Uppgradering Ryzen 5 + skärm + grafikkort

Permalänk
Medlem

Uppgradering Ryzen 5 + skärm + grafikkort

Tror jag börjar komma till skott, planen nu är att uppgradera vår stationära hemma, därför ej diskar, chassi, operativ, tangentbord och mus finns med.

Skulle vara toppen att få lite kommentarer. Orsaken till 1600X valet framför 1600 är väl att jag är tveksam till att jag kommer vilja överklocka, prioriterar hellre ett så tyst och stabilt system som möjligt. Som jag förstått det är be quiet! Pure Rock kylaren tyst men effektiv (dock extremt stor...). Syftet är väl en allrounddator kan man säga (hittills enbart lättare spel som tex LOL). Angående cpu kylaren så är kanske be quiet! Pure Rock Slim ett alternativ eftersom den gigantiska Pure Rock blir på håret i chassit.

När det gäller moderkort är jag dock helförvillad över om jag bör gå på Asus Prime 350 Plus, MSI B350 Tomahawk eller t.om. ett annat? Jag vill ej vara dumsnål när det gäller moderkort och kan gå upp något om det är att rekommendera.

Varukorg för: Ryzen 1600X, 16GB, PSU & Moderkort
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10629345/

Grafik kort blir sannolikt detta, jag och dottern spelar inga tunga spel just nu och ett tyst system är alltid trevligt.

Palit GeForce GTX 1050 Ti 4GB KalmX
https://www.komplett.se/product/917708/datorutrustning/pc-kom...

När det gäller skärm har jag nu begränsat mig till tre olika val, antingen Lenovo L27q-10, Lenovo ThinkVision P27q eller AOC Pro-line Q2775PQU. Tyvärr ingen aning om skillnaden mellan L27q-10 och P27q modellerna från Lenovo.

Hur som helst så lutar det åt en 27" 16:9 2560 x 1440 ips, jag söker helt enkelt en allround skärm som ej ska kosta mer än max 4000.

Lenovo L27q-10
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/262308-...

Lenovo ThinkVision P27q
https://www.dustinhome.se/product/5011007106/thinkvision-p27q

AOC Pro-line Q2775PQU
https://www.dustinhome.se/product/5010970354/pro-line-q2775pq...

Ja, jag har svårt att fatta mig kort.

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag att processorn verkar vara onödigt kraftfull utifrån hur du beskriver ditt användande. Kan ju bara tala för hur jag hade gjort i din situation och jag hade tagit en billigare processor och köpt en skärm i en mer erkänd serie som t.ex. Dell UltraSharp.

Dell 27" UltraSharp U2715H

Permalänk
Medlem

Ok, ja Dell 27" UltraSharp U2715H är faktiskt en av skärmarna jag funderat på tidigare förutom ovan tre nämnda. Frågan är dock egentligen varför? Tycker att både Lenovo samt AOC skärmen ser bra ut också samt nästan en tusing mindre.

Ja, jag skulle säkert bli nöjd med en långsammare processor också men vi får se, tycker ändå att 6000kr är ok för cpu, fläkt, psu, 16gb ram samt moderkort (jag har ändrat kylare samt psu):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10629627/

Dessutom orkar jag inte riktigt redogöra för hela det eventuella användningsområdet här, inte alltid så självklart att svara på hur en dator kommer användas de närmaste ca tre åren, allround tyckte jag var en bra sammanfattning.

Permalänk
Medlem

Status: Jag har avvaktat med skärm, grafikkort, diskar etc men har nu uppgraderat vår (ur)gamla arbetsstation med ryzen 5 1600X, moderkort Asus Prime X370 Pro, be quiet slim kylare, be quiet pure power 10 600w psu, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance.

Var sjuukt länge sedan jag byggde men fick liv i den varje fall. Inte ens installerat om Windows 10 ännu men allting gick igång omedelbart från min gamla SSD.

Inte helt förtjust i be quiet slim kylaren som enbart fästes med en sorts bygel med två fästpunkter (tydligen AM4 standard montering?), lite vek montering kan jag tycka, borde valt storebror be quiet pure rock som dessutom har större fläkt tror jag, eventuellt blir det ett byte, också lite osäker på kvalitén på kylpastan efter min något fumliga installation.

Systemet är varje fall helt stabilt och den tuffar väl på som den ska, tror jag.

Men är inte alls vän med moderkortet ännu och dess inställningar, kör auto inställningar överlag nu och den väljer att köra minnet i 2166Mhz samt att jag tycker att vcore pendlar på relativt höga värden, mellan dryga 1,35 upp till nästan 1,45, ett himla pendlande varje fall vilket kanske beror på auto inställningen?

Även idle tempen på cpu hade jag väl trott skulle vara lite lägre, ca 46-48 grader för mig nu men om jag förstått det rätt är detta helt normalt för Ryzen 5 1600X med vanlig standard luftkylning?? Har också läst en del skumma inlägg på internet om att X modellerna visar ca 20 grader för varmt i bios men inte forskat vidare i detta?

Provade en EZ optimering (klocking) och då växlade den upp systemet till 3,8Ghz men valde då väl hög vcore som pendlade mellan ca 1,45-1,50 någonting, minnet fortfarande auto satt till 2166Mhz. Systemet var dock helt stabilt.

Bios uppdaterat till senaste version på moderkortet men får nog ta mina frågor till ett annan del här på forumet, lära mig hur andra med Asus Prime X370 Pro konfigurerar deras setup. Högst tveksam till Asus EZ system med auto inställningar.

Systemet är också lite, lite mera högljutt än tidigare, tyvärr vilket jag misstänker beror på be quiet pure slim fläkten som inte är så tyst som namnet påstår (falsk marknadsföring?) men jag ska ringa in det hela. Tror den konstant går i ca 1200-1300 rpm nu. Har tre st extra fläktar i chassit, dvs 4 totalt inkl cpu fläkt (men den setupen hade jag tidigare också).

Permalänk
Medlem

@makatech: Först och främst, kul med nya prylar, grattis : )

Be Quiet slim kylaren är boven i flera problem som du lyfter upp, ljudnivå och temps, byte till en bättre luftkylare är att rekommendera. Istället för att lägga pengar på mediokra lösningar hade jag köpt en Noctua NH-U12S, du behöver även ett monteringskit, länkar till båda produkterna;

https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s#specs
https://www.inet.se/produkt/5320126/noctua-nm-am4-uxs-mountin...

Noctua är premium och kvalité, bästa luftkylarna på marknaden med robust installation : )

Att Vcore pendlar är normalt för Ryzen och har med XFR att göra, min 1800X som har samma frekvenser som din hoppar upp och ner mellan 1,250v och 1,500v beroende på hur XFR körs.

När du dessutom kör en överklock så stängs alla AMD SenseMI funktioner av, och det är hela fördelen med att köpa en 1600X, XFR och SenseMI : ) Du kommer få bäst prestanda, tystnad, etc om du kör allt i stock, som 1600X är byggd för. Om du ska överklocka kunde du köpt en billigare 1600 : )

Hur snabba är dina minnen, dvs vad är dom speccade för? Vilka minnen har du?

Chassi fläktarna kan du ändra i BIOS, och mitt råd är att ställa dem på 30-40%, det räcker i dom flesta fall.

Börja med att återställa BIOS till Optimized Defaults, därefter se om minnet har en XMP profil.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@makatech:
Oftast på Ryzen 5 så måste du uppdatera ditt moderkort (UEFI) bios för att den ska kunna känna igen rätt temperaturer, om du nu inte gjort det redan. Finns en några trådar jag läst detta på.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer, jag återkommer senare idag:-)

Ja, efter vad jag själv läst om idle temp för 1600X så är nog min helt normal men självklart skulle en bättre kylare sänka temperaturen några grader. Läste om någon som körde vattenkylning som låg på ca 41 grader i idle på 1600X, jag ligger mellan ca 46-49 nu (varierar så klart något),

Bra att veta att det är fullt normalt med pendlande och periodvis ganska höga cpu vcore.

Bios uppdaterade jag direkt igår till senaste release. Dock ingen aning om jag verkligen kan lita på cpu temp nu eller om det fortfarande kan vara den här 20 graders grejen med X modellerna.

Vilket minne jag valde står i mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Mer svammel:

Den stora frågan är dock vilken idle temp som man kan förvänta sig med Ryzen 5 1600X och vad man ska sikta på för temp? Är det som så att mina värden redan nu är fullt normala så behöver jag åtminstone ej bekymra mig för tempen. Vad jag sett på Internet verkar många ligga inom 45-50 i idle temp för 1600X (om de inte kör vattenkylning) men vet inte hur det är här med sweclockers expertis/erfarenheter. Ligger nu inom intervallet 45-47 grader i bios idle med standard 3,6GHz och efter en "EZ Tuning Wizard" och 3,8Ghz låg den på ca 51-52.

Angående be quiet pure Rock slim så blev jag lite dumsnål (199kr på Inet) i kombination med att jag var lite orolig för att inte "storebror" be quiet pure Rock skulle passa så bra höjdmässigt i mitt nuvarande chassi (vilket den dock gör med någon cm marginal har jag kollat upp nu).

Jag ska stänga av mina tre chassifläktar för att verifiera att det är så som jag misstänker, dvs att Slim kylaren är väl ettrig och genomträngande i sitt ljud. Åtminstone vid rpm på ca 1200-1300, det är ju fullt möjligt att jag kan hitta en sweetspot på ca 1000rpm vid manuell inställning. I så fall får man väl hoppas cpu tempen enbart går upp marginellt, om inte så blir det helt garanterat en ny kylare.

Angående överklock så prioriterar jag hellre stabilitet, hade en tanke i mitt 1600X val jämfört med 1600, det var mest att jag körde igenom EZ Tuning Wizard för skojs skull. Däremot att Corsair Vengeance 3000Mhz minnena enbart körs i 2166Mhz bör jag väl försöka göra något åt... Antingen är det så att Asus Prime X370-Pro är extra känslig med minnena eller annars är det en ren inställningsak, kör ju allt på Auto nu.

Permalänk
Medlem

Angående mina minnen CMK16GX4M2B3000C15 kanske man manuellt ska ställa in dem enligt denna pdf (officiell från Asus) så går det bättre?
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PRO/...

Permalänk
Medlem

Var varje fall mycket simpelt att överklocka lite med Asus Prime X370-Pro efter den här lilla guiden jag hittade.
https://www.youtube.com/watch?v=LpGMP9OKQOc

Inte lekt så mycket men upplever den helt stabil med 3,9Ghz och Corsair CMK16GX4M2B3000C15 ställda till 2933Mhz, idle temp ca 50 grader, vcore satte jag manuellt till 1.4 precis som snubben i videon gjorde. Tror det är onödigt att pusha den så mycket mer med be quiet Pure Slim kylaren. Fick en kommentar från en annan medlem här som också kör Asus Prime X370-Pro med Ryzen 5 1600X dock med Noctua NH-D15 kylaren att han ligger på ca 41 grader i idle, dvs ca 4 grader lägre än min idle oklockat.

Även om jag nu kanske inte kommer överklocka cpu'n några längre perioder så är det väl bra om minnena får gå i 2933Mhz ändå?

Permalänk
Medlem

Idle temperaturen är väl ganska så ointressant? Det är ju under load man vill veta.

I vila kan ju temperaturen variera olika beroende på vilken temperatur din omgivning har, samt vilken låda du kör med.

Det är ju under last som är intressant.

Ang Vcore så om du nu utgår från 1.4v så kan du säkert sänka lite och fortfarande hålla den stabil vid 3.9GHz.

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur sjutton ligger det till egentligen med X modellerna och dess XFR funktion, den verkar betydligt kraftfullare än vad jag tidigare fattat.

Jag märkte själv att jag fick sämre cpu benchmarks med 1600X cpu'n klockad till 3,9Ghz jämfört med icke klockad (3,6Gz) och allt satt till auto. Detta beror alltså på XFR som är en såpass kraftfull funktion i X modellerna? Tydligen stängs XFR av per automatik när man överklockar, sannolikt därför jag får sämre cpu benchmarks när jag klockar?

"One thing to consider: Since Ryzen Master disables Precision Power and XFR, if you don’t overclock your Ryzen at least up to 4.1GHz—the top XFR state for the Ryzen 7 1800X I’m using—you could potentially see performance decline in strictly single-threaded benchmarks like Cinebench R15. The performance boost in other applications could very well make up for it, however."

http://www.pcworld.com/article/3178406/components-processors/...