några kronor om man är en aktiv användare framför datorn.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra och snabba svar! Jag gör så att jag kör på den säkra sidan och tar ett 850W ändå. Har kollat på denna:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229433-corsa...

Anledningen till att jag vill ha den är att den är helt tyst under (som jag mindes det) 30% av förbrukning. Någon nämnde Supernova G2 dock, kan det vara ett bättre köp?

Och jag vill inte att CPUn ska bottlenecka, så jag hittade det här istället: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271757-webha...

Är det "the way to go"? Har hört att när det gäller spel så är det i princip ingen skillnad mellan i5 och i7 processorer, men det kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem

Om man nu redan planerar att köra TI i SLI som kostar redan en del, varför ska man då snåla in ett par hundra på nätagg? Go big eller gå hem för tusan, det är ju där du siktar redan

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

@Andreaz1: Håller inte med dig där. Men är på tok för trött för att börja rabbla siffror Det skiljer ju dock betydligt mer än bara några kronor om man är en aktiv användare framför datorn.

Jag är sällan för trött för att rabbla siffror. Jag kikade på EVGAs G3-serie och om man antar att datorn med dubbla 1080 Ti drar ~700W har G3 1000W en högre effektivitet än 750W-modellen har vid den belastningen.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Säg att det skulle vara tvärtom och 1000W har 2% sämre effektivitet så innebär väl detta 14W högre förbrukning från väggen vid 700W belastning? Eller har jag missuppfattat detta?

Efter ytterligare ett antagande att datorn står på under full belastning 12h/dygn året om får jag det till ~61kWh extra per år vilket beroende på din elkostnad blir någonstans 50-100kr. Visst, mer än jag trodde först men fortfarande inte en faktor i det stora hela i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Tack för jättebra och snabba svar! Jag gör så att jag kör på den säkra sidan och tar ett 850W ändå. Har kollat på denna:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229433-corsa...

Anledningen till att jag vill ha den är att den är helt tyst under (som jag mindes det) 30% av förbrukning. Någon nämnde Supernova G2 dock, kan det vara ett bättre köp?

Och jag vill inte att CPUn ska bottlenecka, så jag hittade det här istället: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271757-webha...

Är det "the way to go"? Har hört att när det gäller spel så är det i princip ingen skillnad mellan i5 och i7 processorer, men det kanske inte stämmer?

Du behöver i alla fall ligga runt 4.5Ghz+ för att försöka undvika flaskhalsen vid spelande med 2st 1080Ti. Tyvärr kommer du flaska dom lite oavsett hur du gör, men det är ju helt klart bättre med en processor som kan hantera 8 trådar jämfört mot 4 speciellt idag när fler och fler spel börjar ta det där 4+ trådar klivet.

Angående G3, så är min erfarenhet att man kan råka ut för coilwhine. Köpte 3st på NetonNet när dom hade en riktigt bra kampanj på just dessa nätagg. Samtliga led av ganska så kasst coilwhine tjut. Kanske däremot var en dålig batch och därmed kampanjen? Men det är lite foliehatt varning om man ska börja misstänka det. Så förmodligen snarare mer som så att G3 serien kanske just lider av detta mer än likvärdiga konkurrenter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Nu räknar du dock på väldigt små siffror, och under faktiska bra förhållanden till verkningsgraden. Vad jag mer riktar in på är när ens totala system vill förbruka ~500W och personen i fråga sitter på 1500W nätagg, eller 400W system och 1600W nätagg t.ex. Visst är oftast högre siffror bättre i teknikens värld, men ibland blir det lite för höga siffror. Sen sett till helheten kanske det inte direkt rör sig om några gigantiska siffror. Men låt säga man "slösar" bort 3-500:- på ett år pga slarvigt val av nätagg. Först ut har man bekostat sig ett nätagg som förmodligen kostade på tok för mycket mer än vad det används till, vilket blir en förlust, sen till förbrukningen sett så går man förlust också. Många bäckar små.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

@Andreaz1: Nu räknar du dock på väldigt små siffror, och under faktiska bra förhållanden till verkningsgraden. Vad jag mer riktar in på är när ens totala system vill förbruka ~500W och personen i fråga sitter på 1500W nätagg, eller 400W system och 1600W nätagg t.ex. Visst är oftast högre siffror bättre i teknikens värld, men ibland blir det lite för höga siffror. Sen sett till helheten kanske det inte direkt rör sig om några gigantiska siffror. Men låt säga man "slösar" bort 3-500:- på ett år pga slarvigt val av nätagg. Först ut har man bekostat sig ett nätagg som förmodligen kostade på tok för mycket mer än vad det används till, vilket blir en förlust, sen till förbrukningen sett så går man förlust också. Många bäckar små.

Visst, det kan jag förstå. Men den situationen sitter vi inte i här. Jag räknade på det som är mer relevant för TS situation.

Permalänk
Medlem

Ska du absolut ha en intel cpu så skulle jag vänta på coffelake. Kör annars på amd's ryzen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Tack för jättebra och snabba svar! Jag gör så att jag kör på den säkra sidan och tar ett 850W ändå. Har kollat på denna:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229433-corsa...

Anledningen till att jag vill ha den är att den är helt tyst under (som jag mindes det) 30% av förbrukning. Någon nämnde Supernova G2 dock, kan det vara ett bättre köp?

Och jag vill inte att CPUn ska bottlenecka, så jag hittade det här istället: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271757-webha...

Är det "the way to go"? Har hört att när det gäller spel så är det i princip ingen skillnad mellan i5 och i7 processorer, men det kanske inte stämmer?

Tänkte bara säga att supernova (G3 vet jag, men tror G2 också?) är semipassivt precis som corsair agget du länkade och därför stänger av fläkten vid låg belastning. De låter inte mycket vid ganska hög belastning heller ärligt talat. Överröstas rätt fort av GPU/CPU kylare i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag är sällan för trött för att rabbla siffror. Jag kikade på EVGAs G3-serie och om man antar att datorn med dubbla 1080 Ti drar ~700W har G3 1000W en högre effektivitet än 750W-modellen har vid den belastningen.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Säg att det skulle vara tvärtom och 1000W har 2% sämre effektivitet så innebär väl detta 14W högre förbrukning från väggen vid 700W belastning? Eller har jag missuppfattat detta?

Efter ytterligare ett antagande att datorn står på under full belastning 12h/dygn året om får jag det till ~61kWh extra per år vilket beroende på din elkostnad blir någonstans 50-100kr. Visst, mer än jag trodde först men fortfarande inte en faktor i det stora hela i mitt tycke.

Köper man grafikkort för 15k så känns det som att 50kr i el om året är en försumbar vinst/förlust. Ett överbelastat nätagg känns som ett betydligt större problem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Du behöver i alla fall ligga runt 4.5Ghz+ för att försöka undvika flaskhalsen vid spelande med 2st 1080Ti. Tyvärr kommer du flaska dom lite oavsett hur du gör, men det är ju helt klart bättre med en processor som kan hantera 8 trådar jämfört mot 4 speciellt idag när fler och fler spel börjar ta det där 4+ trådar klivet.

Angående G3, så är min erfarenhet att man kan råka ut för coilwhine. Köpte 3st på NetonNet när dom hade en riktigt bra kampanj på just dessa nätagg. Samtliga led av ganska så kasst coilwhine tjut. Kanske däremot var en dålig batch och därmed kampanjen? Men det är lite foliehatt varning om man ska börja misstänka det. Så förmodligen snarare mer som så att G3 serien kanske just lider av detta mer än likvärdiga konkurrenter.

Sitter själv på en G3, dock från Inets kampanj på den. Har ingen coilwhine från vad jag märkt. Kanske hade tur.

Permalänk
Medlem

Ah det är ett sånt där "det kommer bättre snart dilemma" alltså. Jag ska googla runt, men någon som vet lite om när det släpps?

Permalänk
Medlem

Sen kan jag passa på att ta upp en till grej! Jag vet inte mycket om CPU kylning, men det vore kul att kunna överklocka en del så jag lägger gärna några extra hundralappar på en bättre kylare. (Som gärna är TYST också). Har kollat in den här: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240812-arcti...

Men som sagt noll koll på vad jag köper i princip

Permalänk
Medlem

Hej igen! Nu har jag kollat lite på Ryzen, och det verkar lovande. Undrar dock, vilken tycker ni jag skall välja? Klarar jag mig på en 1700x, eller finns det anledning att satsa och ta 1800x?

Permalänk
Medlem

Lika bra att köra på 1700x. Eventuellt så kan du inte klocka lika högt som en 1800x men om det inte är något du kommer bry dig om så är det ju skitsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Du behöver i alla fall ligga runt 4.5Ghz+ för att försöka undvika flaskhalsen vid spelande med 2st 1080Ti. Tyvärr kommer du flaska dom lite oavsett hur du gör, men det är ju helt klart bättre med en processor som kan hantera 8 trådar jämfört mot 4 speciellt idag när fler och fler spel börjar ta det där 4+ trådar klivet.

Angående G3, så är min erfarenhet att man kan råka ut för coilwhine. Köpte 3st på NetonNet när dom hade en riktigt bra kampanj på just dessa nätagg. Samtliga led av ganska så kasst coilwhine tjut. Kanske däremot var en dålig batch och därmed kampanjen? Men det är lite foliehatt varning om man ska börja misstänka det. Så förmodligen snarare mer som så att G3 serien kanske just lider av detta mer än likvärdiga konkurrenter.

Min G3 650W gjorde istället att mitt coilwhine försvann...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tack seziuo! Jag la till den du länkade. Nu ser datorn ut såhär:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10629439/

Vad tycker ni? I ett test jag såg så var i7:an betydligt bättre än Ryzen 1800x i gaming, därav att jag valt den.

Permalänk
Medlem

Jaorå, men när du spenderar så mycket på en dator så kan du ju lika gärna bygga för morgondagen också. Jag ser hellre att du kör på ryzen för din egen skull om ett år när alla AAA spel börjar köra ordentligt med fler kärnor. Dina pengar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jaorå, men när du spenderar så mycket på en dator så kan du ju lika gärna bygga för morgondagen också. Jag ser hellre att du kör på ryzen för din egen skull om ett år när alla AAA spel börjar köra ordentligt med fler kärnor. Dina pengar dock

Hmmm okej, det låter som ett bra råd, men är inte helt med på vad du menar. Jag vet inte riktigt skillnaden mellan Ryzen och Intels processorer - är det typ så att Ryzen har flera kärnor än Intels i7:or? Och att i nuläget så använder inte spelen så många kärnor som Ryzen har, och därför vinner i7:an idag, men kanske inte om ett år? (De här "AAA" spelen, vad är det för något?)

Tack för tålamod med okunskap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hmmm okej, det låter som ett bra råd, men är inte helt med på vad du menar. Jag vet inte riktigt skillnaden mellan Ryzen och Intels processorer - är det typ så att Ryzen har flera kärnor än Intels i7:or? Och att i nuläget så använder inte spelen så många kärnor som Ryzen har, och därför vinner i7:an idag, men kanske inte om ett år? (De här "AAA" spelen, vad är det för något?)

Tack för tålamod med okunskap!

Exakt. Sen är det inte superstor skillnad heller. Tror i cinebench singlecore ligger en 1800x på 170-180 poäng medans en 7700k ligger på lite över 200 klockad. Medans om man tar multicore så är 1800x nästan dubbla poängen. 1050 poäng mot 1770 poäng.

Just nu kör jag på en 5960x, men om jag skulle köpa nytt system idag så hade ryzen varigt mitt val.