Permalänk
Medlem

Korrupt filsystem?

Hej
Jag har just installerat Raspbian på ett SD-kort. Då jag startar Raspberryn så fungerar det bara ibland. Ibland stannar den men något meddelande om att den inte lyckas läsa filsystemet eller något sånt. Har formaterat SD-kortet en gång och försökt på nytt, men får samma fel. Gör nu tester att SD-kortet men H2testw tycks inte hitta några problem. Finns det fler sätt att kontrollera om det är fel på SD-kortet? Eller är det min raspbian-nedladdning som inte fungerat till hundra procent?

Permalänk
Medlem

steg 1 - kolla att din strömförsörjning är OK och använd kort kabel, gärna variant med förstärkt med grövre ledare på 5-Volt sidan om den är mer än några decimeter lång. En modern rasp behöver 2 Amperes USB-laddar-dongel

steg 2 - Prova med annan SD-kort är rådet om det krånglar även när strömförsörjningen är OK[1].

(har du md5/sha256/sha512-summe kollat denna innan ?? - det kan vara bra om nedladdningen gett trasig image)

---
[1]
SD-kortsvärlden består av skräp-flashminnen - det är soptunnan för alla minneschip som inte duger till annat och därför kan det vara högst varierande kvalitet, både individuellt mellan exemplaren och olika tillverkare.