Råkade radera alla mina filer på min NAS! Recovery hur?

Permalänk
Medlem

Råkade radera alla mina filer på min NAS! Recovery hur?

Så... Höll på att fibla med lite inställningar på min Seagate Black Armor NAS.
Blev lite mycket fibbel så nu är min "share" raderad! Yess! 4TB av saker man sparat i 18 år tid är nu väck!

Tanken med NASen var ju hatt spara filerna säkert med 2 diskar o skit. Jaja..

Efter sökt info på ultranätet utan att hitta något vettig info vänder jag mig nu till er Sweclockare!

Har försökt testa med några recovery program genom att ta loss en disk från nasen o köra den direkt i PCn men eftersom den är i RAID1 och förmodligen nått annat filsystem än vad windowz förstår så kommer jag inte långt.

Så hur gör jag?!

Permalänk
Avstängd

https://www.piriform.com/recuva

@elixyr: https://www.piriform.com/recuva

testat denna?
ta inte loss hdd, räddningsprogram kör mot ntfs...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

På jobbet har jag använt produkter från Sysdev, bl.a. UFS Explorer. Då inte för att radera borttagna filer, utan bara för att läsa "icke windows" filsystem men det ska vara möjligt.

Det är värt att testa, det finns "nästan" fullt funktionell trialversion på deras hemsida, dock med begränsningen att den bara kan återställa filer <128 kB i trialversion. Värt att testa innan man betalar.

http://www.ufsexplorer.com/download_stdrr.php

Sedan är ett väldigt viktigt mantra att känna till (och det är tråkigt att du fått lära dig det den hårda vägen):

RAID är inte backup.
RAID är inte backup.
RAID är inte backup.

Permalänk
Medlem

Det har jag inte. Ska testa det nu.

De program jag testat vill inte ansluta mot nätverksdiskarna har. Utan bara fysiska som är anslutna till datorn.

EDIT: kan inte välja "Z:" med recuva häller.

Permalänk
Avstängd

@elixyr: finns inte esata eller usb på nasen?

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

På jobbet har jag använt produkter från Sysdev, bl.a. UFS Explorer. Då inte för att radera borttagna filer, utan bara för att läsa "icke windows" filsystem men det ska vara möjligt.

Det är värt att testa, det finns "nästan" fullt funktionell trialversion på deras hemsida, dock med begränsningen att den bara kan återställa filer <128 kB i trialversion. Värt att testa innan man betalar.

http://www.ufsexplorer.com/download_stdrr.php

Sedan är ett väldigt viktigt mantra att känna till (och det är tråkigt att du fått lära dig det den hårda vägen):

RAID är inte backup.
RAID är inte backup.
RAID är inte backup.

Det var det första programmet jag provade.

Men den hitta inte ett skit. Eller kan vara så att jag inte fattade programmet eller vise versa.

Ska ta mig en titt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

@elixyr: finns inte esata eller usb på nasen?

USB och USM finns.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

OK Programmet kan ju läsa disken. Den hittar typ 10 partioner. Var av en av dom är 3.7TB men den är tom så klart.

Tar recover files o den skannar o har sig. När det är klart sen så "This folder is empty" Jaha?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elixyr:

@pv2b:

OK Programmet kan ju läsa disken. Den hittar typ 10 partioner. Var av en av dom är 3.7TB men den är tom så klart.

Tar recover files o den skannar o har sig. När det är klart sen så "This folder is empty" Jaha?!

Har du gjort enligt kapitel 3.3.3 i manualen?

http://www.ufsexplorer.com/manual/raid/index.htm#lost_files

Annars vet jag inte, har inte använt den här funktionen.

Permalänk
Avstängd

Lägg ner vad du försöker med, risken är att du gör mer skada än nytta.
Ta en funderare hur pass mycket det du hade på disken är värt i pengar.. Kontakta ett företag som sysslar med dessa saker och låt plånboken bli tom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Sluta fippla mer, risken att du förhindrar datan från att återställas, är stor. Kontakta ett företag som arbetar med dataräddning, men räkna med att det kan kosta upp emot 1000kr. Så fundera på vad det kan vara värt. Ahlberg Data har jag haft mycket att göra med inom yrket och är mycket belåten.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Lägg ner vad du försöker med, risken är att du gör mer skada än nytta.
Ta en funderare hur pass mycket det du hade på disken är värt i pengar.. Kontakta ett företag som sysslar med dessa saker och låt plånboken bli tom.

Om du ska gå den här vägen, kolla med Ahlberg Data. Har ingen erfarenhet av det företaget annat än att jag gick på jobbintervju där för typ 10 år sedan... (fick inte jobbet). De har alltså funnits ett tag.

http://ahlbergdata.se/

Permalänk
Medlem

http://ahlbergdata.se/

Att pussla ihop en bruten raid och återställa fungerande filer är en av de svåraste uppgifter en datarekonstruktör kan få. Vi har mycket bra statistik när det gäller att återställa data från NAS och även större servrar med raid.

Undersökning: 0 kronor.
Data recovery: Från 4 000 kronor.

Permalänk
Avstängd

@elixyr:
recuva kan hantera usb diskar, vad jag minns...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att pussla ihop en bruten raid och återställa fungerande filer är en av de svåraste uppgifter en datarekonstruktör kan få. Vi har mycket bra statistik när det gäller att återställa data från NAS och även större servrar med raid.

Fast här ska inget "pusslas ihop", utan TS har (förhoppningsvis) en orörd disk från sitt speglade par. All informationen finns på den disken. Problemet är att informationen finns i ett filformat Windows inte känner till, och, filerna är åtminstone raderade.

Just att filerna är raderade är ett problem, annars hade jag rekommenderat Linux Reader for Windows för att läsa disken... Men å andra sidan är det ju just för att filerna är raderade som problemet uppstått, NAS'en är annars frisk...

För vad det är värt. Disken "bör" gå att mounta i Linux, det "bör" vara en EXT3 partition, och Linux "recovery mjukvara" finns, Google kan hjälpa till där.
EaseUS har mjukvara som ska göra jobbet från Windows, men inte heller där vet jag speciellt mycket om hur bra deras gratis mjukvara är... Och eftersom du har två identiska kopior, jag hade vågat experimentera med den ena disken, men bara den ena. Den andra disken är "nödlösningen man skickar till någon som kanske kan göra jobbet, för massor med pengar."

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast här ska inget "pusslas ihop", utan TS har (förhoppningsvis) en orörd disk från sitt speglade par. All informationen finns på den disken. Problemet är att informationen finns i ett filformat Windows inte känner till, och, filerna är åtminstone raderade.

Just att filerna är raderade är ett problem, annars hade jag rekommenderat Linux Reader for Windows för att läsa disken... Men å andra sidan är det ju just för att filerna är raderade som problemet uppstått, NAS'en är annars frisk...

För vad det är värt. Disken "bör" gå att mounta i Linux, det "bör" vara en EXT3 partition, och Linux "recovery mjukvara" finns, Google kan hjälpa till där.
EaseUS har mjukvara som ska göra jobbet från Windows, men inte heller där vet jag speciellt mycket om hur bra deras gratis mjukvara är... Och eftersom du har två identiska kopior, jag hade vågat experimentera med den ena disken, men bara den ena. Den andra disken är "nödlösningen man skickar till någon som kanske kan göra jobbet, för massor med pengar."

Ja så kan det ju vara TS visste väl inte riktigt vad han flipplat med skrev han så man vet kininet riktigt. Men det är klart de man kanske bara har tagit bort flaggan som markerar det som aktiv data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eh... Seagate själva borde väl ha information hur man återskapar information med deras system?
Kapitel 6 i denna guide:
http://www.seagate.com/files/staticfiles/blackarmor/userguide...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ännu folk har lärt sig att "raid" =/= backup.
Ta lär dom av detta och låt plånboken blöda lite grann ner du ska lämna in disken(arna) till ett Recovery-företag.

Och sen till framtiden RAID =/= BACKUP. Lagra alltid din viktiga data på minst 3 platser. Online storage och external hdd på annan plats är en bra start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Eh... Seagate själva borde väl ha information hur man återskapar information med deras system?
Kapitel 6 i denna guide:
http://www.seagate.com/files/staticfiles/blackarmor/userguide...

Fel sorts återställning. Seagate förutsätter att man har en fungerande backup på sin enhet, och vill återställa den till en dator. Inte att man har raderat arkiverad data på Seagates enhet, som man vill återställa.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är alltid face palm i sådana lägen och tyst muttrande varför folk aldrig, aldrig lär sig göra backuper, speciellt om man håller på med farliga saker som städning mm. i sin nas.

Korrekta ordningen är:

Först synkar/uppdaterar man sin backup
städar
kontrollera att inte fel saker försvunnit och allt ser OK ut
synkar sin backup igen

- helst på en backup som hanterar generationer eller klarar snapshot och så sparar man några generationer bakåt, så att du har en chans att ångra om 3 veckor...

(program som borg-backup skulle vara utmärkt för detta, finns i cygwin-version för windows - och förstås native för linux och liknande system)

---

Användarmisstag sker - så är det bara och ingen NAS i världen kan rädda ifrån det och en kommando som 'del' eller 'rm' härjar precis lika bestämt på båda skivorna på en RAID1 som på en enkel externkopplad disk, likväl interndisk i en dator/laptop/nalle.

Eftersom det med största sannolikhet är en linux snurrade i produkten och därmed ext4 som filsystem, så har man problemet att ext4 städar ordentligt i sin metadata vid radering - bättre än de flesta andra filsystem - det finns inga rester av blockkedjan som pekar ut sektorerna som datat ligger på, vid radering så skrivs de aktivt över, samma sak med filnamnen (datat som sådan är kvar med stor sannolikhet - men inget som längre visar den inbördes ordningen).

Har man tur så ligger filerna något så när sekventiellt - men har disken varit nära full så kommer de nyast lagrade filerna vara utspridda lite varstanns.

det handlar inte om filräddning - det handlar om data-carving...

Om man inte vill betala ohemult med pengar så ser jag bara alternativet att ta en diskimage av skivan på media som tål att lagra länge (>= 10 år innan omkopiering till ny media) och när man är pensionär om sisådär 50 år kanske har tid att försöka lösa pusslet... typ...

Om inte annat kan du se att förlust med dina upp till 18 år gamla filer är priset för att du inte har gjort backup och har data i minst 2 exemplar på lika många oberoende media - helst 3 exemplar på 3 olika platser...

Och ja, det kommer att svida fruktansvärt lång tid framöver, men det goda det medför är att du förmodligen aldrig kommer att göra samma misstag att inte ha backupper någon gång mer....

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det löste sig. Lite powerbullz och google löste det hela

Hade mycket kopior på sakerna på lösa diskar samt så löste det sig med USF Explorer så allt är återställt.

Tack för alla tips!