Permalänk
Medlem

Säker överclockning grabbar?

Tja alla sweclockare.

Nu är fallet som så att jag lyckats komma upp i 4.5ghz med en volt på 1.380V vilket tydligen skall vara riktigt bra när jag kikat runt lite på olika forum med min CPU. Men dock så undrar jag ifall detta är "safe" med det menar jag att kör jag RealBench i typ en halvtimme men då kraschar datorn. Kan dock köra cinebench typ 10 gånger efter varandra och kan lira BF1 konstant samt andra spel utan någon typ av krasch. Får även goda resultat i Cinebench på (1408) vilket typ är 400 mer än "stock clock" MEN är detta på något sätt skadligt i och med att jag kraschar i RealBench eller är detta enbart för att CPU:n belastas på ett annorlunda sätt vid dessa benchmark test? Säkrare ifall jag höjer volten så CPU:n inte kraschar eller skall jag ligga kvar på denna volt? Tacksam för all svar och är samtidigt relativt ny inom överclockning, därav skulle lite hänsyn uppskattas

OBS! Enbart höjt multipliern till 45 och volten till 1.380V samt satt på XMP.

Tack på förhand mvh Andy

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk

Låter som att det inte är helt stabilt om det krashar. Angående volt/temperatur etc så är det svårt att säga eftersom du inte skriver vilken processor det gäller. (Om det inte står i signaturen, kan inte se den på mobilen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Öka volten till 1.39 så bör du komma ifrån kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

Tja alla sweclockare.

Nu är fallet som så att jag lyckats komma upp i 4.5ghz med en volt på 1.380V vilket tydligen skall vara riktigt bra när jag kikat runt lite på olika forum med min CPU. Men dock så undrar jag ifall detta är "safe" med det menar jag att kör jag RealBench i typ en halvtimme men då kraschar datorn. Kan dock köra cinebench typ 10 gånger efter varandra och kan lira BF1 konstant samt andra spel utan någon typ av krasch. Får även goda resultat i Cinebench på (1408) vilket typ är 400 mer än "stock clock" MEN är detta på något sätt skadligt i och med att jag kraschar i RealBench eller är detta enbart för att CPU:n belastas på ett annorlunda sätt vid dessa benchmark test? Säkrare ifall jag höjer volten så CPU:n inte kraschar eller skall jag ligga kvar på denna volt? Tacksam för all svar och är samtidigt relativt ny inom överclockning, därav skulle lite hänsyn uppskattas

OBS! Enbart höjt multipliern till 45 och volten till 1.380V samt satt på XMP.

Tack på förhand mvh Andy

Kraschar du så är överklocken inte heller stabil. Men nej, den tar inte skada, i alla fall på det sätt du tänker. Däremot så slits den ju snabbare men om du ens kommer märka skillnaden är nog inte ens värt att diskutera. Det är små marginaler.

Skulle istället säga; Gör om, gör rätt. Finns många videos på YouTube som visar hur man överklockar rätt och får ett stabilt system.
Du kanske inte kraschar just nu i BF1, men en dag kommer du göra, det garanterar jag dig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag ökat volten så den inte kraschar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Adrenochrome: Det står i signaturen men det gäller en i7 6800k

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@Defender: Tycker du? @solomon: Okej men då vet jag i alla fall vad det beror på, gällande temp så kommer jag inte över 80c max 78-79c vid full load. @Wasp: Tror du det? skall prova i sånna fall

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

Rätt säker på det. Du är trygg med spänningen hela vägen till 1.45 så det är lungt det.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som inte tycker 4,5GHz @ 1,38V låter speciellt bra? Väldigt hög spänning, kommer bli varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Kommer som sagt max upp i 78-79C vid full load, dock på en utav kärnorna medan jag ligger på 60-70C på vissa andra kärnor. Vart skulle detta vara dåligt med tanke på min CPU som är känd för att inte klocka bra framför allt Broadwell-E.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

jag kör min i 4.6 @ 1.42V

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Vad har du för specs? Lite svårt att veta när ingen signatur eller dylikt står

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Bara jag som inte tycker 4,5GHz @ 1,38V låter speciellt bra? Väldigt hög spänning, kommer bli varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller jag med om..

Skrivet av shejtan:

@Andreaz1: Kommer som sagt max upp i 78-79C vid full load, dock på en utav kärnorna medan jag ligger på 60-70C på vissa andra kärnor. Vart skulle detta vara dåligt med tanke på min CPU som är känd för att inte klocka bra framför allt Broadwell-E.

Delid? Gör ju ingenting åt själva spänningen men sänker temperaturerna avsevärt. Du ligger redan på 1.380V med 1.400V som max rekommenderad spänning på 5:e generationens processor. Visserligen har 14 nanometers mikroarkitektur förbättrad spännings tolerans, men ändå.. Dina temperaturer är höga, men det kunde varit värre. Undvik 85°C. Din processor klockar ner vid 96°C, med TJ Max på 105°C. Då stänger den av.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@shejtan: Jag tycker Handbrake är ett rätt bra program för att testa just stabilitet vid överklockning. Det kanske inte tillhör det bästa programmet, men jag tycker det fortfarande är bra. Du kanske inte skulle använda detta program till vardagligen så det finns säkert dem som argumenterar att stabilitet i Handbrake är orrelevant. Hur som helst, jag har märkt att även om en överklockning är stabil i spel, stresstest och dylikt så kan de fortfarande krasha och ibland också bluescreena i Handbrake.

Så om du har en video tillgänglig så kan du testa med att encoda den i H.265 (HEVC) och se vad som händer. I samband kan du också testa med att öka volting lite för att se om problemet löser sig, eller så kör du på samma volt men sänker hastigheten till 4.4 GHz alternativt 4.3 GHz.

Prime95 och dylikt anser jag inte är ett vanligt arbetsscenario, men Handbrake är ett sådant. Självklart kan du fortfarande använda stressprogram. Men om du skulle nå 70-80 grader i Handbrake så skulle jag personligen tycka att smärtgränsen börjar bli nådd vad gäller temperatur. Då skulle du troligtvis också få 90 grader i Prime95.

Jag anser att överklockning handlar mycket om vad man är bekväm med att köra. Är du ok med temperaturerna du ser så kan du öka volten för att få datorn mer stabil. Men tycker du de börjar sticka iväg så kan du alltid sänka MHz och kanske också volten.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Bara jag som inte tycker 4,5GHz @ 1,38V låter speciellt bra? Väldigt hög spänning, kommer bli varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu pratar vi ju 6800k. Inte nå mainstream. Dom klockar sällan högre än 4.6.

Samt så "går" dom inte att delidda då processorn är lödd

Permalänk
Medlem

@Defender: Får jag fråga vad du ligger på för temp vid full load? Har faktiskt inte provat men 1.42V känns en aningen för högt eller är det helt normalt med tanke på att intel säger att allting upp till 1.5V är "safe"

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Förstår ditt resonemang, men känner liksom att jag ändå spelar rätt så "tunga" spel som BF1, Wildlands, GTA osv och tänker att så länge skiten inte kraschar när jag spelar vilket är det enda jag håller på med ingen redigering dvs, avvaktar jag med att öka volten. Skulle det däremot krascha så höjer jag bara spänningen en aning, inget farligt med att göra det i efterhand väl. Eller tar datorn skada av att liksom krascha lol?

MVH

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av septembro:

Håller jag med om..

Delid? Gör ju ingenting åt själva spänningen men sänker temperaturerna avsevärt. Du ligger redan på 1.380V med 1.400V som max rekommenderad spänning på 5:e generationens processor. Visserligen har 14 nanometers mikroarkitektur förbättrad spännings tolerans, men ändå.. Dina temperaturer är höga, men det kunde varit värre. Undvik 85°C. Din processor klockar ner vid 96°C, med TJ Max på 105°C. Då stänger den av.

Jag har dålig koll på HPC processorerna. Men TJMax är samma sak som throttling temperatur enligt Intels egna information.

I princip alla processorer på mainstreamplattformen har:
PROCHOT# vid 105 °C (Throttling enable)
THERMTRIP# vid ca 130 °C (Omedelbar avstängning)

Så vart har du fått dina siffror på PROCHOT#/THERMTRIP#?

@shejtan:
Låter som att processorn kraschar när den går ner i belastning och spänningsspik uppstår.
Vad har du för LLC/Vdroop Ctrl?
Switchningsfrekvens på VRM?

Testa belastning med linpack (OCCT, Intel XTU eller liknande), om det kraschar då är det nästan garanterat pga för hög spänning vid lastförändring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@Defender: Får jag fråga vad du ligger på för temp vid full load? Har faktiskt inte provat men 1.42V känns en aningen för högt eller är det helt normalt med tanke på att intel säger att allting upp till 1.5V är "safe"

65 grader, custom vatten dock.
Kan tillägga att jag även kört min i 4.7 men krävdes för mycket spänning för jag skulle känna mig säker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har dålig koll på HPC processorerna. Men TJMax är samma sak som throttling temperatur enligt Intels egna information.

I princip alla processorer på mainstreamplattformen har:
PROCHOT# vid 105 °C (Throttling enable)
THERMTRIP# vid ca 130 °C (Omedelbar avstängning)

Så vart har du fått dina siffror på PROCHOT#/THERMTRIP#?

Okej okej. Hade fel om temperaturen gällande avstängning.

Hämtade siffrorna ifrån CompuTronix's Intel Temperature Guide.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Oj David det där var lite för mycket. Vad ska jag sätta det på da? Får väl gå in i bios o leta efter dom inställningar. Men ska jag även ändra på LLC:n eller något annat?

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shejtan:

@DavidtheDoom: Oj David det där var lite för mycket. Vad ska jag sätta det på da? Får väl gå in i bios o leta efter dom inställningar. Men ska jag även ändra på LLC:n eller något annat?

Jag tror du har missförstått? Dina temperaturer är ju helt acceptabla.

Jag kan inte ge rekommendationer utan att veta vilka inställningar du har just nu. Om du har en Asus bräda så heter det LLC och ligger under överklockningsfliken i bios.

Återkom med nuvarande inställningar i bios så kan jag hjälpa till. (F12 tar screenshot till USB-stick) om du inte vill skriva ner allt. Fokus på överklockningsfliken, de andra är rätt ointressanta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@Nephitis: Förstår ditt resonemang, men känner liksom att jag ändå spelar rätt så "tunga" spel som BF1, Wildlands, GTA osv och tänker att så länge skiten inte kraschar när jag spelar vilket är det enda jag håller på med ingen redigering dvs, avvaktar jag med att öka volten. Skulle det däremot krascha så höjer jag bara spänningen en aning, inget farligt med att göra det i efterhand väl. Eller tar datorn skada av att liksom krascha lol?

MVH

Själva datorn tar normalt inte skada av att krascha, men att den kraschar tyder på att den gör fel ibland och bara en del av felen ger krasch. Så det finns risk att filer på disken blir korrupta om felet inträffar när man gör nåt med disken tex eller att program uppför sig konstigt.

Så har du eller gör nåt viktigt på burken så se till att den inte kraschar.