Permalänk
Medlem

Dator crashar vid start av CSGO

Hej!
Har nyligen stött på ett problem där min dator helt enkelt crashar efter att jag laddar "in" på CSGO. Problemet uppstod igår och jag har verkligen INGEN aning om vad problemet kan vara. Har uppdaterat GPU drivrutiner, roll-backat dom till en äldre version som fungerade, installerat om spelet och liknande.

Problemet uppstod när jag köpte en ny mus (G502, Logitech) och installerade den, men det kan väl inte vara problemet? Har sedan dess tagit bort alla drivrutiner relaterade till musen och bytt tillbaks till min gamla mus, och har fortfarande samma problem.

Några idéer? Enda idén jag har är att GPUn börjar ge sig, men det är jag inte 100% säker på heller.

Något som undras över så är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator, kraschar hur (tillbaka till windows eller blåskärm/omstart), ålder...?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI:

Spelet laddar in, sen blir skärmen svart, datorn startas om som om ingenting har hänt. Ingen blue-screen eller liknande.
Datorns CPU/GPU är en i7 870 med en AMD R9 270X. Datorn är lite äldre, men har inte haft ett liknande problem förut.

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> System -> Avancerade Systeminställningar -> Start- och Återställning -> Systemfel -> bocka av "Starta om automatiskt".

Så ska du kunna se blåskärmen, om det nu är en sådan. Annars låter det som det har med strömmen att göra, kanske nätdelen alternativt grafikkortet som börjat ge med sig.

Får du liknande problem om du belastar grafikkortet med något annat spel eller benchmarkprogram ?

Permalänk
Medlem

@elBenko:
Stängde av omstart men fick ändå ingen blue-screen.

Testade med ett annat spel och lyckades komma in på själva spelet och spela i ett par minuter innan samma sak hände, svart skärm och datorn startas om. Låter som att GPUn har gett sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hidan:

@elBenko:
Stängde av omstart men fick ändå ingen blue-screen.

Testade med ett annat spel och lyckades komma in på själva spelet och spela i ett par minuter innan samma sak hände, svart skärm och datorn startas om. Låter som att GPUn har gett sig?

testa att ta bort grafikkortet då och se om problemet är kvar eller inte.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Hidan: Ja, troligtvis gpu, alternativt nätdelen som inte levererar vad den ska under last

edit: Testa med annat grafikkort, ring någon polare och be dem komma över med sitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Hidan: Ja, troligtvis gpu, alternativt nätdelen som inte levererar vad den ska under last

edit: Testa med annat grafikkort, ring någon polare och be dem komma över med sitt

Lägger ett öre på att det är nätdelen. GPUn skulle blåsa upp till blåskärm alt artifakter eller ha problem under resterande körning. Nätdelen startar om pga spänningskyddet som aktiveras när den inte klarar av att uprätthålla allt när grafikkortet spinner upp.

OP; Lista spec på datorn inklusive nätdelen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Lägger ett öre på att det är nätdelen. GPUn skulle blåsa upp till blåskärm alt artifakter eller ha problem under resterande körning. Nätdelen startar om pga spänningskyddet som aktiveras när den inte klarar av att uprätthålla allt när grafikkortet spinner upp.

Jag tror också detta, men lättare att snabbt skifta grafikkort än psu för att utesluta vad som strular.

Permalänk
Medlem

Specs:

PSU: 620W APX 12cm
MOBO: Asus P7H55
CPU: i7 870 2,93GHz
RAM: 2 x 4 DDR3

Polaren kom förbi med ett gammalt 570, ska testa det snabbt.

Permalänk
Medlem

Tror det är grafikkortet, hände samma sak på brorsan dator.

Visa signatur

.....

Permalänk
Skrivet av Hidan:

Specs:

PSU: 620W APX 12cm
MOBO: Asus P7H55
CPU: i7 870 2,93GHz
RAM: 2 x 4 DDR3

Polaren kom förbi med ett gammalt 570, ska testa det snabbt.

om polaren har ett nätagg som fungerar 100% så testa med den,
nätagg av budgetkvalitet kan göra massor med märkliga saker speciellt efter några år, kanske den inte levererar 12V till grafikkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu är det så att det inte var grafikkortet för hade samma problem med polarens grafikkort, och det är 100% fungerande. Då återstår alltså nätagget?

Permalänk
Skrivet av Hidan:

Nu är det så att det inte var grafikkortet för hade samma problem med polarens grafikkort, och det är 100% fungerande. Då återstår alltså nätagget?

nja inte helt 100% en minimal chans finns att det kan vara Moderkortet /PCI-e porten

okej vilket nätagg har polaren i sin dator.. ?
testa aldrig ett suspekt nätagg i någon annan dator,
testa aldrig nån annan del i dator med suspekt nätagg.

tanken var att du skulle sätta ditt grafikkort i hans dator och inte tvärt om. på samma sätt som att Volten kan gå för lågt kan det också gå för högt.. har du då otur så dödar du din polares delar med ditt nätagg.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644